Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","shortLead":"Lady Gagára jóval többen voltak kíváncsiak, mint Madonnára.","id":"20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22b5c887-81c4-4604-84ee-ddb29fc1d787.jpg","index":0,"item":"cb27b1fd-7aef-41e5-b4fc-c9419c48399f","keywords":null,"link":"/kultura/20250504_lady-gaga-koncert-rio-video","timestamp":"2025. május. 04. 09:41","title":"Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20a4ac1-33b2-4b54-aed7-973707e923bb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Európában véget ért a történelmi időszak, amely a német újraegyesítéssel kezdődött. Úgy tűnik, mintha Oroszország, az USA és Németország helyet cserélt volna – írja a neves bolgár politológus Ivan Krasztev.","shortLead":"Európában véget ért a történelmi időszak, amely a német újraegyesítéssel kezdődött. Úgy tűnik, mintha Oroszország...","id":"20250504_FT-kommentar-Trump-keleti-politikajanak-a-foglya-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20a4ac1-33b2-4b54-aed7-973707e923bb.jpg","index":0,"item":"7bef1c07-c1e7-42a6-948c-fba7c7b6b9c9","keywords":null,"link":"/360/20250504_FT-kommentar-Trump-keleti-politikajanak-a-foglya-lett","timestamp":"2025. május. 04. 08:30","title":"FT-kommentár: Egy biztonsági garanciák nélküli tűzszünet öngyilkosság lenne Ukrajna és Európa számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72be865c-eea1-4941-80e9-ee5d83cf9e49","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai külügyminiszter szerint álcázott zsarnokság volt extremista szervezetnek nyilvánítani az AfD-t. Németországnak más emlékei vannak a zsarnokságról.","shortLead":"Az amerikai külügyminiszter szerint álcázott zsarnokság volt extremista szervezetnek nyilvánítani az AfD-t...","id":"20250503_Nemet-kulugy-Marco-Rubio-valasz-AfD-extremistanak-nyilvanitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72be865c-eea1-4941-80e9-ee5d83cf9e49.jpg","index":0,"item":"025a1b64-7c83-4b75-9827-d83b20927699","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Nemet-kulugy-Marco-Rubio-valasz-AfD-extremistanak-nyilvanitasa","timestamp":"2025. május. 03. 21:21","title":"Német külügy Marco Rubiónak: Megtanultuk a történelmünkből, hogy a jobboldali szélsőséget meg kell állítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3870e690-859b-40e7-be1d-87ddb1fc3575","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A lengyel Volonaut oldalra nyúló propellerek nélkül készítette el az Airbike nevű fejlesztését, amivel így szűk helyeken is jól lehetne manőverezni.","shortLead":"A lengyel Volonaut oldalra nyúló propellerek nélkül készítette el az Airbike nevű fejlesztését, amivel így szűk...","id":"20250505_repulo-motor-kozlekedes-sci-fi-volonaut-airbike","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3870e690-859b-40e7-be1d-87ddb1fc3575.jpg","index":0,"item":"bd648b92-3f7b-48ff-9320-dedac6e1ad33","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_repulo-motor-kozlekedes-sci-fi-volonaut-airbike","timestamp":"2025. május. 05. 11:03","title":"Lengyel cég csinálta meg minden sci-fi film ikonikus járművét: a repülő motort – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell valósítani. ","shortLead":"Ezért az összegért nemcsak a látványosságot, hanem az előkészítést és a tájékoztatási feladatokat is meg kell...","id":"20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70188314-8318-4803-bee3-dce9fe8f1f59.jpg","index":0,"item":"0979de02-fd39-4982-ba7e-68216a65b2ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_Tobb-mint-3-milliard-forintot-koltenek-az-augusztus-20-i-tuzijatek-szervezesere","timestamp":"2025. május. 05. 08:34","title":"Több mint 3 milliárd forintot költenek az augusztus 20-i tűzijáték szervezésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ukrán elnök szerint Orbán Viktor tettei nagyon veszélyesek az unióra.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint Orbán Viktor tettei nagyon veszélyesek az unióra.","id":"20250503_Zelenszkij-Orban-Viktor-A-magyarok-tobbsege-tamogatja-Ukrajna-EU-csatlakozasat-nem-kell-minket-belerangatni-a-sajat-valasztasodba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93.jpg","index":0,"item":"ee0c1b8c-680f-4145-a7a8-d0fc0efd7783","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_Zelenszkij-Orban-Viktor-A-magyarok-tobbsege-tamogatja-Ukrajna-EU-csatlakozasat-nem-kell-minket-belerangatni-a-sajat-valasztasodba","timestamp":"2025. május. 03. 17:36","title":"Zelenszkij Orbánnak: A magyarok többsége támogatja Ukrajna EU-csatlakozását, nem kell minket belerángatni a saját választásodba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1961e0-26ba-4cbf-ba4d-a48d2c8236e5","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A Magyar Tudományos Akadémia 165. közgyűlésén a jelek szerint nem emlékeznek meg a Duna-parti épületben fél évszázada történtekről, arról, hogy a tudomány és a tudósok intézményesített függetlenségét 1949 őszén szinte ellenállás nélkül számolhatta fel a kommunista hatalom. Mivel a szerteágazó hadművelet dokumentumai szinte hiánytalanul fennmaradtak, az elmúlt években több kutatónak alkalma volt feldolgozni az Akadémia behódoltatásának fordulatos és tragikomikus elemeket sem nélkülöző történetét. Cikkünk először a HVG 1999. december 4-i számában jelent meg, az MTA körüli mostani események fényében ma is tanulságos, ezért is közöljük újra.","shortLead":"A Magyar Tudományos Akadémia 165. közgyűlésén a jelek szerint nem emlékeznek meg a Duna-parti épületben fél évszázada...","id":"20250504_Az-Akademia-egypartositasa-1949-ben-hvg-1999-december-4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1961e0-26ba-4cbf-ba4d-a48d2c8236e5.jpg","index":0,"item":"e58a9e5c-216d-414c-b483-fed4ec19204b","keywords":null,"link":"/360/20250504_Az-Akademia-egypartositasa-1949-ben-hvg-1999-december-4","timestamp":"2025. május. 04. 18:45","title":"Rákosiék 1949-ben megmutatták, hogyan gyűrheti uralma alá egy párt az Akadémiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei falu szélén egy család azonban lassan tíz éve egy darab Dél-Franciaországot próbál megteremteni itt gyógynövényekkel és csúcskonyhával.","shortLead":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei...","id":"20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59.jpg","index":0,"item":"375f0ea9-32e6-4293-8ee3-76b23879902a","keywords":null,"link":"/360/20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","timestamp":"2025. május. 03. 19:30","title":"A Kajla nugáttól a Michelinig: hogyan lett egy cselédházból csúcsétterem egy Pest megyei falu szélén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Erőteljes és takarékos, valamint elképesztően komfortos a hozzánk csakis hibridként érkező harmadik generációs RX.
Szabadidőautó? Az RX természetesen az, a mai elvárásoknak megfelelően. A korábbinál 5,4 centivel alacsonyabb súlyponttal, 1 centivel kisebb, 17,5 centiméteres hasmagassággal és remekül variálható, tágas utastérrel, személyautós utazási kényelemmel és már-már sportautósan közvetlen irányíthatósággal. Mindezt rendkívül korszerű benzinmotor fejeli meg, plusz még van elektromos hajtás, emisszió-mentes araszolóképesség városi közlekedésben, és a villanymotoroknak köszönhetően összkerékhajtás is. Kívülről ez persze egyáltalán nem látható, a markáns vonalakat mutató nagyvad megjelenése könnyed, egyáltalán nem ragadozó, ám mégis tekintélyt parancsoló. A kulcs nélküli ajtónyitással azonnal szembetűnik a magas fokú kényeztetés. A gombos motorindítás elsőre csalódást keltő, a Start gombbal gyakorlatilag csak gyújtást adunk, előfordulhat, hogy a benzinmotor még a gázpedál érintésére sem indul el, az RX óvatos pedál kezeléssel 40 kilométer/órás tempóig ugyanis tisztán elektromos hajtásra, akkor károsanyag-kibocsátás nélküli haladásra is képes.
Az RX hajtáslánca a soros és a párhuzamos hibridek előnyeit összesíti. Ha kell, a benzinmotor soros elv szerint áramot termel, ám ha arra van szükség a párhuzamos elv szerint a belső égésű és az első-hátsó villanymotorok egyszerre hajtanak, igen jó menetdinamikáról gondoskodva. A képlet persze még rendkívül sok változós, a hátsó ülés alá telepített, 30 modulba szerkesztett 240 cellás, 288 voltos akkumulátor csomagot nem csupán a hajtásra is képes benzinmotor tölti, az a fékezési energiát is hasznosítja. A telepcsomag mellett az áramerősségét a 650 voltos hajtómotorokhoz, illetve a 14 voltos fedélzeti elektronikához alakító inverter kompaktsága egyaránt élvonalbeli. Az elektromos hajtáslánc 40 kilométer/órás tempóig önálló hajtásként remekelhet. Az emisszió-mentes hatótáv nem konkretizált, az útviszonyoktól, a gyorsításoktól, a kényelmi berendezések (légkondicionáló, hifi, stb) kihasználtságától függően változik, de jellemzősen több kilométeres, vagyis arra pont elegendő, hogy a legterheltebb és leginkább araszolós, az átlagfogyasztásnak egyáltalán nem kedvező zsúfolt városi szakaszokon a benzinmotor beindítása nélkül túljussunk. Komolyabb gyorsításnál persze egyszerre teper az első és a hátsó kerekeket hajtó egy-egy villany- és az első féltengelyeket forgató benzinmotor. A 3,5 literes V6-os, teljes egészében könnyűfém blokk csendes és az autó egészéhez hasonlóan korszerű: Atkinson ciklusú, változó szelepvezérlésű, emisszióját kipufogógáz-visszavezetés is csökkenti. A kipufogógázok hideg motor esetén a hűtővizet is hevítik, az üzem-meleg hőmérséklet gyorsabb elérésével fagypont környékén 30 százalékkal csökken a fogyasztás.
Az RX benzinmotorja kizárólag az első kerekeket forgatja. Ez önálló hajtásra is képes, de elöl egy 167 lóerős, 335 Nm nyomatékú, hátul pedig egy 68 lóerős, 139 Nm nyomatékú villanymotor is be tud segíteni, illetve 40 kilométer/órás tempóig ezek önálló hajtásra is képesek. Nem mellékes, hogy a villanymotorok csúcsnyomatéka már indulástól élvezhető, az első elektromotor csúcsnyomatéka 15, a hátsóé 35 km/órás tempóig konstans. Fékezéskor ezek a motorok generátorként töltik az RX központi akkumulátorát. Nemcsak a motorok, hanem a teljesen elektromos kényelmi berendezések (klíma, audió, kormányszervó) is onnan táplálkoznak, így azok szolgáltatásai álló benzinmotor mellett is élvezhetők.
Dizájnos kényelem (Oldaltörés)
Meghatározó gesztus, hogy ajtónyitáskor az RX volánja és vezetőülése egyaránt előzékeny visszahúzódással segíti a ki-be szállást, majd a gyújtás ráadásakor automatikusan áll vissza a korábban beállított pozícióba. A műszerfal egyéni, elsőre leginkább a sajátos ívekkel kanyarított középkonzol tűnik fel a többszintű és többszínű cockpiton. A vetített műszerek csak a gyújtás ráadása után értelmezhetők, a fordulatszámmérő helyén érdekes a teljesítmény-visszajelző: a zöld tartomány a tisztán elektromos üzemet mutatja, két mezővel feljebb a „Power” a hárommotoros meghajtást jelöli, a mutató negatívba lendülése az akkumulátor töltésére utal, ezt fékezéskor tapasztalhatjuk. A középkonzol hatalmas érintőképernyőjén szemléletesen jelenhet meg a hajtásmód ábrája, ugyanez kicsinyítve a műszerek közötti kijelzőre is előhívható.
A térkínálat elöl-hátul nagyvonalú, az első fotelek között méretes tárolószekrény és egyéni, többgombos, irányítóbillentyűs kezelőfelület terpeszkedik. Hátul ennél nem sokkal komolyabb a középső hely, a szélsők azonban az első helyekkel azonos kényelműek, a 40:20:40 arányban osztott ülés tologatható és támlájának dőlése is szabályozható. Az utastérpadló sík, miképpen az egy-egy mozdulattal előrehajtható ülésekkel kapott bővített raktér is az. Az anyagválasztás az autó egészében elsőrangú, az ülések alaphelyzetben bőr kárpitot kapnak, a váltakozó tónusú műanyagok zöme puha és mindegyike kellemes tapintású, az utas- és raktérpadló textiljei egyaránt igényesek.
Szinte hihetetlen, de a Lexus olyannyira kifinomult utazási kényelmet kínál, hogy a csaknem 300 lóerős teljesítményt még a vezető is nehezen hiszi el. A motorhang minimális, a gyorsulás nem azonnali, mégis jelentős, álló helyzetből a 100 kilométer/órás tempóig mindössze 7,8 másodperc a menetidő, a 200 kilométer/órás végsebesség pedig érezhetően programozott, a környezetvédelmet hangsúlyozó utazóautó szándékosan nem megy gyorsabban. Talán az elindulás megy a leglassabban, nem csoda, hisz álló helyzetben a motor is pihen. A hat programozott fokozatot is kínáló, fokozatmentes automata minden helyzetben a lehető legkedvezőbb fordulatszám-tartományban tartja a motort, ám ha kell, azonnal változtat áttételén, a bonyolult rendszerből csak egy dolgot tapasztal a sofőr: autópályás tempónál ugyanolyan vehemens gyorsításra képes az RX, mint városban vagy országúton. A futási jellemzők szintén elképesztők: elöl McPherson, hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztéseivel sima úton már-már sportautósan mozog az RX, ám földúton vagy kátyúmezőn sem jön zavarba – ez felénk bizony óriási érték. Feltűnően jók a kanyarjellemzők, az elektromos szervós, koppanástól koppanásig 2,7 fordulatos kormány közvetlen és precíz, a magas kasztni gyors fordulókban sem jön zavarba. Ez persze nem meglepő, a gyáriak szerint az elektromos vezérlésű, aktív kanyarstabilizátorokkal 40 százalékkal csökkentették a kanyarodási oldaldőlést.
A közvetlen, pontos irányíthatóság eleve meghatározza a biztonságot, a vezetőt azonban még számos érdekes rendszer segíti. A LED-es nappali fényszóró kanyarkövető xenon távolsági fénnyel egészül ki. A Head-Up Display-nek hála, a vezető a sebességmérőt, a navigációt és az audiorendszer üzeneteit is a szélvédőn olvashatja. A „vetítő” fényereje és helyzete egyaránt szabályozható, akár a távolságtartós tempomat kijelzőjét és vészesetben a ráfutás-veszély figyelmeztetését is küldheti a projektor. Az 50 és 170 km/órás tempó között használható sebességszabályzó szenzorai mindig élnek, és ha a vezető nem reagál a vészjelzésre, életbe lép az ütközési előtti biztonsági rendszer, ez az övek előfeszítésével és az üléstámlák optimális helyzetbe hozásával igyekszik csökkenteni a sérülésveszélyt. Utóbbiban persze 10 légzsák is részt vesz, egyedi az ikerkamrás, az arcot két oldalról támasztó utaslégzsák. Mindez az arzenál csak végszükség esetére szól, az elöl-hátul hűtött tárcsákkal dolgozó, menetstabilizáló elektronikával támogatott fékrendszer elemi erővel képes lassítani.
Nem kevesebb, mint 15 hangsugárzóból, hangverseny minőségben szólal meg a 7.1-es térhangzást hozó Mark Levinson prémium audiorendszer. A térhangzás megdöbbentő, a hangszórókat úgy paraméterezték, hogy minden ülésen azonos az élmény. A DVD-lemezeken keresztül filmek lejátszására is képes rendszer 8 colos érintőképernyőjén a tolató- és a szűk helyen parkolást segítő oldalkamerák képe is megjelenhet. Menet közben ugyanitt a navigáció látható, az útvonaltervezés gyors, a térképet (a beolvasott zenékhez hasonlóan) 40 gigabájtos merevlemez tárolja. A rendszer a vidéki városokat is jól ismeri, és rádión keresztül a torlódásokról, útlezárásokról is értesül -- a japán szabadidő-autó ebben is okosabb nálunk, szóval angolul vezérelhető.