Az autó a jövőben is a férfiak privilégiuma marad. Nőket autó körül leginkább kiállításokon, miniszoknyában látunk, vásárláskor is legfeljebb csak az autó színének a kiválasztásában döntenek. Vagy mégsem? Csak a hímsoviniszta férfivilág gondolkodik így? A Duisburg-Esseni Egyetem CAR Intézetének aktuális tanulmányából az derül ki, hogy az új autó vásárlásánál a nők aránya a roncsautó-prémiumnak köszönhetően ugrásszerűen megnőtt. Amíg az arány 2000 és 2008 között mindig csak valamivel 30 százalék felett mozgott, addig mostanra 39 százalékra nőtt. Ám az, hogy a számok jogossá teszik-e a CAR-közlemény leegyszerűsítő megállapításait, miszerint például „a nők a jobb kedvezményvadászok” vagy „a 45 és 49 év közötti nők erősebben roncsprémiumfüggők”, kérdéses marad.
|
2000 30,2 % 2005 31,3 % 2006 32 % 2007 31,6 % 2008 32,3 % 2009 39 % (1-5. hó) |
Az is lehetséges, hogy a nőknek az autóvásárláskor nincs szükségük - a férfiakkal ellentétben – olyan motivációs segédletre, mint a német patriotizmus (VW), a magas tesztoszteronszint (Ferrari), vagy a kamionsofőr-feeling (Jeep). A hölgyeket a különösen csinos kisautók, például az Alfa Romeo Mito hozza vásárlási lázba.
Így aztán nem csoda, hogy a Mini továbbra is a nők egyes számú barátja. Nincs még egy autó, amelyik 51,8 százalékos vásárlási arányt képes elérni a körükben. Ennek ellenére a Mini kevésbé profitált a roncsprémiumból, mint a többi autó (2,5 százalékos plusz). A Mini még a 2500 eurós prémium ellenére is drágának számít, továbbá a Mini-vásárlók általában magasabb keresetűek és fiatalabb autókkal járnak, így a roncsautó-prémium számukra nem opció.
A nők körében egyébként a Ferrari, az Aston Martin, a Bentley, a Lamborghini, a Hummer és a Porsche márkák tartoznak a legkevésbé kedveltek közé. A német sportautógyártás a 2009-es évben a legtöbb női vásárlót vesztette el, a sportautó-vásárlók 1,5 százalékát adják a női ügyfelek.
A CAR Intézet tanulmánya a női vásárlók számának növekedését alapvetően nem tartja tartós tendenciának, még akkor sem, ha ez a szám a Német Szövetségi Köztársaság fennállása óta történelmi csúcsot jelent. 41,2 millió jogosítvánnyal rendelkező közül 35 százalék a nő. Még ha a CAR-prognózis beválik, miszerint ez év végéig az újautó-vásárlók 38 százaléka lesz nő, akkor sem valószínűsíthető, hogy 2020-ig még egy ilyen eredmény születik.
Vásárlói csoportok nemek szerint | 2008. január-május | 2009. január-május | Abszolút különbség | Százalékos különbség |
Magánszemély - nő | 170.060 | 404.218 | 234.158 | +137,7% |
Magánszemély - férfi | 362.793 | 632.242 | 269.449 | +74,3% |
Cégek | 796.280 | 595.834 | -200.446 | -25,2% |
Összesen | 1.329.133 | 1.632.294 | 303.161 | +22.8% |
Az ok a demográfiára vezethető vissza. A következő tíz évben a jogosítvánnyal bíró nők aránya a mostani 35 százalékról 40 százalékra nő. A roncsautó-prémium bevezetése előtt a nőknél az újautó-vásárlás mindig kb. 2 százalékkal volt kevesebb, mint a jogosítvánnyal bíró nők száma. Így az előrelátható 38 százalékos maximális értékkel is csak 2020-ban lehet számolni.