Centrifuga, pogácsa, gáz: mi kell az atombombához, mi volt a célpont Iránban?
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Amikor a gépkocsivezető fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt.
Amikor a gépkocsivezető fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt. Egyéb lehetőségek kigondolására már nem futja a kognitív képességekből. Eszébe sem jut, hogy olyasmit tegyen, ami nem természetes, mint például hogy leállítsa a motort - magyarázza Boadie Dunlop pszichiáter, az Emory Egyetem viselkedés- és lélektani programjának igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a Toyota bejelentette: 437 ezer Priust és más hibridmodellt hív vissza fékpedál problémák miatt.
A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelően. A keddi bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendő, hogy a gépkocsi szőnyege akadályozza működését.
Mit tegyen a gépkocsivezető, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul?
A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetőség is adódik számára: semlegesbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást - mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerű reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek. Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetőket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni.
Mivel ezek a jellegzetességek minden gépkocsitípusban különböznek, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofőrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra - állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora. A gépkocsik működése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezető egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következő évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve.
Jelenleg azonban a gépkocsivezető nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérők a biztonsági intézkedéseket ismételgetik - tanácsolják a szakemberek.
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Megnéztük, mekkora terhet jelent ez a gyakorlatban.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Tasó Lászlót leszavazta a választókerületi tanács.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.