Tetszett a cikk?

A válság első teljes évében, 2009-ben a céges autók értékesítése kisebb mértékben csökkent, mint a magánautóké, így a cégszemélyautó-eladások aránya a teljes értékesítésben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint már meghaladta az 50 százalékot. Piacelemzők szerint 2010-ben ez az arány 60 százalék körül is maradhat. Ennek előjeleként a januárban értékesített személygépkocsiknak már 61 százalékát cégek vásárolták meg, mivel a hitelszigorítások – az autóhitel futamideje maximum 84 hónap, forinthitelnél legalább 25, euróhitelnél 40, más devizahitelnél 55 százalék kell legyen az önrész – inkább sújtják a magánvásárlókat, mint a cégeket.

Az Opelnél például 2009-ben különösen az alsó-középkategóriás és a kisautók között nőtt meg jelentősen a cégautók aránya – tudta meg a HVG Cégautó Werger Imrétől, az Opel Southest Europe flottaigazgatójától. Nemcsak azért, mert a magánvásárlók száma nagyobb arányban csökkent, mint a céges vásárlóké, hanem azért is, mert a cégek kis- és középautó-vásárlásaiban is kisebb volt a visszaesés, mint a magasabb kategóriáknál. Az alsó-középkategóriás Opeleknek már kis híján a felét cégek vásárolták (ez az arány 2008-hoz képest csaknem az ötödével nőtt meg), a kisautók céges hányada pedig a harmadával emelkedett, 34 százalékra. A középkategóriában különösebben nem változott a cégautók aránya, továbbra is magas, megközelítőleg 70 százalék. Az opeles flottaigazgató szerint 2010-ben nem vásárolnak majd több cégautót, mint 2009-ben – bár a meghosszabbított futamidejű szerződések kifuttatásakor még várható újautó-értékesítés, s nagyobb tenderek megjelenése is befolyásolhatja a flottapiacot –, de a magánvásárlások további csökkenése miatt a céges vásárlások arányának növekedésére számít.

Kivárás, halasztás
Ez nem jelenti azt, hogy 2009 jó év lett volna a cégautópiacon. Épp ellenkezőleg: sok cég kivárással, halasztással reagált a válságra, így összességében csaknem 30 ezerrel kevesebb személyautót vásároltak cégautónak, mint 2008-ban.

„A cégautópiacot is jelentősen gyengítette a devizaárfolyam-kockázat és -veszteség növekedése, a cégek kapacitáscsökkentése, létszámleépítése, takarékoskodása” – mondta a HVG Cégautó érdeklődésére Erdélyi Péter, az MGE társelnöke. A cégek a válságot enyhítendő jellemzően elhalasztják a gépjárműbeszerzéseket (a használt autók cseréjét), meghosszabbítják a lízingszerződéseket. Egyebek között ezért is csökkent a cégautók száma 2009-ben – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint – összességében mintegy 10 százalékkal. Ugyanakkor kevesebbet is futnak az autók, mivel a válság miatt visszaestek a szolgáltató cégek megrendelései. Az MGE-társelnök az év második felében némi gazdasági élénkülésre számít, ami miatt a céges vásárlások lassú növekedését valószínűsíti. Már most növekvő aktivitást lát a közepes cégeknél és a multiknál. Az utóbbiak egy részét ráadásul az anyacég flottabeszerzési szerződései kötik, amelyek alapján nehezebben halaszthatják tovább a cserét.

„A vásárlók szinte teljes köre újragondolta cégautó-politikáját, ezért nagyon sok szereplő volt, aki nemhogy nem cserélt, hanem a meglévő parkot is drasztikusan visszafogta” – mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Sok olyan cég vett búcsút cégautói egy részétől, ahol a cégjármű az elmúlt tíz évben alapvető munkatársi járandóság volt. Máshol a prémiumautókat felső-közép vagy középkategóriás autókkal váltották fel, s ahol csak megtehették, elhalasztották az autóparkcserét.

A csökkentés főleg a juttatásautókat érintette: ha nem elsősorban a munkához kellett a munkatársaknak az autó, azt sok helyen vissza is vették tőlük. A munkaautók számát és használatát a cégek általában nem korlátozták, a magánhasználatot viszont például azzal már igen, hogy a hétvégi tankolásokat már nem fizeti a cég. Vezetői szinteken, főleg a felsővezetőknél nincs jelentős változás: ugyanolyan felszereltségű autókat kapnak, és ugyanolyan feltételekkel használhatják azokat, mint a válság előtt.

Cégautó-kereskedők szerint azonban az új autók beszerzése, vagyis a használtak esedékes cseréje nem húzható egy-másfél éven túl. Ezt elsősorban műszaki okokkal – a szervizköltségek aránytalan megnövekedésével – indokolják, mert emiatt a lízingcégek olyan magasra emelhetik a bérleti díjat, hogy inkább megéri új autókat venni.

Növekvő kedvezmények
Az értékesítési kedvezmények a válság hatására nemhogy csökkentek volna, hanem éppen hogy nőttek. A magánautó-piaci legfeljebb 30 százalékos listaárkedvezményt a flottapiaci értékesítésben akár 5–15 százalékkal is megfejelik (bár a legtöbben üzleti titokra hivatkozva elhárítják a választ), ami erősen függ a modelltől, a flottanagyságtól, a piaci partnertől vagy éppen az aktuális magánautó-akcióktól. A Fiat Magyarország például 2010-ben a cégautó-eladások erősítésére Fiat Fiducia + 4 néven külön programot indított: egyes személyautó-modelljeit a legalább egy Fiat haszonjárművel rendelkező ügyfeleknek az alapárnál 30 százalékkal olcsóbban kínálja, a két évről négy évre kiterjesztett garancia ideje alatt 50 százalékos kedvezményt ad minden szervizelésből, plusz egyedi finanszírozást ajánl. A Hyundai Holding Hungary azzal operál, hogy tág tartományban tartja a flottakedvezményt, az a flotta nagyságától és a megvásárolt autó típusától függően 250 ezer forinttól 2,5 millióig, százalékban 7,5-től akár 25 százalékig terjed. A Mazda Motor Hungary szintén a kedvezmények szerepét látja fontosnak, tapasztalataik szerint a flottavásárlók közül sokan a nagyobb kedvezményre várva használják tovább az autókat.

A legnagyobb, több 10 százalék kedvezménnyel meghirdetett készletkiárusításoknál is ügyelnek arra az autós cégek, hogy flottapartnereiknek vagy a több cégautót vásárlóknak a kiárusítási kedvezménynél is legalább 1-2 százalékkal nagyobb kedvezményt adjanak. Ha ez valami okból nem megy, pluszszolgáltatást vagy ajándék felszereltséget kínálnak még a kisebb céges vevőknek is. Nagyobb flottabeszerzések esetében importőri vagy gyári támogatás is mérsékli a listaárat, s azzal már nem versenyezhet egy normál kiskereskedelmi ár. Mindezt figyelembe véve rendkívüli esetben a flottakedvezmény akár 25–45 százalékos is lehet, attól függően, hogy az autóértékesítő azt a kiskereskedelmi árhoz vagy a listaárhoz képest adja meg.

Az MKB Euroleasing Autópark az ORFK 2008-as, 6 milliárd forint értékre meghirdetett, az érdekeltek által többször megtámadott tenderének keretében 4,75 milliárd forint értékben adott lízingbe a rendőrségnek 2009-ben 700, illetve ad 2010-ben 800 Ford Focust (a tender keretében további 600 járművet a K&H Autóparktól lízingel a rendőrség 1,25 milliárd forint értékben, ezek zöme Opel Astra). A Fordonként 88 ezer forint, három évre vagy 120 ezer kilométer futásteljesítményre szóló havi lízingdíj a piac többi szereplőjének véleménye szerint legalább 10 százalékos kedvezményes ár, reálisnak ugyanis 100 ezer forint fölötti lízingdíjat tartanak.

Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója szerint a cégek visszafogták a beszerzéseket, és csökkentették a költségeket – kisebb flottákat vásároltak, a több száz darabos megrendelések elmaradtak –, a flották üzemeltetésében pedig prioritássá vált az ár-érték arány és a takarékos üzemeltetés.

„A vevők először az extrákból adnak lejjebb, ha költséget akarnak csökkenteni, a nem fontosakat egyszerűen kihagyják” – mondja Seres László, a Peugeot Hungária vállalati értékesítési menedzsere. Náluk az autóeladásban nőtt a flottás, vagyis a nagy ügyfelek aránya, s 2010-ben már eddig is növekedett az ajánlatkérések száma, a Peugeot-menedzser erre alapítja, hogy a cégautó-eladásokban nem lesz akkora visszaesés, mint a teljes autópiacon. Számol a halasztott beszerzések aktiválásával, továbbá a nagyobb rendőrségi és esetleg MÁV-os flottabeszerzéssel is. Seres szerint Magyarországon csupán két ezres darabszámú tender is átformálhatja a piacot.

A hitelfeltételeknek a cikk elején ismertetett szigorodása miatt a céges autók eladásában is nőtt a pénzügyi lízing és az operatív lízing aránya. 2009-ben a Magyar Lízingszövetség adatai szerint a flottafinanszírozáson belül az ügyleteknek már csaknem a háromnegyede, 72 százaléka operatív lízing volt, 2010. januárban pedig már a 77 százaléka.

A flottafinanszírozási szerződések száma 2009-ben a 2008-as 41 százalékára esett vissza, tudtuk meg Tekse Kálmántól, a Lízingszövetség flottabizottságának elnökétől (az úgynevezett retail finanszírozásban, azaz a magánügyfeleknél ennél is jobban, 65 százalékkal). A flottabizottsági elnök nem vár javulást 2010-ben, szerinte az első hónapok statisztikái alapján a magán- és a céges piac összes szerződésszáma a 2009-es 70 ezerről akár 46 ezerre is visszaeshet. A flottafinanszírozás összege 2009-ben 50 százalékkal csökkent Magyarországon – a Lízingszövetség éves jelentése szerint –, ez közel 48 milliárd forintos visszaesés a korábbi évekhez képest.

Készlethiány
„Az autóimportőrök a kevés vásárló miatt nem mernek nagy tételben autót rendelni” – mondja Tekse Kálmán. A csökkenő megrendelések miatti elbocsátások, üzemleszerelések következtében a gyártási kapacitások is csökkentek – tulajdonképpen már az üzemekben sincsenek autók –, az importőröknél a kisöpört készletek miatt alig vannak raktáron kocsik, s a márkakereskedések is jóval kisebb készleteket tartanak, így ha valaki új autót akar, sokkal hosszabb várakozási időre kell számítania, ez egy középkategóriás autónál átlagosan legalább négy hónap. A magasabb kategóriájú, vezetői autóknál azért nincs ilyen probléma, mert azok javarészt korábban is megrendelésre készültek.

A vállalkozások sorra leépítenek, és leállítják beszerzéseiket – állítja Nagy Norbert, a Kia Motors Hungary igazgatója. Szerinte ezért új autók vásárlásakor a bérlet és a lízing kerül majd gyakrabban szóba, mert az nem jár egyszeri nagy kiadással. Ugyanakkor úgy véli, beszerzéskor nem a kedvezmény mértéke, hanem a teljes bekerülési költség a lényeges. „Egy akár 30 százalékos kedvezménnyel kínált középkategóriás presztízsautó ára még mindig magasabb, mint a mi kínálatunkban szereplő, ugyanolyan teljesítményű modellé” – véli az igazgató. Emellett szerinte az üzembentartási, ezen belül a szervizköltség a meghatározó, e téren a maguk részéről a Kia hétéves garanciáját tekinti előnyösnek.

2010 eleje az autópiacon hasonló volt, mint a 2009-es év, bár a csökkenés üteme mérséklődött. A cégautó-különszámnak nyilatkozó piaci szereplők egy része szerint már most is lenne igény több céges autóra, de ehhez hitelekre lenne szükségük, a pénzintézetek viszont kevésbé vállalnak kockázatot. Egyes flottakezelők és kölcsönzők is nehezebben jutnak hitelhez, ezért az ügyfelek a tőkeerősebb flottacégekhez mennek, mert ott hamarabb jutnak autóhoz.

További részletek a HVG Cégautó 2010 különszámban. Kapható az újságosoknál, vagy megrendelhető a kiadóban.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Tech

Milliárdokat spórolnak flottakövetéssel a cégek

Az elmúlt egy évben mintegy hétmilliárd forintos megtakarítást értek el Magyarországon a vállalkozások azzal, hogy GPS flottakövetéssel látták el járműveiket. A piac még nem telített, az alkalmazások kiépítésében most a közműszolgáltatók és a multinacionális vállalatok járnak az élen.

hvg.hu Autó

Csökkenhetnek az autólízing-díjak

A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.

Autó

48 milliárd forintos a visszaesés a flottapiacon

A Lízingszövetség éves jelentése alapján 2009-ben 23 százalékkal csökkent a flottafinanszírozás Magyarországon, ami közel 48 milliárd forintos visszaesést jelent a korábbi évekhez képest. Bár a gazdaság minden területén jelentősen mérséklődött a forgalom, a legjobban az autó és az ingatlan értékesítés érezte meg a válság hatását.

Autó

Melyik a legnépszerűbb cégautó Magyarországon?

Az immár harmadszor megjelenő HVG Cégautó különszám értékelő, elemző cikkeiből kiderül, hogyan mentették meg 2009-ben a céges vásárlók az évek óta válságban lévő magyar autópiacot a teljes csődtől, és hogy a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva nekik min kellett változtatniuk az „autópolitikájukban”.

Autó

Műszakira küldheti a biztosító a balesetes autót

A kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) törvényt idei egyetlen ülésszakán úgy módosította a parlament, hogy a biztosítónak kötelező műszaki vizsgára kell küldenie a járművet, ha az üzembentartó nem ad nyilatkozatot arról, hogy a kárfelvétel befejeztét követő 8 napon belül helyreállíttatja azt - a módosítás április elsején lép hatályba.

Autó

Feleannyi autót vettünk, mint tavaly

Átlagosan feleannyi új gépjárművet helyeztek forgalomba az idei év első negyedévében Magyarországon, mint a tavalyi hasonló időszakban - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Ez történt: Megszólalt Duda Ernő virológus a kínai vakcináról

Ez történt: Megszólalt Duda Ernő virológus a kínai vakcináról

Bezárva Magyarországra – Bereményi Géza 75

Bezárva Magyarországra – Bereményi Géza 75

Kijutott az olimpiára a női vízilabda-válogatott

Kijutott az olimpiára a női vízilabda-válogatott