Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"709fc839-3bd8-4334-a84a-efb89009eaea","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A miniszterelnök szerint a magyaroknak vérükben van a filmgyártás, a film segített minket abban, hogy elviseljük az elviselhetetlent, és kimondhassuk a kimondhatatlant – ezt a Nemzeti Filmintézet új fóti stúdiókomplexumának megnyitóján mondta Orbán Viktor.","shortLead":"A miniszterelnök szerint a magyaroknak vérükben van a filmgyártás, a film segített minket abban, hogy elviseljük...","id":"20250130_Orban-Viktor-Vegre-eljutottunk-arra-a-pontra-hogy-allami-tamogatas-nelkul-keszulnek-sajat-labukon-megallo-filmek-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/709fc839-3bd8-4334-a84a-efb89009eaea.jpg","index":0,"item":"c3fc6201-7c14-47af-8e86-e9052d6a99fe","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Orban-Viktor-Vegre-eljutottunk-arra-a-pontra-hogy-allami-tamogatas-nelkul-keszulnek-sajat-labukon-megallo-filmek-is","timestamp":"2025. január. 30. 16:04","title":"Orbán Viktor: Végre eljutottunk arra a pontra, hogy állami támogatás nélkül készülnek saját lábukon megálló filmek is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül. Történetek ezrei keringenek a kutyák odaadásáról, hűségéről, ragaszkodásáról. Finn kutatók pedig azt is kimutatták, hogy az ebeknek még a szívverésük is összhangban lehet szeretett gazdijukéval.","shortLead":"Kivételezett helyzetben van a kutya az állatvilágban: az ember legjobb barátjaként emlegetik, és nem is véletlenül...","id":"20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63cb0b24-0a31-4d72-91da-561e54d7d2c4.jpg","index":0,"item":"dc1ead3a-ebeb-4fea-9aa0-4491994656a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_kutya-es-gazdaja-szivveres-pulzus-szinkronba-kerulhet","timestamp":"2025. január. 29. 08:03","title":"Egy igazán különös kapcsolat tud kialakulni a kutyák és gazdáik szívverése között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra és erősítse a hazai céget exportképességét.","shortLead":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem...","id":"20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d.jpg","index":0,"item":"43651f08-34c2-4c88-a1ce-11959850ca04","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","timestamp":"2025. január. 30. 08:04","title":"A Google és a PwC vezetői kerültek a Digitális Kereskedelmi Szövetség élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy befektetői csoport, élén a világ legismertebb YouTube-videósával 7821 milliárd forintnyi összeget gyűjtött össze, hogy megvegye a kínai ByteDance-től a TikTok amerikai piacát.","shortLead":"Egy befektetői csoport, élén a világ legismertebb YouTube-videósával 7821 milliárd forintnyi összeget gyűjtött össze...","id":"20250130_amerikai-tiktok-eladasa-mrbeast-bytedance","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8193cfc-858c-4696-8665-54c0580bd236.jpg","index":0,"item":"3e2d5620-2dae-43f5-8d1d-118048ceb47f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_amerikai-tiktok-eladasa-mrbeast-bytedance","timestamp":"2025. január. 30. 14:46","title":"20 milliárd dollárért venné meg MrBeast a TikTok amerikai üzletágát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df97d3bc-5095-4a68-abc7-62110d11be84","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Hiába zárta el az USA a legfejlettebb technológiáktól a kínai mérnököket, így sem sikerült megfojtania a távol-keleti nagyhatalom mesterségesintelligencia-iparát. A DeepSeek-sztori eddigi legfőbb tanulsága, hogy az eddig képzelthez képest sokkal olcsóbban is össze lehet hozni csúcsközeli teljesítményt. De hogy sikerült ez Kínának? És mit jelent ez a globális MI-iparnak?","shortLead":"Hiába zárta el az USA a legfejlettebb technológiáktól a kínai mérnököket, így sem sikerült megfojtania a távol-keleti...","id":"20250129_DeepSeek-olcso-kinai-mesterseges-intelligencia-MI-AI-OpenAI-ChatGPT-Nvidia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df97d3bc-5095-4a68-abc7-62110d11be84.jpg","index":0,"item":"afa90c09-a738-4149-bf4d-a2acae973338","keywords":null,"link":"/360/20250129_DeepSeek-olcso-kinai-mesterseges-intelligencia-MI-AI-OpenAI-ChatGPT-Nvidia","timestamp":"2025. január. 29. 11:00","title":"Az űrversenyhez hasonló pofára esés a DeepSeek sikere: szankcionált, olcsó kínai MI töri össze az amerikaiak álmait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra jelölték, és ebből jutott a feleséget játszó Felicity Jonesnak és Guy Pearce-nek is, aki Van Burent, a pénzembert alakítja. A két színészt egy online kerekasztal-beszélgetésen kérdezhettük.","shortLead":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra...","id":"20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425.jpg","index":0,"item":"48ab9203-b4a0-4436-a25d-0817c021e427","keywords":null,"link":"/360/20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","timestamp":"2025. január. 29. 17:30","title":"„Óriási segítség volt, hogy A brutalistát Budapesten forgattuk” – interjú az Oscarra jelölt Felicity Jonesszal és Guy Pearce-szel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eab3db08-ec11-41ce-991f-a3a26a560a50","c_author":"Munk Veronika","category":"360","description":"Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni!. Pedig semmilyen bizonyíték nincs az elkövető kilétére, sőt az érintett országok egyikében sem találtak elkövetőt, ahogy bombát sem. A bizonytalanság viszont marad, túlságosan kiszolgáltatottak vagyunk a zavarkeltésnek – írja szerzőnk, a magyar nyelvű Napunk lapot is kiadó szlovák Denník N innovációért és új piacokért felelős igazgatója. Vélemény.","shortLead":"Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni...","id":"20250129_hvg-Munk-Veronika-El-a-kezekkel-a-gyerekeinktol-szlovakia-magyarorszag-iskolai-bombariadok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eab3db08-ec11-41ce-991f-a3a26a560a50.jpg","index":0,"item":"67281de0-dee8-4591-902e-ee8d680a8e60","keywords":null,"link":"/360/20250129_hvg-Munk-Veronika-El-a-kezekkel-a-gyerekeinktol-szlovakia-magyarorszag-iskolai-bombariadok","timestamp":"2025. január. 30. 08:30","title":"Munk Veronika: El a kezekkel a gyerekeinktől!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4645879a-969a-4337-8f82-401a51df67ab","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Január közepén indult a Gyerekasztal, a kezdeményezés célja, hogy megértesse a katolikus egyházzal: leginkább az ő érdekük, hogy feltárják mindazt, ami az utóbbi években a szőnyeg alá került.","shortLead":"Január közepén indult a Gyerekasztal, a kezdeményezés célja, hogy megértesse a katolikus egyházzal: leginkább az ő...","id":"20250130_Fulke-podcast-Dobszay-Benedek-Urfi-Peter-Gyerekasztal-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4645879a-969a-4337-8f82-401a51df67ab.jpg","index":0,"item":"a6799b02-9327-42d3-a1ef-b93dcf88db58","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Fulke-podcast-Dobszay-Benedek-Urfi-Peter-Gyerekasztal-ebx","timestamp":"2025. január. 30. 17:35","title":"Akik szembefordultak a katolikus egyház gyermekbántalmazási ügyeivel – Urfi Péter és Dobszay Benedek a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Két éve már teszteltük a Volvo nagy limuzinját, akkor a 185 lovas D5 dízelmotorral szerelt svéd nem nyerte el a tetszésünket hangos motorja miatt. Az új D5 20 lóerővel izmosabb, hangja szebben, ércesebben, férfiasabban szól, összkerékhajtását és intelligens életvédelmi megoldásait tapasztalva józan választás lehet a német versenytársakkal szemben.
A Volvo S80 nem új versenyző a nagyautók osztályában. A kategóriában hasonlóan öregecske már a BMW 5-ös, megújult viszont az Audi A6 és már javában tarol a legújabb Mercedes-Benz E-osztály is. Vajon tud ezekkel lépést tartani a skandináv?
Technikáját, biztonságát tekintve feléri a németek által képviselt minőségi küszöböt, sőt, kedvezőbb ára révén még jobb üzletnek is tűnik. A presztízs az, ami az előbbiek malmára hajtja a vásárlókat. Az árversenyt egyértelműen a Volvo nyeri, ha valaki észérvek alapján dönt, az a jó választás.
Bár már nem divat az ezüst metál fényezés, az S80 csillámezüstje nagyon szép, a legszebb ezüst, amit az utóbbi időben láttam. Mindezt hangsúlyozza a fekete/ezüst belső, a műszerfal óráit sejtelmes kék fény világítja meg, az autó magyar nyelven kommunikál, könnyű a kísértés, könnyen szerelembe eshetünk. Szerencsére az ár visszatart. Summum felszereltséggel 13,5 millió forint az autó listaára, extrákkal a tesztelt autó 16,4 millió forintot kóstál.
A kényelemben verhetetlen a Volvo, finom marhabőrszag jelzi a megkülönböztető figyelmet, amelyet a beltér tervezői a Volvo ügyfeleinek szántak. A miliő az egyik legszebb a kategóriában, az R-Design betétei hol javítanak, hol rontanak ezen a képen (a nagy méretű kormány matt ezüst műanyag betétjei nem túl találóak), a lebegő középkonzol és a durva tapintású alumínium díszítőelemek a kedvenceim.
A navigáció még mindig a műszerfalon kívül, abból kiemelkedve kapott helyett, ez sokakat zavarhat. Irányítani távkapcsolóval, vagy a kormány mögött elrejtőzött apró gombokkal lehet. Jelentősen elvonja a figyelmet, többször a védelmi informatikára bíztam az életemet, amíg vele babráltam. Jobban tesszük, ha óvatos, nyugodt és előrelátó emberek módjára indulás előtt programozzuk be a navit és állítjuk be a hifi hangszíneit. A Dynaudio audiorendszer minőségi térhangzást biztosít, teljes hangerőn sem torz a rádióból jövő zene. A kesztyűtartóban USB- és aux-csatlakozó áll a rendelkezésünkre. Itt még kényelmesen elfér egy üveg bor és egy literes kóla. A parkolásban elöl-hátul radar segít (hanggal és a kis kijelzőn egyszerű grafikával), a visszapillantó tükrök elektromosan behajthatóak. Hátul a radar érzékelői egészen lent, a hátsó spoiler aljában kaptak helyet, így az alacsonyabb, alattomos akadályokat is biztonsággal jelzi.
A csomagtartó nagy, ám szája szűk. A hátsó ülések dönthetők, de így is csak lapra szerelt bútorok szállítására alkalmas, nagyobb dobozok nem férnek bele. A hátsó üléseket csak a csomagtartóból, egy kar segítségével lazíthatjuk meg, ledönteni ugyanakkor csak az utastérből lehet. Ennek valószínűleg az az értelme, hogy ne csapjunk agyon senkit és semmit; más autóknál, ha meghúzzuk a kart, megnyomjuk a gombot, az ülés magától előrecsuklik.
Biztonság mindenek felett (Oldaltörés)
Az egy éve ráncfelvarrott S80 duplaturbós 2,4 literes dízelmotorja 205 lóerő teljesítményű, széles fordulatszám-tartományban adja le 420 Nm nyomatékát. Üzemanyag-fogyasztása (EU-szabvány szerint mért fogyasztás vegyes üzemmódban) a sajtóanyag szerint 6,2 liter/100 kilométer, 164 gramm/kilométer szén-dioxid-kibocsátással. Ezt az értéket én is tartottam egy darabig, egészen pontosan azon a nyolcvan kilométeren, ameddig a nulláson hajókáztam a frissen átvett Volvóval. Még csodálkoztam is, hogy luxusfelszereltsége, automatikus váltója és összkerékhajtása ellenére ilyen takarékos. Aztán jöttek a fránya hétköznapok és az isteni budapesti zsibongás, ami kissé megdobta a nagy svéd étvágyát, olyannyira, hogy az 550 kilométeres tesztelés végén 9,4 literes átlagfogyasztás jött ki száz kilométerenként.
Izmos motorja ellenére nem nevezném sportosnak a D5-ös S80-ast, inkább elegáns, ám ha szükség van a tartalék lovakra és a nyomatékra, hirtelen érkezik a segítség, felbőg a motor, trombitálnak a sportos kipufogók és meglódul az autó. Kanyarban, szűk ívekben és előzéseknél bátran hagyatkozhatunk az elektronikus összkerékhajtásra.
A fékek erősek, sárga lámpánál mindig biztonságosan meg tudtam állni, nem úgy a VPOP fehér Fabia kombija, ami egymás után kétszer ment át piroson mellettem a Budafoki úton. Valószínűleg nem bízott a cseh iparban. Legalább nem használta a villogóját.
Futóműve kényelmes, de a durva úthibákat nem szűri meg, néha kellemetlenül felüt, hála az R-Design csomaghoz tartozó sportfutóműnek.
A Volvo biztonságos autó, de hogy ez ne maradjon a szavak szintjén, nézzük, mi minden tette kényelmesebbé és gondtalanabbá az utazásunkat. Az utat kanyarkövető bixenon xenonfényszórók pásztázzák, a csomagtartó kinyitásakor felgyullad a hátsó lámpa, az ülések fejtámlája óv az ostorcsapás jellegű nyaksérülésektől.
Adaptív sebességtartó automatika (ACC) A megfelelő követési távolság megtartásában segít. Az ACC radarérzékelője folyamatosan méri az elöl haladó járművek távolságát, és a kocsi sebességét úgy módosítja, hogy a követési távolság biztonságos maradjon. 30 és 200 kilométer/óra között működtethető, a kormányon található gombok segítségével szabhatjuk meg a minimális időbeli távolságot az elöl haladó autóhoz képest. Öt lehetőség közül választhatunk.
Baleseti figyelmeztetés fékasszisztenssel A ráfutásos balesetek igen gyakoriak. Legtöbb esetben az okozza, hogy a vezető figyelme máshol járt, és nem reagált időben. Ennek fényében a Volvo fékasszisztenssel kombinált baleseti figyelmeztető rendszert (CW) fejlesztett ki. A kocsi előtti területet radarérzékelő pásztázza folyamatosan. A rendszer három módon aktiválódik, attól függően, hogy az esemény melyik szakaszában van rá szükség. Ha a kocsi egy másik haladó járművet ér utol, és a vezető nem reagál, akkor vörös fény kezd el villogni a szélvédőn. Ezzel egyidejűleg hangjelzés is hallható. Bizonyos esetekben ez elég arra, hogy a vezetőt reagálásra késztesse, és megelőzze a balesetet. Ha az ütközés veszélye a figyelmeztető jelzés ellenére növekszik, akkor aktiválódik a fékasszisztens. A reakcióidő lecsökkentése érdekében a fékbetétek rásimulnak a féktárcsára. A féknyomás is hidraulikus rásegítést kap, hogy a fékhatás akkor is megfelelő legyen, ha a vezető nem nyomja elég erősen a pedált. Ha a vezető keményen fékez, akkor a féklámpák villogni kezdenek, így figyelmeztetve a hátul haladókat. Amennyiben a sebesség 30 kilométer/óra alá csökken, akkor a vészvillogó is bekapcsol. A figyelmeztető rendszert a különböző körülményekhez és vezetési stílusokhoz is hozzá lehet igazítani, érzékenységét a kocsi menüjében lehet beállítani. Három különböző érzékenység közül választhatunk.
A ráfutásra figyelmeztető rendszert egy kapcsolóval aktiváljuk, éberségéhez nem szükséges az adaptív tempomatot használnunk. Kifejezetten előnyös zsúfolt úton állandó tempó mellett, vagy akkor, ha picit elbambultunk és előttünk hirtelen befékez egy autó. Volt szerencsém ilyen helyzethez, villogott és mentett a rendszer. Felára az adaptív tempomattal együtt 460 ezer forint.
Intelligens információs rendszerek A Volvo S80-ast is felszerelték holttérfigyelővel (BLIS, 165 ezer forintos extra) és intelligens vezető informáló rendszerrel (IDIS). Ezek a berendezések menet közben segítik a vezetőt. A BLIS a külső tükrökbe épített kamerákkal pásztázza, hogy a holttérben van-e másik jármű. Ha igen, akkor a tükör belső felén figyelmeztető fény gyullad ki, hogy felhívja a vezető figyelmét, és megfelelő döntésre késztesse. Ha sárga fénye mellett indexelünk, piros villogás figyelmeztet a veszélyre. Az egyik esős délután az alsó rakparton hibát jelzett, csökkentett működésről számolt be a központi kijelzőm, ennek ellenére biztonságosan jelezte a holttérben feltűnő járműveket. Esőben egyébként is hajlamos tréfálkozni az elektronika, az ACC is befékez indokolatlanul néha, a tolatóradar is megszólal olykor menet közben.
Az IDIS olyan elektronikus információs rendszer, mely problémás helyzetekben a szükségtelen információkat tartja távol a vezetőtől. Az IDIS folyamatosan ellenőrzi az autó különböző funkcióit. Figyeli a kerék mozgását, a gázpedál lenyomását, az irányjelzőt, a féket, és végül meg tudja ítélni a helyzet komplexitását. A feldolgozott adatok alapján, a határértéket túllépve, a nem életfontosságú információkat késlelteti – ilyen például egy bejövő telefonhívás vagy rövid szöveges üzenet.
Vétlen sávelhagyásra hangjelzéssel figyelmeztet a Volvo, ugyancsak sípol, ha elalvás fenyeget és az autó mozgásából a fedélzeti számítógép erre következtet. Ennek a felára 190 ezer forint.