Feladta céljait a Porsche, és már nem tör a VW teljes bekebelezésére. A két német autógyártó most fúzióról tárgyal.

A kis hal megeszi a nagy halat, Dávid legyőzi Góliátot – hosszú időn át így értékelte a piac, hogy a Porsche, ahol tudott, alaposan bevásárolt a Volkswagen (VW) részvényeiből, azzal a nem titkolt céllal, hogy idővel teljesen átvegye az irányítást Európa legnagyobb autógyára felett. A sportkocsikról ismert német Porschét nemcsak üzleti, hanem érzelmi megfontolások is vezették a nála tizenháromszor nagyobb árbevételű, és hatvanszor több autót gyártó, szintén német VW bekebelezésére. A VW főüzemét, a wolfsburgi gyárat egykor Ferdinand Porsche indította ugyanis útjára, miután az 1930-as évek végén megalkotta az első bogárhátú Volkswagent.

HVG
A Porsche bevásárlását megkönnyítette, hogy a sportkocsiknak éveken át jó piacuk volt, ráadásul a cégnek az autóeladásokon kívül értékpapír-piaci műveletekből is szép haszna származott. 2007-ben például 3,6 milliárd eurót keresett a befektetéseivel, miközben az autós ágazatból 1,05 milliárdos profitja származott. Az is vonzó volt a Porsche számára, hogy az EU mindmáig nem tett le az úgynevezett VW-törvény megbuktatásáról. A VW-nél a szokásos 25 helyett 20 százalékban szabták meg ugyanis a blokkoló kisebbség arányát – éppen ennyi papír van az alsó-szászországi tartományi kormány, vagyis az állam kezén. A Porsche pedig abban reménykedett, hogy az állami beavatkozás lehetőségét rossz szemmel néző EU előbb-utóbb majdcsak megbuktatja ezt a törvényt, ezért is egyre nagyobb lendülettel vásárolt.

A módszeres felvásárlás eredményeként mára a VW-részvények 50,6 százaléka a Porsche, vagyis a céget birtokló Porsche család kezébe került. Már-már úgy tűnt, a száguldó Porschét nem lehet feltartóztatni, és a VW szakszervezetei igencsak félteni kezdték a – még munkavállaló-barát Németországban is – kiemelkedően kedvező bértarifa- és egyéb megállapodások, beleszólási jogok esetleges elvesztését. Attól is tartottak, hogy a 12 ezer Porsche-alkalmazottnak ugyanakkora képviselet jutott volna a cégben, mint a 370 ezer VW-dolgozónak.

De fordult a kocka. A Porsche eladásai a válság nyomán visszaestek, pedig a cég eddig 23 milliárd eurót költött VW-papírok vásárlására – részben hitelből. Ez év elejére az adósságai 9 milliárd euróra duzzadtak, és az autópiaci kilátások korántsem jeleznek olyan hirtelen fellendülést, amely nyomán finanszírozható lenne az adósságállomány.

A Porsche család tagjai így aztán múlt heti közgyűlésükön főrészvényesként úgy döntöttek, feladják a VW 75 százalékának megszerzésére irányuló stratégiájukat. Sőt, Ferdinand Piech, az egyik Porsche-tulajdonos, a VW felügyelőbizottságának (fb) elnöke azt is felvetette, hogy adják el a Porschét 11 milliárd euróért a VW-nek. Ebből – vagyis a klasszikus, a nagy hal megeszi a kicsit történetből – azonban nem lett semmi, a Porsche-holding fb-elnöke, Wolfgang Porsche kijelentette ugyanis, hogy a Porsche nem eladó. A közös gyökerek mégiscsak összeforrasztják valahogy a két céget, a hírek szerint ugyanis a Porsche fúziót szeretne a VW-vel, amihez rendeznie kellene adósságait.

Hogy a VW és annak részvényesei, valamint nagy hatalmú üzemi bizottsága is így gondolja-e, az más kérdés. Christian Wulff alsó-szászországi tartományi miniszterelnök, a 20 százalékos blokkoló kisebbség képviselője akkor tartja elképzelhetőnek a fúziót, ha a Porsche elfogadja a tartomány vétójogát és azt a VW-szabályt, hogy gyáregységet, telephelyet csak a közgyűlés kétharmadának a jóváhagyásával lehet áthelyezni. Ez utóbbi óvta meg eddig – vélik a VW dolgozói – a céget attól, hogy pillanatnyi előnyökért (értsd alacsonyabb bérekért) a menedzsment ide-oda helyezgesse a gyártási kapacitásokat Európában vagy a világban. Bernd Osterloh, a VW nagy hatalmú üzemi tanácsának elnöke pedig arra intett, hogy nem célszerű összekeverni a fúziót és az integrációt. Egyes megfigyelők szerint ugyanis a most induló, többhetes tárgyalások vége az utóbbi lesz, vagyis a Porsche betagozódik tizedik márkaként a VW-csoport ernyője alá a VW, az Audi, a Seat, a Skoda, a Bentley, a Bugatti és a Lamborghini, valamint a Scania és a MAN közé.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

A Porsche bíróságon támadja a VW-közgyűlés döntését

A Porsche járműipari vállalat kedden bejelentette, hogy pert indított a Volkswagen AG közgyűlésén hozott döntés megváltoztatása érdekében. A VW éves részvényesi közgyűlésén arról született döntés, hogy a blokkoló kisebbség határát változatlanul 20 százalékon rögzítik, ami ellentétben áll a Porsche szándékával, hogy ellenőrzést szerezzen a VW felett.

hvg.hu Autó

Vége a vitának: közös cégben egyesül a VW és a Porsche

A Volkswagen és a Porsche holding vezetése megyezett a vállalat sorsáról. Közös társaságot hoznak létre, amelynek irányítása alatt tíz márka működne egymás mellett, mindvégig megőrizve minden egyes márka – köztük a Porsche – függetlenségét.

hvg.hu Autó

Szentségtörés: elektromos Porsche - videók

A kis szériában gyártó Alois Ruf elsősorban a Porsche modellek alapját képező járműveivel szerezte meg a hírnevet. Szerb és bolgár megrendelésekre készített 8-900 lovas kocsikat, most azonban elektromos Porschét tervez.

hvg.hu Autó

Magasról tesz a válságra a Porsche

Nem csökkent, sőt nőtt a Porsche adózás előtti nyeresége az utóbbi hat hónapban. A fejlesztés is töretlen, jön a Panamera és a hibrid Cayenne.

hvg.hu Autó

Porsche, Audi, Maybach, Toyota - mindent lopnak

Az orosz belügyminisztérium autólopásokkal foglalkozó osztályán csupán széttárt karokkal tudják konstatálni, hogy a múlt hétvégén ellopták az idei negyvenedik Porsche Cayenne terepjárót, s hogy az autótolvajok egyre felkészültebbek.

hvg.hu Autó

Hummer, Porsche, Mercedes - külföldi rendszámos adócsalók

A Vám- és Pénzügyőrség (VPOP) nyomozószolgálata eljárást folytat vámbevételt jelentős mértékben csökkentő, üzletszerűen elkövetett csempészet bűntett elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen tettesek ellen - adta hírül közleményében a VPOP.

A tíz Oscarra jelölt 1917 mesterkurzusnak remek, háborús filmnek csak jó

A tíz Oscarra jelölt 1917 mesterkurzusnak remek, háborús filmnek csak jó

Életveszélyes a fociszurkolás, infarktust is okozhat

Életveszélyes a fociszurkolás, infarktust is okozhat

Első fokon pert vesztett a Klubrádió

Első fokon pert vesztett a Klubrádió

És akkor már csak kicsit kell dolgoznunk, hogy az EU legkorruptabb országa legyünk

És akkor már csak kicsit kell dolgoznunk, hogy az EU legkorruptabb országa legyünk

Hatan meghaltak egy németországi fegyveres támadásban

Hatan meghaltak egy németországi fegyveres támadásban

Margaritisz Szhinasz: Auschwitz, az emlékezésen túl

Margaritisz Szhinasz: Auschwitz, az emlékezésen túl