Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","shortLead":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","id":"20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c.jpg","index":0,"item":"ca5c55a1-affc-4dcf-9d1b-5b40ba5ba1d3","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","timestamp":"2025. április. 28. 11:42","title":"Jön a Three Days Grace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét Európában élte le, a halál azonban szülőföldjén érte.","shortLead":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét...","id":"20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551.jpg","index":0,"item":"e4dc0a1b-5d65-480b-a11a-54de5bd0bd11","keywords":null,"link":"/360/20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","timestamp":"2025. április. 27. 12:27","title":"A Nobel-díjas focikommentátor, aki képen törölte García Márquezt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A légitársaság megtéríti az utasoknak a szállás árát.","shortLead":"A légitársaság megtéríti az utasoknak a szállás árát.","id":"20250428_iberiai-felsziget-aramszunet-portugalia-lisszabon-jarattorles-wizz-air","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"568ae9c7-38ab-4f78-96c6-fc607fc7ecc7","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_iberiai-felsziget-aramszunet-portugalia-lisszabon-jarattorles-wizz-air","timestamp":"2025. április. 28. 18:58","title":"Törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát a Wizz Air az Ibériai-félszigetet sújtó áramszünet miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8c683ea-ed69-4bcd-9c90-daaa08ccd332","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Tigst Assefa óriási hajrával nyerte meg a brit fővárosban rendezett versenyt. ","shortLead":"Tigst Assefa óriási hajrával nyerte meg a brit fővárosban rendezett versenyt. ","id":"20250427_Londonban-megdolt-a-noi-maratonfutas-vilagcsucsa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8c683ea-ed69-4bcd-9c90-daaa08ccd332.jpg","index":0,"item":"ab6ff987-90ca-4782-b810-ef29c7d0d33c","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Londonban-megdolt-a-noi-maratonfutas-vilagcsucsa","timestamp":"2025. április. 27. 15:28","title":"Megdőlt a női maratonfutás világcsúcsa Londonban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte a Real Madridot. A katalánok a 32. alkalommal hódították el a trófeát.","shortLead":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte...","id":"20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d.jpg","index":0,"item":"3ed174be-2788-4dd8-9cfc-7e2456ae0898","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 08:27","title":"Drámai hosszabbítás után kupagyőztes a Barcelona, le kellett fogni a dühöngő Real-sztárt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A vállalat állítása szerint a probléma megtalálásához volt szükséges, hogy a sérült vezeték tovább működjön.","shortLead":"A vállalat állítása szerint a probléma megtalálásához volt szükséges, hogy a sérült vezeték tovább működjön.","id":"20250428_Kozel-40-napig-folyhatott-az-olaj-Gardonynal-ugy-hogy-a-MOL-is-tudott-rola","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ecb3b5-d567-4f08-9856-b15050501bab.jpg","index":0,"item":"89e1d30d-b50d-4bba-89e8-bcdd68ace18c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_Kozel-40-napig-folyhatott-az-olaj-Gardonynal-ugy-hogy-a-MOL-is-tudott-rola","timestamp":"2025. április. 28. 06:43","title":"Közel 40 napig folyhatott az olaj Gárdonynál úgy, hogy a MOL is tudott róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbc70f91-0825-43b0-9b8d-f72f6acff3e9","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Quercus Audit RB Kft. Mészáros több tucat vállalatánál végzett hasonló munkát az elmúlt években.","shortLead":"A Quercus Audit RB Kft. Mészáros több tucat vállalatánál végzett hasonló munkát az elmúlt években.","id":"20250428_mnb-botrany-mbh-bank-matolcsy-adam-meszaros-lorinc-konyvvizsgalo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbc70f91-0825-43b0-9b8d-f72f6acff3e9.jpg","index":0,"item":"43ae27fe-51a7-4d35-9ac8-c5b0615ef47a","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_mnb-botrany-mbh-bank-matolcsy-adam-meszaros-lorinc-konyvvizsgalo","timestamp":"2025. április. 28. 16:56","title":"Mészáros Lőrinc könyvvizsgálója ellenőrzi Matolcsy Ádámék összes MBH-s érdekeltségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","shortLead":"A Maextro S800 a Maybach és Rolls-Royce szedánokat veszi célkeresztbe.","id":"20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f48147-80bc-434f-9ab1-c492b7884fd6.jpg","index":0,"item":"0c62b94e-671c-4549-ae58-6b1d97aacc42","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_luxustol-tocsogo-utasterrel-kenyeztet-a-legujabb-kinai-luxuslimuzin-maextro-s800","timestamp":"2025. április. 28. 07:59","title":"Luxustól tocsogó utastérrel kényeztet a legújabb kínai luxuslimuzin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lett takarékos az Audi népszerűbb modellje? Elsősorban a sofőr akaratától, másodsorban néhány technikai megoldástól. Lecsippentettek róla 7 lóerőt, leültették, sportfutóművet toltak alá, stop-start rendszerrel szerelték fel. A kategória legzöldebbjének kikiáltott modell alapára 8,5 millió. Takarékos vezetők, íme: a ti autótok.
Érezhetően nőtt a régi A4-eshez képest az új modell. Tesztparkunkban az A4 a Seat Exeót váltotta, így volt mód az összehasonlításra. A lábtér és a fejtér is érezhetően javult hátul, kényelmesebb az autó. Az Audi A4 szebb lett, elölről lehengerlően vonzó.
A modellt beharangozó sajtóanyag szerint az új A4 TDI e manuális sebességváltójával mindössze 4,6 liter gázolajat igényel 100 kilométerenként vegyes üzemben, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként csupán 119 gramm – egyaránt kiváló értékek e kategóriában. Az utóbbit nem mértük, de az előbbi enyhe túlzás, még akkor is, ha valóban keveset fogyaszt a prémium középkategóriás. A 400 kilométeres főként városban, elővárosban teljesített tesztet 6,1 literes átlagfogyasztással zárta az Audi. Volt olyan este, amikor gyér forgalomban, a 30 kilométeres hazaút végén 4,8 literen állt a fedélzeti számítógép. Ugyanezen az útvonalon, délutáni csúcsforgalomban 5,9 literes átlagot mért a rendszer.
A más modellben 143 lóerős mocit 4 lóerővel lefokozták – ki tudja, miért? A 136 LE (100 kW) teljesítményű, új e-modell álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, a gyorsítás 215 kilométer/óráig tart. Bár az autót egy kicsit, hangsúlyozom, csak egy kicsit érezzük lassabbnak, lomhábbnak, ha sietős a dolgunk, a gázpedál tökig nyomásával képes tartani a lépést a szélvésszel is.
A gazdaságosságot több megoldás együttes alkalmazásával sikerült elérni. A szériafelszereltséghez tartozó automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (start-stop system) mindenekelőtt a városi forgalomban fejti ki hatását. Amikor az autó megállt, a sebességváltókar pedig üres állásba kerül, a vezető felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a rendszer leállítja a motort. Amint a sofőr ismét kinyomja a kuplungpedált, az erőforrás azonnal újraindul. Van néhány kivétel: amíg megy a fűtés, vagy a klíma nem éri el a beállított hőfokot, ha gurul az autó, ha megy a jégmentesítés, ha nem üzem meleg a dízelmotor, ha az akkumulátor nem elég töltött, ha a külső hőmérséklet nagyon magas, vagy nagyon alacsony, ha a kormány nagyon be van forgatva, vagy éppen forgatjuk, ha a parkolássegéd aktív. Ha éppen leállt, de kétszer rálépünk a fékre, vagy valamelyik előbb említett paraméter nem megfelelő, újraindul a motor.
Akit zavar, kikapcsolhatja, erre szolgál egy gomb a váltó mellett. A stop-startot szokni kell, kellemetlenül érintett egyik alkalommal, hogy miközben a pirosnál várakoztam, matattam a zsebemben és ehhez kicsatoltam az övet. Sárgára, majd zöldre váltott a lámpa, büszkén kinyomtam a kuplungot, tettem volna egyesbe, de nem történ semmi. A központi kijelzőn egy üzenet fogadott: valami történt a start/stop automatikával, a rendszer leállt, indítsa újra. Jött a kapkodás, nyomkodtam mindent, mögöttem pedig erősödött a dudaszó. Pont a zöld végére sikerült feléleszteni az Audit, én még átértem, a mögöttem jövő a sárgára kényszerült miattam. Tanulság: ne piszkáljuk menetközben a biztonsági övet.
Takarékos apróságok (Oldaltörés)
Az automatikus motorleállítás és -indítás csendesen, gyorsan és a vezető számára kifejezetten kényelmesen dolgozik. Miközben a sofőr kinyomja a tengelykapcsoló-pedált, hogy bekapcsolja az első fokozatot, a motor szinte máris újból elérte alapjárati fordulatszámát. A szabvány szerinti menetciklus során a stop-start rendszer 100 kilométerenként mintegy 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, ami a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként nagyjából 5 grammos csökkenésének felel meg.
Az új e-modell mindemellett öt százalékkal hosszabb végáttétellel, 6-fokozatú, manuális sebességváltóval készül, azaz mind a hat fokozatában alacsonyabb fordulatszám-értékek mentén működhet. A motorszabályzó elektronika működését ugyancsak a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság jegyében alakították ki. A 205/60 R 16 méretű üzemanyag-takarékos, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok kizárólag az A4-sorozat e-modelljéhez állnak rendelkezésre. A fékenergia-visszanyerés (rekuperáció) szintén az alapkivitel része. E rendszer a generátor intelligens szabályzása segítségével a fékezési fázisok és a motorfék-szakaszok során a mozgási energia egy részét elektromos energiává alakítja át, amelyet azután az akkumulátorban tárol. Amint a jármű ismét gyorsít, a rendszer a generátort tehermentesítve és üzemanyagot megtakarítva, újból visszatáplálja a megtakarított energiát.
A légellenállási adottságok további optimalizálása – például a jármű aljának kiterjedt burkolata, a hűtőrács részleges lezárása vagy a sportfutómű révén 20 milliméterrel alacsonyabbra süllyesztett karosszéria segítségével az A4 2.0 TDI e aerodinamikai tulajdonságaival is mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
A gumi és az autó egész futása hangosabb, mint amit az ember egy Auditól elvár. Az ültetés miatt csattog a kátyúkon a futómű, óvakodnunk kell a rossz útburkolattól, a téli gumik futása hangos zene nélkül idegesítő.
A gazdaságossági programmal ellátott fedélzeti számítógép ugyancsak a szériafelszereltség része. A vezetőinformációs rendszer sebességváltás- és takarékosság-jelzője az ideális kapcsolási pontok megadásával, illetve különböző üzemanyag-megtakarítási tippekkel segíti a gazdaságos közlekedést. A fedélzeti számítógép a központi kijelzőn az üzemanyag-fogyasztás szempontjából minden lényeges információt megjelenít a vezető számára, a vezetési stílushoz és a menethelyzethez igazodó megtakarítási útmutatásokkal, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklését célzó tippekkel segíti vezetőt. Ha felülbíráljuk, vagy nem vesszük figyelembe az ajánlásait, a szokásos váltson 4-ről 5-re ikon helyett a központi kijelzőn az Audi felszólítja a vezetőt arra, hogy ne hagyja figyelmen kívül a takarékossági célzattal tett ajánlásait. Kifejezetten ijesztő az a funkció, amely a légkondi, az ülésfűtés, a jégmentesítés pillanatnyi fogyasztásra tett hatását jeleníti meg. Az embernek lelkiismeret-furdalása lesz egy kis fenékmelengetéstől, és hajlamos arra, hogy bankkártyával kaparja le a hajnali harmatot. Van olyan beállítás is, amely zöld pöttyben jelzett számmal mutatja, hogy éppen takarékos fokozatban vagyunk, ha váltani kell, a zöld pötty meghízik, és sárga színnel ösztönöz váltásra.
Fura, hogy az Audi a hátsó biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet. A telefonelőkészítés hiányzott az extralistáról, így ugrott a kocsiban telefonálás.