Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1df1ede8-62de-4e5c-b64e-881141d8be35","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Leaf villanyautó a Nissan valaha készült legszerényebb légellenállású modellje.","shortLead":"A vadonatúj Leaf villanyautó a Nissan valaha készült legszerényebb légellenállású modellje.","id":"20250612_a-levego-ker-elnezest-az-uj-nissan-leaftol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1df1ede8-62de-4e5c-b64e-881141d8be35.jpg","index":0,"item":"1d24cb55-ea1b-413f-bd91-31e0b6880acc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_a-levego-ker-elnezest-az-uj-nissan-leaftol","timestamp":"2025. június. 12. 06:41","title":"A levegő kér elnézést a teljesen új Nissan Leaftől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6526a303-8ab7-4f43-806b-77e1214d7fa5","c_author":"Köves Margit","category":"360","description":"Banu Mushtaq indiai írónő Heart Lamp című könyvét Deepa Bhashthi fordította angolra, a díjat ő is megkapta. Először fordul elő az is, hogy novelláskötetért adnak Nemzetközi Booker-díjat. Ezt az elismerést olyan műért lehet megkapni, amely angol nyelven is megjelent. Mushtaq novelláinak főszereplői Karnataka állambeli, nehéz sorsú muszlim nők. Szeretettel Indiából sorozatunk írása.","shortLead":"Banu Mushtaq indiai írónő Heart Lamp című könyvét Deepa Bhashthi fordította angolra, a díjat ő is megkapta. Először...","id":"20250610_szeretettel-indiabol-nemzetkozi-booker-dijat-kannada-nyelv-banu-mushtaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6526a303-8ab7-4f43-806b-77e1214d7fa5.jpg","index":0,"item":"79f18a28-247e-4fc6-9892-3c817e21e6de","keywords":null,"link":"/360/20250610_szeretettel-indiabol-nemzetkozi-booker-dijat-kannada-nyelv-banu-mushtaq","timestamp":"2025. június. 10. 18:03","title":"„Mire jobban körülnéztem, már hat gyerekem volt” – először kapott Nemzetközi Booker-díjat egy eredetileg kannada nyelven írt könyv","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6d264cc-e752-4abb-b159-70ab19f217b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormány 5,5 milliárd forinttal tolta meg a beruházást.","shortLead":"A kormány 5,5 milliárd forinttal tolta meg a beruházást.","id":"20250611_22-milliard-forintos-kutatasi-kozpontot-adott-at-a-Samsung-SDI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6d264cc-e752-4abb-b159-70ab19f217b3.jpg","index":0,"item":"def37b03-b896-447b-beaf-bce6ace1e75d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_22-milliard-forintos-kutatasi-kozpontot-adott-at-a-Samsung-SDI","timestamp":"2025. június. 11. 11:45","title":"22 milliárd forintos kutatási központot adott át a Samsung SDI akkugyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dca0dfa2-7698-4a44-a3c5-78e2387d31fc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az országgyűlési képviselők titkos szavazáson 134 igen és 13 nem szavazattal választották meg a testület élére. Az ellenzék nagy része nem vett részt a voksoláson.","shortLead":"Az országgyűlési képviselők titkos szavazáson 134 igen és 13 nem szavazattal választották meg a testület élére...","id":"20250611_Polt-Peter-lett-az-Alkotmanybirosag-uj-elnoke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dca0dfa2-7698-4a44-a3c5-78e2387d31fc.jpg","index":0,"item":"3abf3100-a67f-42d0-8dd4-69a3dd35ef66","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Polt-Peter-lett-az-Alkotmanybirosag-uj-elnoke","timestamp":"2025. június. 11. 12:36","title":"Polt Péter lett az Alkotmánybíróság új elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a20155db-0d23-4f89-b985-d13878bb79b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kelet-Magyarországon terjeszkedik a MagNet Bank.","shortLead":"Kelet-Magyarországon terjeszkedik a MagNet Bank.","id":"20250610_MagNet-Bank-Polgari-Bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a20155db-0d23-4f89-b985-d13878bb79b8.jpg","index":0,"item":"a330fafd-2f5e-4d92-bf2f-d7d194b13ed2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_MagNet-Bank-Polgari-Bank","timestamp":"2025. június. 10. 15:14","title":"Megvásárolta a MagNet Bank a Polgári Bankot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e1e9078-b036-42f4-b6f3-88b710289efb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Találóan foglalja össze a G7 elemzése a vendéglátás jelenlegi helyzetét, amikor azt írja, csak három dolog hiányzik belőle: a vendég, a pénztárca és a szakács. A költségek növekedését a vendégek egyre kevésbé képesek megfizetni, javulásra pedig nincs kilátás.","shortLead":"Találóan foglalja össze a G7 elemzése a vendéglátás jelenlegi helyzetét, amikor azt írja, csak három dolog hiányzik...","id":"20250611_Tiz-ev-alatt-eltunt-a-vendeglatohelyek-negyede-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e1e9078-b036-42f4-b6f3-88b710289efb.jpg","index":0,"item":"0248857a-4ad8-43ae-bfb2-05cb2dd82412","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_Tiz-ev-alatt-eltunt-a-vendeglatohelyek-negyede-Magyarorszagon","timestamp":"2025. június. 11. 14:07","title":"Tíz év alatt eltűnt a vendéglátóhelyek negyede Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a13efc1-1f95-4f6c-aaae-1e219f66d5c9","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az elhunyt férfi 29 éves testvérét őrizetbe vették.","shortLead":"Az elhunyt férfi 29 éves testvérét őrizetbe vették.","id":"20250610_somoskoujfalu-testverpar-emberoles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a13efc1-1f95-4f6c-aaae-1e219f66d5c9.jpg","index":0,"item":"76af205c-5aa2-4f1c-837c-e7fc47af734a","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_somoskoujfalu-testverpar-emberoles","timestamp":"2025. június. 10. 14:03","title":"Saját testvérét ölhette meg egy férfi Somoskőújfalun","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbc9d560-2a48-4f2a-aef7-d144b7ae5d7d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Trump üldözi a cégek sokszínűséget és befogadást támogató tevékenységét, de sok vállalat csak Amerikában enged neki.","shortLead":"Trump üldözi a cégek sokszínűséget és befogadást támogató tevékenységét, de sok vállalat csak Amerikában enged neki.","id":"20250610_amazon-meta-pride-amszterdam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbc9d560-2a48-4f2a-aef7-d144b7ae5d7d.jpg","index":0,"item":"e0377791-043b-4400-885c-d731b425f6d4","keywords":null,"link":"/elet/20250610_amazon-meta-pride-amszterdam","timestamp":"2025. június. 10. 12:59","title":"Az Amazon és a Meta kivonul az amszterdami Pride-ról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lett takarékos az Audi népszerűbb modellje? Elsősorban a sofőr akaratától, másodsorban néhány technikai megoldástól. Lecsippentettek róla 7 lóerőt, leültették, sportfutóművet toltak alá, stop-start rendszerrel szerelték fel. A kategória legzöldebbjének kikiáltott modell alapára 8,5 millió. Takarékos vezetők, íme: a ti autótok.
Érezhetően nőtt a régi A4-eshez képest az új modell. Tesztparkunkban az A4 a Seat Exeót váltotta, így volt mód az összehasonlításra. A lábtér és a fejtér is érezhetően javult hátul, kényelmesebb az autó. Az Audi A4 szebb lett, elölről lehengerlően vonzó.
A modellt beharangozó sajtóanyag szerint az új A4 TDI e manuális sebességváltójával mindössze 4,6 liter gázolajat igényel 100 kilométerenként vegyes üzemben, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként csupán 119 gramm – egyaránt kiváló értékek e kategóriában. Az utóbbit nem mértük, de az előbbi enyhe túlzás, még akkor is, ha valóban keveset fogyaszt a prémium középkategóriás. A 400 kilométeres főként városban, elővárosban teljesített tesztet 6,1 literes átlagfogyasztással zárta az Audi. Volt olyan este, amikor gyér forgalomban, a 30 kilométeres hazaút végén 4,8 literen állt a fedélzeti számítógép. Ugyanezen az útvonalon, délutáni csúcsforgalomban 5,9 literes átlagot mért a rendszer.
A más modellben 143 lóerős mocit 4 lóerővel lefokozták – ki tudja, miért? A 136 LE (100 kW) teljesítményű, új e-modell álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, a gyorsítás 215 kilométer/óráig tart. Bár az autót egy kicsit, hangsúlyozom, csak egy kicsit érezzük lassabbnak, lomhábbnak, ha sietős a dolgunk, a gázpedál tökig nyomásával képes tartani a lépést a szélvésszel is.
A gazdaságosságot több megoldás együttes alkalmazásával sikerült elérni. A szériafelszereltséghez tartozó automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (start-stop system) mindenekelőtt a városi forgalomban fejti ki hatását. Amikor az autó megállt, a sebességváltókar pedig üres állásba kerül, a vezető felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a rendszer leállítja a motort. Amint a sofőr ismét kinyomja a kuplungpedált, az erőforrás azonnal újraindul. Van néhány kivétel: amíg megy a fűtés, vagy a klíma nem éri el a beállított hőfokot, ha gurul az autó, ha megy a jégmentesítés, ha nem üzem meleg a dízelmotor, ha az akkumulátor nem elég töltött, ha a külső hőmérséklet nagyon magas, vagy nagyon alacsony, ha a kormány nagyon be van forgatva, vagy éppen forgatjuk, ha a parkolássegéd aktív. Ha éppen leállt, de kétszer rálépünk a fékre, vagy valamelyik előbb említett paraméter nem megfelelő, újraindul a motor.
Akit zavar, kikapcsolhatja, erre szolgál egy gomb a váltó mellett. A stop-startot szokni kell, kellemetlenül érintett egyik alkalommal, hogy miközben a pirosnál várakoztam, matattam a zsebemben és ehhez kicsatoltam az övet. Sárgára, majd zöldre váltott a lámpa, büszkén kinyomtam a kuplungot, tettem volna egyesbe, de nem történ semmi. A központi kijelzőn egy üzenet fogadott: valami történt a start/stop automatikával, a rendszer leállt, indítsa újra. Jött a kapkodás, nyomkodtam mindent, mögöttem pedig erősödött a dudaszó. Pont a zöld végére sikerült feléleszteni az Audit, én még átértem, a mögöttem jövő a sárgára kényszerült miattam. Tanulság: ne piszkáljuk menetközben a biztonsági övet.
Takarékos apróságok (Oldaltörés)
Az automatikus motorleállítás és -indítás csendesen, gyorsan és a vezető számára kifejezetten kényelmesen dolgozik. Miközben a sofőr kinyomja a tengelykapcsoló-pedált, hogy bekapcsolja az első fokozatot, a motor szinte máris újból elérte alapjárati fordulatszámát. A szabvány szerinti menetciklus során a stop-start rendszer 100 kilométerenként mintegy 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, ami a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként nagyjából 5 grammos csökkenésének felel meg.
Az új e-modell mindemellett öt százalékkal hosszabb végáttétellel, 6-fokozatú, manuális sebességváltóval készül, azaz mind a hat fokozatában alacsonyabb fordulatszám-értékek mentén működhet. A motorszabályzó elektronika működését ugyancsak a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság jegyében alakították ki. A 205/60 R 16 méretű üzemanyag-takarékos, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok kizárólag az A4-sorozat e-modelljéhez állnak rendelkezésre. A fékenergia-visszanyerés (rekuperáció) szintén az alapkivitel része. E rendszer a generátor intelligens szabályzása segítségével a fékezési fázisok és a motorfék-szakaszok során a mozgási energia egy részét elektromos energiává alakítja át, amelyet azután az akkumulátorban tárol. Amint a jármű ismét gyorsít, a rendszer a generátort tehermentesítve és üzemanyagot megtakarítva, újból visszatáplálja a megtakarított energiát.
A légellenállási adottságok további optimalizálása – például a jármű aljának kiterjedt burkolata, a hűtőrács részleges lezárása vagy a sportfutómű révén 20 milliméterrel alacsonyabbra süllyesztett karosszéria segítségével az A4 2.0 TDI e aerodinamikai tulajdonságaival is mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
A gumi és az autó egész futása hangosabb, mint amit az ember egy Auditól elvár. Az ültetés miatt csattog a kátyúkon a futómű, óvakodnunk kell a rossz útburkolattól, a téli gumik futása hangos zene nélkül idegesítő.
A gazdaságossági programmal ellátott fedélzeti számítógép ugyancsak a szériafelszereltség része. A vezetőinformációs rendszer sebességváltás- és takarékosság-jelzője az ideális kapcsolási pontok megadásával, illetve különböző üzemanyag-megtakarítási tippekkel segíti a gazdaságos közlekedést. A fedélzeti számítógép a központi kijelzőn az üzemanyag-fogyasztás szempontjából minden lényeges információt megjelenít a vezető számára, a vezetési stílushoz és a menethelyzethez igazodó megtakarítási útmutatásokkal, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklését célzó tippekkel segíti vezetőt. Ha felülbíráljuk, vagy nem vesszük figyelembe az ajánlásait, a szokásos váltson 4-ről 5-re ikon helyett a központi kijelzőn az Audi felszólítja a vezetőt arra, hogy ne hagyja figyelmen kívül a takarékossági célzattal tett ajánlásait. Kifejezetten ijesztő az a funkció, amely a légkondi, az ülésfűtés, a jégmentesítés pillanatnyi fogyasztásra tett hatását jeleníti meg. Az embernek lelkiismeret-furdalása lesz egy kis fenékmelengetéstől, és hajlamos arra, hogy bankkártyával kaparja le a hajnali harmatot. Van olyan beállítás is, amely zöld pöttyben jelzett számmal mutatja, hogy éppen takarékos fokozatban vagyunk, ha váltani kell, a zöld pötty meghízik, és sárga színnel ösztönöz váltásra.
Fura, hogy az Audi a hátsó biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet. A telefonelőkészítés hiányzott az extralistáról, így ugrott a kocsiban telefonálás.