szerző:
automenedzser.hu

Két elektromos motor is besegít a V6-os hajtásába, 7.

Két elektromos motor is besegít a V6-os hajtásába, 7.1-es hangrendszer kényezteti a fület, szellőztethető ülések a testet, az autó hangtalanul suhan, a felsőbbrendűség érzése ott feszít a kesztyűtartóban, LED-es fényszórói előtt megelevenedik az éjszaka, futóműve finoman elringat, fogyasztása barátságos és regisztrációs adója is bagatell. Miért nem ez a világ legjobb autója? A beltér ázsiai jellege, a vezetéstámogatási rendszerek szerénysége, a testre szabható futómű, a kapcsolható összkerékhajtás hiánya, a csomagban árult opciók miatt. Házon belül is kikap az RX, az LS600h izgalmasabb ajánlat. Persze az nem hirdeti a SUV faj elsődlegességét, ellenben parádésan megy.

További képek a galériában. Kattintson a fotóra!
©

Talán az agresszivitás az, ami teljesen hiányzik az RX 450h-ból, pedig morcos külseje ezt ígéri. Szelíd, mint egy tengeri tehén, pedig nyers erejével egy háztömböt is elhúzna. Túlságosan a takarékosságra ösztönöz, egy-egy erősebb gázfröccs után szaladtam a templomba gyónni. Az igazság az volt, hogy nagyon nem akartam tankolni ebből a drága benzinből, így valóban eszményi átlagfogyasztást értem el: 30 litert pöfékeltem el 400 kilométeren, vagyis csupán 7,5 literre adódott az átlag száz kilométerenként. Így akartam, de ezen az értéken magam is meglepődtem, ennyit sajnos megeszik feleségem alatt az 1,2-es Fabia is. Pedig az nem 299 lóerős, nem 0,32 az alaktényezője és nem 2,2 tonna üresen.

A gombok, kapcsolók nehezen kiismerhetőek, bizonyos egyszerű funkciókat csak bonyolult módon érünk el, a váltó is akadályoz a műszerfal kezelésében. De a hibrid vezetéséhez nincs más fogható: hallgatjuk a csendet, figyeljük a kijelzőt, gyűjtjük a rekordokat. Elnyújtott mozdulatokkal evezünk, sétálunk, pihenünk. Sportfokozatban taplógázon persze rohan, de kínzásnak érezzük a sebességet, autópályán is inkább kihúzódunk a külső sávba 130-ra állított tempomattal.

A legjobb benne EV, azaz elektromos módban közlekedni. 2-3 kilométert bírja egy feltöltött akksival, 40-45-tel mehetünk vele teljes csendben. Ilyenkor olyan, mintha az élet megállt volna, csak mi haladunk benne. A kapcsolható EV-mód mellett, ha egyenletesen nyomjuk a gázt, vagy sík úton tartjuk a sebességet, akkor 50-70 kilométer/órás sebességtartományban hosszabb szakaszokat is mehetünk elektromos üzemben. Ezt mi nem tudjuk kapcsolni, de a Lexus hibrid drive rendszer azon van, hogy a nulla kibocsátású periódus minél gyakoribb legyen. A traffipax esélytelen vele szemben, főleg ha elektromos üzemben haladunk. A Suzukiba bújt rendőröknek reggelente beköszöntem. Nem valószínű, hogy megbüntetnek, 41-gyel mentem.

A motor mellett az ablakemelő és az ablaktörlő is végtelenül csendes, olyan, mintha egy hangmérnök tervezte volna. A halk futás az állatokra azonban nagyon veszélyes. Az egyik bolond macskám amúgy sem fél az autóktól, annyifélét lát a kertben, hogy már immunis a hangjukra. Nagyon féltem, nehogy eltapossam a csend őrzésében.

 

[[ Oldaltörés (Csúcstechnika dióhéjban) ]]

 

Az autó technikájáról, különlegességeiről korábban a Prémium Autó 2010 kiadványunkban már írtunk, mostani tesztünkben ezért kevesebb szó esik majd technikai adatokról. Nem lehet azonban elmenni szó nélkül a világ egyik legfejlettebb autójának a vívmányai mellett, így dióhéjban összefoglaljuk a legfontosabbakat.

Az RX 450h soros/párhuzamos hibridrendszerének konfigurációja azonos az RX 400h modellével. A rendszerben nagyon hatékony, V6-os benzinmotor és két erős villanymotor található, amelyek együttműködve valósítják meg az intelligens, elektromos négykerékhajtást. Változott a villanymotorok maximális nyomatékához tartozó fordulatszám, illetve új AI-SHIFT váltómű technológia optimalizálja a motor hatékonyságát. A három új üzemmód – ECO, EV és SNOW – tovább fokozzák a hibridrendszer üzemanyag-hatékonyságát és menetteljesítményeit. Az összesen 220kW/299 lóerős, javított Lexus Hybrid Drive révén az RX 450h végsebessége 205 kilométer/óra. A fokozatmentes váltóművel a modell 0-ról 100 kilométer/órás sebességre mindössze 7,8 másodperc alatt képes felgyorsulni, a sprint álló helyzetből 400 méterig 15,9 másodpercig tart. Vegyes üzemű átlagfogyasztása a sajtóanyag szerint 6,3 liter/100 kilométer, a szén-dioxid-emisszió 148 gramm/kilométer.

©

A hosszabb tengelytáv, a szélesebb nyomtáv révén javult a sodródási és a bólintási hajlam szabályozása is, s az RX 400h rugóstagos felfüggesztését hátul teljesen új, kettős keresztlengőkaros futómű váltja fel az RX 450h-ban. Az első felfüggesztést alaposan átdolgozták, ez az egység új lengéscsillapítókat, optimalizált rugókat, kanyarstabilizátorokat és módosított geometriát kapott.

Elődjénél 35 milliméterrel hosszabb, 40 milliméterrel szélesebb, 10 milliméterrel magasabb és 20 milliméterrel megnyújtott tengelytávú modell méretnövekedését a lehetséges minimumra szorították le, hogy az agilitás és a városi manőverező képesség a lehető legnagyobb mértékben megmaradjon, illetve ne változzon az elődmodell 5,7 méter átmérőjű fordulóköre sem. Nem változtak jelentősen a jármű arányai, az új RX azonban inkább egyterűs kombi, mint terepjáró. Csomagtartója jól kihasználható, a hátsó ülések tologathatók.

A Lexus navigációs rendszer része az innovatív Remote Touch multi-funkciós vezérlő is, amely a számítógépek egerével azonos elven működik. Gyors, egyszerű és intuitív működtetést tesz lehetővé, könnyen kergethető a kurzor a 20,3 centi átlójú LCD-kijelzőn. Nem egy laptop van az autóban, csak a legfontosabb funkciókat kezelhetjük: beállíthatjuk az audio- és navigációs rendszert, a klímaberendezést, csatlakoztathatjuk telefonunkat, és naptárjába jegyzeteket, találkozókat jegyezhetünk be. A kocsi időben értesít a halaszthatatlan dolgainkról.

©

A vezető előtti műszeregységben elhelyezett új, fehér OLED multi-információs kijelzőhöz csatlakoztatott és a volánra szerelt multi-információs gomb jelentős mértékben csökkenti a műszerfalon elhelyezett kezelőszervekre fordítandó figyelem mértékét. A kapcsoló révén a vezető a jármű számos funkcióját, információs rendszereit aktiválhatja vagy állíthatja be anélkül, hogy elengedné a volánt. Nagy baj viszont, hogy nincs külön EV, azaz elektromos üzemet kapcsoló gomb, ezt a kormányon lévő gombokkal állíthatjuk csak be.

Az új hibrid crossover fejlettebb felszereltségnél kulcs nélküli nyitás és motorindítási rendszert kap, a vezetőülés már az alapban is elektromos állítású, és megkönnyíti a ki-, és a beszállást, az ablakok kétféle sebességgel mozognak, a klímaberendezés pedig kétzónás.

A Luxury felszereltséghez csúcshifi dukál: a 15 hangszórós Mark Levinson Premium Surround rendszernek köszönhetően 7.1-es surround hangot élvezhetünk bizonyos CD-k és DVD-k lejátszása esetén. A navigációs rendszer merevlemezének kapacitását felhasználva a Mark Levinson audiorendszer része a hangkönyvtár funkció is, amely a Compact Disc Data Base technológiát alkalmazva 10 Gb kapacitásig képes a zenei fájlok átvitelére és tárolására. A navi 40 Gb-os merevlemez kapacitást kapott, térképe lefedi teljes Európát, s minden ország forgalmi infrastruktúrájával kapcsolatban tartalmaz információkat.

A csúcs RX-ben Pre-Crash biztonsági rendszer felügyel, az aktív fejtámaszok mellett tíz légzsák pihen a háttérben. Az 5 kilométer/órát meghaladó sebességnél működő ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) milliméter hullámhosszal dolgozó radarja érzékeli az autó előtti akadályokat. Ha nagy az ütközés esélye, akkor a PCS figyelmezteti a vezetőt, s ha az fékezni kezd, akkor a vészfékasszisztenssel kiegészíti a vezető fékezését. Amennyiben a vezető a figyelmeztetés ellenére sem fékez, és az ütközés elkerülhetetlenné vált, a PCS fékrendszere automatikusan fékez, hogy csökkentse a becsapódás erejét. A rendszerhez tartozó biztonsági öv szintén testre feszül vészfékezés közben, ha fennáll a veszélye, hogy a jármű elveszíti stabilitását.

Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) 50 és 170 kilométer/órás sebességhatárok között együttműködik a PCS rendszerrel, s automatikusan tartja az előre beállított követési távolságot az RX előtt haladó autóhoz képest. A versenytársak állóra képesek fékezni, majd újra elindulni, a Lexus ezt átengedi a vezetőnek.

Biró Csongor

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

©

 

Lexus RX 450h Luxury
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 3456
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő

249 lóerő 6000-es fordulaton

villanymotor elöl 167 lóerő, hátul 68 lóerő

összesített teljesítmény: 299 lóerő

Max. nyomaték: Nm

317 Nm 4800-as fordulaton 

villanymotor elöl 335 Nm, hátul 139 Nm

MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2740
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4770 / 1885 / 1685
Csomagtér 496 liter
Saját tömeg (kg) 2205
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 200
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) 7,8
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Vegyes 6,3
Országúti 6,0
Városi 6,6
Tesztfogyasztás 7,5
CO2 kibocsátás (g/km) 148
ÁRA 21,22 millió forint

 

 

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Először kapott csillagot egy autó a hírességek sétányán

Először kapott csillagot egy autó a hírességek sétányán

Kirúgja a Főtáv vezetőjét Karácsony Gergely

Kirúgja a Főtáv vezetőjét Karácsony Gergely

Ismét robbantással fenyegettek meg több közintézményt Oroszországban

Ismét robbantással fenyegettek meg több közintézményt Oroszországban

A számlák 30 százalékát nem fizetik ki a cégek határidőre

A számlák 30 százalékát nem fizetik ki a cégek határidőre

Boris Johnson elmondta, hogyan kaphatnának munkavállalási vízumot az EU-polgárok

Boris Johnson elmondta, hogyan kaphatnának munkavállalási vízumot az EU-polgárok

Kíváncsi, milyen lesz a Galaxy S11? Akkor nézze meg azt a Samsung-telefont, amit a héten mutatnak be

Kíváncsi, milyen lesz a Galaxy S11? Akkor nézze meg azt a Samsung-telefont, amit a héten mutatnak be