Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9e9781b2-1554-4c85-bc7d-665031ba1465","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A 24 éves Lenny Joseph támadóként is bevethető.","shortLead":"A 24 éves Lenny Joseph támadóként is bevethető.","id":"20250120_labdarugas-ferencvaros-atigazolas-lenny-joseph","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e9781b2-1554-4c85-bc7d-665031ba1465.jpg","index":0,"item":"acb47f14-6e00-4cfd-b626-368866f73bd8","keywords":null,"link":"/sport/20250120_labdarugas-ferencvaros-atigazolas-lenny-joseph","timestamp":"2025. január. 20. 17:56","title":"A francia másodosztályból igazolt szélsőt a Ferencváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","shortLead":"A bejelentést a gázai tűzszünet első napján tették.","id":"20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f83f431a-4d71-4e19-a32d-fab5574ebf14.jpg","index":0,"item":"572bb05b-a263-4c20-ae00-c79554ac71bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_jemen-huszik-tuzszunet-izraeli-hajok","timestamp":"2025. január. 20. 15:50","title":"A jemeni húszik bejelentették, hogy mostantól a Vörös-tengeren csak az izraeli hajókat támadják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c95b5ce4-56a5-4975-8601-c3c3a5d208c2","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Nem menekülhetett a végzete elől a háromszoros Bajnokok Ligája-győztes Vipers Kristiansand.","shortLead":"Nem menekülhetett a végzete elől a háromszoros Bajnokok Ligája-győztes Vipers Kristiansand.","id":"20250119_vipers-kristiandsand-kezilabda-norvegia-csod-megszunes-masodszor-felvideki-magyar-hlavaty-tamas-vege-van-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c95b5ce4-56a5-4975-8601-c3c3a5d208c2.jpg","index":0,"item":"70114b4d-14bc-480c-aacf-2de913abfd15","keywords":null,"link":"/sport/20250119_vipers-kristiandsand-kezilabda-norvegia-csod-megszunes-masodszor-felvideki-magyar-hlavaty-tamas-vege-van-ebx","timestamp":"2025. január. 19. 17:30","title":"„Most már nem lesz második esély, vége van” – így ment csődbe a magyar edző irányította sikercsapat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd494c11-f563-4dcd-8640-ea2007cc1ed8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Technikailag képesek lehetnek az automaták kezelni a befőttesüvegeket, de ha úgy is döntenének, hogy ezeket is visszaválthatóvá teszik, még egy nagy vizsgálatot végig kellene csinálni.","shortLead":"Technikailag képesek lehetnek az automaták kezelni a befőttesüvegeket, de ha úgy is döntenének, hogy ezeket is...","id":"20250120_Mohu-befottesuveg-visszavaltos-uveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd494c11-f563-4dcd-8640-ea2007cc1ed8.jpg","index":0,"item":"ef89a298-e8cb-4fa8-938a-f2125b121d95","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Mohu-befottesuveg-visszavaltos-uveg","timestamp":"2025. január. 20. 09:55","title":"Vizsgálja a Mohu, hogy a befőttesüveg is visszaváltós legyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A raj 6-7 hajóból áll majd, feladata, hogy ne fordulhasson elő olyasmi mint karácsonykor, amikor egy gyanús hátterű tanker feltehetően 100 kilométeren át vonszolta a horgonyát, míg elvágott egy fontos energiavezetéket.","shortLead":"A raj 6-7 hajóból áll majd, feladata, hogy ne fordulhasson elő olyasmi mint karácsonykor, amikor egy gyanús hátterű...","id":"20250119_Elkezdtek-osszerakni-a-NATO-flottat-ami-a-Balti-tengert-vedi-az-orosz-szabotazstol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e926968a-0d3d-4c13-8f11-e25983f8c266.jpg","index":0,"item":"eceb3f84-4381-4530-a089-40ce53926525","keywords":null,"link":"/vilag/20250119_Elkezdtek-osszerakni-a-NATO-flottat-ami-a-Balti-tengert-vedi-az-orosz-szabotazstol","timestamp":"2025. január. 19. 15:33","title":"Elkezdték összerakni a NATO-flottát, ami a Balti-tengert védi az orosz szabotázstól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója szerint így is lesznek bőven magyarok Washingtonban, akik ünnepelhetik a „konzervatív hatalomátvételt”.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója szerint így is lesznek bőven magyarok Washingtonban, akik ünnepelhetik...","id":"20250120_orban-balazs-orban-viktor-donald-trump-talalkozo-orosz-ukran-haboru-torok-aramlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55d2a88c-8030-4532-9276-ee9f38f46066.jpg","index":0,"item":"ad41020e-9335-44b7-a9ba-3417555e659e","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_orban-balazs-orban-viktor-donald-trump-talalkozo-orosz-ukran-haboru-torok-aramlat","timestamp":"2025. január. 20. 16:24","title":"Orbán Balázs elmagyarázta, Orbán Viktor miért nem a beiktatása napján találkozik Donald Trumppal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","shortLead":"Az izraeli szélsőjobb, amely a miniszter adta, ellenzi a fogolycserével is járó tűzszünetet a Hamásszal.","id":"20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/002ba43c-7e0f-4919-9c59-956c8214be14.jpg","index":0,"item":"cb2062b6-80b9-48b4-b42a-3608dd4011f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250119_Lemondott-az-izraeli-kormany-egyik-minisztere","timestamp":"2025. január. 19. 10:39","title":"Lemondott az izraeli nemzetbiztonsági miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"754d7bc3-bcf2-4556-ad35-d89929ab7430","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Az életéről szóló könyvet népszerűsíti az egyházfő.","shortLead":"Az életéről szóló könyvet népszerűsíti az egyházfő.","id":"20250119_tiktok-ferenc-papa-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754d7bc3-bcf2-4556-ad35-d89929ab7430.jpg","index":0,"item":"4846bfd8-d83f-4ab4-8e23-ea4003f00278","keywords":null,"link":"/elet/20250119_tiktok-ferenc-papa-video","timestamp":"2025. január. 19. 18:34","title":"Ferenc pápa először jelentkezett videóval a TikTokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán a szárazföldön, de a vízen is gyorsan haladnak a legújabb kétéltű autók. A vásárlók azonban nemcsak a válság miatt nem kapkodnak értük, hanem azért sem, mert a csúcsmodellek legalább 20 millió forintba kerülnek.
Miután aszfaltúton 160 kilométeres óránkénti sebességre kihúzatták az ausztrál Aquada cég járgányát, egy hirtelen kanyarral vízre lehet ereszkedni vele, s ott mindössze tíz másodperc kell ahhoz, hogy a kétéltű behúzza kerekeit, s beinduljon a vízen 50 kilométeres óránkénti repesztésre képes vízsugárhajtómű. A Gibbs Technologies mérnökeit dicsérő, ajtó és ablak nélküli, 175 lóerős motorral szerelt autó már a gyakorlatban is bizonyított. Richard Branson, a Virgin-csoport brit milliárdos tulajdonosa 2004-ben 100 perc alatt kelt át a La Manche csatornán egy Aquada kormányánál ülve, és ezzel 260 perccel megjavította a hatvanas évek vége óta érvényben lévő korábbi – kétéltű által felállított – csatornaátkelési rekordot.
Bár a Gibbs eddig több mint 100 millió dollárt ölt bele az Aquada kifejlesztésébe, a hat éve elkészült kétéltű várhatóan csak az idén kerül kereskedelmi forgalomba, s az előrejelzések szerint aligha számíthat tömeges érdeklődésre. Pedig a gyártó menet közben többször is csökkentette az árat. Az első hírek még arról szóltak, hogy a háromüléses járgány – melynek vezetője középen, a két utas között ül – több mint 280 ezer dollárba kerül majd, ám tavaly már 145 ezer dollárra mérsékelték a summát, az idei híradások szerint pedig már potom 85 ezer dollárért is birtokolni lehet egy igazi Aquadát. A Gibbs egyébként másik két, ugyancsak vízsugárral hajtott kétéltűt – a kisebb Quadskit és a jóval nagyobb, öt-hat ember szállítására alkalmas Humdingát – is gyárt, ám ezekkel elsősorban a mentőszolgálatokat, illetve a hadsereget akarja megnyerni: a Gibbshez közel álló szakértők szerint a 320 lóerős Humdinga a haditengerészet egyik legsikeresebb szállítóeszköze lehetne.
Nem csak a válság veszélyeztetheti az Aquada eladásait. Hamarosan komoly kihívója akadhat a Gibbs termékének, méghozzá a Fast Track névre keresztelt kétéltű, amelynek hatalmas előnye, hogy a vetélytársakkal ellentétben egységes meghajtást alkalmaz: a lánctalpas járgány szárazföldön és jégen 80 kilométeres, a vízen pedig 65 kilométeres óránkénti sebességre képes. A Fast Track azért képes ilyen gyorsan kavarni a vízen, mert szélsebesen forgó lánctalpa kiemeli a vízből könnyű, elsősorban műanyagból készített karosszériáját. A kétéltűre még csak előrendeléseket vesznek fel, a világhálóra feltett videókon is látszik, hogy a géptest további szépítgetésekre szorul.
A leggyorsabb kétéltű címet egyébként minden bizonnyal a svájci Rinspeed cég konstrukciója, a Splash érdemelheti ki, amely a hivatalos adatok szerint úton óránként 200, vízen 80 kilométerrel száguldhat. A 2004-ben bemutatott, leginkább az 1950-es évek versenyautóira emlékeztető Splash azonban valószínűleg sohasem kerül kereskedelmi forgalomba, a járművet az újszerű propelleres meghajtási módszerek tesztelésére alkották meg. Az 50 kilométeres sebesség elérése után szárnyashajókra emlékeztető módon, talpakon sikló Splash meglehetősen furcsa látványt nyújt a vízen: első kereke nem forog, a vezetőre pedig mintha dézsából öntenék, szinte állandóan dől a víz. A partra érés sem túl elegáns, a Splasht ugyanis két-három embernek kell kihúznia a vízből, mivel a jármű az 1,3 méteresnél sekélyebb vízben olyan esetlenül totyog, mint kacsa a lapos pocsolyában.
A kétéltűek története egyébként több mint kétszáz évre nyúlik vissza. Egy amerikai feltaláló, Oliver Evans 1805-ben építette meg 15 tonnás, mindössze 5 lóerős gőzgép hajtotta, többnyire csak vánszorgó szárazföldi-vízi járművét. Az első robbanómotoros kétéltűek a 20. század második évtizedében jelentek meg, ám az ugrásszerű fejlődést – csakúgy, mint sok más területen – a második világháborúval kapcsolatos katonai kutatások hozták meg.
A patinás múlt ellenére csak egyetlen kereskedelmileg is sikeres kétéltű létezik: a hatvanas években Németországban gyártott Amphicar. A kabriókból egy évtized alatt 4 ezer készült el, és döntő többségük az Egyesült Államokban talált gazdára, a leghíresebb tulajdonos Lyndon B. Johnson egykori amerikai elnök volt. A szárazföldön 110, vízen csak 11 kilométeres óránkénti sebességre képes kocsi felívelő pályafutását az amerikai környezetvédelmi hatóság törte derékba: az 1968-ban elfogadott új szabályok törvényen kívül helyezték a környezetszennyező kétéltűt. A fő piac elvesztése után a gyártás szinte azonnal leállt, ám a tulajdonosok jó része hű maradt az Amphicarhoz, s így közel ezer közülük még ma is boldogan rója az utakat – és a tavakat.
A helymeghatározás napjainkban már nem csupán az autóvezetők kiváltsága, a műszerfalakon világító navigációs rendszerek mellett egyre-másra jelennek meg a műholdas és egyéb módszereket kihasználó alkalmazások. Ezek egy része ma még gyerekcipőben jár, azonban a közeli jövőben a mobiltelefonhoz hasonlóan mindennapjaink részévé válhatnak.
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
Az ADAC német autóklub statisztikái szerint 2008-ban több mint százezer alkalommal okozott balesetet gumidefekt Németországban. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők jobban betartják a szabályokat.
A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.
A válság ellenére az autóipar újabb és újabb típusokkal rukkol elő, főként a környezetbarátság jegyében. Nem csökken a lelkesedés az újfajta elektromos hajtásmódok iránt, ám úgy tűnik, ezek még jó ideig nem lesznek a benzines és dízelautók komoly ellenfelei.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
Az ADAC német autóklub által tesztelt nyári gumik harmada nem megfelelő minőségű. A 35 vizsgált termék közül csak nyolc kapta meg az ajánlott minősítést.
Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.