szerző:
HVG

Az autószervizek forgalma a válság közepette sem csökken, holott a piac felét a verhetetlen árakkal működő szürkegazdaság uralja.

Hetven százalék feletti visszaesést mért a harmadik negyedévben az új személygépkocsik eladásában az egy évvel korábbihoz képest a Datahouse Kft., és folyamatos, erőteljes piaci zsugorodást mutat a KSH összegzése is. A szervizeket felkeresők száma viszont a HVG rögtönzött felmérése szerint nem csökkent, sőt amióta az újautó-értékesítés csaknem leállt, a legtöbb hivatalos márkakereskedőt a javítórészleg tartja lélegeztetőgépen. Például a Mazdára és Kiára szakosodott, 600 millió forintos saját tőkéjű Autó-Óbuda Kft. – amely három éve az Autó-Fehérvár Kft.-t is magába olvasztotta – normál üzemmódban évi 2 milliárd forintot is meghaladó árbevételének ötödét a szervizek termelték meg, amelyek ezzel a cég profitjának a felét produkálták. A válság óta azonban már a nyereség több mint 90 százalékát a szervizek adják – summázta tapasztalatait a HVG-nek Balogh Árpád, a két szervizt üzemeltető kft tulajdonos-ügyvezetője, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének alelnöke.

Pedig a márkaszervizek piaci pozíciója is romlik, egyre többen választják ugyanis az olcsóbb, független műhelyeket. „Tavalyi eredményünkhöz képest a nyár végén harmincszázalékos forgalomnövekedést értünk el” – ad számot a HVG-nek Ehud Reuveni, az országosan hét saját és három franchise-üzemeltetésű, Speedy elnevezésű szervizt működtető Autonet Hungary Kft. ügyvezetője. „A válság nekünk dolgozik, a szűkülő pénzügyi lehetőségek között mindenki igyekszik kevesebbet költeni” – fűzte hozzá Fischer Péter, a mintaszervizük mellett tucatnyi szerződött javítóműhellyel együttműködő City Service Franchise Kft. ügyvezetője. A márkafüggetlen szervizek azonban nem vállalnak el bármit, a leggyakoribb négy-öt munkatípusra szakosodnak.

Minden hibára megoldást kell viszont találniuk a hivatalos márkaszervizeknek. „Az ezredforduló előtt a szakmai továbbképzéseket még az anyacég fedezte, ma a repülőjegyet, a szállást és a kötelező tanfolyam díját is nekünk kell állnunk, és a legmesszebbmenőkig be kell tartanunk minden környezetvédelmi, munkavédelmi és márkaelőírást. Ez iszonyatosan sokba kerül. De az elvégzett munka után mi mindig jótállást vállalunk, még az öreg autóknál is” – ad magyarázatot a drágább működésre Balogh Árpád. A magyar autós az alsó középkategóriákban átlagosan kocsija 3 éves, a magasabb kategóriákban esetleg 5 éves koráig marad hűséges a márkaszervizhez, majd az olcsóbb műhelyek felé veszi az irányt. A márkaszervizek ugyanis kétségkívül drágábbak, a Renault Baumgartner rezsióradíja például a 11 ezer forintot is meghaladja. A Skoda és Volkswagen típusokkal foglalkozó Porsche Tatabányánál a rezsióradíjat nettó 5900 és 10 150 forint között határozzák meg, a Hyundai és Toyota márkák eladásával, javításával foglalkozó székesfehérvári Toyota Strasszer tarifái pedig 6800 és 7450 forint között mozognak.

Közös ellenségük a független és márkaszervizeknek a szürke- és feketegazdaság, amely a magyarországi autójavító-piac teljes árbevételének akár a 45-50 százalékát is megszerezheti. „Ma 9-10 ezer javítóműhely működik az országban, jó részük bármiféle papír, hivatalos engedély nélkül. Ha bejegyezték is őket, a szabályok és előírások zömét semmibe veszik” – állítja Kondor Attila, a 4 milliárd forintos éves árbevétel mellett 85 embert foglalkoztató, Suzukik és Peugeot-k értékesítésével és szervizelésével foglalkozó Kompakt Autó Kft. ügyvezetője. Szerinte az autóbontók egy része és a feketeszervizek szoros kapcsolatban vannak, egész iparág állt rá, hogy ellenőrizhetetlen forrásból lássa el a másodlagos alkatrészpiacot. „A Nemzeti Közlekedési Hatóság nyilvántartása szerint ma Magyarországon kétszáz regisztrált autóbontó működik, a szürke- és feketegazdaságban pedig vélelmezetten mintegy 1200” – válaszolta a HVG kérdésére az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal. Ami azonban a szervizpiacot illeti, sem az adóhatóság, sem a KSH nem közöl részletes adatokat, a kiskereskedelmi statisztika együtt kezeli a jármű- és üzemanyag-kereskedelmet, valamint a javítást.

Az úgynevezett sufniszervizekre nem nehéz rábukkanni, fenntartóikból nyilatkozatot kicsikarni azonban egyáltalán nem könnyű. A kis dunántúli városkában egy fényezőműhely tulajdonosa – nevét nem vállalva – elmondta, hogy ha minden szabályt betartana, és alkalmazottai, valamint saját maga után kifizetné a járulékokat, bezárhatná az üzletet. Bár a szervizt az épület utcai frontján is jelzi egy parányi tábla, a műhely csak egy kis oldalajtón át közelíthető meg. A háromfős csapat éppen egy Renault Laguna javítására készül, amelynek mind a négy jobb oldali lemeze megsérült: kettőt ki kell kalapálni, kettőn pedig horzsolás van. „A tulajdonos elvitte a márkaszervizbe, ahol ránéztek, és azt mondták, félmillióért tudják elvállalni. Az illető azt hitte, rosszul hall, aztán elment egy csillogó-villogó fényezőműhelybe, ahol feleennyit kértek volna. Végül baráti ajánlásra beállított hozzám. Mi számla nélkül 110 ezerért négy nap alatt tökéletes minőségben elvégezzük a munkát” – osztja meg a HVG-vel a tanmesébe illő történetet a vállalkozó.

A legális piacon dolgozó szervizek vezetői a hasonló esetek hallatán a jótállás, a garancia fontosságára hivatkoznak. Fényezés után csak az a megrendelő kockázata, hogy a festék esetleg lepereg, ám komolyabb szerelés esetében a nem megfelelő technológia alkalmazása az autós életébe is kerülhet. „Nemegyszer kosárban kénytelenek áthozni hozzánk a másutt szétszedett autójukat a tulajdonosok, mert célműszer, célszerszám és szakértelem híján az eldugott műhelyekben gyakran kontármunkát végeznek” – példálózik Kondor Attila. Ami viszont a garanciát illeti, általános tévhit, hogy ha a kötelező 30 ezres vagy 60 ezres szervizt az autós nem a márkakereskedésben végezteti el, elveszíti a gyári garanciát. Egy uniós rendelkezés alapján 2004-ben hozott kormányrendelet arra kötelezi ugyanis a hivatalos márkaforgalmazókat és -szervizeket, hogy a szakmai igényeknek megfelelő márkafüggetlen szervizek által elvégzett garanciális munkálatokat is ismerjék el.

HARLE TAMÁS

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Az Instagram egyik legjobb funkciója is bekerül a Messengerbe, és jön egy, amivel a szelfizés is jobb lesz

Az Instagram egyik legjobb funkciója is bekerül a Messengerbe, és jön egy, amivel a szelfizés is jobb lesz

Tarlós is az ellenzéket ekézi

Tarlós is az ellenzéket ekézi

Trump azt nevezi ki kabinetfőnöknek, aki szörnyű embernek nevezte őt

Trump azt nevezi ki kabinetfőnöknek, aki szörnyű embernek nevezte őt

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

15 millió forint körül startol a 300 lóerős apró Audi SQ2

Tesla a benzinkúton - sikerült megtankolni, videó a mutatványról

Tesla a benzinkúton - sikerült megtankolni, videó a mutatványról

Ne essen kétségbe, segítünk karácsonyi ajándékokat készteni!

Ne essen kétségbe, segítünk karácsonyi ajándékokat készteni!