Tetszett a cikk?

A több közlekedési ág közötti átjárást biztosító logisztikai szolgáltató központok támogatásával próbálja a kormányzat visszafogni az EU-csatlakozás óta megugrott kamionforgalmat. Egyelőre kevés sikerrel.

Zűrös közbeszerzési ügy lassítja a győr-gönyűi kikötő 7 milliárd forintos, részben uniós forrásból tervezett infrastrukturális fejlesztését. A kivitelezői tenderen vesztes építőipari cégek egymás után megtámadták az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság döntését, amely szinte az összes, út- vagy vasútépítésben érdekelt nagy építőipari cég ajánlatát érvénytelenítve a Vegyépszer-Betonút-Közgép-Rezonator-MÁV konzorciumot hozta ki győztesnek. Az amúgy is több mint negyedéves késésben lévő projekt így még később startolhat, pedig a dunai kikötő vasúti és közúti kapcsolatának kiépítése révén Magyarország egyik legfontosabb fuvarozási csomópontja jöhet létre. Pintér Ákos vezérigazgató szerint a fejlesztés után a most évi 300 ezer tonnás gönyűi áruforgalom akár 1,5 millió tonnányira is nőhet. A nemzetközi példák szerint ugyanis: ahol a három közlekedési ág találkozik, ott a vízi út forgalma mintegy az ötödét teszi ki a teljes forgalomnak.

A Győr-Gönyű Kikötő Rt. az egyike lenne annak a fél tucat, több közlekedési ág találkozási pontjául szolgáló úgynevezett intermodális logisztikai szolgáltató központnak, amelyekben maguk a kamionok is átnyergelhetnek speciális vasúti kocsikra, illetve uszályokra, és ahol az áruszállító konténereket is át lehet rakni például kamionokról hajóra vagy vonatra. Márpedig szakértők szerint Magyarországnak jó esélyei vannak arra, hogy az óriási konténerszállító hajókat fogadó európai kikötők logisztikai hátországává váljon. Az EU-csatlakozás óta ugyanis megugrott az ázsiai országokból a hamburgi, a rotterdami - illetve, ezek túlterheltsége miatt, újabban a szlovén koperi és a román constantai - kikötőkből menetrend szerinti irányvonatokon a közép-európai elosztókba érkező konténerszállítmányok forgalma. Ilyen, 30-40 tonnás konténerekben utaznak egyebek közt a kínai műszaki cikkek, a vietnami tornacipők vagy a Bangladesben varrott ruhák. Ekképpen érkeznek például a székesfehérvári Logisztár Kft. kombitermináljába is azok a kínai alapanyagok és félkész termékek, amelyeket a Philips Magyarország Kft. helyi összeszerelő üzemében használnak fel.

"Ne csak átrobogjon az áru Magyarországon; az a célunk, hogy meg tudjuk állítani különféle értéknövelő szolgáltatásokkal" - foglalta össze működésük lényegét a HVG-nek Bíró Koppány Ajtony, a Logisztár Kft. ügyvezető igazgatója, egyben a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára. A Magyarországon az utóbbi években átadott tucatnyi logisztikai központ a hagyományos raktározáson túl például címkézést, csomagolást, végszerelést, árazást és vámkezelést is végez.

A közlekedési tárcánál 1993-ban - Magyarország központi elhelyezkedésére és a közelgő uniós csatlakozás miatt várható többletfeladatokra hivatkozva - országszerte tíz, logisztikai fejlesztésre alkalmasnak ítélt körzetet jelöltek ki. Úgy képzelték, e térségekben az önkormányzatok és magánberuházók bevonásával segítenének életre átrakó, raktározó és logisztikai szolgáltató központokat. További öt év kellett ahhoz, hogy megjelöljék a konkrét helyszíneket is, összesen 13-at. Ezeknek 1997-től egészen 2004-ig önálló költségvetési sorban adott támogatást a kormányzat, igaz, a kezdeti 1,8 milliárd forintos csúccsal szemben az utolsó években már csak 300 millió forint körüli központi forrást osztottak szét, döntően pályázati úton. Az utolsó nagy kedvezményezett a MÁV Rt., a Waberer's Holding Rt., valamint a GYSEV Rt., a MÁV Kombiterminál Kft. és a Hungarokombi Kft. által 2003-ban létrehozott Budapesti Intermodális Logisztikai Központ Kombiterminál Rt. (BILK) volt, amelyet két, az EU fejlesztési prioritásai között szereplő közlekedési folyosó (a délnyugat-északkeleti 5-ös és az északnyugat-délkeleti 4-es) csomópontjának szántak. A Soroksáron, az M0-s körgyűrű és a Szerbia felé tartó Budapest-Kelebia vasútvonal mentén fekvő 100 hektáros telken az évtized végéig 230 ezer négyzetméternyi raktár, illetve 13 ezer négyzetméternyi iroda épül, összesen mintegy 100 milliárd forintnyi beruházással.

A piac azonban nem igazolta vissza mindenütt a kormányzat terveit. Nem lett például sikeres a nagykanizsai központ, amely csak kisebb helyi cégeket tudott megnyerni, de ügyfélhiányban szenved a bajai és a szolnoki társlétesítmény is. A logisztikában valamilyen módon érintett mintegy négyszáz céget tömörítő szakmai szervezetek most egységes minősítési rendszert dolgoztak ki, intermodális, regionális, helyi, valamint vállalati kategóriába sorolva a hazai logisztikai létesítményeket. A gazdasági tárca szándékai szerint a 2007-2013 közötti Új Magyarország fejlesztési tervből az e besorolás szerint intermodálisnak számító szolgáltató központok - az országban ennek a kritériumnak eddig hat felel meg, a BILK és a Logisztár mellett a csepeli Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt., a debreceni Delog Kft., a bajai kikötő, valamint a GYSEV Rt. soproni logisztikai szolgáltató központja - volnának jogosultak jelentősebb uniós forrásokra pályázni. A szakértők úgy vélik, nem volna célszerű támogatni például az M0-s körgyűrű mentén gomba módra szaporodó, önmagukat logisztikai központnak nevező, ám inkább csupán spekulatív ingatlanfejlesztésként értékelhető raktárakat, amelyek csak tovább növelik a közúti forgalmat. Márpedig - a DTZ Hungary Kft. nemzetközi ingatlan-tanácsadó cég becslése szerint - a 2006. első félévi 81 ezer négyzetméternyi után a második félévben ismét ugyanennyi raktárépület befejezése várható.

Tény, hogy az EU-csatlakozással Magyarországon is véget ért a fuvarengedély-korlátozások kora, s így megsokszorozódott a közúti tranzitforgalom, ami évente több tízmilliárd forinttal növeli a hazai útfelújítási költségeket. Ezzel egy időben visszaesett a kombinált fuvarozás részesedése. 2001-ben még 111 ezer kamion utazta keresztül vonaton az országot, tavaly már csak 54 ezer - derül ki a közlekedési tárca adataiból. Ez azt jelenti, hogy ma a hazai közúti tranzitforgalom alig 10 százalékát sikerül vonatra terelni. A vízi szállítás tekintetében még rosszabb a helyzet. Uniós adatok szerint az EU-tagországokban a belvízi fuvarozás - árutonna-kilométerben számítva - átlagosan a teljes áruszállítás 7-8 százalékát adja, Magyarországon ellenben alig 5 százalékát. Míg a Rajnán évente csaknem 200 millió tonna áru mozog, a Duna magyarországi szakaszán mindössze 7 millió tonnányi.

G. TÓTH ILDA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hárommillió Mercedes teherkocsi készült Wörthben

A wörthi gyárban, a világ egyik legnagyobb szerelőüzemében elkészült a hárommilliomodik jármű. A jubileum-autót, egy Actros 1841 LS Bluetec 5 típusú járművet a francia Villefranche-sur-Sa ône székhelyű Transport Alloin cég vezetése vehette át.

hvg.hu Autó

Biztonságosabb lesz a jövő kamionja

A DaimlerChrysler újabb és további kiegészítő asszisztens- és biztonsági rendszerek fejlesztésén dolgozik. A forradalmi újdonságnak számító Active Brake Assist (vészfék-asszisztens) csak egyik, igen jelentős képviselője ezeknek. Az Európai Unió projektjének időtartama alatt is – amely a halálos közúti balesetek számát 2010-re felére kívánja csökkenteni - további asszisztens- és biztonsági rendszereket alkalmaznak a Mercedes-Benz Actros járművekben.

hvg.hu Autó

Nem kell félni a kamiontól!

Közlekedési baleset áldozataként elveszíteni akárcsak egyetlen embert is - pótolhatatlan veszteség: ebben a közúti közlekedés minden résztvevője egyetért. A sokrétű intézkedéseknek köszönhetően a halálos sérüléssel járó közlekedési balesetek aránya évek óta csökkenő tendenciát mutat. Az Európai Unió 25 tagállamánál 1991-ben a halálos baleseti statisztika 71 ezer 160 haláleset volt; 2000-re ez a szám lényegesen, 52 ezer 489–re csökkent.

hvg.hu Autó

Az év transzportere a Sprinter

A stuttgarti ETM-kiadó által az idei évben megrendezett Az év transzportere választáson az áprilisban bemutatkozott Mercedes-Benz Sprinter első díjat kapott.

hvg.hu Autó

Bővül a Mercedes-Benz értékesítési és szervizhálózata

Bővül a DaimlerChrysler Automotive Hungária Kft. által forgalmazott Mercedes-Benz transzporterek értékesítési- és szervizhálózata: június 1-jétől új értékesítési- és szervizpontok szolgálják ki a csillagos márka ügyfeleit.

hvg.hu Autó

Kiszállítási rekord a Volkswagen haszonjárműveknél

Az európai Volkswagen haszonjárművek eladásai az év első felében 10,1 százalékkal emelkedtek, elérvén a 172 ezer 200-es darabszámot. Az első félévben a kiszállítások a Volkswagen Haszonjárművek márka fennállása óta nem voltak ilyen magasak.

hvg.hu Autó

A németeknél a kombi Passat lett az év cégautója

Az Év Cégautójának választották a Volkswagen Passat Variant és a Seat Leon típusokat. Az évente megtartott versengést a Firmenauto szaklap és a Dekra hirdette meg. A Volkswagen konszern két típusa szerezte meg az első helyezést a 40, illetve a 20 ezer euró alatti kategóriában.

hvg.hu Autó

Nálunk is kapható a világ egyik legbiztonságosabb kamionja

Az Európai Unió nagy célokat tűzött ki a nemzetközi teherfuvarozásban: becslései szerint 2030-ra 75 százalékkal megnövekedett teherforgalommal számol. Az EU ugyanakkor 2001 és 2010 között a közlekedési balesetek halálos áldozatainak számát felére kívánja csökkenteni. Ezzel egyidőben a Mercedes-Benz olyan biztonságtechnikai fejlesztéseken dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak, a még rossz baleseti statisztikák javításában.

Vállalkozás

Kimerült a logisztikai pályázatok kerete

A logisztikai szolgáltatásokat nyújtó kis- és középvállalkozások az elmúlt két évben olyan sikerrel pályáztak az állami támogatásokra, hogy határidő előtt kimerítették a rendelkezésekre álló kereteket. Jövő évtől kezdve, a második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II) keretében azonban többszáz milliárd forint áll majd a kkv-k rendelkezésére. Nem árt felkészülniük a pályázatok elnyeréséhez vezető buktatókkal teli útra.