szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Valeo, az Aisin Seiki, a Hella, a Robert Bosch, a TRW és a többi nagy gyártó azon dolgoznak, hogy minél több autóban élvezhessük a parkoló robotok nyújtotta gondtalan kényelmet.

A Toyota kezdte
© Autómenedzser
A vásárlók ma már parkolást segítő rendszert is választanak az autójukhoz, miután a gyártók elkezdtek megfizethető árú megoldásokat szállítani a tömegigények kielégítésére. Jóllehet, az európai autóvezetők talán idegenkednek attól, hogy egy gép beavatkozzon a kormányzásba vagy a fékezésbe, sokan közülük örömmel bíznák a parkolást az autójukra.

Jelenleg legalább öt gyártó fejleszt parkolástámogató rendszert valamelyik nagy autógyárral karöltve. Az alkatrész-beszállítók arra számítanak, hogy a jövőben ez a terméktulajdonság alapvető elvárássá válik az új autókkal szemben. A VW a Tourannal kezdte a sort (beszállító a Valeo), ma már a Passat CC és a hatos Golf is kapható párhuzamosan parkolni képes asszisztenssel. De Az Audi A3-ban is elérhető a szolgáltatás, sőt már a Citroen is könnyített parkolást kínál. A Bosch által gyártott rendszer alkalmas a megfelelő parkolóhely azonosítására. Viszont, a Toyota és a Volkswagen rendszereivel ellentétben nem képes mozgatni a kormányt, vagy más módon segíteni a vezetőt a parkolásban. A kínálat csúcsán a luxusautók már programozottan bármilyen irányba beparkolnak, radarral és lézerrel pásztázzák a szabad helyeket.

A parkolást megkönnyítő opció ára kevesebb, mint egyetlen sérült lökhárító vagy lehorzsolt alumínium felni cseréje, állítja egy Lexus kereskedés amerikai weboldala, ahol az Aisin Seike által szállított automatikus parkolási asszisztens ára dollárról átszámolva 130 ezer forint egy luxus szedánhoz.

A TRW Automotive, Robert Bosch és a Hella is kifejlesztette saját megoldásait. A Siemens VDO Automotive felfüggesztette ParkMate névre keresztelt rendszerét. Jó néhány piaci elemző állítja, hogy a jelenlegi technológia csak átmeneti megoldás. A parkolást segítő megoldásokra korlátozott a kereslet az árérzékeny piaci szegmensekben, mondta Antonio Ferreira, a CSM Worldwide londoni alkatrészelemzője. „Rövidtávon határozottan létezik ez a piac” – nyilatkozta az Automotive News Europe-nak. „Viszont, hosszabb időtávon a technológiát kiváltja majd egy általános, integrált rendszer, ami jóval több funkcionalitást nyújt majd a vezetés minden időszakában, nem csupán parkoláskor.” A beszállítók, mint a Bosch, a TRW, a Continental és a Delphi, mindannyian dolgoznak ezeken a jóval fejlettebb rendszereken – állítja Ferreira.


A Priusban volt először (Oldaltörés)



Európában a Toyota hibridje a Prius volt az első típus, amelyhez parkolást segítőt kínáltak 2005-ben. Az opció olyan népszerű lett a legnagyobb felszereltségű kivitel esetén, hogy a Toyota az Egyesült Királyságban átsorolta alaptartozéknak. Ma már a Mazda 5, a BMW X5 vagy a Mercedes-Benz CL is tolatókamerával felszerelt megoldásokat kínálnak.

Mindeközben, a BMW kutatói egy egészen más fejlesztési úton járnak, amikor a robotizált Remote Park System techonológiát fejlesztik. A kísérleti rendszer célja nem a párhuzamos parkolás elősegítésére, hanem igen szűk helyekre – például garázsba – történő beparkolás, miközben a vezető nincs az autóban. A BMW egyértelműen a jövőbe tekint a fejlesztéssel, hiszen a felsőkategóriás autók egyre nagyobbak, míg a garázsok és a parkolóhelyek nem nőnek.

Hogyan működik?

A részletek változhatnak, de abban minden parkolástámogató rendszer megegyezik, hogy egy első és egy hátsó szenzort használnak (általában olcsó ultrahangos érzékelőt), valamint egy elektronikus szervokormányt. A rendszertől függetlenül a járművezető közreműködése mindenképp szükséges. A rendszereket úgy tervezik, hogy első lépésként segítsenek kiválasztani a megfelelő parkolóhelyet. Miközben az autó lassan végig gurul a parkoló autók sora mellett, a szenzorok felmérik a lehetséges parkolókat és jelzik, ha egy megfelelő méretűt találtak. Ekkor a vezető megállítja a járművet a parkolóhely előtt.

© Autómenedzser

© Autómenedzser

© Autómenedzser



A parkolósegéd akkor lép működésbe, amikor a sofőr hátramenetbe kapcsol. Addigra a fedélzeti számítógép a szenzorok segítségével már feltérképezte a jármű teljes környezetét, beleértve az esetleges akadályokat is, valamint kiszámította az optimális pályát a parkolóhelyre. A félautomata rendszerek maguk tekerik a kormányt is. A vezető egyetlen dolga, hogy a gázt és a féket vezérelje (valamint kézi váltó esetén a kuplungot is). A nem automata rendszerek esetében a vezető tekeri a kormányt úgy, hogy illeszkedjen egy kijelzőn megjelenített javasolt szögbe. Amint az autó betolatott a parkolóhelyre a sofőrnek csupán egyenesbe kell tennie az autót, hogy befejezze a parkolást.

Autómenedzser

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Autó

Vége a háziorvostól kikönyörgött mozgássérült parkolási engedélyeknek

A fogyatékkal élők parkolási engedélyének kiadását a háziorvosoktól az Országos Rehabilitációs Szakértői Intézetbe telepítik az erről szóló jogszabálytervezet szerint - jelentette be Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság programért felelős kormánybiztos csütörtökön a kormányszóvivői tájékoztatón.

MTI Autó

Olcsóbb parkolás Ferihegyen

A Budapest Airport (BA) a nyári csúcsszezonra tekintettel jelentősen csökkenti a hosszú távú parkolás díjait a Ferihegyi repülőtéren - közölte a társaság csütörtökön.