Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen, hogy adottak a növekedési kilátások. Az Erste Bank aktuális prognózisa szerint sok, leginkább bizalmi alapú kérdőjel merül fel a gazdaságban, és emiatt összességében a következő években is visszafogottabb növekedést várnak, mint amit a gazdasági kormányzat remél.","shortLead":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen...","id":"20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1460dda9-55d5-4120-8039-bc215bd34248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","timestamp":"2024. november. 27. 16:12","title":"Túl optimista a kormány, de az Erste szerint nincs ok kétségbe esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69228d9f-65b8-4560-9bee-0c2733d7eef8","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20241127_Marabu-Feknyuz-Zsarolasi-ugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69228d9f-65b8-4560-9bee-0c2733d7eef8.jpg","index":0,"item":"4980b482-4399-44a7-9557-3bbd4853ead2","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Marabu-Feknyuz-Zsarolasi-ugy","timestamp":"2024. november. 27. 13:50","title":"Marabu Féknyúz: Zsarolási ügy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt el kellett halasztani. Most úgy tűnik, megvan az új indítási dátum.","shortLead":"Eredetileg 2025-ben indította volna útnak a NASA a Dragonfly-projektet, ezt azonban a költségvetés megnyirbálása miatt...","id":"20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b9f0d-b7f8-4347-a09d-2b611cbd76a9.jpg","index":0,"item":"0ad2db2a-92fe-4eb5-a1f3-f5dbf3026c3a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_nasa-dragonfly-szaturnusz-holdja-titan-spacex","timestamp":"2024. november. 27. 18:03","title":"2028-ban elindít egy rakétát a SpaceX, és ami utána jön, az mindennél fontosabb lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63215f18-f938-4252-b8b0-52bb0f35681f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár az emberek döntő többsége tisztában van az italozás káros következményeivel, az alkohol csábításának sokan nem tudnak ellenállni. Csak az a másnap ne lenne, pontosabban a másnaposság egy-egy kemény italozás után. Enyhítéséhez ad segítséget egy új kutatási eredmény.","shortLead":"Bár az emberek döntő többsége tisztában van az italozás káros következményeivel, az alkohol csábításának sokan nem...","id":"20241119_hvg-masnap-enyhitese-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63215f18-f938-4252-b8b0-52bb0f35681f.jpg","index":0,"item":"b40ce8a0-5281-4528-929d-7e33bb89d878","keywords":null,"link":"/360/20241119_hvg-masnap-enyhitese-mozgas","timestamp":"2024. november. 27. 16:00","title":"Egy újabb érv: kevésbé fájhat a másnap annak, aki így mozog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c100c181-ec14-48ce-84af-fd8aaf0e9362","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A létesítmény közelebb van az orosz fővároshoz, mint az ukrán határhoz.","shortLead":"A létesítmény közelebb van az orosz fővároshoz, mint az ukrán határhoz.","id":"20241126_oroszorszag-ukrajna-dron-olajfinomito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c100c181-ec14-48ce-84af-fd8aaf0e9362.jpg","index":0,"item":"2415d246-f902-462d-af7d-52aa919a4592","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-ukrajna-dron-olajfinomito","timestamp":"2024. november. 26. 10:41","title":"Ukrán dróntámadás ért egy Moszkvától kevesebb mint 200 kilométerre lévő olajfinomítót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","shortLead":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","id":"20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098.jpg","index":0,"item":"2b052885-02ae-4141-8b9b-d4a751e7b67f","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","timestamp":"2024. november. 26. 09:54","title":"A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló létesítmény, a tapasztalatokat pedig megosztja a két fél. ","shortLead":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló...","id":"20241127_die-welt-paks2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126.jpg","index":0,"item":"ddaaab38-6501-49ef-af78-af5e94377f7c","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-welt-paks2","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","shortLead":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","id":"20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4.jpg","index":0,"item":"36f9b997-175d-455a-a032-8a61ed70f9a0","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","timestamp":"2024. november. 26. 06:45","title":"Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Schumacher sem tudta: az egykezes vezetés halálosan veszélyes
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A közlekedési balesetekből származó anyagi kár Magyarországon jóval meghaladja az évi 200 milliárd forintot, s idén az első félévben csak a személyi sérüléssel járó balesetek száma 8131 volt, s ezek közül 368 végződött halállal. A statisztikák mindig kiemelik a gyorshajtást és az ittas vezetést, de nem térnek ki egy másik és egyre fenyegetőbben leselkedő halálos veszedelemre, az egykezes vezetésre.
Nemrégiben arról számoltak be a lapok, hogy a sérült Felipe Massát Budapesten meglátogató Michael Schumachert vezetés közbeni mobilozáson kapták a magyar rendőrök, s ezért figyelmeztető levelet küldtek neki a Ferrari főhadiszállására. Hogy a rendőrség PR-akciója megfelelő felvezetése volt-e az akkor éppen egy napja érvényben lévő magyarországi tilalmi rendelkezésnek, arról talán lehet vitatkozni, de a szükségességéről aligha, hiszen a baleseti statisztikák a javulás ellenére még mindig nem túl bíztatóak.
Számos vizsgálat, többek között a Virginia Tech Transportation Institute (VTTI) kutatásai kimutatták, hogy vezetés közben mobilozni, dohányozni, enni, inni vagy térképet nézegetni igazán halálosan veszélyes. Ezek közül nálunk pillanatnyilag csak a mobiltelefon használatát tiltják, de azt is csak akkor, ha kézbe is veszi a vezető. Hát ez is több a semminél.
Tarifák
Magyarországon idén augusztus 1-től a vezetés közbeni mobilozásért már nem helyszíni bírságot szabnak ki, hanem az elkövetőt közigazgatási eljárásban szabálysértőként akár 30 ezer forintra is megbüntethetik. A rendőrség tapasztalatai szerint az objektív felelősség bevezetése óta jelentősen visszaszorultak a közúti szabálysértések, így a vezetés közbeni mobiltelefonálás is.
Európában a vezetés közbeni mobilozást sehol sem szívelik, de van, ahol keményen büntetik is. Olaszországban a szabályszegőknek akár 600 eurós csekket is feladhat a rendőrség. Spanyolországban 300 euró a büntetés felső határa. Az unióban általában nem haladják meg a 100 eurót a büntetések. Dániában, Franciaországban, Luxemburgban, Lengyelországban, Svájcban. Ausztriában meg lehet úszni a dolgot 25 euróval. De vigyázat, 70 euró felett a büntetéseket külföldről is behajtják.
A VTTI kutatásai feltárták, hogy a telefonálás minden formája elvonja a figyelmet a vezetéstől, azaz veszélyes. Továbbá hiába helyezik a telefont az e célra kialakított tartóba, az SMS-írás így is nagyon veszélyes. Kamerákkal figyelték meg a különféle típusú gépkocsik, köztük teherautók vezetőit, akik a vizsgálati időszakban 9,6 millió kilométert hajtottak. A kamionok esetében 23 százalékkal nőtt meg az ütközés esélye, ha a sofőr közben SMS-t írt. A személyautóknál 6 százalékkal emelkedett a balesetveszély, ha a vezető tárcsázott vagy valamilyen elektromos eszközért nyúlt. A rögzített felvételek tanúsága szerint közvetlenül az ütközés vagy balesetveszélyes helyzet előtt a vezetők öt másodpercig a telefonjukkal matattak, s ez elég a bajhoz, mert közel 90 kilométeres sebességnél ennyi idő alatt a jármű 123 méternyi utat tesz meg. Egy másik felmérés szerint, amelyet a cseh közlekedési minisztérium megrendelésére készítettek, az derült ki, hogy a reakcióidő annyival (mintegy másfél másodperccel) meghosszabbodik a mobilozás hatására, mintha a sofőr vérében 0,8 ezrelék alkohol lenne. Ez 110 kilométeres óránkénti sebességnél 14 méterrel hosszabbította meg a féktávolságot.
A magyar Közlekedéstudományi Egyesület már 2006-ban felhívást tett közzé arról, hogy életveszélyes vezetés közben SMS-ezni, mert a mobilozás közben amellett, hogy nő a reakcióidő, romlik a sávtartás és bizonytalanná válik a sebesség helyes megválasztása, és a vészhelyzetekre a vezetők mobiltelefon-használat közben igen gyakran hibásan reagálnak. A vizsgálatok szerint az SMS-ezőknek üzenet-olvasás közben akár 35 százalékkal is nőhet a fékreakció ideje, az üzenet-írás pedig még több figyelmet von el.
Dohányozni és enni is veszélyes vezetés közben (Oldaltörés)
Egy 2001-es baleset elemzése nyomán a szakértők feltételezték, hogy a dohányzás is hozzájárult a spanyolországi Zaragoza melletti halálos ütközéshez. Ez az eset egy olyan vizsgálathoz vezetett, amelyben a hatóságok azt igyekeztek feltárni, hogy mi okozza a különbséget a halálos és nem halálos balesetek között? Az egyik eredmény az volt, hogy statisztikailag kimutatták: a dohányosok kétszer annyi balesetet okoznak, mint a nemdohányzók. Ezért jobb leszokni a dohányzásról, s különösen nem érdemes vezetés közben rágyújtani.
A VTTI kutatása szerint a figyelemelterelésnek minden módja veszélyes lehet, s ebbe beletartozik az evés és az ivás is. A balesetek 80 százalékánál és a baleset közeli szituációk 65 százalékánál szerepet játszik a figyelemelterelés. Tipikusan ráfutásos balesetek alakulnak ki abból, hogy az egyik autó megáll, a másik figyelmetlen vezetője pedig lassan reagál, vagy képtelen végrehajtani az elkerülő manővert, mert tele van a keze, s ezért az előtte lévőnek ütközik.
Mellesleg a KRESZ lehetőséget teremt a helytelen viselkedés szankcionálására. A 3. § (1) szerint, aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani. Azaz nem veszélyeztethet másokat, és nem szennyezheti a környezetet. Márpedig a dohányzás, evés-ivás, mobilozás, a csikk, cigarettás doboz és szalvéta ablakon való kihajigálása sérti e szabályokat. Igaz a jogszabály külön is megemlíti, hogy a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.
Az Országos Rendőr-főkapitányságon (ORFK) már készül az az intézkedés, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a külföldiek, hanem a magyar állampolgárok is megtekinthessék a gyorshajtásról készült felvételt a helyszíni bírságolás során. Erről Bencze József országos rendőrfőkapitány beszélt.
A kormány rendelete értelmében augusztus 1-jétől közigazgatási hatósági eljárást indít a rendőrség azok ellen, akik megszegik a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, a bukósisak és a mobiltelefon használatára vonatkozó szabályokat.
Pénzbüntetésre ítélték és hat hónapra bevonták annak a 33 éves ausztrál férfinak a jogosítványát, aki a volánnál ülve kapott kedvet a szexre barátnőjével. A vezető ráadásul nem volt bekötve.