Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3d27ae7-71d5-446c-9a07-0887acd7b7d0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az iráni forradalmi gárda vezetője szerint 50 ezer amerikai katona van a Közel-Keleten, akiket támadás érhet.","shortLead":"Az iráni forradalmi gárda vezetője szerint 50 ezer amerikai katona van a Közel-Keleten, akiket támadás érhet.","id":"20250331_iran-valaszcsapas-fenyegetes-usa-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d27ae7-71d5-446c-9a07-0887acd7b7d0.jpg","index":0,"item":"ae33e1a7-37aa-4c71-a0a2-c7dfd5b9c1ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_iran-valaszcsapas-fenyegetes-usa-tamadas","timestamp":"2025. március. 31. 15:42","title":"Irán kemény válaszcsapással fenyegette meg az USA-t, ha megtámadják őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa522b3a-06a4-4333-80ce-c62d34989306","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, nem minden esetben hatékony a mikrodózisú LSD-terápia, legalábbis erre enged következtetni a Bázeli Egyetem kutatóinak új tanulmánya.","shortLead":"Úgy tűnik, nem minden esetben hatékony a mikrodózisú LSD-terápia, legalábbis erre enged következtetni a Bázeli Egyetem...","id":"20250401_lsd-terapias-alkalmazasa-adhd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa522b3a-06a4-4333-80ce-c62d34989306.jpg","index":0,"item":"fe03528a-b1cd-4842-9efb-867978f9b098","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_lsd-terapias-alkalmazasa-adhd","timestamp":"2025. április. 01. 13:03","title":"Megdőlni látszik egy tévhit az LSD-vel kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d134ae21-5a0f-4077-a484-1b65c3bfd540","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vörös riasztás lépett életbe. ","shortLead":"Vörös riasztás lépett életbe. ","id":"20250401_Izland-vulkankitores-magma-turistaknak-el-kellett-hagyniuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d134ae21-5a0f-4077-a484-1b65c3bfd540.jpg","index":0,"item":"32558527-1678-45cf-a903-2d3ed0439d39","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Izland-vulkankitores-magma-turistaknak-el-kellett-hagyniuk","timestamp":"2025. április. 01. 11:01","title":"Vulkánkitörés miatt kellett kimenekíteni turistákat Izlandon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847","c_author":"Kozek Lél","category":"itthon","description":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi oktatóval, a program létrehozójával elkaszált országos tervekről, határok kijelöléséről, az iskolapszichológusok körüli gondokról is beszélgettünk.","shortLead":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi...","id":"20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847.jpg","index":0,"item":"ca7133f1-7b25-4f01-9847-696e22c805f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","timestamp":"2025. április. 01. 13:22","title":"Civilek az iskolai bántalmazások ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45eb1be8-1ff6-4ffa-806b-916ea92ecdf7","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az egyedi, négygitáros átdolgozásaikkal világhírűvé vált olasz kvartett április 9-én mutatkozik be először Budapesten.","shortLead":"Az egyedi, négygitáros átdolgozásaikkal világhírűvé vált olasz kvartett április 9-én mutatkozik be először Budapesten.","id":"20250401_Eloszor-lep-fel-Budapesten-40-Fingers","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45eb1be8-1ff6-4ffa-806b-916ea92ecdf7.jpg","index":0,"item":"f116e603-86e2-44b9-9fd4-6db901c84fa3","keywords":null,"link":"/kultura/20250401_Eloszor-lep-fel-Budapesten-40-Fingers","timestamp":"2025. április. 01. 09:46","title":"Először lép fel Budapesten a 40 Fingers","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd9bf1e1-01ca-4846-bd7c-141dce9f3dbb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz kommunikációs igazgatója állítja: nehezebb dolga van, mint a miniszterelnöknek, kért is veszélyességi pótlékot.","shortLead":"A Fidesz kommunikációs igazgatója állítja: nehezebb dolga van, mint a miniszterelnöknek, kért is veszélyességi pótlékot.","id":"20250331_menczer-tamas-magyar-peter-elmebeteg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd9bf1e1-01ca-4846-bd7c-141dce9f3dbb.jpg","index":0,"item":"02f22eef-955a-4f73-b849-87410aa36d0d","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_menczer-tamas-magyar-peter-elmebeteg-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 08:45","title":"Menczer: Magyar ezzel a zebrás sztorival „átment az elmebeteg kategóriába”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1cbd235-a4a1-44d9-98a8-086ef85dacef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jimmy Fallon műsorában járt nemrég Bill Gates, a Microsoft társalapítója, aki megosztott néhány gondolatot arról, mire számíthat az emberiség a következő egy évtizedben.","shortLead":"Jimmy Fallon műsorában járt nemrég Bill Gates, a Microsoft társalapítója, aki megosztott néhány gondolatot arról, mire...","id":"20250331_bill-gates-mesterseges-intelligencia-munkahelyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1cbd235-a4a1-44d9-98a8-086ef85dacef.jpg","index":0,"item":"c63c8095-7df8-4a52-a83a-933ccd2c20e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_bill-gates-mesterseges-intelligencia-munkahelyek","timestamp":"2025. március. 31. 19:03","title":"Bill Gates szerint 10 éven belül sok munkakörben feleslegessé válhat az ember, a mesterséges intelligencia veszi majd át a helyüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A dátum egyelőre bizonytalan, van, aki szerint már április közepén, mások szerint májusban mutathatja be a Samsung az eddigi legvékonyabb csúcstelefonját, a Galaxy S25 Edge modellt. Az viszont már most biztosnak tűnik, hogy mélyen kell majd a zsebbe nyúlni érte. Lesz viszont egy olyan jellemzője, ami többeket eltántoríthat attól, hogy sok pénzt adjanak érte.","shortLead":"A dátum egyelőre bizonytalan, van, aki szerint már április közepén, mások szerint májusban mutathatja be a Samsung...","id":"20250331_samsung-galaxy-s25-edge-premium-telefon-akkumulator-uzemido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"00d9a2b4-0075-466c-8770-66da650b12db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_samsung-galaxy-s25-edge-premium-telefon-akkumulator-uzemido","timestamp":"2025. március. 31. 21:03","title":"Megéri majd megvenni a Samsung legvékonyabb okostelefonját?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán a szárazföldön, de a vízen is gyorsan haladnak a legújabb kétéltű autók. A vásárlók azonban nemcsak a válság miatt nem kapkodnak értük, hanem azért sem, mert a csúcsmodellek legalább 20 millió forintba kerülnek.
Miután aszfaltúton 160 kilométeres óránkénti sebességre kihúzatták az ausztrál Aquada cég járgányát, egy hirtelen kanyarral vízre lehet ereszkedni vele, s ott mindössze tíz másodperc kell ahhoz, hogy a kétéltű behúzza kerekeit, s beinduljon a vízen 50 kilométeres óránkénti repesztésre képes vízsugárhajtómű. A Gibbs Technologies mérnökeit dicsérő, ajtó és ablak nélküli, 175 lóerős motorral szerelt autó már a gyakorlatban is bizonyított. Richard Branson, a Virgin-csoport brit milliárdos tulajdonosa 2004-ben 100 perc alatt kelt át a La Manche csatornán egy Aquada kormányánál ülve, és ezzel 260 perccel megjavította a hatvanas évek vége óta érvényben lévő korábbi – kétéltű által felállított – csatornaátkelési rekordot.
Bár a Gibbs eddig több mint 100 millió dollárt ölt bele az Aquada kifejlesztésébe, a hat éve elkészült kétéltű várhatóan csak az idén kerül kereskedelmi forgalomba, s az előrejelzések szerint aligha számíthat tömeges érdeklődésre. Pedig a gyártó menet közben többször is csökkentette az árat. Az első hírek még arról szóltak, hogy a háromüléses járgány – melynek vezetője középen, a két utas között ül – több mint 280 ezer dollárba kerül majd, ám tavaly már 145 ezer dollárra mérsékelték a summát, az idei híradások szerint pedig már potom 85 ezer dollárért is birtokolni lehet egy igazi Aquadát. A Gibbs egyébként másik két, ugyancsak vízsugárral hajtott kétéltűt – a kisebb Quadskit és a jóval nagyobb, öt-hat ember szállítására alkalmas Humdingát – is gyárt, ám ezekkel elsősorban a mentőszolgálatokat, illetve a hadsereget akarja megnyerni: a Gibbshez közel álló szakértők szerint a 320 lóerős Humdinga a haditengerészet egyik legsikeresebb szállítóeszköze lehetne.
Nem csak a válság veszélyeztetheti az Aquada eladásait. Hamarosan komoly kihívója akadhat a Gibbs termékének, méghozzá a Fast Track névre keresztelt kétéltű, amelynek hatalmas előnye, hogy a vetélytársakkal ellentétben egységes meghajtást alkalmaz: a lánctalpas járgány szárazföldön és jégen 80 kilométeres, a vízen pedig 65 kilométeres óránkénti sebességre képes. A Fast Track azért képes ilyen gyorsan kavarni a vízen, mert szélsebesen forgó lánctalpa kiemeli a vízből könnyű, elsősorban műanyagból készített karosszériáját. A kétéltűre még csak előrendeléseket vesznek fel, a világhálóra feltett videókon is látszik, hogy a géptest további szépítgetésekre szorul.
A leggyorsabb kétéltű címet egyébként minden bizonnyal a svájci Rinspeed cég konstrukciója, a Splash érdemelheti ki, amely a hivatalos adatok szerint úton óránként 200, vízen 80 kilométerrel száguldhat. A 2004-ben bemutatott, leginkább az 1950-es évek versenyautóira emlékeztető Splash azonban valószínűleg sohasem kerül kereskedelmi forgalomba, a járművet az újszerű propelleres meghajtási módszerek tesztelésére alkották meg. Az 50 kilométeres sebesség elérése után szárnyashajókra emlékeztető módon, talpakon sikló Splash meglehetősen furcsa látványt nyújt a vízen: első kereke nem forog, a vezetőre pedig mintha dézsából öntenék, szinte állandóan dől a víz. A partra érés sem túl elegáns, a Splasht ugyanis két-három embernek kell kihúznia a vízből, mivel a jármű az 1,3 méteresnél sekélyebb vízben olyan esetlenül totyog, mint kacsa a lapos pocsolyában.
A kétéltűek története egyébként több mint kétszáz évre nyúlik vissza. Egy amerikai feltaláló, Oliver Evans 1805-ben építette meg 15 tonnás, mindössze 5 lóerős gőzgép hajtotta, többnyire csak vánszorgó szárazföldi-vízi járművét. Az első robbanómotoros kétéltűek a 20. század második évtizedében jelentek meg, ám az ugrásszerű fejlődést – csakúgy, mint sok más területen – a második világháborúval kapcsolatos katonai kutatások hozták meg.
A patinás múlt ellenére csak egyetlen kereskedelmileg is sikeres kétéltű létezik: a hatvanas években Németországban gyártott Amphicar. A kabriókból egy évtized alatt 4 ezer készült el, és döntő többségük az Egyesült Államokban talált gazdára, a leghíresebb tulajdonos Lyndon B. Johnson egykori amerikai elnök volt. A szárazföldön 110, vízen csak 11 kilométeres óránkénti sebességre képes kocsi felívelő pályafutását az amerikai környezetvédelmi hatóság törte derékba: az 1968-ban elfogadott új szabályok törvényen kívül helyezték a környezetszennyező kétéltűt. A fő piac elvesztése után a gyártás szinte azonnal leállt, ám a tulajdonosok jó része hű maradt az Amphicarhoz, s így közel ezer közülük még ma is boldogan rója az utakat – és a tavakat.
A helymeghatározás napjainkban már nem csupán az autóvezetők kiváltsága, a műszerfalakon világító navigációs rendszerek mellett egyre-másra jelennek meg a műholdas és egyéb módszereket kihasználó alkalmazások. Ezek egy része ma még gyerekcipőben jár, azonban a közeli jövőben a mobiltelefonhoz hasonlóan mindennapjaink részévé válhatnak.
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
Az ADAC német autóklub statisztikái szerint 2008-ban több mint százezer alkalommal okozott balesetet gumidefekt Németországban. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők jobban betartják a szabályokat.
A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.
A válság ellenére az autóipar újabb és újabb típusokkal rukkol elő, főként a környezetbarátság jegyében. Nem csökken a lelkesedés az újfajta elektromos hajtásmódok iránt, ám úgy tűnik, ezek még jó ideig nem lesznek a benzines és dízelautók komoly ellenfelei.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
Az ADAC német autóklub által tesztelt nyári gumik harmada nem megfelelő minőségű. A 35 vizsgált termék közül csak nyolc kapta meg az ajánlott minősítést.
Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.