Tetszett a cikk?

Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

Az állami autóflottát üzemeltető Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) adatai szerint a 2009 eleji 381 személyautó az év végére éppen két tucattal lett kevesebb, ebből húszat azért adtak el, mert túl magas volt már a javítási költség, vagy túlfutották magukat (az állami autóflotta átlagos futásteljesítménye 2009 végén csaknem 185 ezer kilométer, átlagéletkora pedig 6,76 év volt). A főigazgatóság csaknem nettó 695,84 millió forintot költött 2009-ben az autók üzemeltetésére, mintegy 115 millió forinttal kevesebbet a megelőző évinél. 

A Porsche Hungária-csoporthoz tartozó Weltauto által értékesített használt állami autókból 2009-ben 5,57 millió, 2010-ben eddig 6,44 millió forint bevételhez jutott a KSZF; összesen húsz járművet – egyebek között Audi A6-ot, VW Borát, VW Golfot és Passatot, Ford Mondeót, Opel Astrát, Saab 9-5-öt, Seat Alhambrát és Suzuki Vitarát – értékesítettek. Az eladott Audi A6-os futásteljesítményben eddig a csúcstartó volt, eladáskor 479 422 kilométert mutatott a kilométerórája (most egy VW Passat áll az élen 469 614 kilométeres futásteljesítménnyel).

Alacsonyabb kategóriában

Minisztériumi felsővezetők, akárcsak a korábbi években, 2009-ben is lemondtak a beosztásukhoz járó jármű-kategóriáról, s alacsonyabb kategóriájúba ültek át: két államtitkár Audi A6-osból VW Passatba, hét szakállamtitkár VW Passatból és Ford Mondeóból Skoda Octaviába (2008-ban nyolc szak- és egy államtitkár döntött hasonlóan). Azok az alkalmazottak, akiknek munkájukhoz – főként vidéki utakhoz – szükségük van autóra, alkalmanként igényelhetik ki a beosztásukhoz igazított kategóriájú járművet a 2009-ben 108 személyautóból álló KSZF-tartalékkeretből. Az alkalmi igénylők a járműveket többnyire kulcsos autóként használják, vagyis saját maguk vezetik, s visszatérés után azonnal be kell vinniük a KSZF által megjelölt garázsban. 

Közbeszerzések

A KSZF 2009 őszén közbeszerzési eljárásban, nettó 20,8 millió forint keretértékben szerződést kötött a négy pályázó közül nyertes Rádió Taxival a cég taxiszolgáltatásainak igénybevételére. A főigazgatóság 2010 márciusában egyéves szerződést kötött a Porsche Interauto Hungariával, hogy a cég nettó 26 millió forint keretösszegig beszállítja a KSZF-flotta Audi, Seat, Skoda és VW modelljeihez szükséges alkatrészeket.

Nagy port felvert közbeszerzési eljárás keretében 2009. decemberben a KSZF öt év után nem a Mollal, hanem az OMV-vel kötött szerződést benzinszállításra. A kormányszóvivői iroda által a cégautó-különszám számára is korrektnek minősített tenderen árkedvezményben az OMV volt jobb – üzemanyagfajtától függően literenként 2–3 forinttal –, összességében a 2010. áprilisi benzináraknál úgy 4,5 százalékkal olcsóbban vállalta a szállítást (a Mol nagyjából 4 százalék engedményével szemben).

Az OMV-nél 2010-ben összesen 50 millió liter benzint vásárolhat az aktuális árnál literenként 11,2–16 forinttal kevesebbért a KSZF-üzemeltetéshez társult azon 600 állami intézmény és cég (például önkormányzatok), amelyek a 2010. január 1-jétől hatályos 338/2009. kormányrendelet alapján többé már nem tartoznak a „nemzetbiztonsági szempontból érzékeny és stratégiailag fontos” szervezetek közé. Az „érzékenynek” megmaradtaknak továbbra is a Mol szállít – mivel Magyarországon egyedül ő a nemzetbiztonsági ellenőrzés alatt álló benzinforgalmazó –, e körbe tartoznak egyebek között a rendőrség, a katasztrófa- és a polgári védelem, a vám- és pénzügyőrség, a büntetés-végrehajtás, a polgári és a katonai nemzetbiztonsági szolgálatok, a szervezett bűnözés elleni koordinációs központ, az Országos Mentőszolgálat, az Országos Atomenergia-hivatal, de a Hungarocontrol Zrt. vagy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. is (nem soroltattak viszont ide például a minisztériumok).

Saját vásárlás

Közbeszerzési eljárást új autókra 2009-ben sem írhatott ki a KSZF, ám az államigazgatási szervezetek, intézmények – a 168/2004. kormányrendelet alapján – maguk is vásárolhatnak járművet a saját költségvetésük terhére. Ezzel 2008. ősz elején élt a környezetvédelmi tárca és a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Az előbbi két Lexus GS hibrid személyautót, az utóbbi egy Volkswagen Passatot és egy Jettát vásárolt (a két autót jelenleg a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium használja). Emellett 15 állami szervezet összesen 77 új Skoda Fabiát vásárolt a még 2002-ben kiírt közbeszerzésben nyertes Porsche Hungariától; a 2002-ben elnyert szállítási keretből (így még 79 autó maradt, amelyek lehívhatók a Porschétól). Ezek nem tartoznak a KSZF által kezelt autóparkba, üzemeltetésükről a vásárló intézményeknek kell gondoskodniuk.

Az állami járműpark 2009-ben operatív lízinges konstrukcióban is bővült, 600 Opel Astrával, ebből 500 a rendőrségnek jutott, 65 a büntetés-végrehajtásnak, 35 pedig a rendvédelmi szolgálatnak. Ily módon ülhettek rendőrök új Ford Focusokba is, a rendőrség 2009-ben 700 Focushoz jutott, s 2010-ben újabb 800-zal bővül e flotta. Ezeket 36 hónapra vagy 90 ezer kilométer megtételéig bérlik, s szintén nem a KSZF, hanem a használó (például a rendőrség) üzemelteti őket.

További részletek a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Ki kaphat cégautót Magyarországon?

Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

hvg.hu Autó

Csak a cégekben bízhatnak az autókereskedők

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzésének megfelelően tovább lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Az MGE szerint ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje jelentősen gátolja, elsősorban a személygépjármű és motorkerékpár értékesítést. Az első öt hónapban 7063 új autót helyeztek forgalomba, 37 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

Kiricsi Gábor (hvg.hu) Autó

Aki cégautóval karambolozik, azt tréningre küldik

Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.

hvg.hu Autó

Milyen autókkal járnak a miniszterek Németországban?

Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.

Autó

Vége a gázolajlopásnak, GPS-szel felügyelik a szállítást

Új GPS flottakövető rendszert vezetett be 163, leginkább 24 tonnás hűtőkamionjaiban az élelmiszer és FMCG termékek hazai szállításában piacvezető Szemerey Transport Kft., így a szállított árumennyiség csaknem 80 százaléka utazik teljes felügyelet alatt.

hvg.hu Autó

Hogyan érintette a válság a cégautópolitikát?

2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.

Autó

Nyaralás cégautóval. Mire figyeljen oda?

Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.

Autó

Ki kit figyel a cégautóban?

A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.