szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az év végéig változatlan feltételekkel folyósítják az úgynevezett roncsprémiumot Németországban - döntött szerdai ülésén a német kormány, 5 milliárd euróra emelve az ehhez szükséges pénzalapot.

A döntés értelmében  az állam 2009 végéig továbbra is 2500 eurós támogatást nyújt azoknak a vásárlóknak, akik legkevesebb kilencéves - vagy annál idősebb - autóikat új, a környezetvédelmi szempontoknak jobban megfelelő gépkocsira cserélik. A német kormány a januárban elhatározott konjunktúraélénkítő csomag keretében léptette életbe az említett roncsprémiumot, amely a súlyos értékesítési válságba került autóipar helyzetének javítása érdekében új, környezetbarát gépkocsik vásárlásának elősegítését célozta. A hatóságok erre a célra 1,5 milliárd eurót irányoztak elő, amely 600 ezer új autó vásárlásának támogatására elegendő.

Az intézkedés rendkívül kedvező fogadtatásra talált, az idős autóikat újra cserélni kívánó vásárlók  megrohamozták a kereskedéseket, különösen a kis autókat részesítve előnyben. A hatalmas kereslet láttán nyilvánvalóvá vált, hogy az 1,5 milliárdos alap heteken belül teljesen kifogy. Ennek nyomán határozta el a konzervatív-szociáldemokrata kormány, hogy a pénzalapot 5 milliárd  euróra emeli, ezt azonban a támogatás már nem lépheti túl. Az 5 milliárdos alap kereken 2 millió vásárlási kérvény támogatására elegendő. Az óriási keresletet jelzi, hogy az illetékes hatóságokhoz a mai napig 1,2 millió kérelem érkezett be, s abból naponta mintegy 6000 kerül feldolgozásra. Mindezt azt is valószínűsíti, hogy a vásárlóknak több hónapot kell várniuk mind az új autóra, mint a támogatás kifizetésére. A kormány döntését még jóvá kell hagynia a német parlament két házának. A Bundestag, illetve a Bundesrat jóváhagyása azonban bizonyosra vehető a koalíciós pártok  többsége miatt. Az intézkedés nyomán az állam adósságterhei 4,2 milliárd euróval nőnek. 

Az ellenzéki pártok ugyanakkor élesen bírálták  a roncsprémium rendszerének meghosszabbítását, úgy értékelve, hogy az az idei választási esztendőben egyrészt "választási fogás", másrészt ugyanakkor "hamis konjunktúrapolitikai jelzés" is. Helytelenítette az állami támogatást több gazdasági vezető is, azt hangoztatva, hogy az intézkedéssel mesterségesen előidézett vásárlási kedvet 2010-től a keresletben ismét jelentős visszaesés követi.

A roncsprémium a siker ellenére nem örvendett egyértelmű népszerűségnek az autógyártók körében. A vásárlók ugyanis az olcsóbb és kis méretű gépkocsikat keresték, s ebből fakadóan a mindenekelőtt nagyobb gépkocsikat gyártő Audi, a BMW és  Daimler mindeddig semmit nem profitált az intézkedésből.

Dieter Zetsche Daimler elnök
© AP
Ezt jelzi, hogy a Daimler szerdán megerősítette: a kereslet visszaesése miatt szigorú takarékosságra kényszerül. Ennek keretében ebben az évben 2 milliárd eurót kívánnak megtakarítani a személyi költségek területén. A Mercedeseket gyártó stuttgarti üzem vezetője,  Dieter Zetsche szerdán kijelentette azt is, hogy végső esetben az elbocsátások sem kerülhetők el. Közölte, hogy a takarékossági intézkedések keretében a termelésben dolgozó 68 ezer,  illetve az igazgatás, a kereskedelem, valamint a kutatás és a fejlesztés terén foglalkoztatott 73 ezer alkalmazott számára bevezetik a rövidített, hetente maximum 5 órával csökkentett munkaidőt. Ezen kívül jelentős megtakarításokat terveznek az úgynevezett szabadság-, illetve karácsonyi pénzek területén, s decemberre halasztják az eredetileg májusban esedékes fizetésemeléseket. Zetsche  elismerte, hogy nem reagáltak megfelelő gyorsasággal a kialakult válságra.

Az elnök egyetlen szóval sem  utalt a Daimler tervezett külföldi beruházásaira, így a kecskeméti beruházásra sem.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Milyen autót vesznek Suzuki Swift helyett válságban a magyarok?

A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.

hvg.hu Autó

Pelenkázni kell az autóipart - állami támogatás nélkül nem megy

A fogyasztói pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától – állapítja meg elemzésében a Concorde. A tavalyihoz hasonló, illetve azt meghaladó értékesítés csak azokban az országokban tapasztalható, ahol kormányzati ösztönző programok indultak, például Kínában (24 százalékos növekedés) Németországban (21,5 százalékos emelkedés) vagy Brazíliában (2 százalékos csökkenés).

hvg.hu Autó

Akar ingyen autót? Menjen Németországba

Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.