szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Szerettem volna látni az arcát annak a két szlovák testvéremnek, akik megpróbáltak kétoldalról lenyomni a Hungária körúton valamelyik este. Esélyük sem volt. A kis Seat könnyedén hagyta faképnél a hathengeres turbódízel ML-osztályosokat. Nem egy, nem két és nem három lámpánál. Még arra sem volt időm, hogy rájuk mosolyogjak. Tetszettek volna inkább Seat Ibiza SC Cupra Bocanegrát venni.

Félreértés ne essék, ez nem valami cantabriai káromkodás és nem is egy argentin szappanopera bajszos hősszerelmesének a neve. Ez egy autó. Egy kisautó. Egy nagyon mérges kisautó. 180 lóerős.

Seat Ibiza SC Cupra Bocanegra. A Seat a Sociedad Española de Automóviles de Turismo rövidítése, spanyol autómárka, amely a VW bábáskodásával ontja egyre jobb és szebb autóit. Ibiza többek között egy izgalmas kis sziget a Földközi-tengerben, számos híres szórakozóhellyel: Pacha, Café del Mar. Egy autótípus neve is, az Ibizát 1984 óta gyártják, négy generációt ért meg eddig. Az SC a Sport Coupé rövidítése, a háromajtós Seat Ibizának a megnevezése. A Cupra a Seatok legfélelmetesebb változata (Cup Racing). A korábbi Ibizából volt már Cupra változat 115 kW-os teljesítménnyel, sőt, volt egy 1000 darabos Cupra R sorozat is 132 kW teljesítménnyel 1,8 literes turbómotorral. Ennek az utódja az új Cupra, amelyben az 1,4 literes, kettős feltöltésű TSI motor dolgozik, szintén 180 lóerővel. A Bocanegra jelentése fekete száj, az autó orrának díszítésére utal, és felelevenít egy legendát, a hetvenes évek végén gyártott Seat 1200 Sportot, illetve erősebb testvérét, az 1430 Sportot, 49, illetve 57 kW teljesítménnyel.

Autómenedzser.hu

Körbeszaglásztam a Luc Donkerwolke által megrajzolt autót, kerestem a bódító benzin és az ütős vas szagát. Semmi. Beröffentem a motort. Semmi. Nagy gáz. Mennyei. Alacsony fordulaton és kezesen hajtva igazi városi kisautó, ám hergelve, tövig nyomva a gázpedált romboló szörnyeteggé válik. Ez a feloldhatatlan kettősség jellemezte a közösen eltöltött tíz napot. Ha vad kedvem volt, vadultunk, ha nyugodt voltam, akkor csorogtunk. De bármikor képesek voltunk váltani, sőt, még kevertük is a hangulatokat. Én és a Bocanegrám.

Az Ibiza Cupra eszement dolgokra képes, ha eszement a sofőr. Vezetni is tudni kell, mert nem irányítható olyan pontosan, mint egy versenyautó. Mert az Ibiza Cupra távolról sem versenykocsi. Pontatlan és sportkocsihoz méltatlanul könnyed a kormánya, a DSG váltó (duplakuplungos) sem jó annak, aki szándékosan sportosan kívánja vezetni, sőt a futómű sem az aszfaltba harapó változat. El kell fogadni, hogy a Bocanegra sportos kisautó, kis sportautó, de nem több. Aki többet akar kihozni belőle, megjárhatja, a fejre állás garantálható.

A kormány fogása jó, alul vágott, ám túlságosan indirekt, ezért nem tudjuk ideálisan bevágni nagy tempónál a kanyarokat. A váltó arra jó, hogy sportfokozatban kiüvöltsük a szomszédokat az ágyukból, vagy arra, hogy szép finoman városi tempóba, illetve autópályán nyugodtan haladjunk. Amint elkezdünk okoskodni, kézzel váltani, vagy hirtelen a padlógáz technikához folyamodunk, a DSG meghülyül és rosszul, azaz későn vált. Nem konzekvens a működése. A fordulatmérő mutatója belép a tiltott zónába, elviselhetetlenül ordít a motor, még a szépen formált kipufogóvég morgását is túlvisítja. Ha megfelelően adagoljuk a benzint, van egy pont, amikor felváltás előtt V6-osokat megszégyenítő morgás hallatszik a középre helyezett ízlésesen sportos kipufogókból. Csak nem elég hangos. Alapjáraton és alacsony fordulaton egyáltalán nem hallani zúgását.

Az egyedi fílinget sportos kiegészítések fokozzák: B betű a kormányban, szénszálas betétek több helyen, alumínium pedálok, vörös cérnával díszített sportülések, ülésfűtés, panoráma tető (csak billenthető), intelligens xenonlámpák, egyedi (és ronda) felnik, szélesebb nyomtáv, 10 milliméteres ültetés. Plusz a DSG váltó és a 180 lovas moci, és kész is a 6,6 milliós árcédula. Egyedi külső, egyedi belső, egyedi erő és egyedi ár. Kíváncsi vagyok, lesz-e vállalkozó kedvű vásárló erre a drága örömforrásra. A sima Cuprával jobban járunk, annak alapára 5,6 millió forint. És az is 180 lovas, de az is DSG-s. Hiányzik ebből az autóból a komolyabb hifi és egy rendes differenciálzár, ez az XDS csak arra jó, hogy a legjobbkor vegyen el a gázból.

A kérdés adott: szabad-e 180 lóerőt ráengedni az első kerekekre mechanikus diffizár nélkül, illetve rászabadítani olyan vadállatokat az útra, aki ebben élik túl komplexusaikat. Erre válasz a bután és hamar reagáló ESP és a DSG váltó, amelyek megakadályozzák, hogy teljesen elszálljunk.

Az erőt kompresszor és turbófeltöltő közös munkája biztosítja, 2400-es fordulat alatt az előbbi, utána süvítve beszáll a turbó, 3500-as fordulat fölött pedig csak a turbó juttatja csúcsra a motort. A 250 newtonméteres nyomaték 2000-4500-as fordulat között áll rendelkezésre, a Bocanegra 7,2 másodperc alatt van százon, és 224 kilométer/óra a végsebessége. 180 fölé nem hajtottam soha, annyira bizonytalanná vált útfogása nagy sebességen, hogy jobbnak láttam visszavenni a tempóból és inkább a gyors elindulásokra összpontosítottam.

Az Ibiza sportülései nem rosszak, de egy Recaro is belefért volna ebbe az árba, ahogy a Seat Sport AP Racing féknyergei is, amelyeket felár ellenében rendelhetünk a Cuprához, igaz, a gyári fékek is elég combosak (alapból elöl 288, hátul 232 milliméteres, elöl belső hűtésű tárcsákat találunk).

Az ergonómia nincs a helyzet magaslatán, a vészvillogót nehezen találjuk, vezetés közben a klíma és a tetőablak kezelése is bonyolult. Az ajtók szigetelése nem bírja a strapát, az augusztus eleji nagy esőkben beázott menet közben, igaz csak néhány kövér csepp verekedte át a szigetelést. Az órák megvilágítása gyatra, ha nem ég a lámpa, vakon megyünk, nem tudjuk mennyivel. Többnyire többel, mint szabad lenne.

Fogyasztásban sem gyenge a Bocanegra. A legkisebb értéket akkor mutatta a fedélzeti számítógép, amikor egy átmulatott este után vittem haza a szülinapos barátomat. A gázt alig nyomtam, inkább csak a szélirányt figyelve haladtunk. Az 50 kilométeres túra során sikerült 7 literre leszorítanom a fogyasztást, hosszabb távon ez volt a rekord. A több, mint 800 kilométeres teszt során vegyes használatban 8,6 liter benzint fogyasztott átlagban 100 kilométerenként a Seat Ibiza SC Bocanegra.


Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Seat-teszt: a szabadság vándora

Marcona külső, aszfaltszaggató turbó, családias belső, nagy étvágy és hozzá sok élmény – ez a Seat első szabadidős járműve.

hvg.hu Autó

Seat Exeo teszt: Audi a Seattól Passat áron

A 2008-ig gyártott Audi A4-es feltámadt poraiból és spanyolos köntösben, Seat márkajelzés alatt kelleti magát a flottapiacon. Okos és költséghatékony döntés, főleg a válság éveiben. A Seat Exeo 1,6 literes benzinmotorral is vásárolható, de hamarosan kétliteres, 120 lovas dízel is érkezik. Nálunk a 143 lovas kétliteres dízel járt.

hvg.hu Autó

Seat Leon Ecomotive teszt: zöld sárkány

Nem tüzet okád, de nem is kormoz a Seat Leon Ecomotive. A cégautós erények mellett a különleges változat alacsony fogyasztással kecsegtet. Mindez nem megy a kényelem és a dinamika rovására.

Biró Csongor Autó

Seat Exeo ST teszt: déjà vu

Nem a magyar piacra készült, pedig jó lenne, ha egyesek lecserélnék az Audikat Exeókra. Igaz, túl sokat nem spórolnának vele, a Seat Exeo kombi alig két millió forinttal olcsóbb, mint az Audi A4 Avant. De jól felextrázva is megúszható 10 millió forint alatt.

hvg.hu Autó

Seat Ibiza SportCoupé-teszt: sportszelet

Látványosan más, mint a többi. Városban lehet vele pattogni, ám az autópályán nem segít a tuningruha, erőtlen és rugalmatlan, de legalább szép. Előjáték az Ibiza Cuprához. Reméljük lesz az is.

automenedzser.hu Autó

Seat-teszt: az aszfalt ördöge

Mint a színe, olyan ez az autó: mágikus és ördögi. Száguldásra termett, nem hétköznapi használatra. Nagyon kéne.