Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","shortLead":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","id":"20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c.jpg","index":0,"item":"ca5c55a1-affc-4dcf-9d1b-5b40ba5ba1d3","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","timestamp":"2025. április. 28. 11:42","title":"Jön a Three Days Grace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: Ferenc, és ami utána jön. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250427_Bucsu-Elvitelre-podcast-Ferenc-papa-papavalasztas-halal-nekrolog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"1557ca78-e1de-41ba-b28f-8c6af2f5b31c","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_Bucsu-Elvitelre-podcast-Ferenc-papa-papavalasztas-halal-nekrolog","timestamp":"2025. április. 27. 06:00","title":"Búcsú │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk pár furcsa szokással. Például, hogy bezárják a bíborosokat – csaknem 800 évet kell visszamenni történelemben, hogy megértsük, miért van erre szükség. Vannak olyan szokások is, amelyek eltűntek. Az egyik ilyet possesso néven emlegették, és volt olyan pápa, aki belehalt.","shortLead":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk...","id":"20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2.jpg","index":0,"item":"60eb3cb1-dd44-4eab-8d92-f00017efe748","keywords":null,"link":"/360/20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","timestamp":"2025. április. 27. 14:30","title":"Ilyenek voltak az első konklávék: amikor a tetőt is elbontották a bíborosok fölül és koplaltatták őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353","c_author":"Galicza Dorina ","category":"360","description":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez kezdett Bécs a Rákosrendezőre hasonlító területekkel. Bár megértettük, miért Bécs a világ legélhetőbb városa, rá kellett jönnünk arra is, Budapest belátható időn belül biztosan nem fogja tudni utolérni.","shortLead":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez...","id":"20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353.jpg","index":0,"item":"f420a4ea-9635-42c3-add0-086c316c025e","keywords":null,"link":"/360/20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","timestamp":"2025. április. 28. 11:30","title":"Megnéztük Bécsben, mit lehetne kihozni Rákosrendezőből, de megtudtuk azt is, miért nem fog sikerülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","shortLead":"Az állatvédőknek kellett közbelépniük.","id":"20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2de449f5-e540-41c8-80bf-9a91c4fc5c72.jpg","index":0,"item":"c7249367-ad14-4c01-b567-3e163ae9515a","keywords":null,"link":"/elet/20250427_horrornyul-husvet-sarvar-allatvedok","timestamp":"2025. április. 27. 20:43","title":"Horrorisztikus körülmények között tartottak egy húsvétra kapott nyuszit Sárváron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc5c5cd-a43d-4fbd-a764-cff575d6f085","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az oroszok ugyanakkor nem kívánnak egyeztetni a saját területüknek tekintett Krímről, a megszállt zaporizzsjai atomerőmű pedig „jó kezekben van”, és ott is marad Putyin külügyminisztere szerint. ","shortLead":"Az oroszok ugyanakkor nem kívánnak egyeztetni a saját területüknek tekintett Krímről, a megszállt zaporizzsjai...","id":"20250427_Lavrov-szerint-mar-csak-finomhangolas-kell-a-bekehez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc5c5cd-a43d-4fbd-a764-cff575d6f085.jpg","index":0,"item":"9e644519-1e8f-4121-a4d6-cd84160a2a79","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_Lavrov-szerint-mar-csak-finomhangolas-kell-a-bekehez","timestamp":"2025. április. 27. 21:25","title":"Lavrov szerint már csak „finomhangolás” kell a békéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a164001f-dc9a-47c2-b954-99dd998c359c","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Arne Slot megtörte a holland átkot, Szoboszlai Dominik történelmet írt, a Liverpool beérte a Manchester Unitedet. A 20. bajnoki cím krónikája.","shortLead":"Arne Slot megtörte a holland átkot, Szoboszlai Dominik történelmet írt, a Liverpool beérte a Manchester Unitedet. A 20...","id":"20250427_liverpool-tortenelmi-bajnoki-cim-szoboszlai-dominik-arne-slot-mohamed-szalah-huszadik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a164001f-dc9a-47c2-b954-99dd998c359c.jpg","index":0,"item":"4f506e64-997a-45d5-9472-14f9f201851b","keywords":null,"link":"/sport/20250427_liverpool-tortenelmi-bajnoki-cim-szoboszlai-dominik-arne-slot-mohamed-szalah-huszadik-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 20:25","title":"Mi a titka a Liverpool történelmi bajnoki címének?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867fd194-8855-4dd6-8cce-0b09edad06df","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Orbán Viktor éppen hétfőn találkozott Robert Ficóval Pozsonyban.","shortLead":"Orbán Viktor éppen hétfőn találkozott Robert Ficóval Pozsonyban.","id":"20250428_magyar-kozlony-szlovakia-egeszsegugyi-egyuttmukodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867fd194-8855-4dd6-8cce-0b09edad06df.jpg","index":0,"item":"1334722e-6bb7-4302-b4cb-87778293acbd","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_magyar-kozlony-szlovakia-egeszsegugyi-egyuttmukodes","timestamp":"2025. április. 28. 21:20","title":"Egészségügyi együttműködés készül Szlovákiával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.
Negyedszázada nem látott magasságba emelkedett a cukor ára a nemzetközi piacokon, látványos drágulásnak indult
HVG
a szójaolaj, a világ kukoricakészletei pedig három évtizedes mélypontra süllyedtek. Mindezek mögött a hordónként 70 dollár fölé emelkedett olajár áll, a drágulásra reagálva megélénkült ugyanis a különböző mezőgazdasági terményekből előállított bioüzemanyagok iránti kereslet. Növényi eredetű üzemanyagokkal a benzin és a dízelolaj egy része vagy - a motorok átalakítása esetén - akár az egésze kiváltható. Benzint jellemzően cukorból vagy kukoricából - esetleg famaradványból - előállított etanollal lehet vegyíteni, illetve helyettesíteni, míg biodízel olajos magvakból, elsősorban repcéből és szójából, Ázsiában pedig még pálmamagból is készíthető.
A megoldás korántsem új: Henry Ford első T-Modellje etanolhajtású volt, Rudolf Diesel pedig földimogyoró-olajjal működő dízelmotort is alkotott. Mindkét módszert legyőzte azonban az olcsón és bőséges mennyiségben rendelkezésre álló nyersolajalapú benzin, illetve dízel. Az alkoholalapú üzemanyagok iránti érdeklődést az 1970-es évek kettős olajárrobbanása csigázta fel újra, de az ötletet csak Brazília vette komolyan, ahol alapanyagként bőven rendelkezésre állt a cukornád.
Az autósok által még egy évtizede is legfeljebb érdekes kísérletezőnek tekintett Brazília - ahol a korábbi katonai
HVG
kormányzat vasszigorral írta elő az etanolhajtás terjesztését - mára a bioüzemanyagok Szaúd-Arábiájává vált. A latin-amerikai ország a világ második legnagyobb bioetanol-termelője, cukortermésének már 52 százalékából készít növényi eredetű üzemanyagot. A brazil etanol-előállítás kinőtt az állami támogatás korszakából - ami máshol még mindig jellemző -, az ország világelső az ilyen üzemanyag kivitelében. Versenyképességét jelzi, hogy a saját etanoltermelését védő USA gallononként (3,8 liter) 54 dollárcent vámot vet ki a brazil importra.
Amerikában népszerű az E85 (Oldaltörés)
Mobil biodízel-kút az USÁ-ban
A modern személy- és teherautók többsége gond nélkül közlekedhet olyan keverékkel, amelyben 95 százalékban hagyományos, 5 százalékban bioüzemanyag vegyül, sőt egyesek szerint az utóbbi aránya akár 10 százalékig is növelhető. Az USA-ban például tavaly 4 milliárd gallon etanolt értékesítettek üzemanyagként. Ennek zöme keverékben, a többi kisebb mennyiségű adalékanyagként került az autók tankjába. A mindinkább terjedő, E85-ösnek nevezett mixtúrához - amiben 85 százalék az etanol aránya és csak 15 a benziné - viszont már átalakítások kellenek a tömítéseknél és az üzemanyag-vezetékben, ám ez sem jelent tetemes költséget.
Az E85-ös etanolt és tiszta benzint egyaránt használni képes, úgynevezett rugalmas üzemanyagú (angol rövidítéssel FFV) gépkocsik ma már mintegy 75 százalékkal részesednek a Brazíliában értékesített új autók között. Európában egyelőre csak az amerikai General Motorshoz (GM) tartozó svéd Saab és a szintén amerikai Ford állt elő ilyen modellel, de a technológia használatára épp a napokban sürgette az autógyártókat Thierry Breton francia pénzügyminiszter. Az USA-ban viszont már mintegy 5 millió, akár E85-ös üzemanyagot is tankolni képes gépkocsi fut. Az autótulajdonosok erről nem feltétlenül tudnak, ám ha tisztában lennének vele, akkor sem igen lenne más választásuk, mint a hagyományos tankolás, hiszen az ország 170 ezer benzinkútjából még csak hatszáznál kapható E85-ös etanol, és nagyjából ugyanennyinél biodízel.
Az olajlobbival jó kapcsolatokat ápoló George W. Bush amerikai elnök az USA helyzetéről tartott januári beszédében célként tűzte ki a bioüzemanyagok térnyerésének bátorítását, aminek persze bel- és külpolitikai oka is van. Az etanol és a biodízel alapanyagául szolgáló kukorica, illetve szója termelése biztos jövedelem a republikánusok hagyományos szavazóbázisát jelentő amerikai farmereknek. Másrészt - és ebben közös platformra kerültek a környezetvédők és a neokonzervatívok - a bioüzemanyagok alkalmazása csökkentheti az USA függőségét az importolajtól.
Az Európai Bizottság 2010-re a felhasznált üzemanyagban 5,75 százalékra szeretné növelni a növényi eredetű etanol, illetve biodízel részarányát, ami az EU több tagországában már most is 5 százalék. Egy május eleji sevillai konferencián viszont úgy vélték, nincs elegendő üzemanyaggá átalakítható termény, elsősorban gabona, cukorrépa és repce. A két alternatív növényi üzemanyag közül kevésbé elterjedt biodízelből ugyanakkor az EU már most a világ legnagyobb termelője - ennek nyomán a repceolaj ára az öt évvel ezelőtti duplájára, tonnánként 650 euróra ugrott -, a kapacitás 2005 végére elérte a 3,7 millió tonnát, aminek több mint fele Németországban található. Magyarországon a bioüzemanyag előállítása még a kezdeti szakasznál tart, a kormány 2010-re 2 százalékos részarányt vállalt, ami a jelenlegi nagyjából négyszerese (HVG, 2006. március 4.). A kapacitások tekintetében Magyarország a 17. helyen áll az EU-ban, de az idén tervbe vett - és állami, illetve uniós pénzekkel támogatni tervezett - beruházások együttes értéke meghaladja a 100 milliárd forintot.
Az átállást több tényező is hátráltatja világszerte. Az olajalapúaknál amúgy általában alacsonyabb hatásfokú bioüzemanyagok literje jelenleg drágább, mint a benziné vagy a dízelé. Ezt a termelőknek nyújtott támogatással - az USA-ban gallononként 51 cent - vagy a jövedéki adó csökkentésével (például Nagy-Britanniában), esetleg elengedésével próbálják ellensúlyozni. Magyarországon egyikre sincs példa, sőt még a világ számos részén problémamentes sütőolaj-újrahasznosítás is jövedékitörvény-szegésnek számít. Hátrány még az is, hogy etanolt nem lehet az olajvezetékeken szállítani, ezért a bioüzemanyagokat költséges módon, külön úton kell eljuttatni az elosztókhoz, illetve a fogyasztókhoz.
A nehézségek ellenére egyre többen látnak komoly jövőt a bioüzemanyagokban. A spekulánsok az alapanyagul szolgáló termények árán igyekeznek haszonra szert tenni. Beszálltak az olajvállalatok is, amelyek közül a brit-holland Royal Dutch Shell a kanadai Iogennel együtt már azt kutatja, miként lehetne mezőgazdasági hulladékból bioüzemanyagot előállítani. Paul Allen és Bill Gates, a Microsoft szoftveróriás két alapítója - egymástól függetlenül - etanolt gyártó cégekbe fektettek nemrég nagyobb összeget, akárcsak a korábban csúcstechnológiai vállalkozásokban érdekelt, szintén amerikai kockázati tőkés Vinod Khosla vagy éppen Richard Branson brit milliárdos. A túlzott várakozásokat illetően ugyanakkor óvatosságra intett a napokban egy budapesti sajtóbeszélgetésen Rob Routs, a Royal Dutch Shell finomításért felelős üzletágának vezérigazgatója, mondván, jelenleg nincs az a terménymennyiség, ami elegendő lenne az olajszármazékok leváltására a világ 620 milliós személy- és 230 milliós teherautóparkjában.
Az elmúlt hetekben többször is emelték az üzemanyag árát, olyan hét is akadt, amikor nyolc forinttal drágult a 95-ös benzin. Az autótulajdonosoknak az lehetett az érzése, hogy ilyen mértékű drágulás máshol nem fordulhat elő. Pedig ha megnézzük az EU energetikai bizotságának adatait kiderül, hogy Írország kivételével itthon emelkedett a legkevésbé az üzemanyag ára.
A nélkülözhetetlen autószerelőkön kívül egy politológus, egy televízió-nagykereskedő és egy belga királyi lovastiszt is tagja volt annak az expedíciónak, mely május negyedike és huszadika között három terepjáróval szelte át az amerikai kontinenst Alaszkától a Tűzföldig. A résztvevők a civil foglalkozástól függetlenül offroad-őrültek, akiket a barátságon kívül a környezetvédelem és a megújuló energiaforrások iránti elkötelezettség köt össze.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Egy hónapja van a kormánynak, hogy kidolgozza a bioüzemanyagok hazai gyártásának megteremtéséhez szükséges szabályokat. A tervek szerint 2010-re minden Magyarországon gyártott száz liter benzinből, gázolajból négynek a szántóföldről kell származnia – írja a Magyar Hírlap.
A Toyota Motor Corporation sajtóközleményben tudatta, hogy a Toyota Prius globális összesített értékesítési eredménye túllépte a félmilliót. Április végéig 504 ezer 700 Priust adtak el.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.