Nemrégiben arról számoltak be a lapok, hogy a sérült Felipe Massát Budapesten meglátogató Michael Schumachert vezetés közbeni mobilozáson kapták a magyar rendőrök, s ezért figyelmeztető levelet küldtek neki a Ferrari főhadiszállására. Hogy a rendőrség PR-akciója megfelelő felvezetése volt-e az akkor éppen egy napja érvényben lévő magyarországi tilalmi rendelkezésnek, arról talán lehet vitatkozni, de a szükségességéről aligha, hiszen a baleseti statisztikák a javulás ellenére még mindig nem túl bíztatóak.
Számos vizsgálat, többek között a Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) kutatásai kimutatták, hogy vezetés közben mobilozni, dohányozni, enni, inni vagy térképet nézegetni igazán halálosan veszélyes. Ezek közül nálunk pillanatnyilag csak a mobiltelefon használatát tiltják, de azt is csak akkor, ha kézbe is veszi a vezető. Hát ez is több a semminél.
|
Magyarországon idén augusztus 1-től a vezetés közbeni mobilozásért már nem helyszíni bírságot szabnak ki, hanem az elkövetőt közigazgatási eljárásban szabálysértőként akár 30 ezer forintra is megbüntethetik. A rendőrség tapasztalatai szerint az objektív felelősség bevezetése óta jelentősen visszaszorultak a közúti szabálysértések, így a vezetés közbeni mobiltelefonálás is. Európában a vezetés közbeni mobilozást sehol sem szívelik, de van, ahol keményen büntetik is. Olaszországban a szabályszegőknek akár 600 eurós csekket is feladhat a rendőrség. Spanyolországban 300 euró a büntetés felső határa. Az unióban általában nem haladják meg a 100 eurót a büntetések. Dániában, Franciaországban, Luxemburgban, Lengyelországban, Svájcban. Ausztriában meg lehet úszni a dolgot 25 euróval. De vigyázat, 70 euró felett a büntetéseket külföldről is behajtják. |
A VTTI kutatásai feltárták, hogy a telefonálás minden formája elvonja a figyelmet a vezetéstől, azaz veszélyes. Továbbá hiába helyezik a telefont az e célra kialakított tartóba, az SMS-írás így is nagyon veszélyes. Kamerákkal figyelték meg a különféle típusú gépkocsik, köztük teherautók vezetőit, akik a vizsgálati időszakban 9,6 millió kilométert hajtottak. A kamionok esetében 23 százalékkal nőtt meg az ütközés esélye, ha a sofőr közben SMS-t írt. A személyautóknál 6 százalékkal emelkedett a balesetveszély, ha a vezető tárcsázott vagy valamilyen elektromos eszközért nyúlt. A rögzített felvételek tanúsága szerint közvetlenül az ütközés vagy balesetveszélyes helyzet előtt a vezetők öt másodpercig a telefonjukkal matattak, s ez elég a bajhoz, mert közel 90 kilométeres sebességnél ennyi idő alatt a jármű 123 méternyi utat tesz meg.
Egy másik felmérés szerint, amelyet a cseh közlekedési minisztérium megrendelésére készítettek, az derült ki, hogy a reakcióidő annyival (mintegy másfél másodperccel) meghosszabbodik a mobilozás hatására, mintha a sofőr vérében 0,8 ezrelék alkohol lenne. Ez 110 kilométeres óránkénti sebességnél 14 méterrel hosszabbította meg a féktávolságot.
A magyar Közlekedéstudományi Egyesület már 2006-ban felhívást tett közzé arról, hogy életveszélyes vezetés közben SMS-ezni, mert a mobilozás közben amellett, hogy nő a reakcióidő, romlik a sávtartás és bizonytalanná válik a sebesség helyes megválasztása, és a vészhelyzetekre a vezetők mobiltelefon-használat közben igen gyakran hibásan reagálnak. A vizsgálatok szerint az SMS-ezőknek üzenet-olvasás közben akár 35 százalékkal is nőhet a fékreakció ideje, az üzenet-írás pedig még több figyelmet von el.
Dohányozni és enni is veszélyes vezetés közben (Oldaltörés)
Egy 2001-es baleset elemzése nyomán a szakértők feltételezték, hogy a dohányzás is hozzájárult a spanyolországi Zaragoza melletti halálos ütközéshez. Ez az eset egy olyan vizsgálathoz vezetett, amelyben a hatóságok azt igyekeztek feltárni, hogy mi okozza a különbséget a halálos és nem halálos balesetek között? Az egyik eredmény az volt, hogy statisztikailag kimutatták: a dohányosok kétszer annyi balesetet okoznak, mint a nemdohányzók. Ezért jobb leszokni a dohányzásról, s különösen nem érdemes vezetés közben rágyújtani.
 Szendvics a volánnál. Elvileg büntethető © Autómenedzser |
A VTTI kutatása szerint a figyelemelterelésnek minden módja veszélyes lehet, s ebbe beletartozik az evés és az ivás is. A balesetek 80 százalékánál és a baleset közeli szituációk 65 százalékánál szerepet játszik a figyelemelterelés. Tipikusan ráfutásos balesetek alakulnak ki abból, hogy az egyik autó megáll, a másik figyelmetlen vezetője pedig lassan reagál, vagy képtelen végrehajtani az elkerülő manővert, mert tele van a keze, s ezért az előtte lévőnek ütközik.
Mellesleg a KRESZ lehetőséget teremt a helytelen viselkedés szankcionálására. A 3. § (1) szerint, aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani. Azaz nem veszélyeztethet másokat, és nem szennyezheti a környezetet. Márpedig a dohányzás, evés-ivás, mobilozás, a csikk, cigarettás doboz és szalvéta ablakon való kihajigálása sérti e szabályokat. Igaz a jogszabály külön is megemlíti, hogy a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.