Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62874a96-1a78-4128-8cc6-0d9b8c564715","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az anyatejhez akár csak hasonló táplálékot gyártani még a tudomány mai állása mellett is lehetetlen, de újabban sokat ígérő kísérletek folynak.","shortLead":"Az anyatejhez akár csak hasonló táplálékot gyártani még a tudomány mai állása mellett is lehetetlen, de újabban sokat...","id":"20250308_hvg-mesterseges-anyatej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62874a96-1a78-4128-8cc6-0d9b8c564715.jpg","index":0,"item":"5b222c7b-fb36-4a72-9210-dc6e581186e2","keywords":null,"link":"/360/20250308_hvg-mesterseges-anyatej","timestamp":"2025. március. 08. 15:45","title":"Dohányszerű növényből készülhet a mesterséges anyatej","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","shortLead":"A szakszervezet 8 százalékos béremelést és három pluszszabadnapot követel. ","id":"20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e03fa1a9-46e0-4c39-adc8-e6de69ff96e8.jpg","index":0,"item":"ef940f0a-dcbf-49b4-831b-0cb3918582fe","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_nemet-repuloterek-figyelmezteto-sztrajk-szakszervezet-kollektiv-szerzodes","timestamp":"2025. március. 10. 06:18","title":"Egynapos sztrájk kezdődött 13 német repülőtéren, 3400 járatot töröltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2190b8-4798-4877-9ea0-4213e21ef191","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Tíz nap helyett csak egyet tudott üzemelni az Athena szonda, amely egy magyar műszert is vitt a Holdra.","shortLead":"Tíz nap helyett csak egyet tudott üzemelni az Athena szonda, amely egy magyar műszert is vitt a Holdra.","id":"20250310_intuitive-machines-athena-holdszonda-oldalara-borult-napelemek-leallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2190b8-4798-4877-9ea0-4213e21ef191.jpg","index":0,"item":"8fd12f82-7d33-4c90-b0d6-1295c972f35a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250310_intuitive-machines-athena-holdszonda-oldalara-borult-napelemek-leallas","timestamp":"2025. március. 10. 09:03","title":"Idő előtt elnémult az Intuitive Machines holdszondája, amely az oldalára dőlve landolt a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat eredményez. Szerkesztett részlet Ethan Mollick Társintelligencia című könyvéből.","shortLead":"Kutatások szerint, ha arra kérjük az MI-t, hogy különböző karakterek bőrébe bújjon, az gyakran jobb válaszokat...","id":"20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d0276f-a43a-44d0-9fc9-70a303c3da4b.jpg","index":0,"item":"d3a3a675-d4f1-4081-8b8c-2f7907c384ba","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250309_Egy-titkos-fegyver-amivel-a-ChatGPT-tenyleg-hasznos-lehet","timestamp":"2025. március. 09. 19:15","title":"Egy titkos fegyver, amivel a ChatGPT tényleg hasznos lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori elnöke, aki a Bokros Lajos pénzügyminiszterrel együtt összeállított program egyik fő eredményének azt tartja, hogy az 1929–1933-as válság után ismét konvertibilis lett a magyar fizetőeszköz. Interjú.","shortLead":"A nyilvánvaló pénzügyi csőd felé meneteltünk – emlékszik vissza az 1995-ös stabilizációra Surányi György, az MNB akkori...","id":"20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53a6c25b-1ea0-49e4-9e15-9093e0dbb157.jpg","index":0,"item":"624973ca-4f38-4dd6-8ff3-f3050f9af85a","keywords":null,"link":"/360/20250310_hvg-suranyi-gyorgy-interju-bokros-csomag-bizalmi-toke","timestamp":"2025. március. 10. 11:30","title":"„Súgtak nekünk az IMF-től” – Surányi György a Bokros-csomag eddig nem ismert részleteiről mesélt a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt, megdöbbentő gyilkosságot szenvtelenül mesélte el újra és újra, majd a tárgyalóteremben már azt mondta, nagyon szerette az édesanyját. Védője szerint a sajtóban azzal is szították a közhangulatot, hogy a színésznő fiatalkori fotóját mutogatták, amin még csinos volt. Petróczi valódi motivációi valószínűleg örökre rejtve maradnak, ami tény, hogy felbujtóként súlyosabb ítéletet kapott, mint maga a gyilkos.","shortLead":"Petróczi András mindenkit megtévesztett, amikor kétségbeesetten nyilatkozott a médiában. A ma 25 éve történt...","id":"20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba00b3e4-df56-4b40-abb4-c40559bbbe11.jpg","index":0,"item":"6347ddca-9cd7-4ed8-8b98-c9d4c9d70040","keywords":null,"link":"/360/20250309_Soproni-Agi-halala-evfordulo-anya-gyilkossag-fiatal-elkovetok-eletfogytiglan","timestamp":"2025. március. 09. 15:30","title":"„Egy szem lányomat megölette az egy szem unokám” – az egész országot sokkolta Soproni Ágnes halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.
Zűrös közbeszerzési ügy lassítja a győr-gönyűi kikötő 7 milliárd forintos, részben uniós forrásból tervezett infrastrukturális fejlesztését. A kivitelezői tenderen vesztes építőipari cégek egymás után megtámadták az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság döntését, amely szinte az összes, út- vagy vasútépítésben érdekelt nagy építőipari cég ajánlatát érvénytelenítve a Vegyépszer-Betonút-Közgép-Rezonator-MÁV konzorciumot hozta ki győztesnek. Az amúgy is több mint negyedéves késésben lévő projekt így még később startolhat, pedig a dunai kikötő vasúti és közúti kapcsolatának kiépítése révén Magyarország egyik legfontosabb fuvarozási csomópontja jöhet létre. Pintér Ákos vezérigazgató szerint a fejlesztés után a most évi 300 ezer tonnás gönyűi áruforgalom akár 1,5 millió tonnányira is nőhet. A nemzetközi példák szerint ugyanis: ahol a három közlekedési ág találkozik, ott a vízi út forgalma mintegy az ötödét teszi ki a teljes forgalomnak.
A Győr-Gönyű Kikötő Rt. az egyike lenne annak a fél tucat, több közlekedési ág találkozási pontjául szolgáló úgynevezett intermodális logisztikai szolgáltató központnak, amelyekben maguk a kamionok is átnyergelhetnek speciális vasúti kocsikra, illetve uszályokra, és ahol az áruszállító konténereket is át lehet rakni például kamionokról hajóra vagy vonatra. Márpedig szakértők szerint Magyarországnak jó esélyei vannak arra, hogy az óriási konténerszállító hajókat fogadó európai kikötők logisztikai hátországává váljon. Az EU-csatlakozás óta ugyanis megugrott az ázsiai országokból a hamburgi, a rotterdami - illetve, ezek túlterheltsége miatt, újabban a szlovén koperi és a román constantai - kikötőkből menetrend szerinti irányvonatokon a közép-európai elosztókba érkező konténerszállítmányok forgalma. Ilyen, 30-40 tonnás konténerekben utaznak egyebek közt a kínai műszaki cikkek, a vietnami tornacipők vagy a Bangladesben varrott ruhák. Ekképpen érkeznek például a székesfehérvári Logisztár Kft. kombitermináljába is azok a kínai alapanyagok és félkész termékek, amelyeket a Philips Magyarország Kft. helyi összeszerelő üzemében használnak fel.
"Ne csak átrobogjon az áru Magyarországon; az a célunk, hogy meg tudjuk állítani különféle értéknövelő szolgáltatásokkal" - foglalta össze működésük lényegét a HVG-nek Bíró Koppány Ajtony, a Logisztár Kft. ügyvezető igazgatója, egyben a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára. A Magyarországon az utóbbi években átadott tucatnyi logisztikai központ a hagyományos raktározáson túl például címkézést, csomagolást, végszerelést, árazást és vámkezelést is végez.
A közlekedési tárcánál 1993-ban - Magyarország központi elhelyezkedésére és a közelgő uniós csatlakozás miatt várható többletfeladatokra hivatkozva - országszerte tíz, logisztikai fejlesztésre alkalmasnak ítélt körzetet jelöltek ki. Úgy képzelték, e térségekben az önkormányzatok és magánberuházók bevonásával segítenének életre átrakó, raktározó és logisztikai szolgáltató központokat. További öt év kellett ahhoz, hogy megjelöljék a konkrét helyszíneket is, összesen 13-at. Ezeknek 1997-től egészen 2004-ig önálló költségvetési sorban adott támogatást a kormányzat, igaz, a kezdeti 1,8 milliárd forintos csúccsal szemben az utolsó években már csak 300 millió forint körüli központi forrást osztottak szét, döntően pályázati úton. Az utolsó nagy kedvezményezett a MÁV Rt., a Waberer's Holding Rt., valamint a GYSEV Rt., a MÁV Kombiterminál Kft. és a Hungarokombi Kft. által 2003-ban létrehozott Budapesti Intermodális Logisztikai Központ Kombiterminál Rt. (BILK) volt, amelyet két, az EU fejlesztési prioritásai között szereplő közlekedési folyosó (a délnyugat-északkeleti 5-ös és az északnyugat-délkeleti 4-es) csomópontjának szántak. A Soroksáron, az M0-s körgyűrű és a Szerbia felé tartó Budapest-Kelebia vasútvonal mentén fekvő 100 hektáros telken az évtized végéig 230 ezer négyzetméternyi raktár, illetve 13 ezer négyzetméternyi iroda épül, összesen mintegy 100 milliárd forintnyi beruházással.
A piac azonban nem igazolta vissza mindenütt a kormányzat terveit. Nem lett például sikeres a nagykanizsai központ, amely csak kisebb helyi cégeket tudott megnyerni, de ügyfélhiányban szenved a bajai és a szolnoki társlétesítmény is. A logisztikában valamilyen módon érintett mintegy négyszáz céget tömörítő szakmai szervezetek most egységes minősítési rendszert dolgoztak ki, intermodális, regionális, helyi, valamint vállalati kategóriába sorolva a hazai logisztikai létesítményeket. A gazdasági tárca szándékai szerint a 2007-2013 közötti Új Magyarország fejlesztési tervből az e besorolás szerint intermodálisnak számító szolgáltató központok - az országban ennek a kritériumnak eddig hat felel meg, a BILK és a Logisztár mellett a csepeli Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt., a debreceni Delog Kft., a bajai kikötő, valamint a GYSEV Rt. soproni logisztikai szolgáltató központja - volnának jogosultak jelentősebb uniós forrásokra pályázni. A szakértők úgy vélik, nem volna célszerű támogatni például az M0-s körgyűrű mentén gomba módra szaporodó, önmagukat logisztikai központnak nevező, ám inkább csupán spekulatív ingatlanfejlesztésként értékelhető raktárakat, amelyek csak tovább növelik a közúti forgalmat. Márpedig - a DTZ Hungary Kft. nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég becslése szerint - a 2006. első félévi 81 ezer négyzetméternyi után a második félévben ismét ugyanennyi raktárépület befejezése várható.
Tény, hogy az EU-csatlakozással Magyarországon is véget ért a fuvarengedély-korlátozások kora, s így megsokszorozódott a közúti tranzitforgalom, ami évente több tízmilliárd forinttal növeli a hazai útfelújítási költségeket. Ezzel egy időben visszaesett a kombinált fuvarozás részesedése. 2001-ben még 111 ezer kamion utazta keresztül vonaton az országot, tavaly már csak 54 ezer - derül ki a közlekedési tárca adataiból. Ez azt jelenti, hogy ma a hazai közúti tranzitforgalom alig 10 százalékát sikerül vonatra terelni. A vízi szállítás tekintetében még rosszabb a helyzet. Uniós adatok szerint az EU-tagországokban a belvízi fuvarozás - árutonna-kilométerben számítva - átlagosan a teljes áruszállítás 7-8 százalékát adja, Magyarországon ellenben alig 5 százalékát. Míg a Rajnán évente csaknem 200 millió tonna áru mozog, a Duna magyarországi szakaszán mindössze 7 millió tonnányi.
Lesz-e elegendő forrás és fejlesztés Magyarországon öt év múlva? Magyarország képes lesz-e magához ragadni a kezdeményező szerepet a közép-európai régióban? A hvg.hu három hazai szakembert kérdezett meg.
A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.
A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.
Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.
A stuttgarti ETM-kiadó által az idei évben megrendezett Az év transzportere választáson az áprilisban bemutatkozott Mercedes-Benz Sprinter első díjat kapott.
Bővül a DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft. által forgalmazott Mercedes-Benz transzporterek értékesítési- és szervizhálózata: június 1-jétől új értékesítési- és szervizpontok szolgálják ki a csillagos márka ügyfeleit.
Az európai Volkswagen haszonjárművek eladásai az év első felében 10,1 százalékkal emelkedtek, elérvén a 172 ezer 200-es darabszámot. Az első félévben a kiszállítások a Volkswagen Haszonjárművek márka fennállása óta nem voltak ilyen magasak.
Az Év Cégautójának választották a Volkswagen Passat Variant és a Seat Leon típusokat. Az évente megtartott versengést a Firmenauto szaklap és a Dekra hirdette meg. A Volkswagen konszern két típusa szerezte meg az első helyezést a 40, illetve a 20 ezer euró alatti kategóriában.
Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.
A logisztikai szolgáltatásokat nyújtó kis- és középvállalkozások az elmúlt két évben olyan sikerrel pályáztak az állami támogatásokra, hogy határidő előtt kimerítették a rendelkezésekre álló kereteket. Jövő évtől kezdve, a második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II) keretében azonban többszáz milliárd forint áll majd a kkv-k rendelkezésére. Nem árt felkészülniük a pályázatok elnyeréséhez vezető buktatókkal teli útra.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról.