Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9007b477-25a9-4bc8-9f53-72fd8918c39d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A műsorvezető be volt osztva, nem akarta lemondani. ","shortLead":"A műsorvezető be volt osztva, nem akarta lemondani. ","id":"20241125_kertesz-zsuzsa-mtv-bemondo-edesanyja-halala-napjan-dolgozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9007b477-25a9-4bc8-9f53-72fd8918c39d.jpg","index":0,"item":"2b5ec174-5f75-4a67-a447-2b9b9673573e","keywords":null,"link":"/elet/20241125_kertesz-zsuzsa-mtv-bemondo-edesanyja-halala-napjan-dolgozott","timestamp":"2024. november. 25. 11:16","title":"Kertész Zsuzsa az édesanyja halála napján is bement dolgozni a Magyar Televízióba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","shortLead":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","id":"20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2.jpg","index":0,"item":"f3e0396f-0fa8-45a0-b389-edbaea1fd843","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","timestamp":"2024. november. 26. 19:06","title":"Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald Trump egészségügyiminisztere-jelöltje is kivette a részét: a helyszínen támogatta a vakcinaellenes aktivistákat. ","shortLead":"Az öt évvel ezelőtti szamoai kanyarójárványt komoly dezinformációs kampány előzte meg az oltásokról, amelyből Donald...","id":"20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0243c885-6aec-4fdf-a673-dceb12b6e74e.jpg","index":0,"item":"e7eda14e-cdd7-4ed6-aa71-109452b44236","keywords":null,"link":"/elet/20241126_robert-kennedy-oltasellenesseg-szamoa-kanyaro-jarvany","timestamp":"2024. november. 26. 09:39","title":"Robert F. Kennedy oltásellenességének tragikus következményeit a saját bőrükön tapasztalták meg egy kis szigetország lakói ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f11b7c3-1d37-41ba-989a-b8e2b3b661c5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A szakszervezetek szerint a hivatalos adatok sem tükrözik, valójában milyen sok a betöltetlen állás a rendőrségnél – értesült a HVG. Információink szerint kevés az utánpótlás is, miközben a rendőrök jelentős része elégedetlen az emelés utáni fizetésével, ráadásul sokan szóvá tették azt is, hogy nem kaptak pluszpénzt az árvízvédelmi feladatok ellátásért. ","shortLead":"A szakszervezetek szerint a hivatalos adatok sem tükrözik, valójában milyen sok a betöltetlen állás...","id":"20241125_rendorseg-orfk-letszamhiany-fegyverpenz-utanpotlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f11b7c3-1d37-41ba-989a-b8e2b3b661c5.jpg","index":0,"item":"7ed59f6b-7610-4d26-a2f8-597d0ee11a61","keywords":null,"link":"/360/20241125_rendorseg-orfk-letszamhiany-fegyverpenz-utanpotlas","timestamp":"2024. november. 25. 06:30","title":"Alig jelentkeznek rendőrnek, több ezren hiányoznak az állományból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c463bfca-b9ca-4007-b59e-345296c6b096","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Azt még nem közölték, mi következik: elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások.","shortLead":"Azt még nem közölték, mi következik: elbocsátások, bércsökkentések vagy üzembezárások.","id":"20241126_A-Mercedes-is-komoly-megszoritasokra-keszul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c463bfca-b9ca-4007-b59e-345296c6b096.jpg","index":0,"item":"77744146-543b-4eb6-8877-3d7fc09d9e23","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_A-Mercedes-is-komoly-megszoritasokra-keszul","timestamp":"2024. november. 26. 13:16","title":"A Mercedes is komoly megszorításokra kényszerül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","shortLead":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","id":"20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973.jpg","index":0,"item":"53c28c1a-cfb2-44d0-a6cc-dae92afd84f2","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","timestamp":"2024. november. 26. 12:56","title":"Óriási vendégbagoly bukkant fel a Mecsekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","shortLead":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","id":"20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098.jpg","index":0,"item":"2b052885-02ae-4141-8b9b-d4a751e7b67f","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","timestamp":"2024. november. 26. 09:54","title":"A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tézisfüzet ráadásul egyik kollégájának számítógépén lett kész.","shortLead":"A tézisfüzet ráadásul egyik kollégájának számítógépén lett kész.","id":"20241125_racz-andras-orban-balazs-doktori-tezisfuzet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066.jpg","index":0,"item":"4d1ed6c9-28af-4a24-8dd9-7e6e3d256487","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_racz-andras-orban-balazs-doktori-tezisfuzet-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 08:53","title":"Rácz András: Orbán Balázs éppen saját könyvének bemutatójára utazott, amikor doktorijának tézisfüzete készült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ávós Pobeda, ős-Trabant, szovjet rokkantkocsi, avagy a KGST alkonya
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Sorsszerű véletlen, hogy Nagy Imre újratemetésének 20. évfordulóján KGST-autóparádén vehettünk részt Bicske térségében az OldRent Kft. meghívására. Tucatnyi járóképes autócsodát tesztelhettünk, filmsztárokat, jó és rossz emlékű autókat, teherautókat, Velorexet, sőt még egy szovjet rokkantkocsit is.
A hatvan éve alakult és 18 éve felbomlott Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa ontotta a szocialista autókat. Sokukat nem kell bemutatni, a rendszerváltás óta felnőtt nemzedék azonban elakadt a 120-as Skodánál, 1200-as Ladánál és a Trabantnál. Íme, néhány őskövület.
P500, Wartburg 312, EMW 340
Élmény az ős-Trabi, a P500-as vezetése. A frissen felújított műremekben már hatszázas motor sír, utolsó szériás, 1963-ban gördült le a zwickaui szalagról. A P500-as kombi 20 lóerős volt, maximális sebessége 95 kilométer/óra. A még fémből készült autót régen vette az OldRent Kft.-t vezető Berdó Attila édesapja, Berdó Levente. Egy 601-es felújításánál került elő a roncsok közül, s ha már megcsillant rozsdamarta kasztnija a napsütésben, restaurálták. A tesztelt autóról még hiányoznak a tükrök, az ablaktörlők, de működött a szívószálnyi indexkapcsoló, a kürt szépen szól, a jéghideg fém kormány pedig nem a pontosak közül való. A váltó Trabantosan hektikus, sosem tudjuk, melyik fokozatban vagyunk, négyesben egészen hatvanig toltam, élmény volt a száguldás.
Amikor a második világháború után kettészakadt Németország, az NDK-ban maradt eisenachi BMW-gyár EMW néven folytatatta az autógyártást. Így a BMW 326-os is újjászületett, módosított hűtőmaszkot kapott, EMW 340-esként egészen 1956-ig, a Wartburg megjelenéséig gyártották. A képen látható modell 1952-es kiadású, 1971 köbcentis motorja 55 lóerős.
1955 októberében készült el az első púpos Wartburg még EMW 311 néven. Mire sorozatgyártásba került a Wartburg 311 nevet kapta. 1962-ig 900 köbcentis motor hajtotta, majd a 353-as modell bevezetéséig a megnövelt 45 lovas ezrest építették be a karosszériába. A tesztelt példány Wartburg 312, 1963-ból való, DeLuxe kivitel. A váltójával bajban voltunk, egymásnak ellentmondó tanácsokat kaptam a sebességfokozatok kapcsolásáról. De ha egyszer beindult, négyesben nyolcvanig meg sem állt, azaz csak nehezen állt meg, a fékeken még állítani kell…A rükvercet hiába kerestük, valahol elveszett a múltban, ha kellett, inkább hátratoltuk…
Velorex, SzMZ
A kerékpárkirály prototípusa 1943-ban Csehországban készült, leginkább biciklialkatrészekből, ezeket később motorkerékpár alkatrészekre cserélték, 1945-ben gyártották az első sorozatot. 1950-től kezdődött a sorozatgyártás, az első évben 120-at készítettek a Velorex-ből. A KGST-napon 1966-os, kéthengeres, kétütemű Jawa 350 motorral hajtott bőregeret lehetett tesztelni.
Hasonló, ám sokkal ritkább csodabogár az SzMZ, amelyből egy fut Magyarországon. Akár a Mini ősének is tekinthetjük a szovjet rokkantkocsit. Az SzMZ a Szerpuhov Motor Zavod üzem rövidítése, amely Moszkvától 70 kilométerre található. 1958-tól itt gyártották az orosz rokkantkocsikat. Motorja az IZS 350-es egyhengeres blokkja. Négyfokozatú motorkerékpár váltó és egy irányváltó viszi át a 15 lóerős teljesítményt a kerekekre. Az 1958-ban gyártott példányt egy-két apróságtól eltekintve eredeti állapotra restaurálták.
A GAZ M20, más néven Pobeda (győzelem) a középszintű állami vezetők, tsz-elnökök, pártitkárok autója volt az ötvenes években. De arról is hírhedt volt, hogy ha megállt egy ház előtt, a bentlakók rettegni kezdtek. Az M20-as volt a Magyar Államrendőrség Államvédelmi Osztályának (ÁVÓ) a szolgálati autója. Oldalszelepelt, 2100 köbcentis motorja 50 lóerős, háromsebességes a váltója. Nem könnyű manőverezni, negyvennél váltjuk a hármast, de hatvannál többet nem megyünk vele, nehogy besüljenek a szelepek. A tesztelt autó igazi filmsztár, szerepelt a Spielberg Münchenjében, valamint Az alagút című olasz koprodukcióban. A Szabadság, szerelemben Andrew Vajna kedvéért fekete színt kapott, sőt az oldalsó függönyt is levették. A régi idők félelmére már csak a hátsó függöny emlékeztet. Az autó eredeti színe őzbarna, állítólag az ÁVÓ autói közül egyik sem volt fekete, a Pobeda legalábbis soha.
Az isteni Csajka (Oldaltörés)
Csajka, ZIM, Volga M21
Zavod Imenyi Molotov, azaz ZIM 1950-ben született a Pobeda padlólemezének meghosszabbításával és motorjának növelésével. 3500 köbcentis hathengeres, kilencven lovas motorja maximum 120 kilométer/órával repítette a monstrumot fénykorában. 1959-ig gyártották, 21527 darab készült, utódja a Csajka. Állítólag az ÁVÓ főnökének volt egy itthon. A kiállított ZIM Ukrajnából származik, motorja és váltója Volga M24-esé, a kapcsolók a Ladából ismerősek. Szerepelt a Szabadság, szerelemben is.
A Volga M21-est 1957-től árusították, az OldRent Volgája, késői gyártású, 1969-ből való. Teles felújításon esett át, de kevés alkatrészt kellett kicserélni, mert jó állapotban vették. A szarvas az elején nem gyári, 1961 után már nem került fel ilyen embléma a Volgák motorházára.
A GAZ (Gorkovszkij Avtomobil Zavod) 13-as Csajkát, más nevén Sirályt 1959 és 1981 között gyártották, a szovjet autóipar büszkesége volt. A Packard Four Hundred koppintásából csupán 3179 készült, az átlagemberek számára elérhetetlen volt. Motorja 5,5 literes V8-as, gyönyörűen és mérgesen szól. Az OldRent 1977-es Csajkájának érdekessége, hogy töretlen, a motortérben és a csomagtartóban láthatóak még az eredeti alapozó nyomai, illetve az eredeti papírcímkék. A motor szintén eredeti, nem volt felújítva. A Made in Hungária című filmben szerepelt az autó.
Moszkvics 407, Skoda Felicia
A 407-es 1958 és 1964 között készült a Moszkvics 402-es utódaként, amely még az Opel oldalszelepelt motorját hadizsákmányként örökölte. A cég autója 1959-ből való, 1357 köbcentis négyhengeres, 45 lóerős, felülszelepelt-oldalvezérelt motor hajtja. A Szabadság, szerelem című filmben rendőrautót játszik.
A Skoda Feliciát 1959 és 1964 között gyártották Mladá Boleslávban. 1089 köbcentis, 50 lovas blokkja 128 kilométer/órára tudta felgyorsítani a kabriót.
A gazdag nyugat-európai országokétól jócskán elmaradó magyarországi oldtimerkultusz mindinkább a tehetősek szórakozásává válik - mégis lendületesen nő az aktív veteránosok tábora.
Egyre több öreg - jó három évtizede nem gyártott - farmotoros Ikarus busz bukkan fel az oldtimerrendezvényeken. A veterán járművek gyűjtői gyakran Németországban szerzik be a roncsokat, és több millió forintot is áldoznak a felújításra.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.