szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autósok egy karambol után sokszor rosszul cselekszenek, és ez sokba kerülhet. Az ADAC német autóklub összegyűjtötte a hét legsúlyosabb hibát:

© Kádár Mónika
1. Rosszul töltötték ki a kárbejelentőt. Ilyen esetben a biztosító megtagadhatja, vagy csökkentheti a biztosítás szolgáltatási díját illetve annak kifizetését. Ha a baleset okozója rosszul írja le a baleset menetét, a biztosító visszakövetelheti tőle a károsultnak fizetendő összeg egy részét. Ezért van az, hogy a kitöltött kárbejelentő ellenére a biztosítók többsége ismételten felvesz egy jegyzőkönyvet.

2. Ha a baleseti helyszín nem biztosítják a KRESZ szabályainak megfelelően, és emiatt további baleset történik, ami még személyi sérüléssel is jár, az okozó ellen akár eljárás indulhat gondatlan testi sértésért vagy gondatlanságból elkövetett emberölésért. Németországban, aki nem biztosítja a baleset helyszínét, az minimum 30 euró helyszíni bírsággal sújtható.

3. Az autó idő előtti eltávolítása a helyszínről: megnehezíti a balesetben érintett autósok bizonyítási helyzetét. Ezért feltétlenül ügyeljünk arra, hogy mielőtt elmozdítjuk a roncsokat, a baleset menetét krétával felrajzoljuk, aztán lefényképezzük. Csak elenyésző károknál ajánlott az autó mielőbbi eltávolítása a forgalomból, ha nem így cselekszünk, ezért is kaphatunk büntetést, Németországban például 35 euró.

© Végel Dániel
4. Ha az érintett felek biztosítóját még a helyszínen értesítik. A másik fél biztosítójának az az érdeke, hogy minél gyorsabban felvegye a kapcsolatot a károsulttal, hogy a sérüléseket a biztosítóval szerződésben álló szervizműhelyek egyikében javítsák és hogy lehetőleg elkerüljék szakértők és az ügyvédek bevonását a kárrendezésbe.

5. Ha van családi ügyvédünk, azzal is hibázhatunk, hogy mi magunk vesszük fel a kapcsolatot a másik fél biztosítójával. Bízzuk az ügy rendezését egy ügyvédre, aki elintézi helyettünk a levelezést a másik fél biztosítójával. Így biztos, hogy minden kárigényünk figyelembe lesz véve.

6. Ha nem írjuk fel az összes adatot. Ez ahhoz vezethet, hogy a kárrendezés elhúzódik, ugyanis a biztosító csak azután fizet, ha minden szükséges adat megvan.

7. Anélkül döntünk a javításról, hogy előtte egyeztettünk volna a biztosítóval. Casco biztosítás esetén a biztosító élhet az úgynevezett utasítási jogával, ami annyit tesz, hogy pl. kijelölheti a szakértőt. Az is lehetséges, hogy szerződéses szervizműhellyel rendelkezik a biztosító. Ilyen esetben a károsultaknak sokba kerülhet a javítás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Mi a teendő közlekedési baleset esetén?

Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?