szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A JATO Dynamics legfrissebb európai új autó regisztrációkról szóló beszámolója szerint az utóbbi hónapban tapasztalható jelentős német piacesés drámai hatással volt mind egy-egy márka eredményére, mind pedig Európa összpiaci eladásaira.

A JATO Dynamics legfrissebb európai újautó regisztrációkról szóló beszámolója szerint az utóbbi hónapban tapasztalható jelentős német piacesés drámai hatással volt mind egy-egy márka eredményére, mind pedig Európa összpiaci eladásaira.

Németországban, Európa újautós nagyhatalmában, 29,8 százalékkal kevesebb autót értékesítettek idén februárban, mint egy évvel ezelőtt. Olaszország a múlt hónapban is megelőzte a németeket, ugyanis náluk még mindig futnak az alacsony károsanyag-kibocsátású új autó vásárlását ösztönző, 1500-5000 euró értékben érvényesíthető becserélési roncsakciók a 10 évvel idősebb autókra.

A Volkswagen Golf az egyik legnagyobb kárvallottja a hirtelen német piacgyengülésnek, így a Ford Fiestát már csak 4737-tel előzte meg idén februárban az egy évvel ezelőtti 9764 -os előnyével szemben. Az elmúlt hónapban a Golf eladások 4%-kal csökkentek Európa-szerte, ami elsősorban a 9,4 százalékos németországi általános visszaesésnek köszönhető. A modell teljes európai eladásainak szinte a fele (februárban 45,2 százalék) a német piacon történik.

Az Egyesült Királyságban a jelenleg futó meghosszabbított roncsprémium március végén fut ki, míg Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban a 2010-es év későbbi szakaszaiban fejeződnek be a hasonló kedvezmény-programok. Ezen piacoknak köszönhetően a februári új autó eladási eredmények Európában összességében még mindig pozitív elmozdulást mutatnak 2009 februárjához képest (Spanyolország +47,2%, Egyesült Királyság +26,4%, Olaszország +20,5% és Franciaország  +18,7%).

Modellek

Továbbra is a Volkswagen Golf vezeti az eladási listákat, bár a német piactól való függése komolyan veszélyezteti az évek során kivívott pozícióját. A főként Nagy-Britanniában, Spanyolországban és Olaszországban hódító Fiesta inkább kamatoztatott a német piacesésből és a Golf gyengüléséből. Magasan ez a két modell vezeti az eladási toplistát, de a Renault Clio, a Fiat Punto, és a Volkswagen Polo is kétszámjegyű növekedést tudhat magáénak tavaly februárhoz képest. Az Opel/Vauxhall új Astra igen erősen tört be a piacra, ennek köszönhetően ki is lökte a Ford Focust a top 10-ből.

Top 10 modell

Modell

Feb. 2010

Feb. 2009

% Változás

Jan-Feb 2010

Jan-Feb 2009

% Változás

VOLKSWAGEN GOLF

37,235

38,805

-4.0%

77,206

73,230

+5.4%

FORD FIESTA

32,498

29,041

+11.9%

71,696

60,833

+17.9%

RENAULT CLIO

27,334

17,683

+54.6%

59,603

34,713

+71.7%

FIAT PUNTO

26,413

18,577

+42.2%

54,272

35,699

+52.0%

VOLKSWAGEN POLO

26,026

19,904

+30.8%

57,985

38,396

+51.0%

PEUGEOT 207

25,295

25,848

-2.1%

50,232

51,205

-1.9%

FIAT PANDA

21,854

21,024

+3.9%

44,110

38,556

+14.4%

OPEL/VAUXHALL CORSA

21,144

20,562

+2.8%

44,213

39,989

+10.6%

RENAULT MEGANE

20,726

14,790

+40.1%

41,565

27,814

+49.4%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

19,917

16,946

+17.5%

40,228

32,223

+24.8%

Márkák

Februárban is a roncsprémiumok farvizén utazó kisautók befolyásolták elsősorban a márkák teljesítményét. Különösképpen a Renault kamatoztatott sokat a Clio kiugróan magas eladási számaiból. Az Opel/Vauxhall, a Toyota és az Audi is nagy vesztesei voltak a német hanyatlásnak, mindhárom márka értékesítései igen kedvezőtlenül alakultak az elmúlt hónapban.

Top 10 márka

Márka

Feb. 2010

Feb. 2009

% Változás

Jan-Feb  2010

Jan-Feb 2009

% Változás

VOLKSWAGEN

110,436

110,899

-0.4%

232,950

216,264

+7.7%

RENAULT

91,698

71,196

+28.8%

189,902

132,721

+43.1%

FORD

83,431

81,966

+1.8%

178,456

171,823

+3.9%

PEUGEOT

79,268

66,483

+19.2%

160,565

133,762

+20.0%

FIAT

73,133

70,138

+4.3%

154,037

136,213

+13.1%

CITROEN

68,591

57,776

+18.7%

137,764

117,728

+17.0%

OPEL/VAUXHALL

66,354

69,884

-5.1%

134,851

135,606

-0.6%

TOYOTA

44,837

53,230

-15.8%

102,788

103,187

-0.4%

AUDI

40,735

43,287

-5.9%

86,941

89,551

-2.9%

BMW

36,516

33,975

+7.5%

74,336

71,678

+3.7%

Helyi piaci trendek

Ebben a hónapban Olaszországnak sikerült másodszorra is elnyernie az “Európa legnagyobb újautó piaca” címet. A Fiat dominanciája, valamint a kisautók iránti csillapíthatatlan étvágyuk hozzásegítette az olaszokat ahhoz, hogy Európában egyedüliként 200 ezer fölötti újautó eladást produkáljanak idén februárban, valamint 25,2%-os növekedést 2009-hez képest az év első két hónapját vizsgálva.

Spanyolországban 47,2%-kal emelkedtek februárban az újautó forgalomba helyezések. A legtöbbet a Ford Fiesta, a Nissan Qashqai, a Hyundai i30 és az Opel Astra és Corsa nyertek a spanyol piac erősödésén.

Nagy-Britannia is igen szépen muzsikált az újautó eladások terén idén februárban, plusz 28,7%-kal meghaladva a 2009-es év első két hónapjának összesített eredményét. A brit piacon még mindig futnak a meghosszabbított roncsprogramok, melyek bevezetése óta több mint 320 000 új autó talált gazdára. Az SMMT brit autóipari szervezet szerint idén februárban pedig minden ötödik új autót regisztráltak a még futó roncsakcióknak köszönhetően.

Országok teljesítménye

Ország

Feb. 2010

Feb. 2009

% Változás

Jan-Feb  2010

Jan-Feb  2009

% Változás

Ausztria

21,787

18,827

+15.7%

42,669

37,819

+12.8%

Belgium

47,591

45,904

+3.7%

96,967

93,594

+3.6%

Ciprus*

871

1,452

-40.0%

1,848

2,939

-37.1%

Csehország

11,080

9,824

+12.8%

21,893

18,669

+17.3%

Dánia

7,044

7,436

-5.3%

17,708

15,237

+16.2%

Észtország

562

792

-29.0%

1,321

1,809

-27.0%

Finnország

7,630

7,196

+6.0%

19,969

18,739

+6.6%

Franciaország

180,535

152,066

+18.7%

352,013

301,438

+16.8%

Németország

194,846

277,740

-29.8%

376,035

467,125

-19.5%

Nagy Britannia

68,686

54,359

+26.4%

214,165

166,446

+28.7%

Görögország

13,432

15,533

-13.5%

40,017

35,758

+11.9%

Magyarország

3,086

7,254

-57.5%

5,877

13,381

-56.1%

Izland

77

91

-15.4%

165

217

-24.0%

Írország

12,306

8,883

+38.5%

28,865

24,682

+16.9%

Olaszország

201,577

167,341

+20.5%

409,004

326,711

+25.2%

Lettország

329

453

-27.4%

598

949

-37.0%

Litvánia

435

533

-18.4%

874

1,275

-31.5%

Luxemburg

4,081

2,086

+95.6%

7,617

5,243

+45.3%

Norvégia

9,094

6,287

+44.6%

18,791

11,640

+61.4%

Lengyelország

24,390

30,199

-19.2%

49,749

56,859

-12.5%

Portugália

15,358

10,029

+53.1%

29,917

19,023

+57.3%

Szlovákia

3,998

4,063

-1.6%

7,598

7,662

-0.8%

Szlovénia

4,803

4,716

+1.8%

9,853

9,288

+6.1%

Spanyolország

91,434

62,124

+47.2%

161,769

121,498

+33.1%

Svédország

17,972

14,603

+23.1%

33,495

25,902

+29.3%

Svájc*

20,163

17,501

+15.2%

38,897

35,205

+10.5%

Hollandia

37,799

33,840

+11.7%

100,706

89,906

+12.0%

Összesen

1,000,966

961,132

+4.1%

2,088,380

1,909,014

+9.4%

*becsült februári értékek

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.

Biró Csongor Autó

Gyenge 2009 után biztató kezdés a győri Audi gyárban

Az Audi Hungaria Motor Kft. a 2009-es üzleti évet pozitív mérleggel zárta ugyan, de jelentősen visszaesett a termelése, félmillióval kevesebb motor és 30 ezerrel kevesebb autó készült Győrben. Ennek ellenére nem került sor tömeges elbocsátásokra, a létszámot pótszabadságok kiadásával őrizték meg.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

Biró Csongor Autó

Óriási lendületben az autópiac, Renault a hónap győztese

A JATO Dynamics legfrissebb újautó-piaci adatai arra engednek következtetni, hogy a meghosszabbított roncsprogramoknak köszönhetően a nyugat-európai vevők autóvásárlási kedve nem csökkent januárban. Sőt, tovább folytatódott a decemberi aktivitás, mely a januári eladási számokat 14,9 százalékkal javította meg a tavaly januárhoz képest.