szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szívesen ébredünk jó reggelt puszival. De vajon hogyan szereti az ébresztést egy autó motorja? Üresben járatva, kíméletesen vezetve, vagy padlógázzal?

Van, aki hatkor beindítja a jó öreg dízelt, aztán visszamegy reggelizni. Ha fél órával később visszatér az autójához vagy furgonjához, a fülke és a motor már bemelegedett, és persze az összes szomszéd felébredt. Ez például Németországban tilos, és 10 euró bírsággal jár – arról nem is beszélve, hogy a szomszédok bosszúja ennél sokkal drasztikusabb lehet. De miért olyan fontos, hogy a motor felmelegítésére odafigyeljünk?

Ha hiszünk Leopold Mikulicnak, a Mercedes-Benz motorfejlesztőjének, a modern motorok jól viselik a hidegindítást. Legyünk mégis óvatosak: a motor és a belső részei különböző anyagokból készülnek és különböző mértékben tágulnak. Azt is érdemes tudni, hogy elsőnek a dugattyúk melegednek fel. Mégpedig úgy, hogy annál gyorsabban tágulnak, minél jobban nyomjuk a gázt. A henger azonban, a körülötte lévő vízborítással, a körülményekhez képest lassabban melegszik. Ez ahhoz vezethet, hogy a dugattyú nem fér bele a hengerbe – tehát szorul. Az így keletkező karcolások a hengerfalon már gyakran azoknál a tengerentúlról érkező új járműveknél is előfordulnak, amik a szállítás során a hajóra fel, majd a hajóról lehajtástól keletkeznek – tehát már jó néhány rövid útszakaszt és hidegindítást tudnak maguk mögött. Ahhoz, hogy eközben elkerüljék a gyertya nedvesedését, kíméletlen gázfröccsel indítják az autókat.

Egy további érzékeny pont a hengerfejtömítés. A fej legtöbbször alumíniumból van, gyorsabban melegszik, mint az öntvényvas motorblokk (az alublokkoknál ez kevésbé drámai). Közte van a hengerfejtömítés, ami azért van, hogy kiegyenlítse a mozgást a két nagy motorrész között. És mindezt olyan nyomásnál, ami a 200 bárt is eléri. Már csak emiatt is ajánlatos a visszafogott gázpedál használat. Még ott van a kenőképesség kérdése: a hideg olaj sűrű, nehezen jut el a kenést igénylő helyekre. Míg a hengerfejben a legkisebb sarokba is eljut az olaj 10 másodpercig is eltarthat, ez idő alatt a kenőfelületek még szárazak. A 0W30 vagy 0W40 olajoknál jobb a helyzet, de hidegben ezek sem olyan hígak, mint a víz. És ne feledjük, hogy a motorolaj kb. 80 foknál éri el az optimális kenőhatást.

Arról, hogyan indítsuk a motort a reggeli hidegben további fontos tanácsok az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!