Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3...","id":"20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63.jpg","index":0,"item":"e734b150-a983-4fc2-b9d8-14a28058c20c","keywords":null,"link":"/360/20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","timestamp":"2024. december. 28. 13:30","title":"Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges intelligenciát futtató adatközpontok, a közegészségügyi kiadások pedig jelentős mértékben emelkednek meg majd emiatt.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint 2030-ra legalább 600 ezer asztmás megbetegedésért tehetők majd felelőssé a mesterséges...","id":"20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb700a7d-f4ec-4b86-aed3-481f21c22f92.jpg","index":0,"item":"51a4cd6c-49ea-458d-957c-49e8814cbe8f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_mesterseges-intelligencia-adatozpont-egeszsegugyi-hatas-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:03","title":"Aki jót akar magának, meg úgy mindenkinek, az egyelőre inkább kerülje a mesterséges intelligencia használatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","shortLead":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","id":"20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080.jpg","index":0,"item":"43a193c3-3f94-4dc5-8d2f-23cbdebb8813","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","timestamp":"2024. december. 27. 13:10","title":"A haditengerészettel védi Észtország a megmaradt tenger alatti elektromos kábelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát, ami miatt nem hajlandó azokat aláírni, hanem visszaküldte őket a törvényhozásnak. ","shortLead":"Az államfő most élt először a vétójogával, és két frissen elfogadott jogszabálynál is talált olyan jogtechnikai hibát...","id":"20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673672bd-a48f-4128-9920-6cd0a3238946.jpg","index":0,"item":"43b117c7-f058-4113-b70f-46c5be7e6c3e","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Sulyok-Tamas-bekemenyitett-egy-nap-alatt-ket-torvenyt-is-visszadobott-a-Parlamentnek-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 14:53","title":"Sulyok Tamás bekeményített, egy nap alatt két törvényt is visszadobott a Parlamentnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra valót. A rendőrök elől bérelt rollerrel menekülő egy atyafi. Elon Muskot is zavarba ejtő csináld magad-önvezető autó Nógrádban. Vipera és könnygáz a kultúrházban. Átverés olcsó disznótorossal és művégtaggal. A visszalopott járókeret.","shortLead":"Már-már hagyománynak nevezhetjük, hogy az év végén Ceglédi Zoltán szürreális rendőrségi hírekből nyújt át egy csokorra...","id":"20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbaff344-f769-4f84-8066-8f7b3f572c3e.jpg","index":0,"item":"397d95c9-af51-41ee-8701-3396466c03f4","keywords":null,"link":"/360/20241228_duma-aktual-balfek-bunozok","timestamp":"2024. december. 28. 19:30","title":"A rabló, aki elaludt betörés közben – Az év balfék bűnözői történetei a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen lesz az F1 2010-ben? Szabályok, csapatok, pilóták, esélyek
Tetszett a cikk?
Vége a Formula 1-rajongók számára ínséges téli időszaknak, jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal útjára indul a világbajnoki sorozat 61. idénye. Sok a változás a tavalyi évhez képest, jósolni még a szokásosnál is nehezebb, így ismét garantáltak az izgalmak. A nyitóversenyhez közeledve az autómenedzser.hu körülnézett a száguldó cirkusz háza táján: mi változott, mire lehet számítani 2010-ben?
Eljött a tettek ideje, nincs tovább trükközés, ködösítés, ami a teszteléseket jellemezte januárban és februárban: március 12-14-én, azaz jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal végre elkezdődik a 2010-es Formula 1-es idény, a világbajnokság történetének 61. szezonja.
Noha a Jenson Button és a Brawn GP tündérmesébe illő diadalát hozó tavalyi szezon alig négy hónapja fejeződött be Abu Dhabiban, a száguldó cirkuszban számos változás ment végbe. Távozott a sportágból a BMW és a Toyota, helyüket újonc és utód-csapatok vették át, nagy volt a mozgás pilótafronton, új szabályok is bevezetésre kerültek, s bár a gazdasági világválság egyre inkább érezteti hatását az autósport csúcsosztályában, a világbajnokság továbbra is él, még ha nem is virul.
Bahrein sivatagi versenypályája 2006 után ad otthont ismét a világbajnokság nyitányának, ezt követően a versenyzők további 18 futamon csaphatnak össze egymással: ennyire zsúfolt eddig csak egyszer, 2005-ben volt a versenynaptár. Míg tavalyelőtt Szingapúr és Valencia, tavaly pedig Abu Dhabi került debütáns helyszínként a repertoárba, addig idén Korea kap bemutatkozási lehetőséget: az 5621 méter hosszú pályát jelenleg is építik Yeongam-tartományban, a viadalt - amelynek feltétele az FIA pályahomologizációja - várhatóan október 22-24-én rendezik.
Kanada a tavalyi szünet után újra fogadhatja az F1-es mezőnyt, míg a Brit Nagydíjat hosszas huzavona után mégsem Doningtonban, hanem továbbra is Silverstone-ban, a sportág első összecsapásának otthont adó ring "Arena" nyomvonalán rendezik. Ellátogat hozzánk is a királykategória mezőnye, a 25. Magyar Nagydíjra augusztus első napján kerül sor a Hungaroringen. Fontos változás az is, hogy kivonulásával párhuzamosan a Toyota a futamrendezést is lemondta, így a Japán Nagydíj helyszíne nem a Fuji Speedway, hanem Suzuka lesz.
A csapatok január elején láttak neki a felkészülésnek, a tesztkorlátozásról szóló egyezmény értelmében négy kollektív gyakorlásra került sor. Valenciában kezdtek, majd két teszt erejéig az esős Jerezbe költöztek, s végül Barcelonában zárták a programot. Mivel a legfontosabb idei szabályváltozás, a tankolások betiltása miatt az autók üzemanyagtankja nagyobb lett, szélesebb palettán variálhatnak a benzinmennyiséggel, így a teszteredményekből még a szokásosnál is nehezebb következtetéseket levonni, az viszont már most tisztán látszik, hogy idén egyetlen csapat sem kezd majd olyan jelentős előnnyel, mint tette azt tavaly a Brawn GP.
Szinte biztos, hogy ezúttal nyitottabb lesz a bajnoki küzdelem, az előjelek alapján legalább négy csapatnak, a Ferrarinak, a McLarennek, a Red Bullnak és a Brawn GP alapjain életre hívott Mercedes GP-nek lehet érdemi esélye a futamgyőzelmekre és a bajnoki címre. Utóbbi együttes színre lépése igazi csemegének ígérkezik: a csillagos márka másfél évtizeden át a McLaren exkluzív partnere volt, saját csapattal 1955 óta először képviseltetik magukat az F1-ben, ráadásul nem kisebb nevet ültetnek az egyik Ezüstnyíl volánja mögé, mint a három év után visszatérő hétszeres világbajnok Michael Schumachert.
Akadnak olyanok is, akik korábban oszlopos tagjai voltak a versenyzői mezőnynek, az idei évre viszont nem jutottak volánhoz. A hiányzók listáján a legnagyobb név a 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen, akit a tervezettnél egy évvel korábban váltott fel Fernando Alonso a Ferrarinál, s mivel a McLarennel nem tudott megállapodni, inkább a rali-vb-t választotta, ahol a Citroen juniorcsapatának tagjaként versenyez. Giancarlo Fisichella másfél, Nick Heidfeld pedig egy évtized után nem lesz ott az évadnyitó rajtrácsán: előbbi - miután tavaly, idény közben váltott csapatot - a Ferrarinál, utóbbi a Mercedesnél vállalt tesztpilótai státuszt.
Újonc együttesként érkezik a Lotus, a Virgin Racing és a Hispania Racing F1, változatlan névvel, de a bajor márka támogatása nélkül indul a BMW-Sauber, míg a USF1 elnevezésű amerikai kezdeményezés hosszas kálváriája kudarccal végződött. A Charlotte-i csapat helyét a sportág történetének első szerb alakulata, a Stefan GP akarta átvenni, amely a Toyota idei csomagjával, a japán márka támogatásával, valamint Kazuki Nakajimával és az 1997-es világbajnokkal, Jacques Villeneuve-vel vágott volna neki a küzdelmeknek.
Az FIA az utolsó pillanatokig kivárt, sokadszorra is nemet mondott az ötletgazda Zoran Stefanovicsnak, így biztossá vált, hogy 24 autó alkotja az idei mezőnyt. Ezzel együtt kimarad Villeneuve is, pedig a kanadai visszatérésével öt világbajnok lehetett volna a mezőnyben.
Új pontrendszerről és üzemanyagszabályokról eddig is lehetett tudni, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) most nyilvánosságra hozta az új szabályokat.
A borús idővel és két piros zászlóval kezdődő szerdai gyakorlást Michael Schumacher, a Mercedes GP hétszeres világbajnok pilótája kezdte a legjobban Jerezben.
Eddig csak 260 lovas, aszfaltszaggató változatban volt kapható a Mazda hobbiterepjárója, a CX-7-es. Bár automatikus váltót még mindig nem rendelhetünk az autóhoz, újabb lökést adhat a sikerének, hogy izmos dízelmotorral is kapható. Tesztünk során kiderült, a Mazda nem áldozta fel a sportos vezetést a gazdaságosság oltárán, a CX-7 élményautó maradt és nem fogyaszt sokat.
Megdöbbentő eredményre jutott az egyik német közlekedésbiztonsági társaság: a hat év alatti gyerekek 28 százalékát nem megfelelően kötik be szüleik az autóba, a gyerekülésekbe. Sőt, egyesek egyáltalán nem kötik be a kicsik biztonsági övét. Nem kell Németországig menni, elég kinézni az autóból és elborzadni: luxus Volvókban, méregdrága Mercedes kombikban és pazar Audi terepjárókban látunk össze-vissza ugráló csöppségeket, BMW kabrióban ölben utazó kisgyereket, vagy utódjaikat a motorozás rejtelmeibe bevezető büszke és felelőtlen apákat. Ne csodálkozzunk, hogy ilyen sok gyerek sérül és hal meg közúti balesetekben.
Jacques Villeneuve, a Forma-1 1997-es világbajnoka szintén három éve vonult vissza, akár csak Michael Schumacher. Idén talán újra küzdhetnek egymással.
Az Új Ferrari F10 az eddigi teszteken kiválóan teljesített, hiszen Valenciában az összes istálló között a legjobb eredményeket érte el. A csapat gyorsasága sokak szerint a motor elhelyezésének köszönhető.
2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.
A Raspberry Pi minikomputerektől sokan ódzkodnak, hiszen általában csak egy nyomtatott áramköri lapot látnak. Viszont ha egy billentyűzet rejti ezt, mindjárt más a helyzet.