szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Oroszországban nem telik el nap újabb rendőrségi botrány nélkül: csütörtök hajnalban egy különleges őrezred egyik, jogosítvány nélkül vezető tagja tört össze Moszkvában három parkoló gépkocsit, s a csütörtöki lapok bőven tárgyalják Anatolij Barkovnak, a Lukoil olajkonszern alelnökének két ember halálát okozó balesetét.

A jogosítvány nélkül vezető rendőr ügye nem keltett különös figyelmet, hiszen a hasonlók, továbbá a rendőrök - gyakran cserbenhagyásos - gázolásai szinte mindennaposak. Figyelemre méltó viszont a Lukoil alelnökének balesete, amely már néhány napja történt, s nyilván csendben el is intéződött volna, ha a közfelháborodás ezt meg nem akadályozza. 

A Lukoil Mercedes-Benz S500-asa a dugót kikerülendő hirtelen kivágott a Moszkva soksávos főútvonalain a megkülönböztető jelzést használó, illetve különleges rendszámú kocsiknak fenntartott úgynevezett tartaléksávba, de a hirtelen manővertől beleért a szembejövő forgalmi sávba, ahol összeütközött egy szembejövő kocsival, s az utóbbiban két nő - köztük egy ismert orvos - életét vesztette. Barkov a lábán sérült, a sofőr sértetlenül szállt ki az autóból.

A rendőrök azonnal készen álltak az értékeléssel, miszerint a hibás a Citroen C3 35 éves vezetője volt. A szemtanúk azonban másként ítélték meg, s felháborodásuknak előbb az interneten adtak hangot, majd a sajtó is felkapta a témát, s aktivisták indultak szemtanúkat keresni. Az áldozatok családjának ügyvédjével közölték: az ügyet titkosították, s ha megsérti a titoktartást, eltiltják szakmájától. 

Ezután a rendőrség előbb azt állította, hogy a legalább 14-15 közeli kamera ellenére nincs video, aztán azt mondta, volt, de ellopták, majd mégis bemutatott egyet, amelyen azonban éppen az ütközést kitakarja egy reklámtábla. Tény, hogy nemrég kiderült: a térfigyelő kamaráknak csak csekély része működik, így tett szert jogtalan bevételre a tendernyertes üzemeltető. Az 1992 óta működő START közlekedésirányítási rendszer kameráinak felvételeit viszont nem rögzítik, mert fő céljuk a dugók észlelése. Végül Dmitrij Medvegyev államfő az autóklub és külön számos neves kulturális személyiség hozzá írt levele nyomán személyes ellenőrzése alá vonta a baleset kivizsgálását. 



Így történhetett a baleset

Egyenesen forradalmi jelzések is elhangzottak már: Vlagyimir Fjodorov, a moszkvai közlekedésrendészet volt vezetője azt javasolta csütörtökön, hogy az emberemlékezet óta a nagyfőnökök autóinak fenntartott tartaléksávot - azelőtt Brezsnyev-sáv - szüntessék meg. Szergej Kazancev, a mostani vezető pedig közölte, hogy megbünteti azokat, akik a magas beosztású tisztségviselők miatt dugókat okoznak. A tartalék sáv hiányában ugyanis fontos személyiség közeledtekor akármennyi időre leállítják a forgalmat. Továbbá van, akinek a tartaléksáv messze nem elegendő, mert kocsija páncélozott terepjárók körében halad. 

A Komszomolszkaja Pravda című lap azt írta, érthető, hogy nincs bizalom az igazságszolgáltatási rendszer iránt, hiszen eddig még mindig ártatlannak bizonyultak a különleges jelzéseket, rendszámokat viselő vagy legalábbis különleges rokonokkal rendelkező autósok.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

Autó

Leleplezés: melyik kocsira káros az autógáz?

Gázüzemű autók mindennaposak Spanyolországban, Olaszországban és Németországban, de a magyar utakon is számos gyári, illetve utólag átalakított LPG-autó fut. Nem minden autót lehet azonban átalakítani: írásunkban közöljük azoknak a modelleknek a listáját, melyek a tapasztalatok alapján nem alkalmasak a gázüzemre való áttérésre. Ezeknél az autóknál előfordulhat, hogy az átállás a motor végét jelenti.

Autó

Őrizetbe vették az audis ámokfutót, senki nem állt meg segíteni

Őrizetbe vették a Dunakeszin halálos balesetet okozó sofőrt, a rendőrség kezdeményezte a férfi előzetes letartóztatását az ügyészségnél - közölte a dunakeszi rendőrkapitány szerdán az MTI-vel. A város határában lévő körforgalomnál előző nap két ember vesztette életét.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: hogyan vezessünk gazdaságosan?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.