szerző:
hvg.hu

Sok kisállat a motorteret használja arra, hogy elbújjon az emberek, illetve a riválisok elől. Nézzük, melyik az autósok legkártékonyabb ellensége.

© Autómenedzser
A motorháztetőn hátrahagyott lábnyomok könnyen elárulják a ludast. Ha négy ujj rajzolódik ki, valószínűleg macska volt. Öt ujj a nyestekről árulkodik. Csak Németországban évente 160 ezer autó marad állva a kis állatok miatt (hazánkban nincs erre vonatkozó megbízható felmérés). Legtöbbször elrágják a gyújtókábelt, vagy a hűtővíz csöveit.

Sokáig azt gondolták, hogy a nyest szereti a kábelek illatát, ezért megy oda. Ez a feltételezés azonban nem nyert bizonyítást. Az Audi, a Daimler és a BMW is felkérték a gießeni egyetem vadbiológusait, hogy kutassák az állati vandalizmus okait, illetve a védekezés lehetőségeit. A kutatók rájöttek, hogy a nyest általában ingerlékenység, indulatosság miatt harap a gumiba. Zavarják ugyanis a lehetséges riválisok szagjegyei. Általában tavasszal, a párzás idején harapnak különösen, és a parkoló autókban játsszák le a területi, hatalmi harcaikat a nőstény kegyeiért. Az éjjel aktív állatok magtárakba, romokba és istállókba költöztek be régen. A hetvenes évektől azonban felfedezték maguknak az autókat és a padlásokat. Az első nyestharapást Svájcban jegyezték fel.

Harc a felségterületért (Oldaltörés)



Ha egy korábban megszokott helyen parkoló autó megváltoztatja a helyét, vagy egy másik nyest téved a területre, akkor a károk sajnos elkerülhetetlenek. Ha két rivális találkozik, mindkét állat elkezd bűzleni, a bűzanyagok pedig felidegesítik őket, majd emiatt harapdálni kezdenek, elsősorban a motor puha részeit találják meg. Gyakran megpróbálja ezeket a részeket teljesen eltüntetni, hogy az ellenfél elől minden nyomot eltüntessen. Az állatok negyven százaléka rágja szét az indítókábelt, 21 százaléka a kisfeszültségű vezetékeket, és 14 százalékuk akadályozza a hajtást, vagy a kormányzást.

Mostanáig csak kevés autógyár kínál nyest-biztos rendszereket. Az egyetlen biztos eszköz a nyest ellen egy elektromos sokkot okozó szenzor, amely a harapásra áramot vezet az állatba, de nem öli meg. Mielőtt azonban felszerelik az autóba az elektromos sokkolót, mindenképpen alaposan le kell mosni az autót és az alvázat, hogy ne maradjon rajta illatanyag.

A felmérések szerint az állatok leginkább a Renault, a Chrysler és a Ford modelleket kedvelik, és a legkevésbé a Porschét szeretik.

A nyestről dióhéjban

© Autómenedzser
Az utcai autógyilkosok rokonságban állnak a hermelinnel és a nerccel. A harmincas években még a nyestet is vadászták a bundájáért. Az ötujjas mancsaikkal és körmeikkel a 40-50 centiméteres, macskaméretű állatok akár a ház falán is felmásznak. Rablóhadjáratuk érdekében akár nyolc kilométert is képesek futni. A bűz, ami a többi vetélytársat randalírozásra kényszeríti, a hátsó felüknél található mirigyekből származik. A borzoktól vagy görényektől eltérően a nyest nem az ellenség elijesztésére használja a „bűzbombát”, hanem csak a területe megjelölésére.

A nyest a cinkéket is elkapja, illetve a tyúkólat is gyakran kirabolja. A madarak csapkodása kiváltja belőle a rablási ingert. Addig harap, amíg az összes tyúk meg nem döglött. A legszívesebben a tetők alá bújik el, ahonnan éjszaka könnyen elindulhat vadászni. A motortereket általában csak pihenőként használja.

Autómenedzser

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
hvg.hu Autó

Hogyan szállítsunk állatot az autóban?

Mindenki látott már autók biztonsági tesztelésén készült fotókat, videókat. Ezeken nyomon követheti, mi történik a bábuval, esetleg az autóban ülő gyerekkel, vagy a szállított állattal, óránként 50 kilométer/órás sebességnél bekövetkezett ütközésnél.

MTI Autó

Tizenegyen haltak meg állatok okozta balesetekben

Kedden reggel az 1-es úton Ács és Gönyű között egy autó elé ugrott egy vaddisznó. A sofőr elütötte az állatot, majd áttért a másik sávba, ahol frontálisan ütközött egy szembejövő autóval, aminek a vezetője a helyszínen meghalt. Magyarországon évente sok állatot ütnek el az országutakon: 2001-ben 83, 2002-ben 119, 2003-ban 92, 2004-ben 120, 2005-ben 84, 2006-ban 78 ilyen baleset történt. Kronológia az 1988 óta nyilvánosságra került, magyar autósokat érintő, állatok okozta halálos közúti balesetekről.

Kibékülhet, összeállhat a Párbeszéd és az LMP?

Kibékülhet, összeállhat a Párbeszéd és az LMP?

Lezárják két órára az M1-es autópályát

Lezárják két órára az M1-es autópályát

Aján Tamás: egyéni érdekek állnak a támadások mögött

Aján Tamás: egyéni érdekek állnak a támadások mögött

Radar360: Az MNB kétszer fizetett, egyszer sem válaszolt

Radar360: Az MNB kétszer fizetett, egyszer sem válaszolt

Ötszázmilliárd forintra lenne szüksége a magyar egészségügynek

Ötszázmilliárd forintra lenne szüksége a magyar egészségügynek

Egy magyar férfi állítja, az Apple Watch mentette meg az életét

Egy magyar férfi állítja, az Apple Watch mentette meg az életét