Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eb3ca9ab-50e0-48a0-a56e-3e24f6efb99a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Face ID-hoz hasonló arcfelismerést alkalmazó kaputelefonon dolgozik az Apple, ami okos ajtózárakat oldhat fel.","shortLead":"A Face ID-hoz hasonló arcfelismerést alkalmazó kaputelefonon dolgozik az Apple, ami okos ajtózárakat oldhat fel.","id":"20241223_apple-arcfelismeros-kaputelefon-fejlesztes-faceid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb3ca9ab-50e0-48a0-a56e-3e24f6efb99a.jpg","index":0,"item":"028612cc-4fd3-4f10-b4a7-27034efdc4c1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_apple-arcfelismeros-kaputelefon-fejlesztes-faceid","timestamp":"2024. december. 23. 16:03","title":"Az iPhone után egy kaputelefont is kiadhat az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi Magyarországon kapott politikai menedékjogot. ","shortLead":"A férfi Magyarországon kapott politikai menedékjogot. ","id":"20241221_marcin-romanowski-interpol-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d54606c-8468-4c46-b046-3ae88e2c9ca7.jpg","index":0,"item":"9ec72de3-1962-4740-a8df-550c5188ba76","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_marcin-romanowski-interpol-korozes","timestamp":"2024. december. 21. 20:59","title":"A lengyelek az Interpol vörös listájára tetetnék a volt miniszterhelyettest, aki Magyarországra menekült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22e8b702-67a3-47d6-876a-2f7583220c7d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Négy év után ismét sajtónyilvános volt Magyar Péter karácsonyi készülődése – ezúttal azonban a felesége nélkül. A Tisza Párt vezetője a Blikknek azt is elárulta, hogy miben volt „nagyon igaza” Varga Juditnak. ","shortLead":"Négy év után ismét sajtónyilvános volt Magyar Péter karácsonyi készülődése – ezúttal azonban a felesége nélkül. A Tisza...","id":"20241223_magyar-peter-karacsony-keszulodes-mezeskalacs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22e8b702-67a3-47d6-876a-2f7583220c7d.jpg","index":0,"item":"a1651c6d-8550-4b67-81a0-d856a8a36422","keywords":null,"link":"/elet/20241223_magyar-peter-karacsony-keszulodes-mezeskalacs","timestamp":"2024. december. 23. 15:08","title":"Magyar Péter karácsonyi gondolatai: Nem én vagyok most a legjobb parti ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"821d7fc4-88b4-4faa-bf8e-1023f8c6a694","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár még nem esett le a hó, a vasárnap így is komoly kihívások elé állította a MÁV-ot, aminek többek között a Győri Nemzeti Színház látta kárát.","shortLead":"Bár még nem esett le a hó, a vasárnap így is komoly kihívások elé állította a MÁV-ot, aminek többek között a Győri...","id":"20241222_gyor-szinhaz-vonato-keses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/821d7fc4-88b4-4faa-bf8e-1023f8c6a694.jpg","index":0,"item":"5122ee55-c43b-4591-9f3b-6264c5108e36","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_gyor-szinhaz-vonato-keses","timestamp":"2024. december. 22. 14:40","title":"Felsővezeték-szakadás miatt elmaradt a Győri Színház előadása, sok helyen késnek a vonatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban rendezett gálán.","shortLead":"Nem sikerült visszavágnia Tyson Furynak, Olekszandr Uszikot mindhárom bíró jobbnak látta a szombat éjjeli, Rijádban...","id":"20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3667e756-ecf6-4e24-985d-6f588a533966.jpg","index":0,"item":"57ff42bd-2782-4f9c-98b2-42db5219cf4b","keywords":null,"link":"/sport/20241222_Olekszandr-Uszik-Tyson-Fury-boksz-okolvivas-nehezsuly","timestamp":"2024. december. 22. 08:34","title":"Uszik újra legyőzte Tyson Furyt, továbbra is az ukrán a nehézsúly bajnoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74be90b5-ce6c-4b96-909c-d5711c3ac0da","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A közútkezelő azt kéri, hogy csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan dolga van.","shortLead":"A közútkezelő azt kéri, hogy csak az induljon útnak, akinek halaszthatatlan dolga van.","id":"20241223_idojaras-veszelyjelzes-havazas-hofuvas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74be90b5-ce6c-4b96-909c-d5711c3ac0da.jpg","index":0,"item":"965369bb-2a1a-4f46-bd5d-bae6a8aaab9d","keywords":null,"link":"/itthon/20241223_idojaras-veszelyjelzes-havazas-hofuvas","timestamp":"2024. december. 23. 09:54","title":"Havazás és hófúvás miatt veszélyjelzést adtak ki két megyére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602","c_author":"HVG","category":"360","description":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi időszakra nem volt jellemző. A jövő pedig az interdiszciplináris tudományoké és az adatelemzésé – mondja a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja, Veresné Somosi Mariann.","shortLead":"Rövidebb képzési idővel, de egyre inkább felértékelődik a munkaerőpiacon a közgazdászok mesterképzése, ami a korábbi...","id":"20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5676aec9-b5d9-48b5-a036-19ca276b6602.jpg","index":0,"item":"583ecf35-e854-4d5a-8b26-8f4fe6cd81f9","keywords":null,"link":"/360/20241223_hvg-diploma-2025-veresne-somosi-mariann-dekan-miskolci-egyetem-gazdasagtudomanyi-kar","timestamp":"2024. december. 23. 09:30","title":"„A gazdaságtudományi képzéseken végzettek 92 százaléka fél éven belül elhelyezkedik”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
BMW X1 xDrive28i teszt: búcsú a hathengeres motortól?
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős...
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős turbós, amelyet elsőször a BMW legkisebb szabadidő-autójában, az X1-esben próbálhattunk ki összkerékhajtással és kézi kapcsolású hatsebességes váltóval társítva.
A 180 kilowattos (245 LE) erőforrás elődjéhez képest magasabban ívelő teljesítménygörbét, intenzívebb vonóerőt kínál, miközben kevesebb fogyasztást ígér. A dinamizmus, a gyorsulás kétségtelenül javult, a fogyasztásról azonban nem szereztünk pozitív tapasztalatokat a 150 kilométeres tesztút során, ám ne csodálkozzunk a 12 literes átlagon, hisz a lelket kitapostuk az autóból a szerpentineken és a szlovén autópályán.
További képek a galériában
BMW
A 0 és 100 km/h közötti sprinthez mindössze 6,1 másodpercre van szükség, 0,7 másodpercet ver a hathengeres benzinesre a nőies X1. A BMW X1 xDrive28i szériakivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, technikái között fontos megemlíteni a fékenergia-visszanyerést, az automatikus start-stop rendszert és a sebességváltást segítő kijelzőt. Extrafelszerelésként nyolcfokozatú automata váltómű is rendelkezésre választható.
A szériakivitelt gazdagító BMW xDrive összkerékhajtás a BMW X1 xDrive28i erőátviteli rendszerében elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti kifinomult nyomatékelosztásról. Az intelligens összkerékhajtási rendszer a dinamikus menetstabilizáló (DSC, azaz ESP) berendezéssel dolgozik szoros együttműködésben, s időben reagál minden túl- illetve alulkormányozottsági jelenségre, a síkos és laza talajon is hatékony vonóerő-átadás mellett kanyarban is kedvező menetdinamikai tulajdonságokat biztosítva.
Felázott talajon tettük próbára az xDrive rendszert, az autó megcsúszott, a festői hátterű fotózásból nem lett semmi (nem mertem megállni vele), de az autó nem ragadt be, hanem egy lendülettel kimenekült a süppedős tájból. Kemény, jeges havon is közlekedtünk vele, ezzel könnyebben megbirkózott.
BMW
[[ Oldaltörés (A motor) ]]
Az 1997 köbcentiméter összlökettérfogatú aggregát a BMW kettős turbófeltöltő technikájával – amely a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezés, a twin scroll feltöltési koncepció, a kettős vezérműtengely-állítás és a változó szelepvezérlés megoldásaiból áll – 5000-es percenkénti fordulatszámnál 180 kW/245 LE maximális teljesítményt produkál. Az új BMW X1 xDrive28i hajtóműve ezzel nem kevesebb, mint 55 kilowattal szárnyalja túl a BMW mindeddig legerősebb 2,0 literes Otto-motorjának teljesítményét. Ezzel immár olyan teljesítménytartományba lépett, amely az atmoszférikus motorok számára mindeddig csupán több hengerrel és jóval magasabb összlökettérfogattal volt elérhető. A vele összevethető teljesítményszintű hathengeres konstrukciókkal szemben azonban közvetlenül a versenysportból átvett, bedplate vázszerkezetű (osztott konstrukciójú, csapágyházas) alumínium forgattyúházával jóval kompaktabb és könnyebb technikát képvisel.
Az új aggregát vonóerejével is jócskán felülmúlja az eddigi atmoszférikus erőforrásokat. A 350 newtonméter maximális forgatónyomaték már az 1250-es percenkénti fordulatszámtól a vezető rendelkezésére áll, különösen közvetlen gázadási reakciókat biztosítva. A BMW X1 xDrive28i csúcssebessége 240 kilométer/óra.
Feltöltő-rendszere a twin scroll elv szerint működik, azaz a csatornákat a kipufogó-leömlőben és a turbófeltöltőben egyaránt megosztva, két-két henger kiszolgálására alakították ki a tervezők. A kipufogógázok árama spirálvonalban érkezik a turbinakerékre, az alacsony fordulatszám-tartományokon különösen alacsony ellennyomást eredményezve. A gázlengések lüktető dinamikája így mindenkor ideálisan aknázható ki a turbinakerék késedelem nélküli és erőteljes felpörgetésére.
BMW
A teljes egészében a hengerfejbe integrált változó szelepvezérlés (valvetronic), illetve a szívó- és a kipufogóoldal vezérműtengelyeinek folyamatos állítása szintén kifejezetten kedvező hatást fejt ki a teljesítmény-karakterisztika alakulására. A BMW X1 xDrive28i erőforrásában a szívó- és a kipufogószelepek mozgatására egyaránt szerelt kivitelű vezérműtengelyt alkalmaztak a konstruktőrök, a legújabb generációs valvetronic rendszer pedig integrált szenzorral kiegészített, továbbfejlesztett léptetőmotorjainak köszönhetően még gyorsabb szabályzást tesz lehetővé.
A szívószelepek emelésének fokozatmentes szabályzása eredményeképpen a BMW szabadalmaztatott valvetronic rendszere a korábbi motorgenerációkban szokásos fojtószelep használatát is feleslegessé tette. Az égéshez szükséges optimális levegőmennyiség szabályzása így a motoron belül zajlik, jóval közvetlenebb gázadási reakciókat eredményezve. A töltetcsere-folyamat fojtási veszteségei ezzel minimálisra mérsékelhetők, ami a teljes motor hatásfokának emelkedésében is megjelenik. A motor hatékonysága köszönhető a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezésnek is. A szelepek között centrálisan elhelyezkedő mágnesszelepes injektorok 200 bar maximális befecskendezési nyomással az üzemanyag pontos adagolásáról gondoskodnak. A gyújtógyertya közvetlen szomszédságában bejuttatott benzinsugár egyenletes és különösen tiszta égésfolyamatot eredményez, miközben a közvetlenül befecskendezett benzin hűtőhatása a hagyományos befecskendezésű feltöltött motorokénál jóval magasabb sűrítési arányt tett lehetővé.
Fontos elem a jellegmezős szabályzású olajszivattyú, valamint a hűtőfolyadék - ugyancsak igény szerinti szállítású, elektromos hajtású - szivattyúja. Az új BMW X1 xDrive28i hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatai emellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét alapfelszerelésként kínálják. Közlekedési lámpánál vagy torlódásokban a motor önműködő leállításával számottevően mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást, hatékonyan előzve meg az indokolatlan alapjárati fázisok okozta veszteségeket.
Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján?
Négy nap alatt négyszer nyilatkozott és értékelt évet a miniszterelnök, aki ezt négyféleképpen tette meg. Milyen volt az európai, a tanítóbácsis, a rutinból lenyomós és a szerepét komolyan vevő Orbán, és mi volt a közös a négy szerepben?
A tüntetők már nemcsak az újvidéki katasztrófa felelőseinek megbüntetését követelik, hanem a szerb kormány és az államfő lemondását is. Djokovic is megszólalt.