Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"369fcaaa-e5ea-4626-95fa-b9c65aa3f468","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tung tung tung tung sahur beugrott ebédszünetben – írja a miniszterelnök.","shortLead":"Tung tung tung tung sahur beugrott ebédszünetben – írja a miniszterelnök.","id":"20250528_Orban-agyrohaszto-tiktok-brainrot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/369fcaaa-e5ea-4626-95fa-b9c65aa3f468.jpg","index":0,"item":"d5a71fe8-d378-4fcb-b37a-4b2bcbd0788b","keywords":null,"link":"/elet/20250528_Orban-agyrohaszto-tiktok-brainrot","timestamp":"2025. május. 28. 15:11","title":"Szó szerint agyrohasztó videót tett közzé Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efa75100-901d-44a5-8670-bbab7661f14f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Májustól mesterséges intelligencia, a Magenta AI generálja a válaszokat az ügyfelek kérdéseire és kéréseire a Telekom-alkalmazásban.","shortLead":"Májustól mesterséges intelligencia, a Magenta AI generálja a válaszokat az ügyfelek kérdéseire és kéréseire...","id":"20250529_telekom-alkalmazas-magenta-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efa75100-901d-44a5-8670-bbab7661f14f.jpg","index":0,"item":"b2bd5d56-d0e8-43e1-93dd-25ae73fb765a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_telekom-alkalmazas-magenta-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. május. 29. 09:44","title":"Minden Telekom-ügyfél kap ingyen egy ügyes újdonságot, csak meg kell hozzá nyitni az appot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f424f30a-5083-4844-ab34-5d46cdb49b3c","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"A háztartások pénzügyi mozgástere az utóbbi években jelentősen megváltozott. Az infláció, a költségek emelkedése és az általános gazdasági bizonytalanság miatt a családok egyre tudatosabban szervezik a mindennapi bevásárlásaikat. Az ár mellett azonban fontos szempont lett a minőség, az egészséges összetevők, a frissesség és a kényelem is. Ebben a megváltozott fogyasztói környezetben kiemelkedő szerepet töltenek be azok a kereskedelmi láncok, amelyek képesek egyensúlyt teremteni a kedvező árak és a magas színvonalú kínálat között.","shortLead":"A háztartások pénzügyi mozgástere az utóbbi években jelentősen megváltozott. Az infláció, a költségek emelkedése és...","id":"20250528_Egyre-fontosabb-a-tudatos-vasarlas-lidl-arcsokkentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f424f30a-5083-4844-ab34-5d46cdb49b3c.jpg","index":0,"item":"01812ca1-f708-449f-a9bd-160f63a80685","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250528_Egyre-fontosabb-a-tudatos-vasarlas-lidl-arcsokkentes","timestamp":"2025. május. 29. 11:30","title":"Egyre fontosabb a tudatos vásárlás – így segítik a családokat a hétköznapokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c8b5654-a7ff-4385-93a6-a396d04d4bbd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A nyereség nagy része hirdetésekből és prémium előfizetésekből tevődik össze.","shortLead":"A nyereség nagy része hirdetésekből és prémium előfizetésekből tevődik össze.","id":"20250528_Szep-penzt-termeltek-a-sugar-babyk-a-Puncshu-nak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c8b5654-a7ff-4385-93a6-a396d04d4bbd.jpg","index":0,"item":"53fbdba0-2a35-46e0-94d4-23fc39867230","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_Szep-penzt-termeltek-a-sugar-babyk-a-Puncshu-nak","timestamp":"2025. május. 28. 08:28","title":"Szép pénzt termeltek a sugar babyk a Puncs.hu-nak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7cb975-3360-4f50-bbb1-5b2111918ce7","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Úgy tűnik, a nemzetbiztonsági hálózat réseit is felfedte az Orbán-kormány azzal, hogy pártpolitikai érdekből inkább lebuktatott bizonyos tevékenységeket, csak hogy kreálhasson egy ősellenséget.","shortLead":"Úgy tűnik, a nemzetbiztonsági hálózat réseit is felfedte az Orbán-kormány azzal, hogy pártpolitikai érdekből inkább...","id":"20250529_hvg-kembotrany-ukrajna-orban-viktor-tasnadi-laszlo-hollo-istvan-szbu-hajoflotta-udp-konsztantyin-molodkovec","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7cb975-3360-4f50-bbb1-5b2111918ce7.jpg","index":0,"item":"42bfd368-7437-4994-93f8-34bad4e8df62","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-kembotrany-ukrajna-orban-viktor-tasnadi-laszlo-hollo-istvan-szbu-hajoflotta-udp-konsztantyin-molodkovec","timestamp":"2025. május. 29. 09:30","title":"Ha tényleg ukrán kém Holló István, akit a TEK elfogott, akkor a magyar elhárítás valamit nagyon benézett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kínai hatóságok nem hagyták jóvá a londoni tőzsdei bevezetést.","shortLead":"A kínai hatóságok nem hagyták jóvá a londoni tőzsdei bevezetést.","id":"20250528_New-Yorkban-es-Londonban-befurdott-most-a-hongkongi-tozsden-probalkozna-a-Shein","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6.jpg","index":0,"item":"be7da1e1-4913-4f68-825b-8c0e8bb80a7d","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_New-Yorkban-es-Londonban-befurdott-most-a-hongkongi-tozsden-probalkozna-a-Shein","timestamp":"2025. május. 28. 11:31","title":"New Yorkban és Londonban befürdött, most a hongkongi tőzsdén próbálkozna a Shein","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9399a28f-7487-4307-8ce5-ec9f01526613","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tervek szerint 2028 nyarára készülhet el a Ghost nevű pilóta nélküli drón, ami felderítő és csapásmérő feladatokat is el tud majd látni.","shortLead":"A tervek szerint 2028 nyarára készülhet el a Ghost nevű pilóta nélküli drón, ami felderítő és csapásmérő feladatokat is...","id":"20250528_ghost-lopakodo-dron-amerikai-legiero-general-atomics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9399a28f-7487-4307-8ce5-ec9f01526613.jpg","index":0,"item":"5f57a718-947f-469e-ae20-0f5ccb9d022b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_ghost-lopakodo-dron-amerikai-legiero-general-atomics","timestamp":"2025. május. 28. 16:33","title":"60 óráig körözhet a levegőben az új amerikai lopakodó, aztán jöhet a halálos csapás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) az elmúlt tíz évben összesen 3 milliárd forint támogatást kapott a Szerencsejáték Zrt.-től. A szerződésekben vannak nehezen megmagyarázható tételek is, a szervezet azonban közérdekű adatigénylésre sem árulta el a részleteket, noha a NAIH szerint ezt meg kellene tenniük.","shortLead":"A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány (MTSZA) az elmúlt tíz évben összesen 3 milliárd forint támogatást kapott...","id":"20250528_szerencsejatek-zrt-magyar-turisztikai-alapitvany-szerzodes-orban-rahel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/436e486c-614b-49fc-a019-a486aea1b79f.jpg","index":0,"item":"e420cd8c-a8ff-401f-9fe1-55ff055f9e07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250528_szerencsejatek-zrt-magyar-turisztikai-alapitvany-szerzodes-orban-rahel","timestamp":"2025. május. 28. 07:08","title":"Egyperces interjú 30 millióért – így hagyott milliárdokat az Orbán Ráhelhez köthető turisztikai alapítványnál a Szerencsejáték Zrt.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán a szárazföldön, de a vízen is gyorsan haladnak a legújabb kétéltű autók. A vásárlók azonban nemcsak a válság miatt nem kapkodnak értük, hanem azért sem, mert a csúcsmodellek legalább 20 millió forintba kerülnek.
Miután aszfaltúton 160 kilométeres óránkénti sebességre kihúzatták az ausztrál Aquada cég járgányát, egy hirtelen kanyarral vízre lehet ereszkedni vele, s ott mindössze tíz másodperc kell ahhoz, hogy a kétéltű behúzza kerekeit, s beinduljon a vízen 50 kilométeres óránkénti repesztésre képes vízsugárhajtómű. A Gibbs Technologies mérnökeit dicsérő, ajtó és ablak nélküli, 175 lóerős motorral szerelt autó már a gyakorlatban is bizonyított. Richard Branson, a Virgin-csoport brit milliárdos tulajdonosa 2004-ben 100 perc alatt kelt át a La Manche csatornán egy Aquada kormányánál ülve, és ezzel 260 perccel megjavította a hatvanas évek vége óta érvényben lévő korábbi – kétéltű által felállított – csatornaátkelési rekordot.
Bár a Gibbs eddig több mint 100 millió dollárt ölt bele az Aquada kifejlesztésébe, a hat éve elkészült kétéltű várhatóan csak az idén kerül kereskedelmi forgalomba, s az előrejelzések szerint aligha számíthat tömeges érdeklődésre. Pedig a gyártó menet közben többször is csökkentette az árat. Az első hírek még arról szóltak, hogy a háromüléses járgány – melynek vezetője középen, a két utas között ül – több mint 280 ezer dollárba kerül majd, ám tavaly már 145 ezer dollárra mérsékelték a summát, az idei híradások szerint pedig már potom 85 ezer dollárért is birtokolni lehet egy igazi Aquadát. A Gibbs egyébként másik két, ugyancsak vízsugárral hajtott kétéltűt – a kisebb Quadskit és a jóval nagyobb, öt-hat ember szállítására alkalmas Humdingát – is gyárt, ám ezekkel elsősorban a mentőszolgálatokat, illetve a hadsereget akarja megnyerni: a Gibbshez közel álló szakértők szerint a 320 lóerős Humdinga a haditengerészet egyik legsikeresebb szállítóeszköze lehetne.
Nem csak a válság veszélyeztetheti az Aquada eladásait. Hamarosan komoly kihívója akadhat a Gibbs termékének, méghozzá a Fast Track névre keresztelt kétéltű, amelynek hatalmas előnye, hogy a vetélytársakkal ellentétben egységes meghajtást alkalmaz: a lánctalpas járgány szárazföldön és jégen 80 kilométeres, a vízen pedig 65 kilométeres óránkénti sebességre képes. A Fast Track azért képes ilyen gyorsan kavarni a vízen, mert szélsebesen forgó lánctalpa kiemeli a vízből könnyű, elsősorban műanyagból készített karosszériáját. A kétéltűre még csak előrendeléseket vesznek fel, a világhálóra feltett videókon is látszik, hogy a géptest további szépítgetésekre szorul.
A leggyorsabb kétéltű címet egyébként minden bizonnyal a svájci Rinspeed cég konstrukciója, a Splash érdemelheti ki, amely a hivatalos adatok szerint úton óránként 200, vízen 80 kilométerrel száguldhat. A 2004-ben bemutatott, leginkább az 1950-es évek versenyautóira emlékeztető Splash azonban valószínűleg sohasem kerül kereskedelmi forgalomba, a járművet az újszerű propelleres meghajtási módszerek tesztelésére alkották meg. Az 50 kilométeres sebesség elérése után szárnyashajókra emlékeztető módon, talpakon sikló Splash meglehetősen furcsa látványt nyújt a vízen: első kereke nem forog, a vezetőre pedig mintha dézsából öntenék, szinte állandóan dől a víz. A partra érés sem túl elegáns, a Splasht ugyanis két-három embernek kell kihúznia a vízből, mivel a jármű az 1,3 méteresnél sekélyebb vízben olyan esetlenül totyog, mint kacsa a lapos pocsolyában.
A kétéltűek története egyébként több mint kétszáz évre nyúlik vissza. Egy amerikai feltaláló, Oliver Evans 1805-ben építette meg 15 tonnás, mindössze 5 lóerős gőzgép hajtotta, többnyire csak vánszorgó szárazföldi-vízi járművét. Az első robbanómotoros kétéltűek a 20. század második évtizedében jelentek meg, ám az ugrásszerű fejlődést – csakúgy, mint sok más területen – a második világháborúval kapcsolatos katonai kutatások hozták meg.
A patinás múlt ellenére csak egyetlen kereskedelmileg is sikeres kétéltű létezik: a hatvanas években Németországban gyártott Amphicar. A kabriókból egy évtized alatt 4 ezer készült el, és döntő többségük az Egyesült Államokban talált gazdára, a leghíresebb tulajdonos Lyndon B. Johnson egykori amerikai elnök volt. A szárazföldön 110, vízen csak 11 kilométeres óránkénti sebességre képes kocsi felívelő pályafutását az amerikai környezetvédelmi hatóság törte derékba: az 1968-ban elfogadott új szabályok törvényen kívül helyezték a környezetszennyező kétéltűt. A fő piac elvesztése után a gyártás szinte azonnal leállt, ám a tulajdonosok jó része hű maradt az Amphicarhoz, s így közel ezer közülük még ma is boldogan rója az utakat – és a tavakat.
A helymeghatározás napjainkban már nem csupán az autóvezetők kiváltsága, a műszerfalakon világító navigációs rendszerek mellett egyre-másra jelennek meg a műholdas és egyéb módszereket kihasználó alkalmazások. Ezek egy része ma még gyerekcipőben jár, azonban a közeli jövőben a mobiltelefonhoz hasonlóan mindennapjaink részévé válhatnak.
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
Az ADAC német autóklub statisztikái szerint 2008-ban több mint százezer alkalommal okozott balesetet gumidefekt Németországban. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők jobban betartják a szabályokat.
A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.
A válság ellenére az autóipar újabb és újabb típusokkal rukkol elő, főként a környezetbarátság jegyében. Nem csökken a lelkesedés az újfajta elektromos hajtásmódok iránt, ám úgy tűnik, ezek még jó ideig nem lesznek a benzines és dízelautók komoly ellenfelei.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
Az ADAC német autóklub által tesztelt nyári gumik harmada nem megfelelő minőségű. A 35 vizsgált termék közül csak nyolc kapta meg az ajánlott minősítést.
Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.