Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5fffebe4-a1c6-4ccf-b6a9-a9c8cd96aa09","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani, hogy Gyárfás Tamás Portik Tamással beszélgetve széttárta a kezét.","shortLead":"Ránki Sára a Válasz Online podcastjében mesélte el, hogyan lehetett egy hangfelvétel alapján megállapítani...","id":"20250501_Gyarfas-ugy-hangfelvetelek-Portik-Tamas-Fenyo-gyilkossag-birosagi-szakerto-Ranki-Sara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fffebe4-a1c6-4ccf-b6a9-a9c8cd96aa09.jpg","index":0,"item":"d1c31e56-129c-4313-a640-cb449c920c77","keywords":null,"link":"/kultura/20250501_Gyarfas-ugy-hangfelvetelek-Portik-Tamas-Fenyo-gyilkossag-birosagi-szakerto-Ranki-Sara-ebx","timestamp":"2025. május. 01. 10:27","title":"Eddig nem ismert részleteket árult el a Gyárfás-Portik-hangfelvételekről a Fenyő-gyilkosság bírósági szakértője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022bc3d9-a09c-4568-8bf8-742c50056a28","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több év után is döbbenetes részletek derülnek ki a tongai vulkánkitörés erejéről, mely úgy tűnik, az űrben is éreztette hatását. Ami bizonyos szempontból aggasztó.","shortLead":"Több év után is döbbenetes részletek derülnek ki a tongai vulkánkitörés erejéről, mely úgy tűnik, az űrben is éreztette...","id":"20250501_tongai-vulkankitores-lokeshullam-ur-hatara-hatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022bc3d9-a09c-4568-8bf8-742c50056a28.jpg","index":0,"item":"9b51eddd-2c06-4b1d-82bb-49899a136ad9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250501_tongai-vulkankitores-lokeshullam-ur-hatara-hatasok","timestamp":"2025. május. 01. 20:03","title":"Akkorát robbant a víz alatti vulkán, hogy az űr pereme is beleremegett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b5a3529-61a3-458b-a8f1-f11897266418","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érett felnőtt működés sajátossága, hogy tudunk haragudni is az édesanyánkra, miközben nagyon szeretjük. Hogyan tudjuk érett fejjel tisztázni a gyerekként megélt sérelmeinket és megbocsátani a hibáiért? Hol akadhat meg ez a folyamat, és mivel lehet továbblendíteni? Mi a jelentősége a serdülőkornak az anya-gyerek kapcsolatban, és mi múlik az apákon?","shortLead":"Az érett felnőtt működés sajátossága, hogy tudunk haragudni is az édesanyánkra, miközben nagyon szeretjük. Hogyan...","id":"20250502_Az-anyak-napja-a-megbocsatase-is-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b5a3529-61a3-458b-a8f1-f11897266418.jpg","index":0,"item":"2025e331-6758-40e3-acbd-a4cb50552666","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250502_Az-anyak-napja-a-megbocsatase-is-lehet","timestamp":"2025. május. 02. 09:28","title":"Az anyák napja a megbocsátásé is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20bd5138-303a-4446-8fec-580d271f64b2","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A közleménnyel Peking a Fehér Ház állításaira vágott vissza.","shortLead":"A közleménnyel Peking a Fehér Ház állításaira vágott vissza.","id":"20250430_kina-usa-covid-eredet-vita","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20bd5138-303a-4446-8fec-580d271f64b2.jpg","index":0,"item":"23c1fd8f-57cf-447f-8c28-f784318fa900","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_kina-usa-covid-eredet-vita","timestamp":"2025. április. 30. 16:00","title":"Kína szerint az Egyesült Államokból indulhatott ki a koronavírus-járvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76ec483e-f948-482a-802e-984e1272d7ca","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Több mint 700 ezer forinttal tartoznak az egyik ott dolgozónak.","shortLead":"Több mint 700 ezer forinttal tartoznak az egyik ott dolgozónak.","id":"20250501_Elkuldte-de-nem-fizette-ki-a-dolgozokat-a-paksi-atomeromuvet-epito-egyik-orosz-ceg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76ec483e-f948-482a-802e-984e1272d7ca.jpg","index":0,"item":"2333b672-1a8d-40f0-a6ad-9b9fe016591f","keywords":null,"link":"/kkv/20250501_Elkuldte-de-nem-fizette-ki-a-dolgozokat-a-paksi-atomeromuvet-epito-egyik-orosz-ceg","timestamp":"2025. május. 01. 21:14","title":"Elküldte, de nem fizette ki a dolgozókat a paksi atomerőművet építő egyik orosz cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Győr-iparterület csomópont előtt történt a baleset.","shortLead":"A Győr-iparterület csomópont előtt történt a baleset.","id":"20250501_Baleset-miatt-megallitottak-a-forgalmat-az-M1-es-autopalyan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee9b1a87-ef55-4b8a-8930-461a5a4f93c2.jpg","index":0,"item":"831736d6-965a-4638-8b28-a6c375ff954f","keywords":null,"link":"/itthon/20250501_Baleset-miatt-megallitottak-a-forgalmat-az-M1-es-autopalyan","timestamp":"2025. május. 01. 11:47","title":"Baleset miatt egy időre megállították a forgalmat az M1-es autópályán, de már újra zavartalanul haladhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e24afc6-f8ca-4cb8-af2a-69cce5592082","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Szergej Lavrov nemrég azt nyilatkozta, Washingtontól nem érkezett javaslat. ","shortLead":"Szergej Lavrov nemrég azt nyilatkozta, Washingtontól nem érkezett javaslat. ","id":"20250430_roszatom-oroszorszag-usa-zaporizzsjai-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e24afc6-f8ca-4cb8-af2a-69cce5592082.jpg","index":0,"item":"c8578fba-fb7a-4fd7-bbdc-097ef7771a77","keywords":null,"link":"/vilag/20250430_roszatom-oroszorszag-usa-zaporizzsjai-atomeromu","timestamp":"2025. április. 30. 19:25","title":"Roszatom: Moszkva kész tárgyalni az amerikai jelenlétről a zaporizzsjai atomerőműben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei rendezvényén.","shortLead":"Tompos Márton, a Momentum elnöke posztolt arról, hogy több náci szimbólumot is lehetett látni a Mi Hazánk május elsejei...","id":"20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3e10554-386b-410e-9a33-0df74b8e1fcd.jpg","index":0,"item":"0e11c590-c850-49c5-b587-a58468b16d77","keywords":null,"link":"/itthon/20250502_Karlendites-es-horogkereszt-a-Mi-Hazank-majalisan","timestamp":"2025. május. 02. 12:49","title":"Karlendítés, hitleres tetoválás és horogkereszt a Mi Hazánk majálisán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.
Az Opelnél például 2009-ben különösen az alsó-középkategóriás és a kisautók között nőtt meg jelentősen a cégautók aránya – tudta meg a HVG Cégautó Werger Imrétől, az Opel Southest Europe flottaigazgatójától. Nemcsak azért, mert a magánvásárlók száma nagyobb arányban csökkent, mint a céges vásárlóké, hanem azért is, mert a cégek kis- és középautó-vásárlásaiban is kisebb volt a visszaesés, mint a magasabb kategóriáknál. Az alsó-középkategóriás Opeleknek már kis híján a felét cégek vásárolták (ez az arány 2008-hoz képest csaknem az ötödével nőtt meg), a kisautók céges hányada pedig a harmadával emelkedett, 34 százalékra. A középkategóriában különösebben nem változott a cégautók aránya, továbbra is magas, megközelítőleg 70 százalék. Az opeles flottaigazgató szerint 2010-ben nem vásárolnak majd több cégautót, mint 2009-ben – bár a meghosszabbított futamidejű szerződések kifuttatásakor még várható újautó-értékesítés, s nagyobb tenderek megjelenése is befolyásolhatja a flottapiacot –, de a magánvásárlások további csökkenése miatt a céges vásárlások arányának növekedésére számít.
Kivárás, halasztás Ez nem jelenti azt, hogy 2009 jó év lett volna a cégautópiacon. Épp ellenkezőleg: sok cég kivárással, halasztással reagált a válságra, így összességében csaknem 30 ezerrel kevesebb személyautót vásároltak cégautónak, mint 2008-ban.
„A cégautópiacot is jelentősen gyengítette a devizaárfolyam-kockázat és -veszteség növekedése, a cégek kapacitáscsökkentése, létszámleépítése, takarékoskodása” – mondta a HVG Cégautó érdeklődésére Erdélyi Péter, az MGE társelnöke. A cégek a válságot enyhítendő jellemzően elhalasztják a gépjárműbeszerzéseket (a használt autók cseréjét), meghosszabbítják a lízingszerződéseket. Egyebek között ezért is csökkent a cégautók száma 2009-ben – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint – összességében mintegy 10 százalékkal. Ugyanakkor kevesebbet is futnak az autók, mivel a válság miatt visszaestek a szolgáltató cégek megrendelései. Az MGE-társelnök az év második felében némi gazdasági élénkülésre számít, ami miatt a céges vásárlások lassú növekedését valószínűsíti. Már most növekvő aktivitást lát a közepes cégeknél és a multiknál. Az utóbbiak egy részét ráadásul az anyacég flottabeszerzési szerződései kötik, amelyek alapján nehezebben halaszthatják tovább a cserét.
„A vásárlók szinte teljes köre újragondolta cégautó-politikáját, ezért nagyon sok szereplő volt, aki nemhogy nem cserélt, hanem a meglévő parkot is drasztikusan visszafogta” – mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Sok olyan cég vett búcsút cégautói egy részétől, ahol a cégjármű az elmúlt tíz évben alapvető munkatársi járandóság volt. Máshol a prémiumautókat felső-közép vagy középkategóriás autókkal váltották fel, s ahol csak megtehették, elhalasztották az autóparkcserét.
A csökkentés főleg a juttatásautókat érintette: ha nem elsősorban a munkához kellett a munkatársaknak az autó, azt sok helyen vissza is vették tőlük. A munkaautók számát és használatát a cégek általában nem korlátozták, a magánhasználatot viszont például azzal már igen, hogy a hétvégi tankolásokat már nem fizeti a cég. Vezetői szinteken, főleg a felsővezetőknél nincs jelentős változás: ugyanolyan felszereltségű autókat kapnak, és ugyanolyan feltételekkel használhatják azokat, mint a válság előtt.
Cégautó-kereskedők szerint azonban az új autók beszerzése, vagyis a használtak esedékes cseréje nem húzható egy-másfél éven túl. Ezt elsősorban műszaki okokkal – a szervizköltségek aránytalan megnövekedésével – indokolják, mert emiatt a lízingcégek olyan magasra emelhetik a bérleti díjat, hogy inkább megéri új autókat venni.
Növekvő kedvezmények Az értékesítési kedvezmények a válság hatására nemhogy csökkentek volna, hanem éppen hogy nőttek. A magánautó-piaci legfeljebb 30 százalékos listaárkedvezményt a flottapiaci értékesítésben akár 5–15 százalékkal is megfejelik (bár a legtöbben üzleti titokra hivatkozva elhárítják a választ), ami erősen függ a modelltől, a flottanagyságtól, a piaci partnertől vagy éppen az aktuális magánautó-akcióktól. A Fiat Magyarország például 2010-ben a cégautó-eladások erősítésére Fiat Fiducia + 4 néven külön programot indított: egyes személyautó-modelljeit a legalább egy Fiat haszonjárművel rendelkező ügyfeleknek az alapárnál 30 százalékkal olcsóbban kínálja, a két évről négy évre kiterjesztett garancia ideje alatt 50 százalékos kedvezményt ad minden szervizelésből, plusz egyedi finanszírozást ajánl. A Hyundai Holding Hungary azzal operál, hogy tág tartományban tartja a flottakedvezményt, az a flotta nagyságától és a megvásárolt autó típusától függően 250 ezer forinttól 2,5 millióig, százalékban 7,5-től akár 25 százalékig terjed. A Mazda Motor Hungary szintén a kedvezmények szerepét látja fontosnak, tapasztalataik szerint a flottavásárlók közül sokan a nagyobb kedvezményre várva használják tovább az autókat.
A legnagyobb, több 10 százalék kedvezménnyel meghirdetett készletkiárusításoknál is ügyelnek arra az autós cégek, hogy flottapartnereiknek vagy a több cégautót vásárlóknak a kiárusítási kedvezménynél is legalább 1-2 százalékkal nagyobb kedvezményt adjanak. Ha ez valami okból nem megy, pluszszolgáltatást vagy ajándék felszereltséget kínálnak még a kisebb céges vevőknek is. Nagyobb flottabeszerzések esetében importőri vagy gyári támogatás is mérsékli a listaárat, s azzal már nem versenyezhet egy normál kiskereskedelmi ár. Mindezt figyelembe véve rendkívüli esetben a flottakedvezmény akár 25–45 százalékos is lehet, attól függően, hogy az autóértékesítő azt a kiskereskedelmi árhoz vagy a listaárhoz képest adja meg.
Az MKB Euroleasing Autópark az ORFK 2008-as, 6 milliárd forint értékre meghirdetett, az érdekeltek által többször megtámadott tenderének keretében 4,75 milliárd forint értékben adott lízingbe a rendőrségnek 2009-ben 700, illetve ad 2010-ben 800 Ford Focust (a tender keretében további 600 járművet a K&H Autóparktól lízingel a rendőrség 1,25 milliárd forint értékben, ezek zöme Opel Astra). A Fordonként 88 ezer forint, három évre vagy 120 ezer kilométer futásteljesítményre szóló havi lízingdíj a piac többi szereplőjének véleménye szerint legalább 10 százalékos kedvezményes ár, reálisnak ugyanis 100 ezer forint fölötti lízingdíjat tartanak.
Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója szerint a cégek visszafogták a beszerzéseket, és csökkentették a költségeket – kisebb flottákat vásároltak, a több száz darabos megrendelések elmaradtak –, a flották üzemeltetésében pedig prioritássá vált az ár-érték arány és a takarékos üzemeltetés.
„A vevők először az extrákból adnak lejjebb, ha költséget akarnak csökkenteni, a nem fontosakat egyszerűen kihagyják” – mondja Seres László, a Peugeot Hungária vállalati értékesítési menedzsere. Náluk az autóeladásban nőtt a flottás, vagyis a nagy ügyfelek aránya, s 2010-ben már eddig is növekedett az ajánlatkérések száma, a Peugeot-menedzser erre alapítja, hogy a cégautó-eladásokban nem lesz akkora visszaesés, mint a teljes autópiacon. Számol a halasztott beszerzések aktiválásával, továbbá a nagyobb rendőrségi és esetleg MÁV-os flottabeszerzéssel is. Seres szerint Magyarországon csupán két ezres darabszámú tender is átformálhatja a piacot.
A hitelfeltételeknek a cikk elején ismertetett szigorodása miatt a céges autók eladásában is nőtt a pénzügyi lízing és az operatív lízing aránya. 2009-ben a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a flottafinanszírozáson belül az ügyleteknek már csaknem a háromnegyede, 72 százaléka operatív lízing volt, 2010. januárban pedig már a 77 százaléka.
A flottafinanszírozási szerződések száma 2009-ben a 2008-as 41 százalékára esett vissza, tudtuk meg Tekse Kálmántól, a Lízingszövetség flottabizottságának elnökétől (az úgynevezett retail finanszírozásban, azaz a magánügyfeleknél ennél is jobban, 65 százalékkal). A flottabizottsági elnök nem vár javulást 2010-ben, szerinte az első hónapok statisztikái alapján a magán- és a céges piac összes szerződésszáma a 2009-es 70 ezerről akár 46 ezerre is visszaeshet. A flottafinanszírozás összege 2009-ben 50 százalékkal csökkent Magyarországon – a Lízingszövetség éves jelentése szerint –, ez közel 48 milliárd forintos visszaesés a korábbi évekhez képest.
Készlethiány „Az autóimportőrök a kevés vásárló miatt nem mernek nagy tételben autót rendelni” – mondja Tekse Kálmán. A csökkenő megrendelések miatti elbocsátások, üzemleszerelések következtében a gyártási kapacitások is csökkentek – tulajdonképpen már az üzemekben sincsenek autók –, az importőröknél a kisöpört készletek miatt alig vannak raktáron kocsik, s a márkakereskedések is jóval kisebb készleteket tartanak, így ha valaki új autót akar, sokkal hosszabb várakozási időre kell számítania, ez egy középkategóriás autónál átlagosan legalább négy hónap. A magasabb kategóriájú, vezetői autóknál azért nincs ilyen probléma, mert azok javarészt korábban is megrendelésre készültek.
A vállalkozások sorra leépítenek, és leállítják beszerzéseiket – állítja Nagy Norbert, a Kia Motors Hungary igazgatója. Szerinte ezért új autók vásárlásakor a bérlet és a lízing kerül majd gyakrabban szóba, mert az nem jár egyszeri nagy kiadással. Ugyanakkor úgy véli, beszerzéskor nem a kedvezmény mértéke, hanem a teljes bekerülési költség a lényeges. „Egy akár 30 százalékos kedvezménnyel kínált középkategóriás presztízsautó ára még mindig magasabb, mint a mi kínálatunkban szereplő, ugyanolyan teljesítményű modellé” – véli az igazgató. Emellett szerinte az üzembentartási, ezen belül a szervizköltség a meghatározó, e téren a maguk részéről a Kia hétéves garanciáját tekinti előnyösnek.
2010 eleje az autópiacon hasonló volt, mint a 2009-es év, bár a csökkenés üteme mérséklődött. A cégautó-különszámnak nyilatkozó piaci szereplők egy része szerint már most is lenne igény több céges autóra, de ehhez hitelekre lenne szükségük, a pénzintézetek viszont kevésbé vállalnak kockázatot. Egyes flottakezelők és kölcsönzők is nehezebben jutnak hitelhez, ezért az ügyfelek a tőkeerősebb flottacégekhez mennek, mert ott hamarabb jutnak autóhoz.
Az elmúlt egy évben mintegy hétmilliárd forintos megtakarítást értek el Magyarországon a vállalkozások azzal, hogy GPS flottakövetéssel látták el járműveiket. A piac még nem telített, az alkalmazások kiépítésében most a közműszolgáltatók és a multinacionális vállalatok járnak az élen.
A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.
A Lízingszövetség éves jelentése alapján 2009-ben 23 százalékkal csökkent a flottafinanszírozás Magyarországon, ami közel 48 milliárd forintos visszaesést jelent a korábbi évekhez képest. Bár a gazdaság minden területén jelentősen mérséklődött a forgalom, a legjobban az autó és az ingatlan értékesítés érezte meg a válság hatását.
Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.
A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvényt idei egyetlen ülésszakán úgy módosította a parlament, hogy a biztosítónak kötelező műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha az üzembentartó nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő 8 napon belül helyreállíttatja azt - a módosítás április elsején lép hatályba.
Átlagosan feleannyi új gépjárművet helyeztek forgalomba az idei év első negyedévében Magyarországon, mint a tavalyi hasonló időszakban - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).