Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e64f09d1-20c0-45b2-8762-a2adc47f4171","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Először sikerült jelentősebb diplomáciai egyezséget elérni a közel 14 hónapja tartó közel-keleti háborúban. Izraelnek és a libanoni Hezbollahnak is nyomós érdeke fűződik a harcok szüneteltetésére, de kérdés, meddig. Az északi front elcsendesedésével a Hamász még jobban elszigetelődik.","shortLead":"Először sikerült jelentősebb diplomáciai egyezséget elérni a közel 14 hónapja tartó közel-keleti háborúban. Izraelnek...","id":"20241127_izrael-hezbollah-tuzszunet-libanon-usa-iran-oroszorszag-hamasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e64f09d1-20c0-45b2-8762-a2adc47f4171.jpg","index":0,"item":"094501e4-c51e-4b25-aa8c-d8cacba57cea","keywords":null,"link":"/360/20241127_izrael-hezbollah-tuzszunet-libanon-usa-iran-oroszorszag-hamasz","timestamp":"2024. november. 27. 17:01","title":"A lefejezett Hezbollahnak megkönnyebbülés a tűzszünet, a kérdés, hogy pusztítóbb fegyverekkel tér-e vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2df2576-bb78-4459-bb64-5a0e88944b90","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fugatto néven mutatta be az Nvidia azt a mesterséges intelligenciát, amit a cég szerint számos területen lehet majd hasznosítani.","shortLead":"Fugatto néven mutatta be az Nvidia azt a mesterséges intelligenciát, amit a cég szerint számos területen lehet majd...","id":"20241126_nvidia-fugatto-mesterseges-intelligencia-hang-zene-szoveg-generalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2df2576-bb78-4459-bb64-5a0e88944b90.jpg","index":0,"item":"cb6fa882-31d0-47e6-a387-be9aa9659924","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nvidia-fugatto-mesterseges-intelligencia-hang-zene-szoveg-generalasa","timestamp":"2024. november. 26. 17:03","title":"Elkészült a „hangok svájci bicskája”, bármilyen szövegből hangot készít az Nvidia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszter reméli, hogy megszolgálja Orbán bizalmát: 375 ezer forintos minimálbért ígér 2027-ig, majd elmagyarázza, hogy teljes foglalkoztatottság mellett emelkedő bérekkel akar produktivitást kicsikarni a cégekből. Növekvő fogyasztás mellett a kkv-k megszűnését pozitívnak tartja – konszolidációt remél.","shortLead":"A miniszter reméli, hogy megszolgálja Orbán bizalmát: 375 ezer forintos minimálbért ígér 2027-ig, majd elmagyarázza...","id":"20241127_Nagy-Marton-Orvendjetek-magasnyomasugazdasag-konszolidacio-kkv-minimalber","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196.jpg","index":0,"item":"af5052fb-18ed-4f61-83a1-782675687ed7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Nagy-Marton-Orvendjetek-magasnyomasugazdasag-konszolidacio-kkv-minimalber","timestamp":"2024. november. 27. 16:50","title":"Nagy Márton szerint Matolcsy utánanyúlt és megpróbálta ellehetetleníteni, de Orbán megmentette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","shortLead":"Jannik Sinner szabadnapjait aktív pihenéssel tölti, csak most nem teniszütőt vett a kezébe.","id":"20241126_Jannik-Sinner-golfozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a2f3aae-466c-4b80-b8b2-8176a0f39770.jpg","index":0,"item":"dce83749-d5f8-4861-b314-b5d4befac699","keywords":null,"link":"/sport/20241126_Jannik-Sinner-golfozik","timestamp":"2024. november. 26. 11:13","title":"Úgy látszik, Jannik Sinner golfban nem remekel, edzője jól ki is nevette – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"“Olyan vagyok, mint Picasso” – üvöltötte a klipforgatáskor Kanye West az áldozat szerint.","shortLead":"“Olyan vagyok, mint Picasso” – üvöltötte a klipforgatáskor Kanye West az áldozat szerint.","id":"20241126_kanye-west-fojtogatas-vad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a21fc28-f776-45f3-9878-0fcd2cb93f3e.jpg","index":0,"item":"ea1b1e68-1673-4424-8a2a-340f23165839","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_kanye-west-fojtogatas-vad","timestamp":"2024. november. 26. 13:41","title":"Kanye West fojtogatni kezdett egy modellt, és azt üvöltötte: \"Ez kib....tt művészet!\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"404aaecd-cc12-4d3c-8209-7bf928e3a76b","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A homokszentgyörgyi tehenészetbe nem találtak olyan helyit, aki „télen-nyáron megbízhatóan” dolgozna.","shortLead":"A homokszentgyörgyi tehenészetbe nem találtak olyan helyit, aki „télen-nyáron megbízhatóan” dolgozna.","id":"20241127_munkaerohiany-vendegmunkasok-homokszentgyorgy-teheneszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/404aaecd-cc12-4d3c-8209-7bf928e3a76b.jpg","index":0,"item":"d7c28725-2487-450c-bb6c-ce1a6e0029fe","keywords":null,"link":"/kkv/20241127_munkaerohiany-vendegmunkasok-homokszentgyorgy-teheneszet","timestamp":"2024. november. 27. 16:26","title":"Akkora a munkaerőhiány, hogy Fülöp-szigetekiek fejik a teheneket egy somogyi faluban ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes szimuláció adhat magyarázatot a jelenségre.","shortLead":"A Voyager–2 űrszonda negyven évvel ezelőtt furcsa mágneses mezőket mért a két bolygónál, most egy számítógépes...","id":"20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfc80c58-054d-464d-af27-7ab9fd3273a0.jpg","index":0,"item":"c33667f2-a65c-4e6b-9348-f46b6eaab2c6","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_uranusz-neptunusz-felszine-magneses-mezo-voyager-2-viz","timestamp":"2024. november. 27. 15:03","title":"Óriási óceánok boríthatják az Uránusz és a Neptunusz felszínét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","shortLead":"A Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienrennwagen a motorsport-történelem méregdrága ikonikus darabja.","id":"20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ca3c805-2f9c-4b91-b2c6-e00b413c9245.jpg","index":0,"item":"0e7b840f-e4e9-489b-8626-cfa392e17974","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_20-milliard-forintnal-ertekesebb-regi-mercedes-var-uj-gazdara","timestamp":"2024. november. 27. 07:59","title":"20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 20-30 százalékkal csökken, akkor a szállítási szolgáltatás 40-60 százalékkal zuhan – jellemzi a nagyhaszonjármű-piaci konjunktúraérzékenységet Berkó László, a Volvo Hungary marketingmenedzsere. A tavalyi adatok ezt látszanak alátámasztani: ha az összes új 3,5 tonna fölötti jármű értékesítését nézzük, 2008-hoz képest 2009-ben 62 százalékkal kevesebb autót adtak el, ezen belül a 3,5–6 tonnás furgonok körében 50, a 6–15 tonna közötti teherautóknál 61, a 15 tonna fölötti nehéz-teherautóknál pedig 67 százalékos volt a mínusz. A szállítási teljesítmény (érték) 2009-ben ennél is jobban, 90 százalékkal csökkent 2008-hoz képest, az értékesítés ezzel a tíz évvel korábbi szintre esett vissza - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
Kivétel persze akad, ha csak egyetlen is. „Rendkívül sikeres évünk volt – mondja 2009-ről Pais József, a DAF kizárólagos hazai képviselője, a Hungarotruck ügyvezető igazgatója. – A teljes 3,5 tonna feletti magyar piacon a 2008-as ötödik helyről az élre ugrottunk, a 6 tonna feletti körben pedig 33 százalékos lett a piaci részesedésünk.” Autóértékesítük 2008-hoz képest nem csökkent, egyszerre több mint százat vásárolt tőlük a Waberer’s és a Révész is. A számukra biztonságot jelentő flottaeladásokat a magyar nehézteherautó-piacon egyébként is döntőnek tartja az ügyvezető, az újonnan eladott 15 tonna feletti haszonjárműveknek ugyanis mintegy 60 százalékát a nagyflottás, vagyis a több száz teherautót üzemeltető fuvarozócégek vásárolják meg.
Már 2008 nyarának elején drasztikusan visszaesett a megrendelések száma, állítják a megkérdezett forgalmazók. Pontos adatok közlésétől elzárkóztak, csak annyit mondtak, hogy – vállalva a kifizetett előleg esetleges elvesztését is – sokan mondták vissza a megrendelésüket, mások meg „csak” nem vettek át minden megrendelt járművet. A kereslet – egyébként Európában általános – visszaesése miatt a gyártók 2009-ben 8–20 százalékkal mérsékelték áraikat, ennek következtében is az értékesítési ár Magyarországon 2008-ról 2009-re átlagosan 20 százalékkal csökkent.
A használt járművek árzuhanása még nagyobb volt: az árak a 2008-asnak átlagosan felére estek vissza, de 2007-ben például egy kétéves használt, 40 tonnás kamiont 50 ezer euróét lehetett eladni, 2010-ben egy ugyanilyet már 32 ezer euróért is meg lehet venni. Ebben, úgy vélik, nyilvánvalóan szerepet játszott, hogy, bár pontos adatokat nem tudnak mondani, szerintük a szokásosnál több a piacon a használt jármű. A használt nagyhaszonjárművek piaca egyébként is meglehetősen kiterjedt, mert a nagy flottabeszerzéseknél a kereskedőknek, importőröknek legfeljebb 36 vagy 48 hónapos visszavásárlási garanciát kell nyújtaniuk, ami azt jelenti, hogy a fuvarozócég a garanciális idő lejártakor a vásárláskor rögzített áron adhatja vissza az importőrnek a járművet. A visszavásárolt használt járművek többnyire alkalmasak még nemzetközi fuvarozásra is, így a forgalmazók az új árának nagyjából a feléért újra értékesítik őket, rendszerint az unión kívül. Mindemellett a 2009-ben megszűnt, egyenként 1–3 autót üzemeltető kiscégek 2-3 ezer járműve is hasonlóan olcsón jelent meg a piacon (2008 végén 20 ezer mikrovállalkozás foglalkozott fuvarozással, 2009 végén viszont már csak 19 ezer).
A kilábalás jelei egyelőre nem mutatkoznak a nagyhaszonjármű-piacon, a teljes 3,5 tonna fölötti park 2009 utolsó negyedévében az azt megelőző negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt, de 2010. januárban már újra csak feleannyit adtak el, mint 2009. decemberben. A nagyhaszonjárműbesszt flottabővítések oldhatnák – ezt látszik igazolni a DAF-példa –, erre azonban 2010-ben a piaci szereplők többsége szerint Magyarországon nincs esély. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária értékesítési igazgatója viszont, éppen ellenkezőleg, azért vár már 2010 nyarának végére egyértelmű erősödést, mert szerinte a vállalkozók 2008-ban és 2009-ben elhalasztották a flottafrissítéseket, de inkább előbb, mint utóbb rá kell szánniuk magukat. Részint azért, mert a járművek átlagéletkora nő – a nemzetközi fuvarozásban használt magyar járművek 2009-ben átlagosan 4-5 évesek voltak, szemben az ideálisnak tartott 3-4 évvel –, másfelől pedig azért, mert csaknem 60 százalékuk Euro3-as motorral üzemel, ami például Németországban az ezt ott büntető autópályadíjak miatt kilométerenként 28 eurócent többletkiadás.
A cégautó-különszám által megkérdezett piaci szereplők a második félévben általában már enyhe élénkülésre számítanak, igaz, fellendülésre többségük csak 2011-ben. A kisebbséget Berkó László jelenti, szerinte a nehéz-teherautók 2010-es eladási száma a magyar piacon a 2009-esnek akár a duplája is lehet, illetve Gyöngyössy István, a Fiat Magyarország Iveco-igazgatója, aki szintén 2010-re várja a fellendülést, vagyis abban bízik, hogy 2010-ben körülbelül ugyanannyi, 600 körüli 3,5 tonna alatti és fölötti Iveco haszonjárművet értékesítenek majd, mint 2009-ben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint is azonban a fuvarozók többsége úgy látja, „a teherautó-piac az elsők között esett vissza, élénkülés viszont csak késéssel mutatkozik majd”.
A 6 tonna feletti Mercedeseket forgalmazó Pappas Autó haszon- és tehergépjármű-értékesítési vezetője, Nagy István csak a nemzetközi vontatópiacon észlel némi javulást, de mivel szerinte valójában minden azon múlik, Nyugat-Európában beindulnak-e az eladások, s Németországból már érkeznek hírek a piac élénküléséről, „2011-re ide is elérhet a lendület”. A MAN kamion- és buszkereskedelmi kft-jének értékesítési igazgatója, Csík Gábor úgy véli, a nehéz-teherautók kereskedelme 2010-ben kettéválik: a használt autóknál viszonylag gyors élénkülésre számít, az újaknál szerinte legfeljebb a második félévben javulhat a piac. A Renault Trucks Hungária 2009-ben 223 járművet adott el, mondja Váncsodi Réka marketingmunkatárs, s ez, bár a cég piaci részesedése még nőtt is, több mint 62 százalékkal kevesebb, mint 2008-ban volt. Ők 2010-ben is csak enyhe bővüléssel számolnak.
„A fuvarpiacon a kisebb cégek kiesése nyomán a túlélők növelhetik részesedésüket, és emiatt szükség lehet fejlesztésekre, ami a lízingpiacon is hozhat fellendülést” – tudta meg a HVG Cégautó Hunyadi Gábortól, a Lízingszövetség truckbizottságának elnökétől. A Lízingszövetség adatai szerint a haszongépjármű-finanszírozási piac 2009 utolsó negyedévében már kissé javult: a finanszírozott érték az utolsó negyedévben az előző évhez képest „csak” 59 százalékkal esett vissza, szemben a harmadik negyedév 65 százalékával.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.
Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Az Oroszország-szakértő egyoldalnyi hivatkozás nélküli szöveget talált abból a cikkből, amit a miniszterelnök politikai igazgatója és beosztottja közösen írt tavaly.