szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Minden autós rémálma egy téli reggelen, hogy az önindító meg se nyikkan. Egy hideg téli éjszaka után az akkumulátor minden egyes amperére szükség van. Az új akksikban kevesebb hidegindítási teljesítmény van, mint amennyit a gyártó a külső burkolaton ígér – derül ki az ADAC német autóklub tesztjéből.

Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg. Szomorú eredmény született: minden szempontnak csak a Moll márkájú akkumulátor felelt meg, ami azonban árban is a legdrágább.

Melyek a legfontosabb tulajdonságai egy akkumulátornak? Természetesen sok energiatartalék alacsony hőmérsékleten is és hosszú tartósság. Emellett fontos, hogy az autóban az extrém igénybevételt is – mint az extrém hőmérsékletek, lemerülés és rázkódás – károsodás nélkül túlélje. Ahhoz, hogy ezeket a tulajdonságokat objektíven meg tudják ítélni, az ADAC terméktesztelői több vizsgálatot végeztek. Mindegyik akkumulátor modellnek például pontosan meghatározott töltési és lemerülési ciklusban, és meghatározott hőmérsékleteken kellett a teljesítőképességét igazolnia. A stresszteszt a laborban minden akkumulátor esetében közel hat hónapig tartott.

Csak a Moll márkájú M3plusK2 típusjelzésű akkumulátor tudott pozitív eredményeket elérni és így megérdemelten kapta a „jó” osztályzatot az ADAC teszten. A Bosch Silver akkumulátor teljesítménye csak a második helyezéshez volt elegendő. Az indításnál és a tartósságban gyengélkedett, de még éppen megkapta az ADAC kielégítő minősítését. A tesztben résztvevő mindkét Arktis akkumulátor ugyanazokban a kritériumokban gyengélkedtek, mint a Bosch és ez még hiányos tartóssággal is párosult, és így összességében ez csak elégséges minősítésre volt elegendő. A teszt utolsó két helyezettje az Expide Premium EA 772 és a Banner márkájú Power Bull akkumulátorok. Mindkettő már a hidegindításnál elvérzett – még megközelítőleg sem nyújtották azt a teljesítményt, amit a gyártó a külső burkolaton feltüntetett. Ezzel mindkét akkumulátort kizárták a további versenyből és ezért a hiányos minősítést kapták.

2007-ben az aktuális teszt összes akkumulátorát már egyszer bevizsgálta az ADAC. Elszomorító, hogy sok gyártó időközben jelentősen spórolt a minőségen. Ezért ADAC a jövőben is ígér rendszeres akkumulátorteszteket.

Az ADAC 2010-es akkumulátor tesztjének részletes eredménye az Autómenedzser.hu autós portálon olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Napi merítés

Így kell eladni egy akkumulátort!

Most kell jó reklámokat készíteniük azoknak, akik autóalkatrészekkel foglalkoznak, hiszen a mínuszok megérkeztével sorra mondják fel a szolgálatot az éjszakai fagyban hagyott kocsik.

hvg.hu Autó

A gumik és az akkumulátorok okozzák a legtöbb lerobbanást

A német autóklub (ADAC) felmérése szerint 2008-ban a defektek, illetve a lemerült akkumulátorok okozták a legtöbb bajt az autósoknak. A gyártók a kereskedések, és autószervizek tudatlanságát okolják a sikertelenségekért. Ugyanakkor létezik olyan találmány, amely életet lehel a lemerülő akksiba.

hvg.hu Autó

Hogyan kíméljük az akkumulátort télen?

A hideg idő megviseli az autó akkumulátorát is. Ha nulla fok alá csökken a hőmérséklet, csökken az akksi ereje is. Tanácsainkkal viszont télen is fitt marad.

MTI Tech

Szeptembertől tilos kidobni, elégetni az akkumulátorokat

Tilos lesz az ipari és gépjármű akkumulátorok hulladéklerakókba helyezése és elégetése egy szeptember 1-én életbe lépő kormányrendelet alapján - közölte a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) csütörtökön.