Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"61d507ef-2a4f-4492-98f5-ddb7c56f1efc","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Távozása előtt egy új, rejtélyes alapítvány indításán tüsténkedett Matolcsy György, miközben a temérdek közpénzből ugyancsak általa létrehozott Pallas Athéné Alapítvány a túlélésért küzd.","shortLead":"Távozása előtt egy új, rejtélyes alapítvány indításán tüsténkedett Matolcsy György, miközben a temérdek közpénzből...","id":"20250519_hvg-mnb-alapitvany-matolcsy-uri-mulatsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61d507ef-2a4f-4492-98f5-ddb7c56f1efc.jpg","index":0,"item":"c4aeadc6-17a8-438b-bf4e-87c82ce3b7ca","keywords":null,"link":"/360/20250519_hvg-mnb-alapitvany-matolcsy-uri-mulatsag","timestamp":"2025. május. 19. 06:30","title":"Matolcsy új alapítványa egyelőre rejtély, de az ügy hullámai elérhetik Mészáros MBH-ját is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság erősödésére. Különösen aggasztónak tartják a beruházások visszaesését.","shortLead":"Az Európai Bizottság előrejelzése szerint sem a GDP-növekedés, sem az inflációs adatok nem utalnak a gazdaság...","id":"20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ee2991d-2a46-4d5a-b5ab-d67505f2a3fd.jpg","index":0,"item":"5c6a73eb-5a15-4181-9999-97daa6d555c5","keywords":null,"link":"/eurologus/20250519_europai-bizottsag-gazdasasgi-prognozis-magyar-gdp-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 11:14","title":"Brüsszel szerint is elmarad a repülőrajt: a magyar növekedést az utolsó helyre várják a régióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fény derülhetett arra, miért lett ekkora lemaradása az Apple-nek a mesterséges intelligencia terén – és hogy mivel nem érdemes számolni az iOS 19 júniusi bemutatóján.","shortLead":"Fény derülhetett arra, miért lett ekkora lemaradása az Apple-nek a mesterséges intelligencia terén – és hogy mivel nem...","id":"20250519_apple-mesterseges-intelligencia-strategiai-hibak-siri-keses-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d27f8-827e-4868-ae58-1d3e5c4ca8ed.jpg","index":0,"item":"3cd72872-4d38-4bcf-96df-095c2bfe2fe7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_apple-mesterseges-intelligencia-strategiai-hibak-siri-keses-tervek","timestamp":"2025. május. 19. 18:03","title":"Idén sem érdemes várni az Apple tavaly beharangozott újdonságait – de jöhet egy fontos változás az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a43599e7-17ec-45f7-917b-73c27eb8f418","c_author":"Tornyos Kata","category":"gazdasag","description":"Sokszor a lelkes, pályakezdő fiatalok bizonyulnak a legmegbízhatóbb munkaerőknek, mégis előfordul, hogy a tapasztaltabb kollégák támogatás helyett megalapozatlan előítéletekkel fogadják őket.","shortLead":"Sokszor a lelkes, pályakezdő fiatalok bizonyulnak a legmegbízhatóbb munkaerőknek, mégis előfordul, hogy a tapasztaltabb...","id":"20250519_palyakezdo-sztereotipia-kulonbseg-felelosseg-munka-z-generacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a43599e7-17ec-45f7-917b-73c27eb8f418.jpg","index":0,"item":"7a32dc5b-225a-498f-b4ee-9a76288e34c8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_palyakezdo-sztereotipia-kulonbseg-felelosseg-munka-z-generacio","timestamp":"2025. május. 19. 09:00","title":"Ha ki akarnak rúgni, hát tegyék – mitől félnek a fiatalok a munkahelyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93490bf5-220d-4501-8366-cb845e88d8c8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelenlegi vezérigazgató távozik a vállalattól. ","shortLead":"A jelenlegi vezérigazgató távozik a vállalattól. ","id":"20250519_Volkswagentol-erkezik-a-Citroen-uj-vezerigazgatoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93490bf5-220d-4501-8366-cb845e88d8c8.jpg","index":0,"item":"6c36e8bf-c384-4e90-90a5-719446b5c827","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_Volkswagentol-erkezik-a-Citroen-uj-vezerigazgatoja","timestamp":"2025. május. 19. 13:55","title":"Vezércsere a Citroennél, a Volkswagentől jön az új főnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság megteremtése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a tudás és az innováció valóban kibontakozhasson. Szerkesztett részlet Amy C. Edmondson Pszichológiai biztonság a munkahelyen című könyvéből.","shortLead":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság...","id":"20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f.jpg","index":0,"item":"55158688-c98b-437d-a4fb-c23b35e124b6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","timestamp":"2025. május. 18. 19:15","title":"Mindenki tud valamit. De ez csak akkor számít, ha el is meri mondani!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Vennél tőle használt autót? – a sűrűn felbukkanó mém célkeresztjében George Simion, az elnökválasztás első körének győztese áll. A vasárnapi második fordulóban is neki áll a zászló.","shortLead":"Vennél tőle használt autót? – a sűrűn felbukkanó mém célkeresztjében George Simion, az elnökválasztás első körének...","id":"20250518_hvg-kontur-george-simion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"82bb707a-9111-42a4-9769-97c3206293cc","keywords":null,"link":"/360/20250518_hvg-kontur-george-simion","timestamp":"2025. május. 18. 08:30","title":"Az erőszakos és törleszkedő, akiben a fociultrák sem bíztak: ki az a George Simion, akit Orbán a magyargyűlölet mellett is támogat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a584c2d-8374-480f-ad63-37fabe540fa5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Intenzív osztályon ápolják, de úgy tűnik, nincs életveszélyben.","shortLead":"Intenzív osztályon ápolják, de úgy tűnik, nincs életveszélyben.","id":"20250518_Lucio-robbanas-egesi-serulesek-brazil-focista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a584c2d-8374-480f-ad63-37fabe540fa5.jpg","index":0,"item":"636d3e85-0d38-4e7d-8413-3ebbbdeba42a","keywords":null,"link":"/sport/20250518_Lucio-robbanas-egesi-serulesek-brazil-focista","timestamp":"2025. május. 18. 15:51","title":"Testének közel ötödén megégett a világbajnok focista egy robbanásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Semmi bajom a Mazda3 szedánnal, de a kétliteres motor még az i-stoppal sem kellene: lomha és iszákos. Az autó az előnyére változott, sokkal szebb lett, mint versenytársaihoz szürkült elődje. A négyajtós változat erősen emlékeztet a hatosra.
Ideális cégautó a Mazda3, de amióta 1,6 liternél húzták meg a határt, jobban járnak a cégek, ha a kisebb motorral választják. Az is sokat fogyaszt, de legalább olcsóbb. A legjobb választás így látatlanban a dízel 1,6-os, amelyet hamarosan tesztelni is fogunk. Sajnos a kisebb benzines változathoz nem társítják az i-stop rendszert.
Autómenedzser
Hogy mi is az i-stop? Álló, alapjáraton üzemelő autónál, ha üresbe tesszük a váltót, majd felengedjük a kuplungot, az i-stop aktiválódik, a motor leáll, és a sebességmérőn lévő i-Stop zöld jelzőfény kigyullad. A motor újraindítása a kuplung ismételt lenyomásával kezdeményezhető, a gépkocsi 0,35 másodpercen belül újraindul. A leállástól az elindulásig 0,35 másodperc telik el, ami a Mazda szerint a piacon jelenleg kínált egyik leggyorsabb rendszerré teszi az i-stopot. Más rendszerekkel szemben az i-stop a motor leállításának folyamata során figyeli és szabályozza a dugattyúk helyzetét. Az egyik henger ideális újraindítási helyzetben történő leállításával, és kompressziójának megtartásával, a motor ennek a hengernek a begyújtásával késedelem nélkül újraindítható. Az indítómotor csak az újraindítás kiváltásában kap szerepet.
A rendszert a műszerfal mellett lévő i-stop On/Off gombbal lehet kikapcsolni, főleg akkor szükséges, ha meredek lejtőn araszolunk lefelé. Ekkor a jelzőfény narancs színnel világít, és a motor nem fog leállni üresjáratban. A motor hideg állapotára kék ikon figyelmeztet, ilyenkor illik kímélni az erőforrást.
Nem mindig működik azonban a stop/start. Az alább felsorolt feltételeknek teljesülniük kell, mielőtt a motor leállna: - a motor megfelelően felmelegedett. - az akkumulátor jó állapotban van - a szélvédő jégmentesítése, a hátsó ablak jégmentesítése, és a szélvédő fűtése ki van kapcsolva - nincs nagy különbség a jármű belső terének hőmérséklete és az automata légkondicionálás beállított hőmérséklete között - a légkondicionálás hőmérsékletét a vezető nem állította sem a leghidegebb, sem a legmelegebb helyzetbe - a tengerszint feletti magasság 1800 méter alatt van - a környezeti hőmérséklet -10°C és +50°C között van - a motorháztető és a vezető ajtaja zárva van - avezető biztonsági öve be van kötve - a kormányt nem forgatja a vezető.
A motor automatikusan újraindul, bár a tengelykapcsoló pedál nem lett felengedve, ha: - a gépjármű elkezd gurulni - a légkondicionálás hőmérsékletét a vezető a leghidegebb, vagy a legmelegebb helyzetbe állította - növekszik a különbség a jármű belső terének hőmérséklete és az automata légkondicionálás beállított hőmérséklete között - ha vagy a szélvédő jégmentesítését, vagy a hátsó ablak jégmentesítését, vagy a szélvédő fűtését bekapcsolja - az akkumulátor kezd nagyon lemerülni.
[[ Oldaltörés (Erős és sokat fogyaszt) ]]
A Mazda saját tesztjei azt mutatják, hogy a 2,0 literes motor i-stop technológiája jelentősen hozzájárul az akár 14 százalékos, azaz 100 kilométerenként 1,1 literes, üzemanyag-megtakarításhoz a korábbi 2,0 literes Mazda3 modellhez képest. Én nem tudom, hogy a korábbi kétliteres mennyit fogyasztott, de azt igen, hogy az új elég sokat. A 10 literes átlagtól csak az mentett meg, hogy negyed tankkal vittem az autót és úgy is kérték vissza. Minden centin meggondoltam, hogy gurulok, vagy gázt adok. Többnyire gázt adtam és gurultam, nem előztem és autópályán sem mentem a megengedett sebesség fölött. Dugóban araszolva szépen és valóban gyorsan, biztonságosan és rángatás nélkül dolgozott az i-stop. A végső elszámolásnál nem is lett magas a fogyasztás. A háromszáz kilométeres tesztelés során 8,6 litert fogyasztott 100 kilométerenként átlagban az autó, vegyes (város és országút) és téli üzemben. Csak dicsérni tudom az i-stopot, de közben a saját vállamat is veregetem. Az emberi tényező ebben az esetben többet nyomott a latba.
Autómenedzser
Amikor szúrós tekintettel közöltem az adatot, a mazdások megkönnyebbülten sóhajtottak fel: hisz ez egy fantasztikusan jó eredmény. Én megnyugodtam, de a Mazda3 vásárlók jobban teszik, ha a kisebb és gyengébb benzinessel vagy dízelmotorral választják az autót.
A Mazda3 kényelmes autó, ergonomikus a műszerfala, új a kormány (a CX-7-ből ismerős), a középkonzol, de akárcsak az elődben, vörösben izzik a műszerfal és a sebességmérő. A kátyúkon kíméletes az egyébként sportos futómű, a váltó és a kormányzás precíz, ahogy azt egy Mazdától elvárjuk. Jó vezetni, kanyarokban stabil, nagyobb gáznál halljuk a kipufogó hangját, egyébként nagyon halk az autó.
Biztonsága példás, a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) és a dinamikus menetstabilizátor (DSC) alapfelszereltség minden új Mazda3-ban. A keréknyomás-ellenőrző rendszer automatikusan figyelmeztet, ha lecsökken az abroncsnyomás, a fűthető szélvédő pedig nem csupán kényelmes, de jelentősen csökkenti a nehézkes kilátás okozta balesetek esélyét. Nem gondoltam volna, hogy március közepén még hasznát veszem, de a kései havazások után könnyebb volt az elindulás. Este, főleg esőben azonban zavaró a szélvédőben futó fémszálakon megtörő fény. Az utastérben 8 légzsák képezi alapfelszereltség részét, a fejtámlák kialakítása a hátsó ütközések okozta sérülések csökkentését szolgálja.
Eddig csak 260 lovas, aszfaltszaggató változatban volt kapható a Mazda hobbiterepjárója, a CX-7-es. Bár automatikus váltót még mindig nem rendelhetünk az autóhoz, újabb lökést adhat a sikerének, hogy izmos dízelmotorral is kapható. Tesztünk során kiderült, a Mazda nem áldozta fel a sportos vezetést a gazdaságosság oltárán, a CX-7 élményautó maradt és nem fogyaszt sokat.
A jót könnyű megszokni, a legjobbról nehéz lemondani. A benzines izom-Mazda után kissé halványan muzsikált a dízel tömegmodell, de ha nem a vezetési élményre tesszük a hangsúlyt, akkor a végső számadásnál nehéz lenne a döntés. Mazda6: benzinest vagy dízelt vegyünk? A négy- vagy ötajtós kérdésre egyértelmű a válasz.