Áradt a felgyorsult Tisza és mindent letarolt
A magyarországi kihalt falvakról szóló sorozat egyik legkülönlegesebb túrája, amolyan Tüskevár-érzés volt, amikor Tiszahalász emlékei után kutattunk.
Szívesen ébredünk jó reggelt puszival. De vajon hogyan szereti az ébresztést egy autó motorja? Üresben járatva, kíméletesen vezetve, vagy padlógázzal?
Van, aki hatkor beindítja a jó öreg dízelt, aztán visszamegy reggelizni. Ha fél órával később visszatér az autójához vagy furgonjához, a fülke és a motor már bemelegedett, és persze az összes szomszéd felébredt. Ez például Németországban tilos, és 10 euró bírsággal jár – arról nem is beszélve, hogy a szomszédok bosszúja ennél sokkal drasztikusabb lehet. De miért olyan fontos, hogy a motor felmelegítésére odafigyeljünk?
Ha hiszünk Leopold Mikulicnak, a Mercedes-Benz motorfejlesztőjének, a modern motorok jól viselik a hidegindítást. Legyünk mégis óvatosak: a motor és a belső részei különböző anyagokból készülnek és különböző mértékben tágulnak. Azt is érdemes tudni, hogy elsőnek a dugattyúk melegednek fel. Mégpedig úgy, hogy annál gyorsabban tágulnak, minél jobban nyomjuk a gázt. A henger azonban, a körülötte lévő vízborítással, a körülményekhez képest lassabban melegszik. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú nem fér bele a hengerbe – tehát szorul. Az így keletkező karcolások a hengerfalon már gyakran azoknál a tengerentúlról érkező új járműveknél is előfordulnak, amik a szállítás során a hajóra fel, majd a hajóról lehajtástól keletkeznek – tehát már jó néhány rövid útszakaszt és hidegindítást tudnak maguk mögött. Ahhoz, hogy eközben elkerüljék a gyertya nedvesedését, kíméletlen gázfröccsel indítják az autókat.
Egy további érzékeny pont a hengerfejtömítés. A fej legtöbbször alumíniumból van, gyorsabban melegszik, mint az öntvényvas motorblokk (az alublokkoknál ez kevésbé drámai). Közte van a hengerfejtömítés, ami azért van, hogy kiegyenlítse a mozgást a két nagy motorrész között. És mindezt olyan nyomásnál, ami a 200 bárt is eléri. Már csak emiatt is ajánlatos a visszafogott gázpedál használat. Még ott van a kenőképesség kérdése: a hideg olaj sűrű, nehezen jut el a kenést igénylő helyekre. Míg a hengerfejben a legkisebb sarokba is eljut az olaj 10 másodpercig is eltarthat, ez idő alatt a kenőfelületek még szárazak. A 0W30 vagy 0W40 olajoknál jobb a helyzet, de hidegben ezek sem olyan hígak, mint a víz. És ne feledjük, hogy a motorolaj kb. 80 foknál éri el az optimális kenőhatást.
A magyarországi kihalt falvakról szóló sorozat egyik legkülönlegesebb túrája, amolyan Tüskevár-érzés volt, amikor Tiszahalász emlékei után kutattunk.
Pannonhalmán mondta el augusztus 20-i ünnepi beszédét a Tisza Párt elnöke.