szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az idei első félévben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből. Ennél is drasztikusabb, több mint 50 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba Magyarországon. 11 ezer 325 autót kivittek az országból.

A roncsprémium hatása elérte Magyarországot, a kereskedők jól jártak, az állam rosszul. 2009 első félévében 51069 autót adtak el az MGE tagvállalatai és márkakereskedői hálózataik, ezzel szemben csak 38744 személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon. A tömeges eladásokat adó kategóriákban zuhantak az értékesítések, csak két kategóriában adtak el több autót 2008 első félévéhez képest: sportautókból 44,5 százalékkal, prémium terepjárókból 11,1 százalékkal több fogyott. Jelentősen visszaestek a kisautó (43,5 százalékkal) és az egyterű eladások (53,1 százalékkal) de kevesebb prémium autót (44,9 százalékkal) és terepjárót (58,2 százalékkal) értékesítettek. Érdekes, hogy a nagy autópiaci zuhanásban az alsóközép-kategória (C-szegmens 39,8 százalékos piaci rész) eladásai meghaladták a kisautókét (B-szegmens 36,5 százalékos piaci rész) – ez korábban nem volt jellemző a magyar piacra.

A márkák versenyében több a vesztes, mint a nyertes. Utóbbiak közül kiemelkedő, 22,4 százalékos növekedést ért el a Lancia (népszerű a Delta), 19,4 százalékkal nőtt az eladott Lexusok száma, 11,8 százalékkal több Porschét vettek és Dodgeból is több fogyott (a tavalyi 32 helyett 35-öt adtak el). A félév legnagyobb vesztese a Ssangyong (88,5 százalékos visszaeseés), a Jaguar (74,4 százalékos mínusz), a Chevrolet (58,5 százalékos mínusz), a Skoda (56,8 százalékos mínusz), a Citroen (52 százalékos visszaesés) és a Peugeot (51,6 százalékos mínusz).

© Autómenedzser
A Magyarországon eladott Porschék, smartok háromnegyedét, Toyoták, Suzukik, Volkswagenek felét, Citroenek, Daciák harmadát, a Nissanok, Kiák, Peugeot-ok, Skodák negyedét nem itthon helyezték forgalomba.

2009 első félévében a legtöbb autót a megtáltosodó Suzuki értékesítette (8934 autó), második az Opel (5211 autó), harmadik a Ford (4944 autó), negyedik a Volkswagen (4198 autó), ötödik a Toyota (3980).

A kishaszonjárművek között a Kia, a Land-Rover és a Nissan növekedett, a legtöbb járművet a Ford (1653 darab) értékesítette. Ezen a piacon 40,9 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. A 3,5 tonna alatti haszonjármű kategóriában 40,5 százalékos volt a visszaesés, a 3,5 tonna fölötti kategóriában 62,1 százalékos volt a bukás. A nagyvasak közül egyedül a buszeladások nőttek, 3,5-szeres volt a többlet, a Volvo buszok vitték a prímet.

Biró Csongor

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mikor terjednek el végre a zöld autók?

A környezetbarát technológiát alkalmazó járművek elterjedését különböző módszerekkel igyekeznek serkenteni az egyes országok kormányai. Összeállításunkban bemutatjuk, hogy a világ különböző részein mivel próbálják elérni, hogy a benzinfalókat kisebb, zöldebb járgányokra cseréljék.

hvg.hu Autó

Az autós nyaralás veszélyei - videóval

Amikor a család nyaralni megy, az autó pillanatok alatt teherautóvá válik. Még egy kombi csomagtartójában sincs elegendő hely az összes játéknak, a strandgrillezőnek, a bőröndöknek, a matracoknak, sportszereknek és a táskáknak. A nyaralni indulók sokszor tetődobozba is pakolnak. Szakértők azt tanácsolják, hogy már a tetőbox vásárláskor próbáljuk meg a lehetséges veszélyeket minimalizálni.

hvg.hu Autó

Ávós Pobeda, ős-Trabant, szovjet rokkantkocsi, avagy a KGST alkonya

Sorsszerű véletlen, hogy Nagy Imre újratemetésének 20. évfordulóján KGST-autóparádén vehettünk részt Bicske térségében az OldRent Kft. meghívására. Tucatnyi járóképes autócsodát tesztelhettünk, filmsztárokat, jó és rossz emlékű autókat, teherautókat, Velorexet, sőt még egy szovjet rokkantkocsit is.

hvg.hu Autó

A legmegbízhatóbb autók listája - 2008

Az ADAC német autóklub nyilvánosságra hozta a legújabb meghibásodási statisztikákat. A szervezet 1978 óta szolgáltat adatokat, amelyekkel befolyásolja az autóvásárlást. A legújabb tapasztalatok szerint a drága autók egyre jobbak lesznek, az eddig megbízhatónak tartott japán járművek azonban visszaesnek. A legtöbb baj a francia járgányokkal van, de az Opelnél és a Fordnál sem teljesen rózsás a helyzet.

hvg.hu Autó

A nők az autóbezúzás bajnokai

A roncsautó-prémium bevezetése óta a női autóvásárlók száma Németországban majdnem 7 százalékkal nőtt, és még soha ilyen magas nem volt – derül ki egy friss piackutatásból. Az ázsiai modelleket előszeretettel választják a hölgyek. Körükben a legkevésbé kedvelt modellek közé tartozik Ferrari és Porsche. 2009-ben az autóvásárlók majdnem 40 százaléka nő volt. Ez Németországban rekordnak számít.

hvg.hu Autó

Világjárvány lesz az elektromos autó, Magyarország lemaradhat

A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még annyira drága technológia, hogy sem az autóipart nem menti meg, sem a zöld forradalmat nem szolgálja.