Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","shortLead":"Az eladási problémákkal küszködő Maserati áthelyezi a GranTurismo és GranCabrio modellek gyártását.","id":"20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c37fc8b-9ca6-402d-8228-458ea4cf9f16.jpg","index":0,"item":"8f3135ad-b1ba-4696-9a17-2a19fb179384","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_kicsi-fiatok-keszulnek-hamarosan-a-nagy-es-draga-maseratik-szulohelyen","timestamp":"2025. május. 20. 06:41","title":"Kicsi Fiatok készülnek hamarosan a nagy és drága Maseratik szülőhelyén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b938d83-ecad-4a07-befa-20a7df22f1ba","c_author":"Vándor Éva","category":"360","description":"Mészáros Lőrinc feleségének pasztell dizájner stílusa finoman szólva is elüt a magyar egészségügy elátkozott állapotától. Pedig jótékonykodni lehetne rongyrázás nélkül is.","shortLead":"Mészáros Lőrinc feleségének pasztell dizájner stílusa finoman szólva is elüt a magyar egészségügy elátkozott...","id":"20250519_varkonyi-andrea-dizajner-ruha-korhaz-rongyrazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b938d83-ecad-4a07-befa-20a7df22f1ba.jpg","index":0,"item":"e92921ad-d318-42ef-8a72-19175d2a0453","keywords":null,"link":"/360/20250519_varkonyi-andrea-dizajner-ruha-korhaz-rongyrazas","timestamp":"2025. május. 19. 13:51","title":"A Dior táska nem való a kórházba – Várkonyi Andreának lenne mit tanulnia Katalin hercegnétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebfe691e-e455-456e-9be5-26aa68be0a22","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz és a kormány szerint a közélet átláthatóságát javítja, bírálói viszont úgy látják, több ponton jogsértő, megfélemlítő és üldöző-jellegű a törvényjavaslat, amely Orbán Viktornak lehetőséget ad arra, amiről korábban azt ígérte, hogy nem tenné: „Mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek egyet velünk.” Kövesse a HVG élő közvetítésében a parlamenti vitát!","shortLead":"A Fidesz és a kormány szerint a közélet átláthatóságát javítja, bírálói viszont úgy látják, több ponton jogsértő...","id":"20250520_A-lex-poloskarol-vitaznak-a-Parlamentben-atlathatosag-vagy-putyini-modell-elo-kozvetites-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebfe691e-e455-456e-9be5-26aa68be0a22.jpg","index":0,"item":"86073a73-7ddb-47e4-838b-f795499abbc6","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_A-lex-poloskarol-vitaznak-a-Parlamentben-atlathatosag-vagy-putyini-modell-elo-kozvetites-ebx","timestamp":"2025. május. 20. 17:26","title":"A Fidesz Kádárhoz hasonlítja Magyart, „kollárkingásodást” emleget és 30 ezüstöt – az üldözési törvényről vitáznak a Parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95562093-cabc-469c-ae97-41e842589175","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Öt fordulóval a holland bajnokság vége előtt kilencpontos előnyről bukta el a bajnoki címet az Ajax, ami az egyik legelképesztőbb összeomlás a futball történetében. De minden csak nézőpont kérdése: tizenegy hónappal ezelőtt Francesco Farioli vezetőedző álmodni sem mert volna arról, hogy az utolsó pillanatig versenyben lesznek a PSV-vel a végső sikerért. ","shortLead":"Öt fordulóval a holland bajnokság vége előtt kilencpontos előnyről bukta el a bajnoki címet az Ajax, ami az egyik...","id":"20250519_ajax-psv-osszeomlas-foci-holland-bajnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95562093-cabc-469c-ae97-41e842589175.jpg","index":0,"item":"e77c27b8-9d72-4d62-b997-83ee9d7747f9","keywords":null,"link":"/sport/20250519_ajax-psv-osszeomlas-foci-holland-bajnoksag","timestamp":"2025. május. 19. 19:00","title":"A történelmi összeomlás, amit sikerként is lehet értelmezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","shortLead":"A 75 évesen meghalt színész Kapolcs díszpolgára volt, így az ottani római katolikus temetőben temették el.","id":"20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d097532d-e8b7-4492-9845-2284ce281122.jpg","index":0,"item":"1f08de40-ab53-457d-9251-93ab0ca6c538","keywords":null,"link":"/elet/20250520_Eltemettek-Galko-Balazst","timestamp":"2025. május. 20. 14:33","title":"Eltemették Galkó Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Kossuth téri tüntetők petícióval szeretnék cselekvésre bírni Brüsszelt a kormány új civil- és sajtóellenes törvénye miatt. Drágán add az életed – a Bruce Willis-film címével biztatja küzdésre Trump ellen az amerikai sajtót a The Washington Post volt főszerkesztője. Az EU-nak egységesen, nehézsúlyú tényezőként kell belépnie a világméretű játszmába, vagy a margóra szorul. Putyin téved, ha azt hiszi, hogy az idő neki dolgozik. Trump három illúzióra alapozza ukrajnai béketörekvéseit. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A Kossuth téri tüntetők petícióval szeretnék cselekvésre bírni Brüsszelt a kormány új civil- és sajtóellenes törvénye...","id":"20250520_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"544464cc-a6a5-4e94-941f-f3ddb8c29b35","keywords":null,"link":"/360/20250520_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 20. 11:12","title":"Tőkés László: Orbán elsiette, amikor a magyarellenes Simion mellett állt ki, de ennek nem lesznek messzemenő következményei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e168356-2673-4a8e-b8d6-b4d035040d09","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A prosztatarák már csontáttéteket is képzett a volt amerikai elnök testében. ","shortLead":"A prosztatarák már csontáttéteket is képzett a volt amerikai elnök testében. ","id":"20250518_Joe-Bident-agressziv-prosztatarak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e168356-2673-4a8e-b8d6-b4d035040d09.jpg","index":0,"item":"8b1adc53-1f42-40c0-931e-60db094656d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_Joe-Bident-agressziv-prosztatarak-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 22:20","title":"Joe Bident agresszív rákbetegséggel diagnosztizálták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az összeg a 2024-es 2,5 milliárdról 2025-ben 6,2 milliárdra nőtt.","shortLead":"Az összeg a 2024-es 2,5 milliárdról 2025-ben 6,2 milliárdra nőtt.","id":"20250519_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-koltsegvetes-noveles-Lanczi-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22f28e83-d2b2-4970-a258-562d939f2b0b.jpg","index":0,"item":"9b3add4b-ad65-4dc6-a0d9-3a6d8d2bcb2c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Szuverenitasvedelmi-Hivatal-koltsegvetes-noveles-Lanczi-Tamas","timestamp":"2025. május. 19. 09:39","title":"Megduplázta a kormány a listázással megbízott Szuverenitásvédelmi Hivatal költségvetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.
Negyedszázada nem látott magasságba emelkedett a cukor ára a nemzetközi piacokon, látványos drágulásnak indult
HVG
a szójaolaj, a világ kukoricakészletei pedig három évtizedes mélypontra süllyedtek. Mindezek mögött a hordónként 70 dollár fölé emelkedett olajár áll, a drágulásra reagálva megélénkült ugyanis a különböző mezőgazdasági terményekből előállított bioüzemanyagok iránti kereslet. Növényi eredetű üzemanyagokkal a benzin és a dízelolaj egy része vagy - a motorok átalakítása esetén - akár az egésze kiváltható. Benzint jellemzően cukorból vagy kukoricából - esetleg famaradványból - előállított etanollal lehet vegyíteni, illetve helyettesíteni, míg biodízel olajos magvakból, elsősorban repcéből és szójából, Ázsiában pedig még pálmamagból is készíthető.
A megoldás korántsem új: Henry Ford első T-Modellje etanolhajtású volt, Rudolf Diesel pedig földimogyoró-olajjal működő dízelmotort is alkotott. Mindkét módszert legyőzte azonban az olcsón és bőséges mennyiségben rendelkezésre álló nyersolajalapú benzin, illetve dízel. Az alkoholalapú üzemanyagok iránti érdeklődést az 1970-es évek kettős olajárrobbanása csigázta fel újra, de az ötletet csak Brazília vette komolyan, ahol alapanyagként bőven rendelkezésre állt a cukornád.
Az autósok által még egy évtizede is legfeljebb érdekes kísérletezőnek tekintett Brazília - ahol a korábbi katonai
HVG
kormányzat vasszigorral írta elő az etanolhajtás terjesztését - mára a bioüzemanyagok Szaúd-Arábiájává vált. A latin-amerikai ország a világ második legnagyobb bioetanol-termelője, cukortermésének már 52 százalékából készít növényi eredetű üzemanyagot. A brazil etanol-előállítás kinőtt az állami támogatás korszakából - ami máshol még mindig jellemző -, az ország világelső az ilyen üzemanyag kivitelében. Versenyképességét jelzi, hogy a saját etanoltermelését védő USA gallononként (3,8 liter) 54 dollárcent vámot vet ki a brazil importra.
Amerikában népszerű az E85 (Oldaltörés)
Mobil biodízel-kút az USÁ-ban
A modern személy- és teherautók többsége gond nélkül közlekedhet olyan keverékkel, amelyben 95 százalékban hagyományos, 5 százalékban bioüzemanyag vegyül, sőt egyesek szerint az utóbbi aránya akár 10 százalékig is növelhető. Az USA-ban például tavaly 4 milliárd gallon etanolt értékesítettek üzemanyagként. Ennek zöme keverékben, a többi kisebb mennyiségű adalékanyagként került az autók tankjába. A mindinkább terjedő, E85-ösnek nevezett mixtúrához - amiben 85 százalék az etanol aránya és csak 15 a benziné - viszont már átalakítások kellenek a tömítéseknél és az üzemanyag-vezetékben, ám ez sem jelent tetemes költséget.
Az E85-ös etanolt és tiszta benzint egyaránt használni képes, úgynevezett rugalmas üzemanyagú (angol rövidítéssel FFV) gépkocsik ma már mintegy 75 százalékkal részesednek a Brazíliában értékesített új autók között. Európában egyelőre csak az amerikai General Motorshoz (GM) tartozó svéd Saab és a szintén amerikai Ford állt elő ilyen modellel, de a technológia használatára épp a napokban sürgette az autógyártókat Thierry Breton francia pénzügyminiszter. Az USA-ban viszont már mintegy 5 millió, akár E85-ös üzemanyagot is tankolni képes gépkocsi fut. Az autótulajdonosok erről nem feltétlenül tudnak, ám ha tisztában lennének vele, akkor sem igen lenne más választásuk, mint a hagyományos tankolás, hiszen az ország 170 ezer benzinkútjából még csak hatszáznál kapható E85-ös etanol, és nagyjából ugyanennyinél biodízel.
Az olajlobbival jó kapcsolatokat ápoló George W. Bush amerikai elnök az USA helyzetéről tartott januári beszédében célként tűzte ki a bioüzemanyagok térnyerésének bátorítását, aminek persze bel- és külpolitikai oka is van. Az etanol és a biodízel alapanyagául szolgáló kukorica, illetve szója termelése biztos jövedelem a republikánusok hagyományos szavazóbázisát jelentő amerikai farmereknek. Másrészt - és ebben közös platformra kerültek a környezetvédők és a neokonzervatívok - a bioüzemanyagok alkalmazása csökkentheti az USA függőségét az importolajtól.
Az Európai Bizottság 2010-re a felhasznált üzemanyagban 5,75 százalékra szeretné növelni a növényi eredetű etanol, illetve biodízel részarányát, ami az EU több tagországában már most is 5 százalék. Egy május eleji sevillai konferencián viszont úgy vélték, nincs elegendő üzemanyaggá átalakítható termény, elsősorban gabona, cukorrépa és repce. A két alternatív növényi üzemanyag közül kevésbé elterjedt biodízelből ugyanakkor az EU már most a világ legnagyobb termelője - ennek nyomán a repceolaj ára az öt évvel ezelőtti duplájára, tonnánként 650 euróra ugrott -, a kapacitás 2005 végére elérte a 3,7 millió tonnát, aminek több mint fele Németországban található. Magyarországon a bioüzemanyag előállítása még a kezdeti szakasznál tart, a kormány 2010-re 2 százalékos részarányt vállalt, ami a jelenlegi nagyjából négyszerese (HVG, 2006. március 4.). A kapacitások tekintetében Magyarország a 17. helyen áll az EU-ban, de az idén tervbe vett - és állami, illetve uniós pénzekkel támogatni tervezett - beruházások együttes értéke meghaladja a 100 milliárd forintot.
Az átállást több tényező is hátráltatja világszerte. Az olajalapúaknál amúgy általában alacsonyabb hatásfokú bioüzemanyagok literje jelenleg drágább, mint a benziné vagy a dízelé. Ezt a termelőknek nyújtott támogatással - az USA-ban gallononként 51 cent - vagy a jövedéki adó csökkentésével (például Nagy-Britanniában), esetleg elengedésével próbálják ellensúlyozni. Magyarországon egyikre sincs példa, sőt még a világ számos részén problémamentes sütőolaj-újrahasznosítás is jövedékitörvény-szegésnek számít. Hátrány még az is, hogy etanolt nem lehet az olajvezetékeken szállítani, ezért a bioüzemanyagokat költséges módon, külön úton kell eljuttatni az elosztókhoz, illetve a fogyasztókhoz.
A nehézségek ellenére egyre többen látnak komoly jövőt a bioüzemanyagokban. A spekulánsok az alapanyagul szolgáló termények árán igyekeznek haszonra szert tenni. Beszálltak az olajvállalatok is, amelyek közül a brit-holland Royal Dutch Shell a kanadai Iogennel együtt már azt kutatja, miként lehetne mezőgazdasági hulladékból bioüzemanyagot előállítani. Paul Allen és Bill Gates, a Microsoft szoftveróriás két alapítója - egymástól függetlenül - etanolt gyártó cégekbe fektettek nemrég nagyobb összeget, akárcsak a korábban csúcstechnológiai vállalkozásokban érdekelt, szintén amerikai kockázati tőkés Vinod Khosla vagy éppen Richard Branson brit milliárdos. A túlzott várakozásokat illetően ugyanakkor óvatosságra intett a napokban egy budapesti sajtóbeszélgetésen Rob Routs, a Royal Dutch Shell finomításért felelős üzletágának vezérigazgatója, mondván, jelenleg nincs az a terménymennyiség, ami elegendő lenne az olajszármazékok leváltására a világ 620 milliós személy- és 230 milliós teherautóparkjában.
Az elmúlt hetekben többször is emelték az üzemanyag árát, olyan hét is akadt, amikor nyolc forinttal drágult a 95-ös benzin. Az autótulajdonosoknak az lehetett az érzése, hogy ilyen mértékű drágulás máshol nem fordulhat elő. Pedig ha megnézzük az EU energetikai bizotságának adatait kiderül, hogy Írország kivételével itthon emelkedett a legkevésbé az üzemanyag ára.
A nélkülözhetetlen autószerelőkön kívül egy politológus, egy televízió-nagykereskedő és egy belga királyi lovastiszt is tagja volt annak az expedíciónak, mely május negyedike és huszadika között három terepjáróval szelte át az amerikai kontinenst Alaszkától a Tűzföldig. A résztvevők a civil foglalkozástól függetlenül offroad-őrültek, akiket a barátságon kívül a környezetvédelem és a megújuló energiaforrások iránti elkötelezettség köt össze.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Egy hónapja van a kormánynak, hogy kidolgozza a bioüzemanyagok hazai gyártásának megteremtéséhez szükséges szabályokat. A tervek szerint 2010-re minden Magyarországon gyártott száz liter benzinből, gázolajból négynek a szántóföldről kell származnia – írja a Magyar Hírlap.
A Toyota Motor Corporation sajtóközleményben tudatta, hogy a Toyota Prius globális összesített értékesítési eredménye túllépte a félmilliót. Április végéig 504 ezer 700 Priust adtak el.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.