Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték emeléséből származó bevételek. A kiadási oldalon a tervezettnél sokkal több ment el állami bevásárlásokra (például a ferihegyi reptérre), állami beruházásokra, a határon túli magyarokra. A forint árfolyamának gyengülése 1,1 ezer milliárd forintot vitt el. Lakástámogatásokra és családtámogatásokra a tervezettnél kevesebbet költöttek.","shortLead":"Az áfabevételek 2024-ben messze elmaradtak a tervezettől, ezt nagyrészt kompenzálták más, például a tranzakciós illeték...","id":"20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42f613d8-61e2-4357-b4b7-0c0ee8d53485.jpg","index":0,"item":"ac5c0343-db65-408c-81d7-842a48e2617a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_allamhaztartasi-hiany-2024-csaladok-repter-4-ezer-milliard-forint-hiany-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 12:37","title":"A kormány a családokon spórolt, a reptérre szórta a pénzt. Így lett 4 ezer milliárd forint a hiány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Összevetettek a bírságok mértékét a fizetésekkel. ","shortLead":"Összevetettek a bírságok mértékét a fizetésekkel. ","id":"20250121_gyorshajtas-Magyarorszag-Ausztria-Szlovakia-Romania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae74d53b-24e7-422e-bcb2-bdf329bc548e.jpg","index":0,"item":"6c4a3f36-89e2-44a5-afb5-4a8493a13fee","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_gyorshajtas-Magyarorszag-Ausztria-Szlovakia-Romania","timestamp":"2025. január. 21. 16:46","title":"Ennyire drága a magyaroknak a gyorshajtás a szomszédos országokhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d733745-136b-440a-baa0-c0d7fdd0144a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jövőben akár az iPhone-ok is humanoid robotok „keze” alatt készülhetnek – de egyelőre más téren próbálgatja őket a Foxconn.","shortLead":"A jövőben akár az iPhone-ok is humanoid robotok „keze” alatt készülhetnek – de egyelőre más téren próbálgatja őket...","id":"20250122_foxconn-ubtech-robotics-megallapodas-humanoid-robotok-alkalmazasa-gyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d733745-136b-440a-baa0-c0d7fdd0144a.jpg","index":0,"item":"5e0d1a9d-1d10-44bd-ab6e-6c731122d4cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_foxconn-ubtech-robotics-megallapodas-humanoid-robotok-alkalmazasa-gyartas","timestamp":"2025. január. 22. 14:03","title":"Humanoid robotok állnak munkába a gyárban, ahol az iPhone-ok is készülnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"173349a6-8f02-4be4-b6ca-0400dcdd9292","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók több mint 130 ezer ember egészségének alakulását követték nyomon 43 éven át, hogy megtudják, milyen mértékű szerepet játszik a táplálkozás a demencia kialakulásában.","shortLead":"Amerikai kutatók több mint 130 ezer ember egészségének alakulását követték nyomon 43 éven át, hogy megtudják, milyen...","id":"20250122_voros-hus-taplalkozas-demencia-kialakulasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/173349a6-8f02-4be4-b6ca-0400dcdd9292.jpg","index":0,"item":"63abb193-5993-467b-af8c-42be291c8c75","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_voros-hus-taplalkozas-demencia-kialakulasa","timestamp":"2025. január. 22. 20:03","title":"Ez történhet az agyával, ha mindennap eszik vörös húst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","shortLead":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","id":"20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893.jpg","index":0,"item":"55351b32-1f68-4cac-9c3e-528eec5ab02b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","timestamp":"2025. január. 22. 08:14","title":"Máris összetört az egyik vadonatúj rendőrségi BMW Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ace906e9-0a38-4aba-a165-2bc3166230bc","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A fővárosi távhőcég mellett egy másik vállalkozásnak is elővásárlási joga van a rákosrendezői mini-Dubaj fejlesztési terület egy részére. Ez az alvócég eddig Zelles Sándoré volt, aki a Gyurcsány-éra állami vagyonkezelője volt, de már jó ideje a NER közelében bizniszel. Ám 10 nappal az állam és az arab befektetők közti szerződés aláírása előtt megvette ezt a céget Halkó Gabriella, aki Habony Árpád gazdasági érdekeltségeinek gyakori képviselője. ","shortLead":"A fővárosi távhőcég mellett egy másik vállalkozásnak is elővásárlási joga van a rákosrendezői mini-Dubaj fejlesztési...","id":"20250122_Habony-cegeinek-ugyvezetoje-vasarolta-meg-a-mini-Dubaj-teruletere-elovasarlasi-joggal-biro-vallalkozast-10-nappal-az-arab-befektetokkel-alairt-szerzodes-elott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ace906e9-0a38-4aba-a165-2bc3166230bc.jpg","index":0,"item":"7a3278b7-6a7d-4853-a38d-d241c7e66862","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Habony-cegeinek-ugyvezetoje-vasarolta-meg-a-mini-Dubaj-teruletere-elovasarlasi-joggal-biro-vallalkozast-10-nappal-az-arab-befektetokkel-alairt-szerzodes-elott-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 14:12","title":"Habony-közeli cég vásárolta meg a mini-Dubaj területére elővásárlási joggal bíró vállalkozást, 10 nappal az arabokkal aláírt szerződés előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sára Botond főispán szerint a bíróság nem vitatta a szolidaritási hozzájárulás kivetését sem jogalapjában, sem mértékében, és nem kötelezte a magyar államot arra, hogy fizesse vissza azt az önkormányzatnak. ","shortLead":"Sára Botond főispán szerint a bíróság nem vitatta a szolidaritási hozzájárulás kivetését sem jogalapjában, sem...","id":"20250122_Budapest-nem-kapja-vissza-a-befizetett-milliardokat-allitja-Budapest-foispanja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e.jpg","index":0,"item":"3f226957-74eb-4b70-9952-0df1dde3df3b","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Budapest-nem-kapja-vissza-a-befizetett-milliardokat-allitja-Budapest-foispanja","timestamp":"2025. január. 22. 10:49","title":"Budapest nem kapja vissza a befizetett milliárdokat – mondja Sára Botond főispán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d3eb77e-9486-4c74-acc9-2513d8821899","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj Porsche 911 Carrera S magyarországi indulóára nem sokkal 70 millió forint alatt alakul.","shortLead":"A vadonatúj Porsche 911 Carrera S magyarországi indulóára nem sokkal 70 millió forint alatt alakul.","id":"20250123_magyarorszagon-a-legujabb-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d3eb77e-9486-4c74-acc9-2513d8821899.jpg","index":0,"item":"78482728-799a-43cf-bb5d-f8c534a987cf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250123_magyarorszagon-a-legujabb-porsche-911","timestamp":"2025. január. 23. 06:41","title":"Magyarországon a legújabb Porsche 911","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW X1 xDrive28i teszt: búcsú a hathengeres motortól?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős...
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős turbós, amelyet elsőször a BMW legkisebb szabadidő-autójában, az X1-esben próbálhattunk ki összkerékhajtással és kézi kapcsolású hatsebességes váltóval társítva.
A 180 kilowattos (245 LE) erőforrás elődjéhez képest magasabban ívelő teljesítménygörbét, intenzívebb vonóerőt kínál, miközben kevesebb fogyasztást ígér. A dinamizmus, a gyorsulás kétségtelenül javult, a fogyasztásról azonban nem szereztünk pozitív tapasztalatokat a 150 kilométeres tesztút során, ám ne csodálkozzunk a 12 literes átlagon, hisz a lelket kitapostuk az autóból a szerpentineken és a szlovén autópályán.
További képek a galériában
BMW
A 0 és 100 km/h közötti sprinthez mindössze 6,1 másodpercre van szükség, 0,7 másodpercet ver a hathengeres benzinesre a nőies X1. A BMW X1 xDrive28i szériakivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, technikái között fontos megemlíteni a fékenergia-visszanyerést, az automatikus start-stop rendszert és a sebességváltást segítő kijelzőt. Extrafelszerelésként nyolcfokozatú automata váltómű is rendelkezésre választható.
A szériakivitelt gazdagító BMW xDrive összkerékhajtás a BMW X1 xDrive28i erőátviteli rendszerében elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti kifinomult nyomatékelosztásról. Az intelligens összkerékhajtási rendszer a dinamikus menetstabilizáló (DSC, azaz ESP) berendezéssel dolgozik szoros együttműködésben, s időben reagál minden túl- illetve alulkormányozottsági jelenségre, a síkos és laza talajon is hatékony vonóerő-átadás mellett kanyarban is kedvező menetdinamikai tulajdonságokat biztosítva.
Felázott talajon tettük próbára az xDrive rendszert, az autó megcsúszott, a festői hátterű fotózásból nem lett semmi (nem mertem megállni vele), de az autó nem ragadt be, hanem egy lendülettel kimenekült a süppedős tájból. Kemény, jeges havon is közlekedtünk vele, ezzel könnyebben megbirkózott.
BMW
[[ Oldaltörés (A motor) ]]
Az 1997 köbcentiméter összlökettérfogatú aggregát a BMW kettős turbófeltöltő technikájával – amely a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezés, a twin scroll feltöltési koncepció, a kettős vezérműtengely-állítás és a változó szelepvezérlés megoldásaiból áll – 5000-es percenkénti fordulatszámnál 180 kW/245 LE maximális teljesítményt produkál. Az új BMW X1 xDrive28i hajtóműve ezzel nem kevesebb, mint 55 kilowattal szárnyalja túl a BMW mindeddig legerősebb 2,0 literes Otto-motorjának teljesítményét. Ezzel immár olyan teljesítménytartományba lépett, amely az atmoszférikus motorok számára mindeddig csupán több hengerrel és jóval magasabb összlökettérfogattal volt elérhető. A vele összevethető teljesítményszintű hathengeres konstrukciókkal szemben azonban közvetlenül a versenysportból átvett, bedplate vázszerkezetű (osztott konstrukciójú, csapágyházas) alumínium forgattyúházával jóval kompaktabb és könnyebb technikát képvisel.
Az új aggregát vonóerejével is jócskán felülmúlja az eddigi atmoszférikus erőforrásokat. A 350 newtonméter maximális forgatónyomaték már az 1250-es percenkénti fordulatszámtól a vezető rendelkezésére áll, különösen közvetlen gázadási reakciókat biztosítva. A BMW X1 xDrive28i csúcssebessége 240 kilométer/óra.
Feltöltő-rendszere a twin scroll elv szerint működik, azaz a csatornákat a kipufogó-leömlőben és a turbófeltöltőben egyaránt megosztva, két-két henger kiszolgálására alakították ki a tervezők. A kipufogógázok árama spirálvonalban érkezik a turbinakerékre, az alacsony fordulatszám-tartományokon különösen alacsony ellennyomást eredményezve. A gázlengések lüktető dinamikája így mindenkor ideálisan aknázható ki a turbinakerék késedelem nélküli és erőteljes felpörgetésére.
BMW
A teljes egészében a hengerfejbe integrált változó szelepvezérlés (valvetronic), illetve a szívó- és a kipufogóoldal vezérműtengelyeinek folyamatos állítása szintén kifejezetten kedvező hatást fejt ki a teljesítmény-karakterisztika alakulására. A BMW X1 xDrive28i erőforrásában a szívó- és a kipufogószelepek mozgatására egyaránt szerelt kivitelű vezérműtengelyt alkalmaztak a konstruktőrök, a legújabb generációs valvetronic rendszer pedig integrált szenzorral kiegészített, továbbfejlesztett léptetőmotorjainak köszönhetően még gyorsabb szabályzást tesz lehetővé.
A szívószelepek emelésének fokozatmentes szabályzása eredményeképpen a BMW szabadalmaztatott valvetronic rendszere a korábbi motorgenerációkban szokásos fojtószelep használatát is feleslegessé tette. Az égéshez szükséges optimális levegőmennyiség szabályzása így a motoron belül zajlik, jóval közvetlenebb gázadási reakciókat eredményezve. A töltetcsere-folyamat fojtási veszteségei ezzel minimálisra mérsékelhetők, ami a teljes motor hatásfokának emelkedésében is megjelenik. A motor hatékonysága köszönhető a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezésnek is. A szelepek között centrálisan elhelyezkedő mágnesszelepes injektorok 200 bar maximális befecskendezési nyomással az üzemanyag pontos adagolásáról gondoskodnak. A gyújtógyertya közvetlen szomszédságában bejuttatott benzinsugár egyenletes és különösen tiszta égésfolyamatot eredményez, miközben a közvetlenül befecskendezett benzin hűtőhatása a hagyományos befecskendezésű feltöltött motorokénál jóval magasabb sűrítési arányt tett lehetővé.
Fontos elem a jellegmezős szabályzású olajszivattyú, valamint a hűtőfolyadék - ugyancsak igény szerinti szállítású, elektromos hajtású - szivattyúja. Az új BMW X1 xDrive28i hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatai emellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét alapfelszerelésként kínálják. Közlekedési lámpánál vagy torlódásokban a motor önműködő leállításával számottevően mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást, hatékonyan előzve meg az indokolatlan alapjárati fázisok okozta veszteségeket.
Lezajlott az első tárgyalás az Európai Parlament Jogi Bizottságában abban a két ügyben, amelyekben a magyar hatóságok Magyar Péter mentelmi jogának felfüggesztését kérik.