szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világon először Kaliforniában jelenik meg néhány héten belül a Honda vadonatúj, hidrogéncellás sorozatgyártású autója, az FCX Clarity.

Tágas és lenduletes a tanulmány
© Honda
A legígéretesebb fejlesztésű környezetkímélő kocsit - a harmadik generációs hidrogénmeghajtású modellt - havi 600 dollárért lehet majd három évre lízingelni. A japán gyártó idén csak néhány tucat Clarityt szállít, egy éven belül pedig várhatóan 200 darabot állít elő. Hollywood máris odavan a zöld autóért, amely lényegében csak vizet bocsát ki melléktermékként, vagyis zéróemissziójú. A legelső ügyfelek között van Jamie Lee Curtis és Laura Harris színésznő, Ron Yerxa producer, továbbá Jon Spallino és Jim Salomon üzletemberek.

A tömeggyártás felfutásának a legfőbb akadálya a hidrogénkutak hiánya, kutak nélkül ugyanis kereslet sincs. A Honda FCX Clarity azért éppen Dél-Kaliforniában debütál, mert ott már létezik néhány kút. A Honda máris 50 ezer internetes rendelést kapott, de egyelőre csak azoknak szállítanak, akik Torrance, Santa Monica és Irvine városok körzetében, a hidrogénkutak közelében laknak. Japánban csak ősztől kerül piacra az új modell. A gyári adatok szerint az FCX Clarity egy feltöltéssel 450 kilométer megtételére képes, s fogyasztása a jelenlegi hibrid autókénál is jobb, 74 mérföldet tud megtenni 1 gallon gázzal (ez 3,1 literes 100 kilométerenkénti fogyasztásnak felel meg). A kocsi 160 kilométeres óránkénti végsebességnél is szinte zajtalanul suhan, a 100 kilométeres óránkénti sebességet kevesebb mint 9 másodperc alatt éri el.

Honda FCX
© hvg.hu
A Honda 16 éve kísérletezik üzemanyacellás autókkal, valószínűleg több millió dollárt költött fejlesztésre. Az első benzin-elektromos hibridmodellel a Honda jelent meg az amerikai piacon, ez volt a futurisztikus külsejű Insight, amelyből ma is fut néhány az utakon. A Toyota azonban sikeresebb volt, májusig 1 millió darabot értékesített saját hibridjéből, a Priusból. A Honda a kereslet hiányában be is szüntette az Insight és egy másik vegyes üzemmódú modell, az Accord hibrid gyártását.

A keddi The New York Times értesülése szerint egy Honda FCX Clarity előállítási költsége ma még több százezer dollár, de a Honda reményei szerint a tömeggyártással ezt az értéket 100 ezer dollár lehet majd szorítani.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Hidrogénautót tesztel az Európai Parlament elnöke

Hans-Gert Pöttering, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését állhatatosan szorgalmazó Európai Parlament elnöke is csatlakozott azon politikusokhoz és hírességekhez, akik tesztelik a BMW Hydrogen 7 típusú, hidrogénhajtású limuzinját, amely a gyártó szerint a világ első, sorozatgyártásra alkalmas hidrogénhajtású autója.

hvg.hu Autó

Hidrogén hajtja a luxus BMW-ét

Megkezdte a BMW a hetes sorozat hidrogénnel hajtott változatának gyártását. Az autót a közönség és a szakma először november 28-án a Los Angeles-i autószalonon láthatja.

automenedzser.hu Autó

Hidrogén: a Föld megmentője, de mikor?

A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?

hvg.hu Autó

Hidrogénes Fiat: kész van, mégsem gyártják

Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.

MTI Tech

Több mint 500 kilométer egy tank hidrogénnel

A hidrogéncellás gépkocsik egy tankolással több, mint 500 kilométert is megtehetnek, ami egy új tárolási eljárásnak köszönhető. Az új eljárás még kísérleti stádiumban van, ennek ellenére brit kutatók szerint tíz év múlva már sorozatban gyárthatják ezeket a kocsikat - írja a Der Spiegel című német hetilap online kiadása.

automenedzser.hu Autó

BMW: hidrogénnel 300 fölött

A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.