szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Színe miatt nevezték DHL-es, lego-, iskola-, Volán-busznak, az biztos, hogy eléggé feltűnő jelenség.

Színe miatt nevezték DHL-es, lego-, iskola-, Volán-busznak, az biztos, hogy eléggé feltűnő jelenség. A maga kategóriájában kifejezetten szép látvány.

Elektromos ablakemelők, kétoldalt oldalajtók, tologatható középső sor, elöl és hátul is állítható manuális klíma, két légzsák, ESP, elektromos tükrök, ködlámpa és Pioneer CD-s rádió. Nagyjából ennyiben ki is merültek a legjobban felszerelt Hyundai kisbusz extrái. A szerény felszereltséghez szerény ár is társul, ilyen áron nem lehet ma Magyarországon 8 személyes kisbuszt vásárolni.

Versenytársak
(hosszú tengelytávval, 8 személyes kivitelben ESP-vel, két tolóajtóval)
Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI (150 LE) 9,51 millió Ft
Toyota Hiace 2,5 D-4D (117 LE) 7,5 millió Ft
Ford Transit 2,4 TDCi (140 LE) 10,132 millió Ft
VW T5 Caravelle 2,0 CR TDI (140 LE) 10,958 millió Ft
Citroen Jumpy 2,0 HDi (136 LE) 7,7 millió Ft
Peugeot Expert Tepee 2,0 HDi (136 LE) 9,2 millió Ft
Fiat Scudo 2,0 (137 LE) 7,969 millió Ft
Opel Vivaro 2,5 CDTi (146 LE) 7,787 millió Ft
Renault Traffic 2,5 dCi (150 LE) 8,07 millió Ft

Valamennyi H1-ben a Hyundai öt előremeneti fokozattal rendelkező, strapabíró, manuális sebességváltója található, amely könnyedén megbirkózik a motor teljes nyomatékával. Cserében viszont gyakran eldobja a hármas fokozatot, olyan rövid a váltóút, hogy egyenletes haladásnál, miközben gurul az autó, hirtelen üresbe ugrik. Nem egyszer csinálta, naponta. Váltója merev és darabos, erőből váltunk. Az egyest gyakran nem veszi be, de szerencsére a nyomatékos 2,5 literes motor kettesben is könnyedén indul. 

Praktikus megoldás, hogy a könnyen kezelhető sebességváltókar a puritán középkonzolon kapott helyet. Az ideális súlyeloszlás, tapadás és teherbírás érdekében a H1 hátsókerékmeghajtású, de erről csak vizes burkolaton és murvás talajon vehetünk tudomást, a 136 lóerő kevés a drifteléshez. Annál is inkább, mert az ódivatú ESP rögtön közbelép, és jelentősen elveszi a gázt.

 

További képek a galériában. Kattintson a képre!
am


Elöl MacPherson rugóstagokból, hátul ötlengőkaros tekercsrugókból áll a felfüggesztés, bírja a terhelést, mégis komfortos utazást biztosít. De csak jó minőségű úton. Rossz, kátyús úton teherautósan viselkedik, dobál, csattog, üt és kellemetlen a futómű, csak győzzük a rodeót. Macskaköves úton terheletlenül egyenesen borzasztó. Igaz, nem luxus egyterű, hanem egyszerű kisbusz, haszongépjármű génekkel.

Fedélzeti számítógépe kis tudású, fogyasztást például nem mér. Mi megmértük: a városban, autópályán és országúton megtett 700 kilométer során 8,4 literes átlagot mértünk úgy, hogy a H1-en téli gumik voltak, gyakran öt személlyel, gyakran telepakolva autóztunk.

A vezető nem sok helyre pakolhat, az ajtózsebek szűkek, de egy nagyobb palack elfér az alsó tartóban, a kesztyűtartó két rekeszből áll, a pohártartók sötétben nehezen megközelíthetőek. Könyöktámasz nincs, a hátsó sorokban ülők is csak a csomagtartó méretében bízhatnak, az szerencsére elég nagy ahhoz, hogy rövid utazásokhoz akár mind a nyolcunk cuccát befogadja.

Még sosem voltam autóstul megmérve, ennek is eljött az ideje: a H1-gyel akáctőkéért mentünk egy fatelepre, ahol megmázsáltak minket. A fiammal együtt 2280 kilót nyomtam a H1-ben. A tuskókkal 100 kilóval többet.

Az osztott középső pad tologatása révén hatalmas a lábtér, sétálni lehet az üléssorok között. A hatalmas autó legnagyobb hátránya a rögzített harmadik sor. Az üléseket még ledönteni sem lehet, kiszedni sem, így az a nagyság előnye minimálisra csökken, ha variálni szeretnénk. A H1 nyolcszemélyes kisbusz és kész, bútort, kerékpárt, motort szállítani nem alkalmas. Egy kisebb költöztetést azért bevállaltam, két fuvarral minden befért, persze nagyobb bútorok nem. Telepakolva sem változott a lendület, autópályán is kényelmesen és gyorsan közlekedtünk, a kisebbik motorral is (a nagyobb 170 lovas).

Nincs hátsó ablaktörlő, esőben, rossz időben ez jelentősen korlátozza a kilátást, szerencsére valamelyest kárpótolnak a méretes külső visszapillantó tükrök. Biztonsági arzenálja szegényes, a két légzsák sem túl biztató. A biztonsági öv bekötésére nem figyelmeztet.

Biró Csongor

 

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

 

További képek a galériában
am

 

Hyundai H1 Tour 2,5 CRDi
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)2497
Környezetvédelmi besorolásEURO 4
Max. teljesítmény lóerő136 lóerő 3800-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm343 Nm 1750-2500-as fordulaton 
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)3200
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)5125/1920/1935
Csomagtér851 liter
Saját tömeg (kg)2150
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)n.a.
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/hn.a.
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városin.a.
Országútin.a.
Vegyesn.a.
Tesztfogyasztás8,4
CO2 kibocsátás (g/km)n.a.
ÁRA 6949 millió forint

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!