szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.

Rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze a Hírautó Kft. reklámautós cég kedden, elsősorban azért, hogy a sajtónak jelezze: „semmilyen kapcsolatot nem ápol”, „semmilyen jellegű összefonódás nincs” a Hírautó Kft. és a hasonló profilú Il Ferro Kft.-vel. Utóbbi cég múlt héten jelentette be: három hónapra felfüggeszti a kifizetéseket a mintegy nyolcezer ügyfelének. A bejelentés után közvetlenül a rendőrség feljelentéskiegészítést rendelt el, hogy 15 napon belül eldöntsék, indítanak-e nyomozást az ügyben vagy sem.

A tulajdonosi viszonyokban valóban nem utal semmi arra, hogy a két cég között bármilyen kapcsolat is lenne. Az viszont figyelemreméltó, hogy az ügyfeleinek amúgy fizető Hírautó jelenlegi kreatív igazgatója Laskay Péter a Hírautó Kft legnagyobb konkurenciájának számító Il Ferro Kft korábbi tulajdonosának, Laskay Róbertnek a testvére. (Ez az információ a Hírautó által kiosztott sajtóanyagból derült ki, a cég weboldalán semmilyen információ nincs a cég felépítéséről, vezetéséről.) Az Il Ferro Kft.-t Laskay Róbert futtata fel, aki februárban váratlanul kiszállt a cégből. Külön érdekesség, hogy az Il Ferro fizetésfelfüggesztését bejelentő múlt heti nyilatkozatot Laskay Péter, azaz Hírautó kreatív igazgatójának "ilferrós" e-mail címéről küldték el.

Autóreklám regisztrációval
Az Il Ferro Kft. és a Hírautó Kft. is ugyanolyan szisztéma szerint dolgozik. Mindkét társaság azt ígéri, hogy akár nulla kezdőtőkével is autóhoz juttatja az ügyfeleit úgy, hogy az a gépkocsi után fizetett törlesztést az autókra helyezett reklámmatricák után járó reklámdíjakból fedezheti. A használt autóval jelentkező ügyfelektől azonban regiszrációs díjat kérnek, a Hírautónál kétéves szerződés esetén 170, négyévesnél 340 ezer forintot.

A hvg.hu ezt firtató kérdésére a Hírautó Kft. ügyvezető igazgatója, V. Viktor elmondta: Laskay Péter körülbelül egy hónapja dolgozik náluk, a kreatív igazgatót az Il Ferrónál szerzett tapasztalatai miatt csábították át a konkurenciához. Szerinte mindez nem jelenti azt, hogy a két cég között bármilyen kapcsolat lenne.

Laskay Péter felesége információnk szerint szintén az Il Ferrónál dolgozott. Ráadásul – mint megtudtuk – a Hírautó sajtótájékoztatón jelen lévő, V. Viktor mellett helyet foglaló ügyvédnő korábban az Il Ferro Kft.-nek is végzett ügyvédi munkát, méghozzá egy szerződésmódosítást.

Szembeötlő az is, hogy a Hírautó Kft. társasági szerződésének a cég tevékenységi köreit felsoroló szövege egy az egyben megegyezik az Il Ferro Kft.-nél olvashatóval, ráadásul mindkét társaság a "Bútor, háztartási cikk kiskereskedelmet" emelte ki fő tevékenységnek, noha ezzel a tevékenységgel egyik cég sem foglalkozik. A Hírautó Kft. ügyvezetője szerint ez utóbbi hasonlóság sem jelenti a két cég közötti kapcsolatot, hiszen egy társasági szerződés elkészítésénél bármilyen minta szabadon felhasználható.

A sajtótájékoztatón a cégvezető által ismertetett adatok szerint a 3 millió forintos törzstőkéjű, 2006. május 1-je óta működő Hírautó tavaly mintegy 100-150 millió forintos árbevételt ért el, melynek 20 százaléka a személyautós ügyfelektől beszedett regisztrációs díjból, míg 80 százaléka a reklámoztatók által fizetett összegből állt össze. Azt a hvg.hu kérdésére azonban nem kívánta elárulni, hogy a weboldalukon feltüntetett partnereik közül melyik cégekkel kötöttek barterszerződést, s melyek azok a cégek, amelyekkel reklámszerződésük van. V. azt is bejelentette, hogy a jövőben - a reklámok jobb lekövethetőségének érdekében - GPS, illetve GPRS technológiát helyeznek majd e az autókbanl, kérdésünkre nem árulta el, hogy ez ügyben mely szolgáltatóval folytatnak tárgyalásokat. Hangsúlyozta, hogy a Hírautó fizet ügyfeleinek, az ügyfelek egyötödénél nemrég előfordult pár napos késés pedig csak amiatt volt, mert a cég átállt az átutalásos teljesítésre. Utalt az egyik bulvárlapban hétvégén megjelent cikkre is, amelyben két "hírautós" ügyfélként bemutatott személy panaszkodik a nem fizetés miatt. Mint mondta, ezek a személyek nem a cég ügyfelei.   

A Népszabadságnak a Hírautó vezetője azt mondta, hogy havonta mintegy 38 millió forintot fizetnek ki az ügyfeleknek, amelynek „több mint ötven százaléka” a reklámokból folyik be. Ez legalább 19-20 milliós reklámmegrendelést jelent, ám a napilapnak a cég által referenciaként megadott nyolc hirdető közül kettő jelezte csak, hogy rendszeres megrendelők, de reklámjaik összesített értéke nem közelíti meg a mondott bevétel harmadát.

A hvg.hu a Hírautó weboldalán feltüntetett hirdetők közül az HBO Zrt.-t kereste meg, ahol közölték: jelenleg nem állnak szerződésben a céggel. Mint mondták, korábban kedvezményesen 1 hónapig hirdettek, hogy teszteljék ezt az újfajta hirdetési megoldást, s bár voltak pozitív visszajelzések, végül úgy döntöttek, nem hosszabbítják meg a szerződést.

Dezső András

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Nem fizet az ingyenautók után az Il Ferro

Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.

automenedzser.hu Autó

Gyanús jelek az Il Ferro körül: hol a pénz?

A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.

automenedzser.hu Autó

Ingyen reklámautó: piramisjáték vagy az évszázad üzlete?

Akár nulla százalékos kezdőrészlettel új autóhoz juthatunk, sőt még a törlesztő részletet is átvállalják helyettünk azok a cégek, amelyek reklámokkal matricázzák fel a gépkocsinkat. De mit kell tennie az ügyfélnek? Például belépéskor regisztrációs díjat fizetni. Nem is keveset. Reklámszakemberek vitatják, hogy az alig egy éve induló reklámautós cégek reklámokból tudnák finanszírozni a havi több százmillió forintra rúgó törlesztő részleteket.