szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.

Európában a roncsprémiumot a leghatékonyabban a német kormány alkalmazta, időben lépett, ajánlata pedig lehengerlő volt: 2500 eurót adtak minden 9 évesnél idősebb, az előírásoknak megfelelő módon, roncstelepen leadott autó után. A forgalmazók ezt megfejelték újabb 2500 eurós kedvezménnyel, így akár már 5000 euróért is lehetett új autót kapni Németországban. Lehetett, mert már szinte a teljes kisautó-készletet elkapkodták, több típust nálunk szereznek be a német kereskedések. A német autópiac februárban 21,5 százalékkal bővült, 227 ezer 740  autót értékesítettek. Miközben válság van, az év első két hónapjában 4 százalékot nőtt 2008-hoz képest.

Az akció nyertesei a német autóipar mellett a francia, olasz, közép-kelet-európai és ázsiai gyártók, a kedvezményt pedig alapvetően kisautók vásárlásánál vették igénybe. A mini autók szegmense 155 százalékkal, a kisautóké 93, a középkategória 6,5 százalékkal nőtt. Ennek a környezetvédők és az unió örülhetett a legjobban.

Március elejéig a Volkswagen 90 ezer, a Skoda 49 ezer, az Opel 40 ezer, a Fiat 30 ezer, a Renault/Dacia 30 ezer, a Ford 28 ezer, a Peugeot 20 ezer, a Nissan 20 ezer, a Toyota 20 ezer, a Hyundai 18 ezer autót értékesített a roncsautó-prémium révén.

© Autómenedzser
A típusok versenyét a Hyundai i30 (811 százalék többlet) nyerte, de jól szerepelt a Ford Fiesta (285 százalék), a Fiat Panda (202 százalék), a Skoda Fabia (169 százalék) és a VW Polo (53 százalék) is. Februárban a legkelendőbb öt autó sorrendben a VW Golf/Jetta, a Skoda Fabia, a VW Polo, a Ford Fiesta és a VW Passat volt.

És mit nyert ezen a német állam? Sokat: a 600 ezer kedvezményezett autóleadás 1,5 milliárd eurójába kerül, ám áfa- és egyéb adóbevételek révén 1,98 milliárdot kasszíroz a program végén. Nem beszélve arról az eredményről, amit a munkahelyek megőrzése jelent.
 

Nálunk a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már több fórumon felvetette javaslatát a roncsautó-kedvezményre vonatkozóan, amire a gazdasági tárca részéről elutasító választ kapott. Az ebben a témában legilletékesebb Pénzügyminisztériumtól ez ideig még választ sem kaptak tárgyalási kezdeményezésükre - adta hírül közleményében az MGE. Ismereteik szerint más - az újautók értékesítésében érdekelt - szakmai szervezet sem jutott el a tárgyalási pozícióig.

A szervezet hangsúlyozza, a költségvetési támogatás nemhogy növelné a büdzsé hiányát, hanem a többleteladások révén az áfa és a regisztrációs adó olyan mértékű bevételi többletét jelentené, ami a hiány csökkenését eredményezné. Az akció időszerűségét az a tény támasztja alá, hogy a költségvetés által az év első két hónapjára tervezett regisztrációsadó-bevétel alig éri el a tavalyi szint felét.

B. Cs.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Pelenkázni kell az autóipart - állami támogatás nélkül nem megy

A fogyasztói pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától – állapítja meg elemzésében a Concorde. A tavalyihoz hasonló, illetve azt meghaladó értékesítés csak azokban az országokban tapasztalható, ahol kormányzati ösztönző programok indultak, például Kínában (24 százalékos növekedés) Németországban (21,5 százalékos emelkedés) vagy Brazíliában (2 százalékos csökkenés).

hvg.hu Autó

Akar ingyen autót? Menjen Németországba

Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.