szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC német autóklub nyilvánosságra hozta a legújabb meghibásodási statisztikákat. A szervezet 1978 óta szolgáltat adatokat, amelyekkel befolyásolja az autóvásárlást. A legújabb tapasztalatok szerint a drága autók egyre jobbak lesznek, az eddig megbízhatónak tartott japán járművek azonban visszaesnek. A legtöbb baj a francia járgányokkal van, de az Opelnél és a Fordnál sem teljesen rózsás a helyzet.

A német autók – legalábbis ami a minőséget illeti – jól szerepeltek az ADAC tesztjén. Elsősorban persze a drága modellek. A nyolc kiválasztott kategóriából hét esetben német gyártó került az első helyre. Az Audi három modellje is az élre jutott. A franciák csupán egyetlen kategóriában – a kis egyterűek között – a Citroen révén értek el sikert.

Nem minden német autó egyformán jó, a japán konkurenciák pedig meglepetésre tovább esnek a rangsorban. A német autók között van egy úgynevezett másodosztályú kategória: a prémium márkák, mint az Audi, a BMW és a Mercedes mellett ezek nem teljesítenek túl jól. Az ADAC szerint a Forddal és az Opellel komoly megbízhatósági problémák vannak. A legtöbb gond a Ford Ka, a Ford Mondeo, a Ford S-Max és a Ford Transit modellekkel volt. Sok a baj a francia Peugeot (a legtöbb gond az alsó középkategóriában és a sportautóknál) és a Renault (egy évjáratban náluk van a legtöbb hiba) autóival is.

A korábban nagyon kedvelt és igen jó minőségű japán modellek csak a középkategóriában kaptak helyet. A felmérés szerint a legmegbízhatóbb nem német autókat a Toyota (az alsó osztályban a második legjobb minősítést kapta) gyártja. Az Aygo majdnem olyan jó eredményt ért el, mint az Audi A2.

Az ADAC kimutatásában a legbiztonságosabb márka az Audi. A ma már nem gyártott A2 modell, valamint az A3 és A6 tartoznak a legjobbak közé. Az A4-tulajdonosoknak sincs okuk panaszra, hiszen ezt a típust csak a Mercedes-Benz C-osztálya előzte meg.

A sportautók és kabriók közül a hármas BMW nyert, a terepjárók között pedig a BMW X3 vitte el a pálmát. A nagy családi autóknál a VW Sharan bizonyult a legmegbízhatóbbnak. A Citroën C4 Picasso pedig a kisebb kategóriában nyert. Az Opel Signum a felső-középkategóriában a sereghajtó. A legtöbb meghibásodást a 2003-as Renault Mégane-nál észlelték.

Mi okozza a hibát?
Kipufogó: 2%
Kuplung: 4%
Hűtés, fűtés, klíma: 5%
Kerekek, abroncsok: 7%
Motor: 8%
Befecskendező: 8%
Gyújtás: 10%
Egyéb: 16%
Általános elektronikai hiba: 40%
A meghibásodások 40 százalékáért az akkumulátor és az autó elektronikája tehető felelőssé. Gyakori gond  az indításgátlónál, a gyújtásnál, illetve a motornál jelentkezett még. Az akksi gyakori meghibásodását az okozza, hogy a mai autóknak jóval nagyobb az áramigényük, mint a korábbiaknak. Sok autóban eleve hibásan kapja a vevő az akkumulátort. Nem egyszer előfordul, hogy a vásárló otthon például már nem tudja beindítani a járművet. Ez elsősorban azoknál a modelleknél fordul elő, amelyeket távoli országból, több napon keresztül szállítanak a kereskedőkhöz. Ilyenkor hiába sikerül egy bikakábellel beindítani az autót, főleg télen, a nagy hidegben már nem fog úgy működni az akksi, mint kellene. Ugyanez vonatkozik a szalonokban kiállított modellekre is, amelyek hónapokig állnak egy helyben.

Az ADAC szerint az akkumulátor mellett a kerekek, abroncsok is sok gondot okoznak. Mivel azonban ezek a meghibásodások nem a kereskedők, hanem elsősorban a tulajdonosok számlájára írhatók, nem számítódnak be a tesztbe.


Toplisták (Oldaltörés)


Az ADAC 2008-as tesztje során 92 modellt vizsgáltak, amelyeket 2003-2008 között gyártottak. Csak azok az autók kerültek fel a listára, amelyekből 2003 és 2008 között egy évben legalább 10 ezer új autót adtak el. Szempont volt továbbá, hogy a kiválasztott modell legalább három évig változatlan formában a piacon legyen. A táblázatban szereplő számok azt mutatják, 1000 autóból hánynál volt komolyabb meghibásodás.

Kisautók

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Audi A2

12,9

10,6

4,5

2.

Toyota Aygo

4,3

4,3

3,1

1,5

3.

Fiat Panda

14,9

8,8

6,7

2,5

1,5

4.

Mini

17,8

15,5

9,1

6,8

3,2

2,9

5.

Peugeot 107

12,7

5,3

2,3

3,5

6.

Nissan Note

7,8

4,5

2,1

7

VW Polo

25,0

17,0

12,7

8,3

4,3

2,3

8.

Renault Twingo

29,7

15,0

15,0

6,8

3,0

3,5

9.

Citroën C1

5,7

4,2

3,8

10.

Mitsubishi Colt

8,4

6,4

5,0

3,6

11.

Renault Clio

40,8

23,2

15,7

6,4

3,4

2,2

12.

Honda Jazz

18,1

14,8

9,8

9,0

8,2

5,8

13.

Fiat Punto

40,9

29,7

16,2

5,7

4,4

1,8

14.

Opel Corsa

23,0

18,5

15,7

9,3

4,9

2,3

15.

Toyota Yaris

18,9

14,5

11,7

9,6

7,4

5,3

16.

VW Fox

11,7

9,1

4,8

3,2

17.

Peugeot 206

31,3

21,1

17,6

8,8

4,9

1,7

18.

Citroën C2

23,9

17,4

8,7

3,1

19.

Peugeot 207

9,3

4,8

2,5

20.

Suzuki Swift

9,9

5,8

6,9

6,5

21.

Renault Modus

18,6

17,9

9,6

3,3

2,4

22.

Mazda 2

22,8

20,8

13,9

10,2

7,4

2,8

23.

Škoda Fabia

27,3

18,2

15,7

12,3

5,5

3,2

24.

Seat Ibiza/Cordoba

28,5

15,8

13,2

12,3

6,1

3,9

25.

Smart Forfour

21,5

13,3

9,8

26.

Citroën C3

32,3

25,4

21,9

9,8

3,2

27.

Ford Fiesta

22,9

16,2

13,8

13,4

11,0

6,3

28.

Nissan Micra

38,2

32,3

23,1

12,2

5,6

2,2

29.

Hyundai Getz

23,1

20,2

19,4

13,6

14,5

6,1

30.

Kia Picanto

19,5

17,1

16,6

13,8

31.

Smart fortwo

57,2

40,5

28,3

18,1

10,8

3,1

32.

Ford Ka

42,4

46,9

20,7

16,6

16,1

Alsó-középkategória

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Audi A3

27,0

16,8

9,2

4,8

2,7

1,5

2.

Mercedes B

6,7

6,1

3,0

2,3

3.

Mercedes A

25,9

17,2

10,2

6,7

2,6

1,6

4.

BMW 1

21,3

11,7

6,2

2,0

1,0

5.

VW Golf, Bora

23,9

17,5

11,5

7,6

5,9

2,5

6.

Toyota Corolla

21,7

16,6

12,0

8,4

7,6

8,5

7

Seat Leon/ Toledo

24,1

16,1

13,1

12,9

8,5

3,1

8.

Mazda 3

19,0

14,3

7,2

3,9

6,2

9.

Renault Mégane

75,1

41,9

23,2

8,9

6,2

1,9

10.

Opel Astra

37,3

29,7

19,4

13,9

6,6

2,8

11.

Ford Focus

28,4

22,2

30,6

15,8

10,2

6,2

12.

Honda Civic

17,7

16,2

14,3

11,1

11,3

13.

Peugeot 307

40,9

29,7

20,7

14,8

10,3

Középkategória

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Mercedes C

16,5

9,9

6,5

4,3

3,5

2,7

2.

Audi A4

20,3

14,4

10,1

5,9

3,0

2,7

3.

BMW 3

27,3

23,3

11,5

5,3

3,2

1,9

4.

VW Passat

19,5

16,5

16,1

11,2

5,8

3,1

5.

Škoda Octavia

23,9

15,6

13,8

8,9

5,7

4,7

6.

Toyota Avensis

22,6

20,4

16,2

10,3

6,5

7,7

7

Mazda 6

23,5

24,2

18,1

9,3

6,0

4,4

8.

Volvo S40/V50

22,6

23,9

18,4

13,7

8,7

3,0

9.

Renault Laguna

63,2

52,8

27,9

11,4

7,4

2,7

10.

Opel Vectra

41,2

44,7

39,5

20,9

7,8

3,9

11.

Ford Mondeo

34,78

27,9

20,2

17,3

13,5

10,6

Felső-középkategória/Nagyautók

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Audi A6

24,8

13,4

8,0

5,4

2,2

2,3

2.

BMW 5

41,8

23,5

12,7

6,9

3,0

1,8

3.

Mercedes E

26,8

15,5

10,4

7,6

4,4

2,9

4.

Volvo S60/V70/S80

32,0

24,8

14,6

14,4

13,9

16,1

5.

Opel Signum

52,5

56,0

38,4

19,6

Sportautók/Kabriók

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

BMW 3 Coupé

8,5

6,1

5,3

2,9

0,5

0,1

2.

Mercedes SLK

17,9

7,5

5,6

2,7

2,6

2,0

3.

VW Eos

4,3

3,8

1,8

4.

Mercedes CLK

18,3

10,0

6,1

5,1

5.

Peugeot 206 CC

32,1

23,9

12,8

10,1

Terepjárók

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

BMW X3

13,6

5,8

4,1

2,0

1,4

2.

Mercedes ML

32,8

20,3

11,3

8,3

3,8

1,1

3.

VW Touareg

16,0

12,2

7,6

5,2

3,6

4.

Toyota Rav4

26,6

22,0

18,9

7,6

6,2

5,2

5.

BMW X5

32,6

18,4

13,9

3,3

3,1

6.

Hyundai Tucson

15,4

11,9

8,3

7,1

Egyterűek

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

Citroën Xsara, C4 Picasso

10,5

6,1

3,3

2,0

2.

VW Touran

20,7

16,1

13,7

8,2

6,2

4,6

3.

Opel Meriva

28,9

18,0

8,9

9,8

7,0

2,4

4.

VW Caddy

20,5

12,4

8,9

7,5

4,9

5.

Seat Altea

12,4

13,7

9,4

7,8

5,6

6.

Ford Fusion

21,2

16,8

13,0

11,6

8,2

5,8

7.

Renault Scenic

45,2

46,2

21,9

8,4

14,3

1,8

8.

Mazda 5

19,2

11,0

6,8

2,6

9.

Citroën Berlingo

41,4

33,1

24,8

13,5

7,3

3,1

10.

Ford C-Max

29,8

32,8

13,7

6,8

3,7

11.

Opel Zafira

30,2

28,9

30,5

22,2

9,9

7,0

12.

Renault Kangoo

57,0

36,1

22,1

16,7

11,8

2,7

13.

Ford S-Max

16,8

10,4

11,3

Nagy egyterűek

Helyezés

Modell

2003

2004

2005

2006

2007

2008

1.

VW Sharan

43,3

32,2

18,6

14,2

6,3

2.

VW T5

33,0

35,9

28,6

17,9

12,2

7,4

3.

Mercedes Vito/ V

39,9

35,2

29,7

30,7

16,4

9,0

4.

Ford Galaxy

50,9

38,3

36,7

34,0

12,8

10,6

5.

Ford Transit

63,8

40,6

25,0

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb használtautók listája

A tavalyi hatalomátvétel után idén ismét jobbnak bizonyultak a német autók a Dekra éves megbízhatósági felmérésében. A flottákkal is foglalkozó német hivatalos gépjármű-felügyeleti szervezet 15 millió autót vizsgált meg 2008-ban. Idén először nemcsak kategóriánként neveztek meg győzteseket, hanem kiosztották az év legmegbízhatóbb autója címet is. Ezt az Audi A6 kapta.

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb autók: Mazda, Honda, Toyota

Az amerikai székhelyű Warranty Direct piackutató cég 3-9 éves korú autók tulajdonosai között végzett felmérést, mely során 450 ezer angol és amerikai jármű meghibásodási adatait összegezte. Az eredmények alapján a Mazda járművei végeztek az élen 8,04 százalékos meghibásodási rátával - ami azt jelenti, hogy 100 autóból mindössze nyolcnál észleltek kisebb-nagyobb rendellenességet.