szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A frankfurti autókiállítás alkalmából készített JATO-elemzés szerint az Európában eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint valaha. Ez önmagában nem meglepő, annál inkább az, hogy a nagy darabszámban eladott modellek jobban befolyásolják a kizöldülést, mint az alternatív meghajtású járművek terjedése. Az országok versenyében hazánk a sor végén kullog.

Átlagosan 6,2 százalékal csökkent a top 25 márka körében a JATO által vizsgált 21 EU tagállamban eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása. Az eredményből az derül ki, hogy a nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány gramm/kilométeres csökkenései nagyobb arányban befolyásolják az európai összképet, mint a piacokon elérhető alternativ üzemanyaggal futó, illetve hibrid-üzemű kuriózumok.

A Smart, a Fiat és a Mini 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott szén-dioxid-kibocsátási értékei már most 130 gramm/kilométer alattiak, tehát már most megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A legnagyobb fejlődést az Alfa Romeo érte el, a márka 2008 első félévéhez viszonyított, eladásokkal súlyozott átlagkibocsátása 2009 első félévében 19,9 gramm/kilométerrel csökkent.

A top 25 magas darabszámban elkelt márka közül a Chevrolet került ki győztesként, a dízel Cruze, valamint a három hengeres 0,8 literes Matiz (119 gramm/kilométer) révén (15,2 gramm/kilométer csökkenés a tavalyi év első félévéhez képest).

Az Audi lett a második a szén-dioxid- kibocsátás csökkentésének európai versenyében, nagyrészt a 2.0 literes TDI motorja jóvoltából. 163 gramm/kilométernél tartanak, azonban az év második felében további csökkenésre számítanak az A3-as 1.6 literes TDI motorjának, valamint a stop-start rendszernek köszönhetően.

A Toyota, a Suzuki, a Hyundai és a Mazda is kétszámjegyű csökkenést produkált a kibocsátás terén tavalyhoz képest. A top 5-ből a Ford teljesített a legeredményesebben. 8 gramm/kilométert sikerült faragni az Európában eladott új autóik átlagos szén-dioxid- kibocsátásából, mivel az ECOnetic széria általában, valamint az új 98 gramm/kilométer kibocsátású Fiesta ECOnetic közkedveltnek bizonyultak az európai új autó vásárlók körében.

Márka

Eladások Első félév 2009

Átlag CO2 Első félév
2008
(g/ km)

Átlag CO2 Első  élév
2009
(g/ km)

különbség

(g/ km)

CHEVROLET

95,564

156.8

141.6

-15.2

AUDI

323,256

177.0

162.6

-14.4

TOYOTA

358,982

146.5

132.9

-13.6

SUZUKI

134,014

158.3

144.9

-13.4

HYUNDAI

168,260

151.6

138.8

-12.8

MAZDA

108,429

161.4

151.2

-10.2

FORD

664,582

148.4

140.4

-8.0

HONDA

132,360

154.5

146.5

-8.0

VOLKSWAGEN

838,117

159.4

152.5

-7.0

MERCEDES

298,491

185.6

178.8

-6.8

NISSAN

159,311

164.5

158.9

-5.6

FIAT

535,590

134.3

129.1

-5.2

KIA

128,296

153.4

148.9

-4.5

MINI

65,559

133.9

129.7

-4.2

PEUGEOT

500,880

138.5

134.5

-4.0

RENAULT

517,783

142.7

138.9

-3.8

SEAT

166,110

146.0

142.4

-3.6

VAUXHALL

122,019

155.8

152.3

-3.5

CITROEN

437,781

141.7

138.8

-2.9

BMW

285,023

160.7

158.4

-2.2

LANCIA

61,776

136.1

134.1

-2.0

VOLVO

99,726

180.4

179.0

-1.4

OPEL

434,218

150.5

149.5

-0.9

DACIA

95,036

153.1

152.4

-0.6

SKODA

245,471

149.3

149.9

+0.7

Összesen

6,976,634

152.3

146.0

-6.2

*A számok eladással súlyozottak

Országonkénti eredmények (Oldaltörés)



Érdekes részleteiben megvizsgálni az egyes országok által elért szén-dioxid- kibocsátás csökkentési törekvéseket. A piacokon alkalmazott roncsbeszámítási akciók bizonyultak egyértelműen a legerőteljesebb hajtóerőnek a károsanyag-kibocsátás csökkentés terén. Ezen akciók nemcsak a volumenek növelésében segítettek, hanem a környezet-tudatosabb gondolkodást is népszerűsítették az európai új autó vásárlók körében a hatékonyabb, alacsonyabb kibocsátású járművek népszerűsítésével.

Az idei első félévben 2 millió 59 ezer 405 autót értékesítettek Németországban, átlag 11,3 gramm/kilométerrel csökkent az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátása. A többi jelentősebb európai piac közül az Egyesült Királyság átlag 8,4 gramm/kilométerrel csökkentette új autói károsanyag kibocsátását, Olaszországnak 6,5, míg Franciaországnak 5.7 gramm/kilométeres csökkentést sikerült elérnie. A legjelentősebb tisztulást Írország érte el az első félévben: 17,1 gramm/kilométerrel.

Ország

Eladások
Első félév
 2009

Átlag CO2 Első félév
2008
(g/ km)

Átlag CO2 Első félév
2009
(g/ km)

különbség

(g/ km)

Írország

46,772

162.2

145.1

-17.1

Németország

2,059,405

165.9

154.6

-11.3

Hollandia

220,340

159.3

149.5

-9.8

Ausztria

166,017

160.1

151.5

-8.7

Nagy Britannia

924,955

159.9

151.5

-8.4

Svájc

133,393

178.4

170.2

-8.3

Svédország

102,794

174.1

166.5

-7.6

Dánia

53,490

149.0

141.9

-7.1

Olaszország

1,135,203

144.9

138.4

-6.5

Norvégia

41,747

158.7

152.4

-6.2

Franciaország

1,131,315

140.3

134.5

-5.7

Belgium

273,205

148.5

143.7

-4.8

Finnország

51,943

164.3

159.8

-4.5

Szlovákia

45,728

156.1

151.9

-4.3

Spanyolország

432,949

149.0

145.5

-3.5

Szlovénia

29,446

155.0

151.9

-3.1

Görögország

104,339

160.6

157.6

-3.0

Portugália

73,093

138.4

135.5

-2.9

Magyarország

51,694

154.5

152.1

-2.4

Lengyelország

168,885

152.8

150.6

-2.1

Csehország

85,608

155.8

155.8

-0.0

Összesen

7,332,321

154.5

147.5

-7.1

* A számok eladással súlyozottak

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Seat Leon Ecomotive teszt: zöld sárkány

Nem tüzet okád, de nem is kormoz a Seat Leon Ecomotive. A cégautós erények mellett a különleges változat alacsony fogyasztással kecsegtet. Mindez nem megy a kényelem és a dinamika rovására.

hvg.hu Autó

Honda Civic Hybrid teszt: a zöld cégautó

Nem kínál zsákbamacskát a Honda: hibridje egyszerűen megvalósítja a ma elvárható környezettudatosságot. Mindezt úgy, hogy alig kerül többe hagyományos versenytársainál.

hvg.hu Autó

Mikor terjednek el végre a zöld autók?

A környezetbarát technológiát alkalmazó járművek elterjedését különböző módszerekkel igyekeznek serkenteni az egyes országok kormányai. Összeállításunkban bemutatjuk, hogy a világ különböző részein mivel próbálják elérni, hogy a benzinfalókat kisebb, zöldebb járgányokra cseréljék.

hvg.hu Autó

A legtakarékosabb autók - 2010

A környezetbarát autók versenyében messze kiemelkedik Japán. Igaz, hogy a németek ott vannak a nyomukban, de még messze vannak tőlük. A tíz legtisztább autó között hét japán, valamint három német modell kapott helyet, legalábbis a német közlekedési egyesület (VCD) összeállítása szerint.

hvg.hu Autó

Cégautó: adókkal kikényszerített zöldülés

Nemzetközi tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy a cégek többnyire költségelemzés alapján választanak autót, környezetvédelmi megfontolások ebben alig játszanak szerepet. Csak azokban az országokban más kissé a helyzet, ahol az állam aktívan él környezetpolitikai eszközökkel, mindenekelőtt a környezetszennyezés mértéke szerinti adóztatással.