Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f9484b36-4f05-4418-be7f-d7d6bc4bbf15","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Emiatt maradhatott el a március 21-re tervezett évadismertető sajtótájékoztató is.","shortLead":"Emiatt maradhatott el a március 21-re tervezett évadismertető sajtótájékoztató is.","id":"20250401_Vizsgalatot-rendelt-el-a-kultusztarca-az-Operahazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9484b36-4f05-4418-be7f-d7d6bc4bbf15.jpg","index":0,"item":"dc2a8d5e-e0e0-44bf-9ca9-add888e747f1","keywords":null,"link":"/kultura/20250401_Vizsgalatot-rendelt-el-a-kultusztarca-az-Operahazban","timestamp":"2025. április. 01. 08:34","title":"Vizsgálatot rendelt el a kultusztárca az Operaházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb","c_author":"Péterfy Gergely","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Péterfy Gergelynek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: hídemberek, lemondatlan, piaszponzor, kontárchat, kikosaraz.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt...","id":"20250330_Peterfy-Gergely-az-en-hetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798faf82-e0ae-44c8-9204-df7184f0a9cb.jpg","index":0,"item":"c94afdd7-2230-445d-82cb-f276ec53d5ac","keywords":null,"link":"/360/20250330_Peterfy-Gergely-az-en-hetem","timestamp":"2025. március. 30. 17:30","title":"Péterfy Gergely: Részeg paprikajancsik mindig kukorékolnak az ablak alatt, hátha sikerül őket végre kikosarazni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a75133b-6265-4a08-bace-a4ad7aa61af7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi többek között azt kiabálta: „nem rendőr kell ide, hanem hóhér. És mindnyájatokat fel kell akasztani”.","shortLead":"A férfi többek között azt kiabálta: „nem rendőr kell ide, hanem hóhér. És mindnyájatokat fel kell akasztani”.","id":"20250330_tisza-part-alairasgyujtes-onkentesek-tamadas-kelenfold-ferfi-elfogatoparancs-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a75133b-6265-4a08-bace-a4ad7aa61af7.jpg","index":0,"item":"b3c7e9da-1933-4a66-807b-112b6d943405","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_tisza-part-alairasgyujtes-onkentesek-tamadas-kelenfold-ferfi-elfogatoparancs-korozes","timestamp":"2025. március. 30. 21:16","title":"Körözik a férfit, aki Kelenföldön rátámadt a tiszás aláírásgyűjtőkre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"360","description":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk be a kormányzati kommunikáció érdekeit, módszereit és céljait.","shortLead":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk...","id":"20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155.jpg","index":0,"item":"2f5f1719-0100-4e3b-ae39-482e0057dd00","keywords":null,"link":"/360/20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","timestamp":"2025. március. 31. 06:30","title":"Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cffb9175-075f-4a6c-940c-d25c555f2b15","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hadseregükkel, haditengerészetükkel és rakétaerejükkel is próbálnak ráijeszteni Tajvanra.","shortLead":"A hadseregükkel, haditengerészetükkel és rakétaerejükkel is próbálnak ráijeszteni Tajvanra.","id":"20250401_Kina-haditengereszet-hadgyakorlat-Tajvan-szigoru-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cffb9175-075f-4a6c-940c-d25c555f2b15.jpg","index":0,"item":"389c45b9-ff3f-45a6-9b0f-f602de1afa67","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Kina-haditengereszet-hadgyakorlat-Tajvan-szigoru-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 01. 08:49","title":"Kína hadgyakorlatot kezdett Tajvan partjainál, és élősködőnek nevezték a sziget elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki. Az európai szélsőjobboldal örül.","shortLead":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki...","id":"20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501.jpg","index":0,"item":"f9c63e22-a31b-4aec-bc4e-2a63c9b76134","keywords":null,"link":"/360/20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","timestamp":"2025. március. 31. 15:45","title":"Die Zeit-vendégkommentár: Orbán lebontja a demokráciát, most a szabad sajtó maradékát veri szét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbb5aa8e-a933-41e1-862d-a53e21fe6285","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tajvani CSBC nevű vállalat több mint 1 tonna robbanóanyaggal felszerelhető robothajót készített, aminek célzását a mesterséges intelligencia vezérli.","shortLead":"A tajvani CSBC nevű vállalat több mint 1 tonna robbanóanyaggal felszerelhető robothajót készített, aminek célzását...","id":"20250331_tajvan-robothajo-hadihajo-kina-haditechnologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbb5aa8e-a933-41e1-862d-a53e21fe6285.jpg","index":0,"item":"f0121ddb-4945-4e66-ba82-2f609b1eafa9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_tajvan-robothajo-hadihajo-kina-haditechnologia","timestamp":"2025. március. 31. 14:03","title":"Komoly fenyegetést jelenthet a kínai hadihajóknak az új tajvani robothajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai elfogatóparancs ellenére december óta nem hajlandó bíró elé állítani a Magyarországra menekült Marcin Romanowski volt lengyel igazságügyminiszter-helyettest. Egy hírverés nélkül elfogadott törvénymódosítással most megtalálták annak a módját is, hogyan védjék meg a PiS korrupcióval vádolt politikusát, ha mégis bíró elé kerülne az ügy. Ehhez nem kellett más, mint Polt Péter és a Varga Zs. András vezette Kúria helyzetbe hozása, amivel a jövőben akár minden politikai szövetséges menedéke garantálva lehet. ","shortLead":"Nemcsak az Európai Unió, de a saját jogszabályait is figyelmen kívül hagyja Magyarország, amikor az európai...","id":"20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7a14814-3db3-4ae1-9dd9-bdfcd8b70d93.jpg","index":0,"item":"c3ef275c-3552-4b14-a983-327d0833bcfe","keywords":null,"link":"/360/20250331_lex-romanowski-menedekjog-torvenymodositas-atadas-Lengyelorszag","timestamp":"2025. március. 31. 09:45","title":"Már törvénymódosítással is védi a hazatoloncolástól korrupcióval vádolt lengyel szövetségesét a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW X1 xDrive28i teszt: búcsú a hathengeres motortól?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős...
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős turbós, amelyet elsőször a BMW legkisebb szabadidő-autójában, az X1-esben próbálhattunk ki összkerékhajtással és kézi kapcsolású hatsebességes váltóval társítva.
A 180 kilowattos (245 LE) erőforrás elődjéhez képest magasabban ívelő teljesítménygörbét, intenzívebb vonóerőt kínál, miközben kevesebb fogyasztást ígér. A dinamizmus, a gyorsulás kétségtelenül javult, a fogyasztásról azonban nem szereztünk pozitív tapasztalatokat a 150 kilométeres tesztút során, ám ne csodálkozzunk a 12 literes átlagon, hisz a lelket kitapostuk az autóból a szerpentineken és a szlovén autópályán.
További képek a galériában
BMW
A 0 és 100 km/h közötti sprinthez mindössze 6,1 másodpercre van szükség, 0,7 másodpercet ver a hathengeres benzinesre a nőies X1. A BMW X1 xDrive28i szériakivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, technikái között fontos megemlíteni a fékenergia-visszanyerést, az automatikus start-stop rendszert és a sebességváltást segítő kijelzőt. Extrafelszerelésként nyolcfokozatú automata váltómű is rendelkezésre választható.
A szériakivitelt gazdagító BMW xDrive összkerékhajtás a BMW X1 xDrive28i erőátviteli rendszerében elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti kifinomult nyomatékelosztásról. Az intelligens összkerékhajtási rendszer a dinamikus menetstabilizáló (DSC, azaz ESP) berendezéssel dolgozik szoros együttműködésben, s időben reagál minden túl- illetve alulkormányozottsági jelenségre, a síkos és laza talajon is hatékony vonóerő-átadás mellett kanyarban is kedvező menetdinamikai tulajdonságokat biztosítva.
Felázott talajon tettük próbára az xDrive rendszert, az autó megcsúszott, a festői hátterű fotózásból nem lett semmi (nem mertem megállni vele), de az autó nem ragadt be, hanem egy lendülettel kimenekült a süppedős tájból. Kemény, jeges havon is közlekedtünk vele, ezzel könnyebben megbirkózott.
BMW
[[ Oldaltörés (A motor) ]]
Az 1997 köbcentiméter összlökettérfogatú aggregát a BMW kettős turbófeltöltő technikájával – amely a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezés, a twin scroll feltöltési koncepció, a kettős vezérműtengely-állítás és a változó szelepvezérlés megoldásaiból áll – 5000-es percenkénti fordulatszámnál 180 kW/245 LE maximális teljesítményt produkál. Az új BMW X1 xDrive28i hajtóműve ezzel nem kevesebb, mint 55 kilowattal szárnyalja túl a BMW mindeddig legerősebb 2,0 literes Otto-motorjának teljesítményét. Ezzel immár olyan teljesítménytartományba lépett, amely az atmoszférikus motorok számára mindeddig csupán több hengerrel és jóval magasabb összlökettérfogattal volt elérhető. A vele összevethető teljesítményszintű hathengeres konstrukciókkal szemben azonban közvetlenül a versenysportból átvett, bedplate vázszerkezetű (osztott konstrukciójú, csapágyházas) alumínium forgattyúházával jóval kompaktabb és könnyebb technikát képvisel.
Az új aggregát vonóerejével is jócskán felülmúlja az eddigi atmoszférikus erőforrásokat. A 350 newtonméter maximális forgatónyomaték már az 1250-es percenkénti fordulatszámtól a vezető rendelkezésére áll, különösen közvetlen gázadási reakciókat biztosítva. A BMW X1 xDrive28i csúcssebessége 240 kilométer/óra.
Feltöltő-rendszere a twin scroll elv szerint működik, azaz a csatornákat a kipufogó-leömlőben és a turbófeltöltőben egyaránt megosztva, két-két henger kiszolgálására alakították ki a tervezők. A kipufogógázok árama spirálvonalban érkezik a turbinakerékre, az alacsony fordulatszám-tartományokon különösen alacsony ellennyomást eredményezve. A gázlengések lüktető dinamikája így mindenkor ideálisan aknázható ki a turbinakerék késedelem nélküli és erőteljes felpörgetésére.
BMW
A teljes egészében a hengerfejbe integrált változó szelepvezérlés (valvetronic), illetve a szívó- és a kipufogóoldal vezérműtengelyeinek folyamatos állítása szintén kifejezetten kedvező hatást fejt ki a teljesítmény-karakterisztika alakulására. A BMW X1 xDrive28i erőforrásában a szívó- és a kipufogószelepek mozgatására egyaránt szerelt kivitelű vezérműtengelyt alkalmaztak a konstruktőrök, a legújabb generációs valvetronic rendszer pedig integrált szenzorral kiegészített, továbbfejlesztett léptetőmotorjainak köszönhetően még gyorsabb szabályzást tesz lehetővé.
A szívószelepek emelésének fokozatmentes szabályzása eredményeképpen a BMW szabadalmaztatott valvetronic rendszere a korábbi motorgenerációkban szokásos fojtószelep használatát is feleslegessé tette. Az égéshez szükséges optimális levegőmennyiség szabályzása így a motoron belül zajlik, jóval közvetlenebb gázadási reakciókat eredményezve. A töltetcsere-folyamat fojtási veszteségei ezzel minimálisra mérsékelhetők, ami a teljes motor hatásfokának emelkedésében is megjelenik. A motor hatékonysága köszönhető a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezésnek is. A szelepek között centrálisan elhelyezkedő mágnesszelepes injektorok 200 bar maximális befecskendezési nyomással az üzemanyag pontos adagolásáról gondoskodnak. A gyújtógyertya közvetlen szomszédságában bejuttatott benzinsugár egyenletes és különösen tiszta égésfolyamatot eredményez, miközben a közvetlenül befecskendezett benzin hűtőhatása a hagyományos befecskendezésű feltöltött motorokénál jóval magasabb sűrítési arányt tett lehetővé.
Fontos elem a jellegmezős szabályzású olajszivattyú, valamint a hűtőfolyadék - ugyancsak igény szerinti szállítású, elektromos hajtású - szivattyúja. Az új BMW X1 xDrive28i hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatai emellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét alapfelszerelésként kínálják. Közlekedési lámpánál vagy torlódásokban a motor önműködő leállításával számottevően mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást, hatékonyan előzve meg az indokolatlan alapjárati fázisok okozta veszteségeket.