Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","shortLead":"A kiváló 6 hengeres szívómotorral szerelt kék szedánt nem túl sokat használták az elmúlt közel három évtizedben.","id":"20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9336d2a-054b-4921-a847-be9f12d3385f.jpg","index":0,"item":"9fb3b323-f7b5-449a-983c-f7c924f3a853","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_7-ezer-kilometerrel-arulnak-egy-27-eves-remek-bmw-528i-t","timestamp":"2025. június. 02. 06:41","title":"7 ezer kilométerrel árulnak egy 27 éves remek BMW 528i-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50e427cf-ce60-4879-a799-f5eef733f518","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány nappal a felfedezése után már foltozott is egy komoly hibát a Google a Chrome böngészőben. ","shortLead":"Néhány nappal a felfedezése után már foltozott is egy komoly hibát a Google a Chrome böngészőben. ","id":"20250603_google-chrome-bongeszo-nulladik-napi-hiba-javitas-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50e427cf-ce60-4879-a799-f5eef733f518.jpg","index":0,"item":"00b10f90-721e-40b6-b072-48888547f763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_google-chrome-bongeszo-nulladik-napi-hiba-javitas-tamadas","timestamp":"2025. június. 03. 09:03","title":"Azonnal telepítse: sürgős frissítés jött a Chrome böngészőhöz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7affae32-ea5b-4654-950d-3d0932cc59af","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán, a rendkívüli szakbizottsági ülésen ez is szóba kerül majd. ","shortLead":"Szerdán, a rendkívüli szakbizottsági ülésen ez is szóba kerül majd. ","id":"20250602_varmegyeberlet-szerzodes-felmondas-csodveszely-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7affae32-ea5b-4654-950d-3d0932cc59af.jpg","index":0,"item":"56d7260f-98ad-4207-955a-91a75c80eb42","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_varmegyeberlet-szerzodes-felmondas-csodveszely-Budapest","timestamp":"2025. június. 02. 11:20","title":"A csődveszély miatt felmondhatja a vármegyebérlet-szerződést a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet helyreállítani például a stroke-on átesett betegek kommunikációját.","shortLead":"Megtörtént az első jelátvitel egy olyan agyi chippel, mely teljesen vezeték nélkül működik. A megoldás segíthet...","id":"20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7bd80cc-913e-445d-8c4f-45f166bcd194.jpg","index":0,"item":"690a7824-5c39-42f5-992b-46e3604e1fce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_paradromics-connexus-bci-agyi-chip-teszt-vizsgalat-vezetek-nelkuli-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 03. 11:03","title":"Kipróbálták az első agyi chipet, amely vezeték nélkül kapcsolja össze az embert egy számítógéppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges a Fideszhez.","shortLead":"Székesfehérvár fideszes polgármestere szolidáris Karácsony Gergellyel, a Harcosok Klubjának nem tagja, de hűséges...","id":"20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e444c704-291c-413f-b26c-0adb6b9d68b2.jpg","index":0,"item":"eb70b407-b786-4e3c-870a-334e4eb3fba8","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_Cser-Palkovics-Andras-interju-Szekesfehervar","timestamp":"2025. június. 02. 10:12","title":"Cser-Palkovics András szerint nem Magyar Péter az ellenfelük, hanem egy társadalmi közhangulat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A főváros stagnáló kereslete is arra utal, hogy itt már egyszerűen túl drágák az ingatlanok.","shortLead":"A főváros stagnáló kereslete is arra utal, hogy itt már egyszerűen túl drágák az ingatlanok.","id":"20250602_lakaspiac-elenkul-ingatlancom-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd.jpg","index":0,"item":"d3a9a514-2262-4c44-8e88-06a75cd7a14b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_lakaspiac-elenkul-ingatlancom-elemzes","timestamp":"2025. június. 02. 10:04","title":"Májusban felébredt a lakáspiac, de Budapest kómában fekszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","shortLead":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","id":"20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818.jpg","index":0,"item":"f3900110-4951-4fd7-9253-a8de7fc470df","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","timestamp":"2025. június. 03. 07:21","title":"Erősebb, gyorsabb és egyben takarékosabb lett a legkisebb Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e667904b-a7d8-4680-9b1d-3ae8f68a8601","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy indiai acélmű számára gyártott nagy teljesítményű szinkron villanymotor a valaha gyártott leghatékonyabb motor. A fejlesztő ABB számításai szerint az acélmű a motor 25 éves élettartama alatt a fokozott energiahatékonyság révén mintegy 6 millió dollárra becsült villamosenergia-költséget takarít meg. Az energiahatékonysági beruházás várható megtérülési ideje alig több mint három hónap.","shortLead":"Egy indiai acélmű számára gyártott nagy teljesítményű szinkron villanymotor a valaha gyártott leghatékonyabb motor...","id":"20250602_abb-leghatekonyabb-motor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e667904b-a7d8-4680-9b1d-3ae8f68a8601.jpg","index":0,"item":"e41eb680-d180-4a2b-b1fe-fc9f231bef4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_abb-leghatekonyabb-motor-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 22:03","title":"99,13%-os hatékonysággal nullázza az áramszámlát: bekapcsolták a valaha gyártott leghatékonyabb motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Schumacher sem tudta: az egykezes vezetés halálosan veszélyes
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A közlekedési balesetekből származó anyagi kár Magyarországon jóval meghaladja az évi 200 milliárd forintot, s idén az első félévben csak a személyi sérüléssel járó balesetek száma 8131 volt, s ezek közül 368 végződött halállal. A statisztikák mindig kiemelik a gyorshajtást és az ittas vezetést, de nem térnek ki egy másik és egyre fenyegetőbben leselkedő halálos veszedelemre, az egykezes vezetésre.
Nemrégiben arról számoltak be a lapok, hogy a sérült Felipe Massát Budapesten meglátogató Michael Schumachert vezetés közbeni mobilozáson kapták a magyar rendőrök, s ezért figyelmeztető levelet küldtek neki a Ferrari főhadiszállására. Hogy a rendőrség PR-akciója megfelelő felvezetése volt-e az akkor éppen egy napja érvényben lévő magyarországi tilalmi rendelkezésnek, arról talán lehet vitatkozni, de a szükségességéről aligha, hiszen a baleseti statisztikák a javulás ellenére még mindig nem túl bíztatóak.
Számos vizsgálat, többek között a Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) kutatásai kimutatták, hogy vezetés közben mobilozni, dohányozni, enni, inni vagy térképet nézegetni igazán halálosan veszélyes. Ezek közül nálunk pillanatnyilag csak a mobiltelefon használatát tiltják, de azt is csak akkor, ha kézbe is veszi a vezető. Hát ez is több a semminél.
Tarifák
Magyarországon idén augusztus 1-től a vezetés közbeni mobilozásért már nem helyszíni bírságot szabnak ki, hanem az elkövetőt közigazgatási eljárásban szabálysértőként akár 30 ezer forintra is megbüntethetik. A rendőrség tapasztalatai szerint az objektív felelősség bevezetése óta jelentősen visszaszorultak a közúti szabálysértések, így a vezetés közbeni mobiltelefonálás is.
Európában a vezetés közbeni mobilozást sehol sem szívelik, de van, ahol keményen büntetik is. Olaszországban a szabályszegőknek akár 600 eurós csekket is feladhat a rendőrség. Spanyolországban 300 euró a büntetés felső határa. Az unióban általában nem haladják meg a 100 eurót a büntetések. Dániában, Franciaországban, Luxemburgban, Lengyelországban, Svájcban. Ausztriában meg lehet úszni a dolgot 25 euróval. De vigyázat, 70 euró felett a büntetéseket külföldről is behajtják.
A VTTI kutatásai feltárták, hogy a telefonálás minden formája elvonja a figyelmet a vezetéstől, azaz veszélyes. Továbbá hiába helyezik a telefont az e célra kialakított tartóba, az SMS-írás így is nagyon veszélyes. Kamerákkal figyelték meg a különféle típusú gépkocsik, köztük teherautók vezetőit, akik a vizsgálati időszakban 9,6 millió kilométert hajtottak. A kamionok esetében 23 százalékkal nőtt meg az ütközés esélye, ha a sofőr közben SMS-t írt. A személyautóknál 6 százalékkal emelkedett a balesetveszély, ha a vezető tárcsázott vagy valamilyen elektromos eszközért nyúlt. A rögzített felvételek tanúsága szerint közvetlenül az ütközés vagy balesetveszélyes helyzet előtt a vezetők öt másodpercig a telefonjukkal matattak, s ez elég a bajhoz, mert közel 90 kilométeres sebességnél ennyi idő alatt a jármű 123 méternyi utat tesz meg. Egy másik felmérés szerint, amelyet a cseh közlekedési minisztérium megrendelésére készítettek, az derült ki, hogy a reakcióidő annyival (mintegy másfél másodperccel) meghosszabbodik a mobilozás hatására, mintha a sofőr vérében 0,8 ezrelék alkohol lenne. Ez 110 kilométeres óránkénti sebességnél 14 méterrel hosszabbította meg a féktávolságot.
A magyar Közlekedéstudományi Egyesület már 2006-ban felhívást tett közzé arról, hogy életveszélyes vezetés közben SMS-ezni, mert a mobilozás közben amellett, hogy nő a reakcióidő, romlik a sávtartás és bizonytalanná válik a sebesség helyes megválasztása, és a vészhelyzetekre a vezetők mobiltelefon-használat közben igen gyakran hibásan reagálnak. A vizsgálatok szerint az SMS-ezőknek üzenet-olvasás közben akár 35 százalékkal is nőhet a fékreakció ideje, az üzenet-írás pedig még több figyelmet von el.
Dohányozni és enni is veszélyes vezetés közben (Oldaltörés)
Egy 2001-es baleset elemzése nyomán a szakértők feltételezték, hogy a dohányzás is hozzájárult a spanyolországi Zaragoza melletti halálos ütközéshez. Ez az eset egy olyan vizsgálathoz vezetett, amelyben a hatóságok azt igyekeztek feltárni, hogy mi okozza a különbséget a halálos és nem halálos balesetek között? Az egyik eredmény az volt, hogy statisztikailag kimutatták: a dohányosok kétszer annyi balesetet okoznak, mint a nemdohányzók. Ezért jobb leszokni a dohányzásról, s különösen nem érdemes vezetés közben rágyújtani.
A VTTI kutatása szerint a figyelemelterelésnek minden módja veszélyes lehet, s ebbe beletartozik az evés és az ivás is. A balesetek 80 százalékánál és a baleset közeli szituációk 65 százalékánál szerepet játszik a figyelemelterelés. Tipikusan ráfutásos balesetek alakulnak ki abból, hogy az egyik autó megáll, a másik figyelmetlen vezetője pedig lassan reagál, vagy képtelen végrehajtani az elkerülő manővert, mert tele van a keze, s ezért az előtte lévőnek ütközik.
Mellesleg a KRESZ lehetőséget teremt a helytelen viselkedés szankcionálására. A 3. § (1) szerint, aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani. Azaz nem veszélyeztethet másokat, és nem szennyezheti a környezetet. Márpedig a dohányzás, evés-ivás, mobilozás, a csikk, cigarettás doboz és szalvéta ablakon való kihajigálása sérti e szabályokat. Igaz a jogszabály külön is megemlíti, hogy a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
Az Országos Rendőr-főkapitányságon (ORFK) már készül az az intézkedés, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a külföldiek, hanem a magyar állampolgárok is megtekinthessék a gyorshajtásról készült felvételt a helyszíni bírságolás során. Erről Bencze József országos rendőrfőkapitány beszélt.
A kormány rendelete értelmében augusztus 1-jétől közigazgatási hatósági eljárást indít a rendőrség azok ellen, akik megszegik a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, a bukósisak és a mobiltelefon használatára vonatkozó szabályokat.
Pénzbüntetésre ítélték és hat hónapra bevonták annak a 33 éves ausztrál férfinak a jogosítványát, aki a volánnál ülve kapott kedvet a szexre barátnőjével. A vezető ráadásul nem volt bekötve.