Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra","category":"itthon","description":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak a sok ezer embernek az egyike, aki az egészségügy méltatlan helyzete miatt tüntetett szombaton a Kossuth Lajos téren. ","shortLead":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak...","id":"20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c.jpg","index":0,"item":"07f88f7b-de36-43c7-9845-24f904c8aa81","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 09:14","title":"„Lassan 50 éves vagyok, az én számat már nem fogja be senki” – tízezren nézték meg, van-e még jövője az egészségügynek, vagy el kell innen menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","shortLead":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","id":"20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"ec55ffd2-86c1-464d-9169-49d1621ade7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","timestamp":"2025. március. 09. 15:54","title":"Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2","c_author":"Parászka Boróka","category":"kultura","description":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt mondanák, „veszélyes” kor és szemtanú volt, nem véletlen, hogy kevesen kísérték utolsó útjára.","shortLead":"Két napja temették el Szilágyi Júlia szerkesztőt, esszéírót, egyetemi tanárt a kolozsvári neológ temetőben. Ma azt...","id":"20250309_szilagyi-julia-erdely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cf37b47-37ca-4a49-91be-fadd94a512b2.jpg","index":0,"item":"722a2b85-d711-4795-8389-555792f26f96","keywords":null,"link":"/kultura/20250309_szilagyi-julia-erdely","timestamp":"2025. március. 09. 10:00","title":"Elment Szilágyi Júlia, aki Horthy Erdélyének legfájdalmasabb történeteit mesélte el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.","shortLead":"Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok...","id":"20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"0fe7a171-740d-4e8c-aa0c-4bae14612852","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Gazvezetekeken-atkuszva-tamadtak-hatba-az-ukranokat-az-oroszok","timestamp":"2025. március. 09. 17:58","title":"Videón: gázvezetékeken átkúszva támadták hátba az ukránokat az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","shortLead":"Reagált a főpolgármester a kormányfő szavaira, miszerint innentől nem jut új beruházás Budapestnek.","id":"20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"23ec25f9-e07d-412c-b472-0dd832f54fed","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Karacsony-Orban-nyilvan-nem-azt-akarta-mondani-hogy-ami-jar-az-arab-befektetonek-az-nem-jar-a-budapestieknek-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 14:15","title":"Karácsony: Orbán nyilván nem azt akarta mondani, hogy ami jár az arab befektetőnek, az nem jár a budapestieknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a299b698-cece-4f8c-ae21-b8a3fc4d88fe","c_author":"Krusovszky Dénes","category":"360","description":"A rendszer nagyon buta. De abban nem vagyok teljesen biztos, hogy érdemes hosszabb távon is hozzábutulnunk. – Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: egykepolitika, véleményes, békeosztalék, szankcióakció, premiNER.","shortLead":"A rendszer nagyon buta. De abban nem vagyok teljesen biztos, hogy érdemes hosszabb távon is hozzábutulnunk. – Az én...","id":"20250309_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a299b698-cece-4f8c-ae21-b8a3fc4d88fe.jpg","index":0,"item":"a2cb4dfd-780c-4c60-a225-df1519fc4851","keywords":null,"link":"/360/20250309_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","timestamp":"2025. március. 09. 19:18","title":"Volt már a földön ennél idiotisztikusabb korszak? Az én hetem Krusovszky Dénessel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
2008 elején 459 autóból állt a minisztériumok összevont flottája, a kezelésével megbízott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) adatai szerint 2006 végén még 778 jármű volt tárcatulajdonban. Az állami flották összevonásáról azzal párhuzamosan döntött a kormány, hogy 40 százalékkal csökkenteni kívánta az állami autóparkot (s hozta létre a főigazgatóságot, amely vélhetően a hasonló angol szervezetre hajazó anyagellátó szervezet). A csökkentés keretében 2007-ben 102 autót a KSZF adott el, 217-et pedig a minisztériumok maguk értékesítettek. A 102 használt autó eladásából származó nettó csaknem 150 millió forintot a kormány az Útravaló program támogatására fordította.
A KSZF szolgáltatásai az autókiadástól a szervizelésen át és a csereigények kielégítéséig terjednek. Az autókat közbeszerzési eljárásban szerzi be, s ennek révén, mint mondták, 25–35 százalék listaárkedvezményt tudtak elérni (egy BMW 530d modellnél 42,21 százalékot). 2007 előtt minden minisztérium önállóan tartotta fenn szolgálati autóit, s bár pontos adatok nincsenek az összesített költségekről, a KSZF-nél úgy vélik, az autók fenntartási és üzemeltetési költségei jelentősen csökkentek. Mint mondják, egyszerűbbé, gyorsabbá és szervezettebbé váltak a szervizelési munkálatok, a cserék és pótlások, de azért is mérséklődtek a kiadások, mert – bár a KSZF átvette az autóüzemeltetéssel foglalkozó minisztériumi szakemberek egy részét – az államigazgatáson belül összességében e téren is csökkent a létszám.
A jelenlegi autópark vegyes összetételű – de a legtöbb autó alsóközép-kategóriás –, mintegy 200 Volkswagen, félszázra tehető az Opel Astrák és a Skoda Octaviák száma, másfél száz a VW Bora, s tíz kishaszonjármű is található az állományban: Mercedes Vito, Opel Combo, illetve VW Transporter, valamint Fiat, Seat és Suzuki egyterűek. A nagyjából 60 felsőközép-kategóriás autó zöme Audi A6-os, Ford Mondeo, Saab 9-5-ös és VW Passat; a minisztériumi gépjárműparkban jelenleg egy felsőkategóriás modell sincs (amilyen például az Audi A8, a BMW 7, a Mercedes S).
Öregecske az autópark (Oldaltörés)
Miniszteri gépkocsik*
Agrárminiszter (Gráf József) BMW 530XD (2006)
Egészségügyi miniszter (Székely Tamás) Audi A6 V6 3,0 Quattro Tiptronic (2004)
Gazdasági miniszter (Bajnai Gordon) Audi A6 Quattro 4,2 FSI (2004)
Oktatási miniszter (Hiller István) Audi A6 3,2 V6 FSI Quattro (2005)
Önkormányzati miniszter (Gyenesei István) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)
Pénzügyminiszter (Veres János) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2004)
Szociális és munkaügyi miniszter (Szűcs Erika) Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)
Titokminiszter (Szilvásy György) Audi A6 3,0 TDI (2007)
*2008. május 6-án, a közlekedési és a kutatásfejlesztési miniszter nélkül. A márka után zárójelben az autó beszerzésének éve. **A Köztársasági Őrezredtől. Forrás: Kormányszóvivői Iroda
A járművek átlagéletkora meghaladja a fél évtizedet – mintegy 30 százaléknyit 2002 előtt vásároltak –, a legidősebbnek számító modell 16 éves, s 47 öregebb nyolc évnél. Az autók átlagosan 128 ezer kilométert futottak már, s mindössze 10 százalékot tesz ki azoknak a járműveknek a száma, amelyek kilométerszámlálója 100 ezer kilométernél kevesebbet mutat. Egy híján félszáz autó több mint 200 ezer kilométert futott, s – a gazdasági tárcánál – van olyan vezetői autó, amelyik hamarosan eléri a 400 ezret.
A KSZF-nél 2008 elején 53 tartalék autó volt, ennek 70 százaléka a 4. kategóriába tartozó Opel és VW, a többi 7., illetve 8. kategóriájú Audi A6, Ford Mondeo, Saab 9-5 és VW Passat, valamint mikrobusz és áruszállító. A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a tartalék autók esztétikai és műszaki állapotuk miatt nem alkalmasak arra, hogy állandó használatra kiadják őket.
A 136/2006. kormányrendelet a műszaki paraméterek alapján kilenc normatívakategóriába sorolt autókhoz társítja a használók körét, de a minisztériumok vezetői dönthetnek úgy, hogy nem olyan autóra van szükségük, mint amilyet a KSZF ajánl – vagyis amelyre annak nincs érvényes szerződése valamely kereskedővel –, s ekkor saját hatáskörben, önállóan beszerezhetik a járművet.
A KSZF-konstrukció szerint a rendszerbe belépő intézmények a saját költségvetésükből fizetik a beszerzéseket (vagyis az nem a központi költségvetést terheli). Az érvényes keretszerződésekhez, keret-megállapodásokhoz a legalább részben költségvetési forrásokból gazdálkodó intézmények – pél-dául önkormányzatok, bíróság, ügyészség, oktatási és egészségügyi intézmények – csatlakozhatnak. A korábbi keretszerződésekből autót vásárló intézmények 43-44 százaléka tartozott ezek közé; a Legfelsőbb Bíróságnak, a Legfőbb Ügyészségnek, megyei és városi bíróságok-nak, ítélőtábláknak, önkormányzatoknak és szervezeteiknek, a Magyar Postának vásárolták meg a járművek 46 százalékát. Egyre több állami vállalat is átpártolt a KSZF-hez, köztük a Magyar Rádió, a MÁV Zrt., az ORFK.
A KSZF üzemeltetésében jelenleg négy bérelt flottaautó van, ezek viszonylag újak, 15–20 ezer kilométert mentek velük. A négy autó bér-leti díja havonta 300–360 ezer forint közötti összeg, ez tartalmazza a szervizköltségeket, a kötelező és a casco biztosítást, az éves autópá-lyadíjat, valamint a műholdas védelmi rendszert. Az üzemanyagköltség és a parkolási díj az üzemeltetőt terheli.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságárusoknál!
Csaknem 16 kilométert tettek meg a 1,5 méter széles csőben. Az eset jól mutatja, miért fontos, hogy az Egyesült Államok megossza a titkosszolgálati információit Kijevvel.