Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bb71220c-e392-4d2d-a818-36fd3d812d05","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A nyugdíjrendszert és az egészségügyet érintő kérdésekben nem tudtak megegyezni. ","shortLead":"A nyugdíjrendszert és az egészségügyet érintő kérdésekben nem tudtak megegyezni. ","id":"20250103_Ujabb-sikertelen-koalicios-targyalas-Ausztriaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb71220c-e392-4d2d-a818-36fd3d812d05.jpg","index":0,"item":"799ce37e-adb6-43ed-8237-77825b924701","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_Ujabb-sikertelen-koalicios-targyalas-Ausztriaban","timestamp":"2025. január. 03. 12:03","title":"Kudarcba fulladtak a koalíciós tárgyalások Ausztriában, miután a liberálisok kihátráltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a98ecfb0-0ad4-41f6-a803-5afb8a64d863","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elkövető egy maga által eszkábált késsel támadt rá a személyzetre.","shortLead":"Az elkövető egy maga által eszkábált késsel támadt rá a személyzetre.","id":"20250103_franciaorszag-borton-arles-tuszejtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a98ecfb0-0ad4-41f6-a803-5afb8a64d863.jpg","index":0,"item":"b0fcba7d-912d-4b73-88dc-f6c11f3d9664","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_franciaorszag-borton-arles-tuszejtes","timestamp":"2025. január. 03. 15:12","title":"Túszokat ejtett egy rab egy francia börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35cd82e9-57fc-4a7b-b4cf-189c0c51310c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A bíró ugyanakkor jelezte, hogy a megválasztott elnöknek nem kell börtönbüntetésre számítania.","shortLead":"A bíró ugyanakkor jelezte, hogy a megválasztott elnöknek nem kell börtönbüntetésre számítania.","id":"20250103_trump-bunper-itelethirdetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35cd82e9-57fc-4a7b-b4cf-189c0c51310c.jpg","index":0,"item":"dfc5f89a-2260-4b17-98dd-6f946cd6fa5e","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_trump-bunper-itelethirdetes-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 22:27","title":"Mégis elítélik Donald Trumpot a hallgatási pénzek miatt indított bűnperben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt Orbántól, sőt, egyből kampányüzemmódot hirdetett. A kormányzat cáfol, de vajon milyen lehetőségei vannak, ha meggondolná magát? És érdeke lenne ilyet tenni?","shortLead":"Előbb csak feltételezés volt, hogy a kormány előrehozná a következő választást, majd Magyar Péter már követelte is ezt...","id":"20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0f41ea4-ffb0-4e81-9386-9fa7cce07f59.jpg","index":0,"item":"bbe4eeb3-46b5-447c-8fa3-dcd062a0cc91","keywords":null,"link":"/360/20250103_Elorehozott-parlamenti-valasztas-2025-2026-maskor","timestamp":"2025. január. 03. 06:30","title":"Bejön-e Magyar Péter húzása: lesz idén parlamenti választás, vagy csak 2026-ban, esetleg még később?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja: az eszközöket saját költségére szereltette be, és a jogi osztály útmutatása szerint cselekedett.","shortLead":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja...","id":"20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d.jpg","index":0,"item":"372eb450-b229-42d5-961b-be02f0c00ac0","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","timestamp":"2025. január. 04. 14:42","title":"Elvesztette a választást, elvitte a WC-kagylót az irodájából São Paulo egyik képviselője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9840840-3d54-47b1-9d23-e836ccf1854e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az Amerikai Egyesült Államok legmagasabb kort megért elnöke volt. ","shortLead":"Az Amerikai Egyesült Államok legmagasabb kort megért elnöke volt. ","id":"20250104_Megkezdodott-Jimmy-Carter-tobb-napos-bucsuztatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9840840-3d54-47b1-9d23-e836ccf1854e.jpg","index":0,"item":"57fdfa13-779b-4bdd-b161-554ab8d8fd54","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_Megkezdodott-Jimmy-Carter-tobb-napos-bucsuztatasa","timestamp":"2025. január. 04. 20:34","title":"Megkezdődött Jimmy Carter több napos búcsúztatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","shortLead":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","id":"20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8.jpg","index":0,"item":"9c63aaea-f6bf-418a-bdcd-3bb8ee49552d","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","timestamp":"2025. január. 04. 20:49","title":"Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","shortLead":"Az alapvetően burritóban utazó gasztrovloggertől csak tanulni érdemes.","id":"20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e770a31-3f75-42bf-a9b1-79d45f0a3f0f.jpg","index":0,"item":"30d33919-52ff-4c39-b4db-bf5c785fd580","keywords":null,"link":"/elet/20250103_receptek-roviden-kiados-etelek-burrito","timestamp":"2025. január. 03. 05:50","title":"Egy perc alatt megtudhatjuk, hogyan készíthetünk különleges és brutálisan kiadós ételeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.
Negyedszázada nem látott magasságba emelkedett a cukor ára a nemzetközi piacokon, látványos drágulásnak indult
HVG
a szójaolaj, a világ kukoricakészletei pedig három évtizedes mélypontra süllyedtek. Mindezek mögött a hordónként 70 dollár fölé emelkedett olajár áll, a drágulásra reagálva megélénkült ugyanis a különböző mezőgazdasági terményekből előállított bioüzemanyagok iránti kereslet. Növényi eredetű üzemanyagokkal a benzin és a dízelolaj egy része vagy - a motorok átalakítása esetén - akár az egésze kiváltható. Benzint jellemzően cukorból vagy kukoricából - esetleg famaradványból - előállított etanollal lehet vegyíteni, illetve helyettesíteni, míg biodízel olajos magvakból, elsősorban repcéből és szójából, Ázsiában pedig még pálmamagból is készíthető.
A megoldás korántsem új: Henry Ford első T-Modellje etanolhajtású volt, Rudolf Diesel pedig földimogyoró-olajjal működő dízelmotort is alkotott. Mindkét módszert legyőzte azonban az olcsón és bőséges mennyiségben rendelkezésre álló nyersolajalapú benzin, illetve dízel. Az alkoholalapú üzemanyagok iránti érdeklődést az 1970-es évek kettős olajárrobbanása csigázta fel újra, de az ötletet csak Brazília vette komolyan, ahol alapanyagként bőven rendelkezésre állt a cukornád.
Az autósok által még egy évtizede is legfeljebb érdekes kísérletezőnek tekintett Brazília - ahol a korábbi katonai
HVG
kormányzat vasszigorral írta elő az etanolhajtás terjesztését - mára a bioüzemanyagok Szaúd-Arábiájává vált. A latin-amerikai ország a világ második legnagyobb bioetanol-termelője, cukortermésének már 52 százalékából készít növényi eredetű üzemanyagot. A brazil etanol-előállítás kinőtt az állami támogatás korszakából - ami máshol még mindig jellemző -, az ország világelső az ilyen üzemanyag kivitelében. Versenyképességét jelzi, hogy a saját etanoltermelését védő USA gallononként (3,8 liter) 54 dollárcent vámot vet ki a brazil importra.
Amerikában népszerű az E85 (Oldaltörés)
Mobil biodízel-kút az USÁ-ban
A modern személy- és teherautók többsége gond nélkül közlekedhet olyan keverékkel, amelyben 95 százalékban hagyományos, 5 százalékban bioüzemanyag vegyül, sőt egyesek szerint az utóbbi aránya akár 10 százalékig is növelhető. Az USA-ban például tavaly 4 milliárd gallon etanolt értékesítettek üzemanyagként. Ennek zöme keverékben, a többi kisebb mennyiségű adalékanyagként került az autók tankjába. A mindinkább terjedő, E85-ösnek nevezett mixtúrához - amiben 85 százalék az etanol aránya és csak 15 a benziné - viszont már átalakítások kellenek a tömítéseknél és az üzemanyag-vezetékben, ám ez sem jelent tetemes költséget.
Az E85-ös etanolt és tiszta benzint egyaránt használni képes, úgynevezett rugalmas üzemanyagú (angol rövidítéssel FFV) gépkocsik ma már mintegy 75 százalékkal részesednek a Brazíliában értékesített új autók között. Európában egyelőre csak az amerikai General Motorshoz (GM) tartozó svéd Saab és a szintén amerikai Ford állt elő ilyen modellel, de a technológia használatára épp a napokban sürgette az autógyártókat Thierry Breton francia pénzügyminiszter. Az USA-ban viszont már mintegy 5 millió, akár E85-ös üzemanyagot is tankolni képes gépkocsi fut. Az autótulajdonosok erről nem feltétlenül tudnak, ám ha tisztában lennének vele, akkor sem igen lenne más választásuk, mint a hagyományos tankolás, hiszen az ország 170 ezer benzinkútjából még csak hatszáznál kapható E85-ös etanol, és nagyjából ugyanennyinél biodízel.
Az olajlobbival jó kapcsolatokat ápoló George W. Bush amerikai elnök az USA helyzetéről tartott januári beszédében célként tűzte ki a bioüzemanyagok térnyerésének bátorítását, aminek persze bel- és külpolitikai oka is van. Az etanol és a biodízel alapanyagául szolgáló kukorica, illetve szója termelése biztos jövedelem a republikánusok hagyományos szavazóbázisát jelentő amerikai farmereknek. Másrészt - és ebben közös platformra kerültek a környezetvédők és a neokonzervatívok - a bioüzemanyagok alkalmazása csökkentheti az USA függőségét az importolajtól.
Az Európai Bizottság 2010-re a felhasznált üzemanyagban 5,75 százalékra szeretné növelni a növényi eredetű etanol, illetve biodízel részarányát, ami az EU több tagországában már most is 5 százalék. Egy május eleji sevillai konferencián viszont úgy vélték, nincs elegendő üzemanyaggá átalakítható termény, elsősorban gabona, cukorrépa és repce. A két alternatív növényi üzemanyag közül kevésbé elterjedt biodízelből ugyanakkor az EU már most a világ legnagyobb termelője - ennek nyomán a repceolaj ára az öt évvel ezelőtti duplájára, tonnánként 650 euróra ugrott -, a kapacitás 2005 végére elérte a 3,7 millió tonnát, aminek több mint fele Németországban található. Magyarországon a bioüzemanyag előállítása még a kezdeti szakasznál tart, a kormány 2010-re 2 százalékos részarányt vállalt, ami a jelenlegi nagyjából négyszerese (HVG, 2006. március 4.). A kapacitások tekintetében Magyarország a 17. helyen áll az EU-ban, de az idén tervbe vett - és állami, illetve uniós pénzekkel támogatni tervezett - beruházások együttes értéke meghaladja a 100 milliárd forintot.
Az átállást több tényező is hátráltatja világszerte. Az olajalapúaknál amúgy általában alacsonyabb hatásfokú bioüzemanyagok literje jelenleg drágább, mint a benziné vagy a dízelé. Ezt a termelőknek nyújtott támogatással - az USA-ban gallononként 51 cent - vagy a jövedéki adó csökkentésével (például Nagy-Britanniában), esetleg elengedésével próbálják ellensúlyozni. Magyarországon egyikre sincs példa, sőt még a világ számos részén problémamentes sütőolaj-újrahasznosítás is jövedékitörvény-szegésnek számít. Hátrány még az is, hogy etanolt nem lehet az olajvezetékeken szállítani, ezért a bioüzemanyagokat költséges módon, külön úton kell eljuttatni az elosztókhoz, illetve a fogyasztókhoz.
A nehézségek ellenére egyre többen látnak komoly jövőt a bioüzemanyagokban. A spekulánsok az alapanyagul szolgáló termények árán igyekeznek haszonra szert tenni. Beszálltak az olajvállalatok is, amelyek közül a brit-holland Royal Dutch Shell a kanadai Iogennel együtt már azt kutatja, miként lehetne mezőgazdasági hulladékból bioüzemanyagot előállítani. Paul Allen és Bill Gates, a Microsoft szoftveróriás két alapítója - egymástól függetlenül - etanolt gyártó cégekbe fektettek nemrég nagyobb összeget, akárcsak a korábban csúcstechnológiai vállalkozásokban érdekelt, szintén amerikai kockázati tőkés Vinod Khosla vagy éppen Richard Branson brit milliárdos. A túlzott várakozásokat illetően ugyanakkor óvatosságra intett a napokban egy budapesti sajtóbeszélgetésen Rob Routs, a Royal Dutch Shell finomításért felelős üzletágának vezérigazgatója, mondván, jelenleg nincs az a terménymennyiség, ami elegendő lenne az olajszármazékok leváltására a világ 620 milliós személy- és 230 milliós teherautóparkjában.
Az elmúlt hetekben többször is emelték az üzemanyag árát, olyan hét is akadt, amikor nyolc forinttal drágult a 95-ös benzin. Az autótulajdonosoknak az lehetett az érzése, hogy ilyen mértékű drágulás máshol nem fordulhat elő. Pedig ha megnézzük az EU energetikai bizotságának adatait kiderül, hogy Írország kivételével itthon emelkedett a legkevésbé az üzemanyag ára.
A nélkülözhetetlen autószerelőkön kívül egy politológus, egy televízió-nagykereskedő és egy belga királyi lovastiszt is tagja volt annak az expedíciónak, mely május negyedike és huszadika között három terepjáróval szelte át az amerikai kontinenst Alaszkától a Tűzföldig. A résztvevők a civil foglalkozástól függetlenül offroad-őrültek, akiket a barátságon kívül a környezetvédelem és a megújuló energiaforrások iránti elkötelezettség köt össze.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Egy hónapja van a kormánynak, hogy kidolgozza a bioüzemanyagok hazai gyártásának megteremtéséhez szükséges szabályokat. A tervek szerint 2010-re minden Magyarországon gyártott száz liter benzinből, gázolajból négynek a szántóföldről kell származnia – írja a Magyar Hírlap.
A Toyota Motor Corporation sajtóközleményben tudatta, hogy a Toyota Prius globális összesített értékesítési eredménye túllépte a félmilliót. Április végéig 504 ezer 700 Priust adtak el.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.