Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Megegyeztek abban, hogy minden szinten fenntartják a diplomáciai kapcsolatokat.","shortLead":"Megegyeztek abban, hogy minden szinten fenntartják a diplomáciai kapcsolatokat.","id":"20250428_Telefonon-beszelt-egymassal-az-orosz-es-az-amerikai-kulugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"00105c0c-830f-4a9d-8b51-82c8d1cfc874","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Telefonon-beszelt-egymassal-az-orosz-es-az-amerikai-kulugyminiszter","timestamp":"2025. április. 28. 08:13","title":"Telefonon beszélt egymással az orosz és az amerikai külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c7c5fb0-eb6f-46a8-b50f-d4f339b4ea3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizennegyedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250428_Gondolkozz-velunk-Teak-szigete-Szexi-a-matek-14","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c7c5fb0-eb6f-46a8-b50f-d4f339b4ea3a.jpg","index":0,"item":"0aaf041b-4a8b-492a-a9f3-dc6669289516","keywords":null,"link":"/elet/20250428_Gondolkozz-velunk-Teak-szigete-Szexi-a-matek-14","timestamp":"2025. április. 28. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Teák szigete – Szexi a matek 14.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","shortLead":"Szerencsére nem ütközött a szemből érkezőkkel. ","id":"20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69eaf758-6ed9-415c-9493-53cbb7a46146.jpg","index":0,"item":"0ac4b02b-7043-416a-9687-90dfc0a189b0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_durrdefektet-auto-szalagkorlat-M3-as","timestamp":"2025. április. 28. 10:18","title":"Videón, ahogy durrdefekt miatt szalagkorlátnak csapódik egy autó az M3-ason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hamarosan a piperecikkeket is bevághatja a kormány az árrésstop hatálya alá. A Google-keresések alapján a hír nem hozza lázba a vásárlókat.","shortLead":"Hamarosan a piperecikkeket is bevághatja a kormány az árrésstop hatálya alá. A Google-keresések alapján a hír nem hozza...","id":"20250429_nagy-marton-arres-rossmann-dm-muller-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"afdccc81-a5a1-41b8-95c2-42b7fcfae0e5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_nagy-marton-arres-rossmann-dm-muller-google-trends","timestamp":"2025. április. 29. 05:45","title":"Hidegen hagyja a magyarokat, hogy Nagy Márton új frontot nyitna az árháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel az árokba egy személyautó. A járműben négyen ültek, ketten kirepültek a kocsiból.","shortLead":"Az autópálya Győr felé vezető oldalán, a 26-os kilométernél ütközött szalagkorlátnak, majd csapódott nagy sebességgel...","id":"20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"436d4253-88e8-4386-b8f8-0607783956b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_halalos-baleset-herceghalom-m1-autopalya","timestamp":"2025. április. 27. 17:05","title":"Három halálos áldozata van egy Herceghalomnál, az M1-esen történt balesetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63f4ad6d-d8ee-4f70-b048-c46671a48ad6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Idén nem volt se nagypéntek, se húsvét, se hosszú hétvége. Az első negyedévben a belföldi turizmus alig tudott bővülni, de a külföldi jelentősen, 16 százalékkal nőtt.","shortLead":"Idén nem volt se nagypéntek, se húsvét, se hosszú hétvége. Az első negyedévben a belföldi turizmus alig tudott bővülni...","id":"20250429_A-turizmus-megreccsent-marciusban-de-a-Nyuszi-tehet-rola","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63f4ad6d-d8ee-4f70-b048-c46671a48ad6.jpg","index":0,"item":"92cfee35-9a93-4e99-aa2e-f1f851dce04d","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_A-turizmus-megreccsent-marciusban-de-a-Nyuszi-tehet-rola","timestamp":"2025. április. 29. 08:30","title":"A turizmus megreccsent márciusban, de a Nyuszi tehet róla","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11855f98-b30b-4d98-a6bc-35baf8f74bcf","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Lázár János és a magyar társadalom fele-kétharmada régóta halálbüntetés-párti, de a miniszter újabban gyakran emlegeti ezt. Pedig most sincs realitása a halálbüntetés visszaállításának, ahogy 2002-ben sem volt, amikor Orbán Viktor vetette fel. Magyarországon utoljára 1988-ban akasztottak, de a világ sok országában most is népszerű a kivégzés, főleg Kínában és a Közel-Kelet országaiban.","shortLead":"Lázár János és a magyar társadalom fele-kétharmada régóta halálbüntetés-párti, de a miniszter újabban gyakran emlegeti...","id":"20250427_halalbuntetes-politika-kivegzes-jobboldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11855f98-b30b-4d98-a6bc-35baf8f74bcf.jpg","index":0,"item":"87387200-c4f8-4de8-b4cd-d14b15547458","keywords":null,"link":"/360/20250427_halalbuntetes-politika-kivegzes-jobboldal","timestamp":"2025. április. 27. 09:31","title":"Mikor lehet végre újra akasztani? – Nem Lázár János az egyetlen, aki szorgalmazná a halálbüntetés visszaállítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfe00106-49b9-46b7-9320-5570f3925b98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az időszakos kedvezmény 82 hazai töltőállomást érint.","shortLead":"Az időszakos kedvezmény 82 hazai töltőállomást érint.","id":"20250428_Nyari-arakat-vezet-be-a-Mol-a-villanyautotoltoinel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfe00106-49b9-46b7-9320-5570f3925b98.jpg","index":0,"item":"ece4e754-6bf9-4fd6-b053-00b6235b9311","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Nyari-arakat-vezet-be-a-Mol-a-villanyautotoltoinel","timestamp":"2025. április. 28. 16:52","title":"Csökkenti az árakat nyárra a Mol a villanyautó-töltőinél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán a szárazföldön, de a vízen is gyorsan haladnak a legújabb kétéltű autók. A vásárlók azonban nemcsak a válság miatt nem kapkodnak értük, hanem azért sem, mert a csúcsmodellek legalább 20 millió forintba kerülnek.
Miután aszfaltúton 160 kilométeres óránkénti sebességre kihúzatták az ausztrál Aquada cég járgányát, egy hirtelen kanyarral vízre lehet ereszkedni vele, s ott mindössze tíz másodperc kell ahhoz, hogy a kétéltű behúzza kerekeit, s beinduljon a vízen 50 kilométeres óránkénti repesztésre képes vízsugárhajtómű. A Gibbs Technologies mérnökeit dicsérő, ajtó és ablak nélküli, 175 lóerős motorral szerelt autó már a gyakorlatban is bizonyított. Richard Branson, a Virgin-csoport brit milliárdos tulajdonosa 2004-ben 100 perc alatt kelt át a La Manche csatornán egy Aquada kormányánál ülve, és ezzel 260 perccel megjavította a hatvanas évek vége óta érvényben lévő korábbi – kétéltű által felállított – csatornaátkelési rekordot.
Bár a Gibbs eddig több mint 100 millió dollárt ölt bele az Aquada kifejlesztésébe, a hat éve elkészült kétéltű várhatóan csak az idén kerül kereskedelmi forgalomba, s az előrejelzések szerint aligha számíthat tömeges érdeklődésre. Pedig a gyártó menet közben többször is csökkentette az árat. Az első hírek még arról szóltak, hogy a háromüléses járgány – melynek vezetője középen, a két utas között ül – több mint 280 ezer dollárba kerül majd, ám tavaly már 145 ezer dollárra mérsékelték a summát, az idei híradások szerint pedig már potom 85 ezer dollárért is birtokolni lehet egy igazi Aquadát. A Gibbs egyébként másik két, ugyancsak vízsugárral hajtott kétéltűt – a kisebb Quadskit és a jóval nagyobb, öt-hat ember szállítására alkalmas Humdingát – is gyárt, ám ezekkel elsősorban a mentőszolgálatokat, illetve a hadsereget akarja megnyerni: a Gibbshez közel álló szakértők szerint a 320 lóerős Humdinga a haditengerészet egyik legsikeresebb szállítóeszköze lehetne.
Nem csak a válság veszélyeztetheti az Aquada eladásait. Hamarosan komoly kihívója akadhat a Gibbs termékének, méghozzá a Fast Track névre keresztelt kétéltű, amelynek hatalmas előnye, hogy a vetélytársakkal ellentétben egységes meghajtást alkalmaz: a lánctalpas járgány szárazföldön és jégen 80 kilométeres, a vízen pedig 65 kilométeres óránkénti sebességre képes. A Fast Track azért képes ilyen gyorsan kavarni a vízen, mert szélsebesen forgó lánctalpa kiemeli a vízből könnyű, elsősorban műanyagból készített karosszériáját. A kétéltűre még csak előrendeléseket vesznek fel, a világhálóra feltett videókon is látszik, hogy a géptest további szépítgetésekre szorul.
A leggyorsabb kétéltű címet egyébként minden bizonnyal a svájci Rinspeed cég konstrukciója, a Splash érdemelheti ki, amely a hivatalos adatok szerint úton óránként 200, vízen 80 kilométerrel száguldhat. A 2004-ben bemutatott, leginkább az 1950-es évek versenyautóira emlékeztető Splash azonban valószínűleg sohasem kerül kereskedelmi forgalomba, a járművet az újszerű propelleres meghajtási módszerek tesztelésére alkották meg. Az 50 kilométeres sebesség elérése után szárnyashajókra emlékeztető módon, talpakon sikló Splash meglehetősen furcsa látványt nyújt a vízen: első kereke nem forog, a vezetőre pedig mintha dézsából öntenék, szinte állandóan dől a víz. A partra érés sem túl elegáns, a Splasht ugyanis két-három embernek kell kihúznia a vízből, mivel a jármű az 1,3 méteresnél sekélyebb vízben olyan esetlenül totyog, mint kacsa a lapos pocsolyában.
A kétéltűek története egyébként több mint kétszáz évre nyúlik vissza. Egy amerikai feltaláló, Oliver Evans 1805-ben építette meg 15 tonnás, mindössze 5 lóerős gőzgép hajtotta, többnyire csak vánszorgó szárazföldi-vízi járművét. Az első robbanómotoros kétéltűek a 20. század második évtizedében jelentek meg, ám az ugrásszerű fejlődést – csakúgy, mint sok más területen – a második világháborúval kapcsolatos katonai kutatások hozták meg.
A patinás múlt ellenére csak egyetlen kereskedelmileg is sikeres kétéltű létezik: a hatvanas években Németországban gyártott Amphicar. A kabriókból egy évtized alatt 4 ezer készült el, és döntő többségük az Egyesült Államokban talált gazdára, a leghíresebb tulajdonos Lyndon B. Johnson egykori amerikai elnök volt. A szárazföldön 110, vízen csak 11 kilométeres óránkénti sebességre képes kocsi felívelő pályafutását az amerikai környezetvédelmi hatóság törte derékba: az 1968-ban elfogadott új szabályok törvényen kívül helyezték a környezetszennyező kétéltűt. A fő piac elvesztése után a gyártás szinte azonnal leállt, ám a tulajdonosok jó része hű maradt az Amphicarhoz, s így közel ezer közülük még ma is boldogan rója az utakat – és a tavakat.
A helymeghatározás napjainkban már nem csupán az autóvezetők kiváltsága, a műszerfalakon világító navigációs rendszerek mellett egyre-másra jelennek meg a műholdas és egyéb módszereket kihasználó alkalmazások. Ezek egy része ma még gyerekcipőben jár, azonban a közeli jövőben a mobiltelefonhoz hasonlóan mindennapjaink részévé válhatnak.
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
Az ADAC német autóklub statisztikái szerint 2008-ban több mint százezer alkalommal okozott balesetet gumidefekt Németországban. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők jobban betartják a szabályokat.
A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.
A válság ellenére az autóipar újabb és újabb típusokkal rukkol elő, főként a környezetbarátság jegyében. Nem csökken a lelkesedés az újfajta elektromos hajtásmódok iránt, ám úgy tűnik, ezek még jó ideig nem lesznek a benzines és dízelautók komoly ellenfelei.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
Az ADAC német autóklub által tesztelt nyári gumik harmada nem megfelelő minőségű. A 35 vizsgált termék közül csak nyolc kapta meg az ajánlott minősítést.
Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.