szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Michel Gallimard, Gaston Gallimard könyvkiadó szerkesztő unokaöccse vezette azt a francia luxusautót, amelyben meghalt a Nobel-díjas író, filozófus Albert Camus. Az ötös számú főúton Petit-Villeblevin dans l'Yonne közelében, ahol a Facel Vega fának ütközött, az út száraz volt és üres. Gallimard ötnapos kóma után halt meg, Albert Camus, aki mellette ült, azonnal. A halálát Marcel Camus nevű helyi orvos állapította meg. Albert Camus nem szeretett autóval utazni. Felesége és gyermekei vonattal utaztak fel Párizsba, őt barátja az utolsó pillanatban vette rá az autós kalandra. Zsebében megtalálták retúr vonatjegyét.

A rövid életű francia autómárka első modelljét 1954-ben a Párizsi Autószalonon mutatták be. Az esztergagépeket gyártó Facel ((Forges et Ateliers de Construction d'Eure-et-Loir) autóját a Vega csillagról nevezték el. Az autóipar közelébe akkor kerültek, amikor beszállítói lettek lett a Panhard, Delahaye és Simca autógyártóknak az ötvenes években. 45 ezer Simca után a Facel saját autót épített.

Az első tömeggyártású Facel Vega modellt (FVS) 4,5 literes V8-as Chrysler motorral szerelték fel, kétsebességes automatikus váltóval és hátsókerékhajtással. Az 1,8 tonnás sportautó végsebessége 190 kilométer/óra volt, 10 másodperc alatt gyorsult nulláról száz kilométer/órás sebességre. Kérésre négyfokozatú kézi váltóval is megépítették. Ezzel 209 kilométer/órás sebességgel is száguldhatott.

A Facelek többsége kétajtós keménytetős kupé volt, csupán néhány kabriót gyártottak. A B-oszlop hiányában azonban kevésbé volt merev a karosszériája, így vezetési élményben nem érte utol a kor sportkocsijait.

© Autómenedzser
1956-tól izmosabb, 5,4 literes amerikai motort építettek a francia autóba. Ebben az évben kezdték el gyártani a négyajtós Excellence változatot is, amelyből csupán 152-őt készítettek.  1959-től 5,9 literes, majd 6,3 literes motor hajtotta, az utolsó, 1962-es változatok könnyebbek lettek, gyorsabbak és elegánsabbak elődeiknél. A Gallimard által vezetett Facel HK500 modellt 1959-ben vezették be a afrancia piacra. Valójában nem volt más, mint az FVS felfrissítése. 360 lóerős V8-asa 237 kilométer/órás csúcssebességre gyorsította fel. 1960-tól tárcsafékekekt kapott. A HK500-ast a Facel Vega II váltotta le 1962-ben.

1960-ban a Facel kisebb sportkocsit is épített, a Facelia a Mercedes 190SL babérjaira tört. Kabrió, 2+2 üléses kupé és négyüléses kupé változatban is gyártották 1963-ig. Európai, 1,6 literes francia motorral szerelték, a nagy nehéz és benzinzabáló modellek nem mutattak jól a kor fürge Alfa Romeói mellett. Bukás lett a Facelia vége, a hazai motor megbukott. A problémás erőforrást a Facel III-ban a Volvo P1800 motorjával cserélték le. De ez sem segített, az 1100 darabos széria ellenére felfügesztették a gyártást. Minden egyes autón vesztett, majd tönkrement a vállalat. A Facel 1964-ben vonult ki az autóiparból. A Facel 6 már nem érte meg a tömeggyártást, pedig az Austin Healey 2,8 literes motorját szánták neki.

Olyan hírességek birtokolták a különleges márka autóit mint Pablo Picasso, Ava Gardner, Ringo Starr, Joan Fontaine, Stirling Moss, Tony Curtis, Dean Martin, Maurice Trintignant és szaúdi hercegek sokasága. A híres autóversenyző Stirling Moss repülő helyett a versenyek helyszínei között szívesebben utazott a Facellel.

Videók és képek az autóról, valamint Albert Camus balesetéről az Autómenedzser.hu autós portálon.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!