szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC német autóklub által tesztelt nyári gumik harmada nem megfelelő minőségű. A 35 vizsgált termék közül csak nyolc kapta meg az ajánlott minősítést.

A tesztelt abroncsok között öt olyan volt, amelyet rossz minősége miatt a nem ajánlott kategóriába soroltak. A legtöbb probléma akkor jelentkezett, amikor nedves, vizes úton vizsgálták a gumikat (Kenda, Mabor, Wanli és Syron típusnál). Előfordult az is, hogy a száraz úton ötöst érdemlő gumi nedves úton rosszabb jegyet kapott (Maloya).

A 185/60 R 14 H kategóriában a Fulda Carat Progresso volt a legjobb, míg a 205/55 R 16 W kategóriában a Michelin Primacy HP nyert. A legjobb eredményt ennek ellenére a Goodyear OptiGrip produkálta, ám a sebességi besorolási kategóriák miatt nem lehetett a W-jelű gumikkal (270 kilométer/órás sebességig ajánlott) együtt tesztelni. További 11 gumi kapott különösen ajánlott minősítést.

© Autómenedzser
Ahhoz, hogy valamelyik cég terméke jól szerepeljen az ADAC gumitesztjén, minden egyes szempont szerint jól kell vizsgáznia. Nem elég, ha egy-egy kategóriában, például száraz útonjól viselkedik. Jelenleg a legnagyobb vitát a gumik gördülési ellenállása, a környezetvédelmi szempontok és persze a költségek váltják ki a szakemberek között. Minél alacsonyabb ugyanis az ellenállás, annál kisebb az autó fogyasztása. Ilyenkor azonban nedves úton nem tapad megfelelően a jármű, és megnő a fékút is.

Az utóbbi években a Michelin-modellek például nem teljesítettek túl jól, mert az alacsony ellenállás miatt nem nagyon tudtak az úton maradni a járművek. De az idén változtatott a francia cég. Mindkét kategóriában jól teljesített a cég, egy első és egy második helyet szereztek meg a gumijai. A tesztből kiderült, hogy az ár és a minőség nem mindig vannak egyenes arányban. A győztes Fulda Carat Progressót például már 44 euróért meg lehet venni, míg a másik nyertes Michelin-gumihoz 98 euróért lehet hozzájutni.

205/55 R 16 W. Nem biztos, hogy takarékosak a nagyon olcsó gumik. Az ADAC legszigorúbb tesztjén legalábbis ezt a következtetést vonták le a szakemberek. A legmeggyőzőbb a Michelin Primacy volt, amelyet az ADAC különösen ajánlottnak minősített. Kétszer olyan sokáig tart, mint mások, ráadásul spórolni is lehet vele, hiszen a tesztek szerint kevesebbet fogyaszt ezzel az autó, mint más gumikkal. A jó abroncs azonban nemcsak takarékos, hanem biztonságos is. A Michelin ebben a kategóriában is jól teljesített. 100 kilométer/óra sebességnél nedves úton csak 77 méterre volt szüksége a vezetőnek, hogy megálljon az autó. Összehasonlításként a Syron Race 1-gyel a fékút 86 méter volt.

A teszt eredményei részletesen:

185/60 R 14 H. A prémium abroncsok szerkezetét, a profilt, a barázdát és a vázat nem lehet egyszerűen lemásolni. A különböző gumikeverékeket ugyanis a legtöbb cég féltve őrzi. Éppen ezért a nagynevű márkák mindig az olcsóbbak előtt járnak. Az alapkövetelmények: jó anyag, hosszú élettartam és alacsony gördülési ellenállás. Ez pedig sokba kerül.

Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy nem szabad mindent elhinni, ami a kerékre írva megtalálható: tehát például hiába teszik rá a Wanli gumikra az M&S szimbólumot – amelynek jelentése Mud and Snow, vagyis minden évszakban használható – ez a fajta továbbra is a nem ajánlott kategóriába fog tartozni. Magas hőmérsékleten vagy nedves úton ugyanis gyakran csődöt mond a kínai gumi.

A teszt eredményei részletesen:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hogyan előzzük meg a gumidefektet?

Az ADAC német autóklub statisztikái szerint 2008-ban több mint százezer alkalommal okozott balesetet gumidefekt Németországban. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők jobban betartják a szabályokat.

hvg.hu Autó

Mit tudnak a legdrágább gumik?

A prémium gumiabroncsok sebességhatára 210 kilométer/óra vagy annál jobb, s neves márka díszeleg az oldalukon. A legkorszerűbb technológiával készülnek, halkan futnak és alacsony a gördülési ellenállásuk. Drága autókon feszülnek, hiszen a csendes üzem, a környezetvédelem és a biztonság még mindig sok pénzbe kerül.