A cégautó továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a vállalatoknál, még akkor is, ha egyre több cég dönt úgy, hogy nem él ezzel az ösztönzéssel - derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

A Hay Group adatai szerint jelenleg a vizsgált vállalatok 94,9 százaléka ragaszkodik hozzá, ami elsöprő többség ugyan, de 4 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A céges újautó-vásárlások mindenesetre némi fellendülést sejtetnek: 2011-ben az első negyedévben – az előző év azonos időszakához képest – 37 százalékkal több juttatásautót, 6 százalékkal több munkaautót és 33 százalékkal több státusautót vásároltak a magyarországi vállalatok. Ebbe minden bizonnyal belejátszik, hogy a gazdasági válság nyomán 2009-ben elrendelt autóbeszerzés-halasztásokkal és a meglévő autókra vonatkozó futamidő-hosszabbításokkal nem lehet az idők végezetéig operálni, például mert egyre inkább megnőnek az így elaggó kocsiparkok karbantartási-kezelési költségei.

Az előző évben a vállalatok a költségek csökkentésére különböző eszközökhöz folyamodtak. Sokan alkalmazzák a gépkocsi-hozzájárulást, vagyis pénzbeli juttatással igyekeznek saját autójuk használatára ösztönözni azon dolgozóikat, akik pozíciójuk szerint jogosultak lennének cégautóra. Vagyis a gépkocsi-hozzájárulás magát a cégautó-juttatást váltja ki. Az idén már a társaságok negyede folyamodott ehhez a megoldáshoz – szemben az egy évvel korábbi 6 százalékkal –, főleg az alacsonyabb munkavállalói kategóriákban, például a szakértői szinteken.

©

A Hay Group tanácsadó cég megfigyelése szerint egyes háztartási fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknál még az értékesítők, területi képviselők, ügynökök számára is inkább hozzájárulást adnak céges autó helyett. Ez azonban ritkaság, többnyire választani is lehet az autó és a hozzájárulás között, és ahol így van, ott általában a céges kocsi a vonzóbb. Talán azért is, mert a hozzájárulás összege csaknem 10 százalékkal csökkent.

Még a vezetői szinteken sem minden munkavállaló tekintheti automatizmusnak a céges járművet – derül ki a Kienbaum személyzeti tanácsadó vállalat felmérését közzétevő HVG Cégautó 2011 különszámból. Eszerint a cégeknél a sales- vagy marketingigazgatók 94, a logisztikai vezetők 92 százaléka kap cégkocsit, amivel olykor magát az ügyvezetőt is megelőzik, hiszen százból 12 magyarországi német vállalatnál ők nem kapnak cégautót. Gyanítható persze, hogy ezeken a helyeken az autóval eleve rendelkező topmenedzser valamilyen extra gépkocsi-hozzájárulást kap, arról nem beszélve, hogy 30 százalékuk Audit, egytizedük Mercedest és kisebb hányaduk Volvót használ, ami a német tulajdonú vállalatoknál a jelek szerint egyedül az ügyvezető kiváltsága. A minőségbiztosítási és számviteli vezetők viszont a Kienbaum által megkérdezett cégek mindössze 57, illetve 50 százalékában járhatnak céges kocsival, a mérnökök csupán 3, a rendszergazdák 2, a könyvviteli ügyintézők alig 1 százalékát kényeztetik ilyesmivel, a fizikai munkásoknak pedig sehol nem jár céges kocsi. A cégvezetőtől lentebbi szinteken egyébiránt a Skoda, Volkswagen, Ford és Opel gépkocsik váltják egymást.

A tavalyi év fordulópont lett a gépkocsik beszerzése szempontjából, addig ugyanis a készpénzért történő vásárlás megelőzte a lízingelt cégautókat, ám a lízing 2010-ben előretört, miközben az egy gépkocsira vetített havi lízingdíj stagnált. Egy vállalati vezető 6–12,5 millió forintos (listaárú) autóval jár, középvezetői szinten 4–8,5 milliós kocsik a jellemzők. Míg korábban az értékesítők – reprezentatív szerepük miatt – értékesebb kocsit kaptak, mint ugyanazon a szinten dolgozó, ám nem értékesítő kollégáik, ez a kitüntetett helyzet a múlté.

A vezető beosztású munkavállalók többsége (48 százaléka) egyébként alsó-középkategóriás járművel, alig több mint harmaduk (35,5 százalék) középkategóriással jár, 7,6 százalék pedig luxusautóval (ez főként Volvo S60, Audi A6, BMW 5, Saab 9-3), 6,1 százalékuk egyterűvel vagy városi terepjáróval. Alsóbb alkalmazotti szinteken ugyanakkor elsöprő többségben (63,2 százalék) vannak az alsó-középkategóriás gépkocsik, de előfordulnak kisautók (15,3) és középkategóriások is (11).

A vállalati felmérések egy érdekes összefüggésre is rávilágítanak: a jelek szerint 17 százalékra nőtt azoknak a cégeknek az aránya, ahol a felső vezetés alatti szinteken is megtérítik a belföldi magánhasználat üzemanyagköltségét. A százalékos adat azonban csalóka, hiszen nem derül ki belőle, ami sejthető: az ilyen alacsonyabb alkalmazotti szinteken előzőleg minden bizonnyal széles körtől vonták meg a gépkocsit mint juttatást.

Abban továbbra sincs változás, hogy a cégautó külföldi magánhasználata széles körben (44,4 százalék) 2010-ben is csak a felső vezetés kiváltsága, a legalsóbb szinteken például az autóhasználók csupán 7,1 százaléka élhet ezzel. Ám míg a felső- és középvezetők több mint négyötödének a belföldi magánutak benzinköltségét is állja a cég, a szakértőknek csak kétharmada, az adminisztratív dolgozók valamivel több mint egyharmada kap ilyen kedvezményt vállalatától. Az értékesítésen dolgozó beosztottaknak magánhasználatra is bevethető autót juttató cégek száma pedig egy év alatt 90-röl 79 százalékra zuhant, amit a szakemberek azzal magyaráznak, hogy több vállalkozás bevezette a csakis üzleti célra használható, munka után kulccsal együtt a telephelyen hagyandó pool car rendszert. Egyes cégeknél szigorításként jelent meg, hogy a GPS-es kisáruszállítókkal megtett magán-kilométereket az idén már az alkalmazottaknak kell fizetniük, illetve van olyan vállalat, ahol 2011 közepétől a juttatásautók cégautóadóját már a munkavállaló állja.

Arra nem találtunk adatot, hogy az autóbeszerzéseknél az alacsonyabb kategóriájú, alacsonyabb presztízsű vagy gyengébb felszereltségű modellek vételével spóroltak volna a cégek. A vállalati előírások rendszerint a puritán külsőre, megbízható biztonsági felszereltségre és visszafogott kényelmi extrákra terjednek ki. A Boschnál azonban elmondták: autóvásárlóként és alkatrészgyártóként is megérzik a válság szelét. Beszállítóként azt tapasztalták, ugyanolyan kiszámíthatatlanul és hektikusan érkeznek hozzájuk a megrendelések, amilyen kiszámíthatatlanul teljesítik megrendeléseiket az importőrök: az is előfordult, hogy egy beszerzés alkalmával a közkedvelt Ford Focus helyett a biztosan határidőre szállított Skoda Octaviát vásárolták meg.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Csikász Brigitta Autó

A rendőrautóknak automatikusan zöldre vált a lámpa? - videó a flottáról

Tavaly mintegy 600 millió forintot tett ki a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) költségvetésében az üzemanyag-felhasználás, ennyi értékű üzemanyagot fogyasztottak ugyanis az összesen 18 millió kilométert megtétele közben az autók, motorok és autóbuszok. A legöregebb „járgány” egyébként egy IFA, amely 31 éves. A BRFK gépjárműveivel kapcsolatban most egyéb adatokkal és érdekességekkel szolgálunk.

Autó

Milyen autóval jár a Mercedes-gyár vezetője?

A Magyarországon működő jelenlegi és jövőbeli autógyárak első embereit kérdeztük autóvezetési szokásaikról. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. első embere, Frank Klein nyilatkozott a Prémium Autó 2011 kiadványnak.

Autó

Fukarkodás a cégautó-piacon

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Milyen kocsit hajt a szentgotthárdi gyárigazgató?

A Magyarországon működő jelenlegi és jövőbeli autógyárak első embereit kérdeztük autóvezetési szokásaikról. A General Motors Powertrain Magyarország Kft. első embere, Solt Tamás nyilatkozott a Prémium Autó 2011 kiadványnak.

Autó

Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Mekkora a kedvezmény cégautóra?

„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.

9,3 milliárd forint névértékben bocsát ki kötvényeket az Alteo

9,3 milliárd forint névértékben bocsát ki kötvényeket az Alteo

Óriástüntetés jön, de Madrid odacsapna a katalán kemény magnak

Óriástüntetés jön, de Madrid odacsapna a katalán kemény magnak

Leghamarabb 25 év múlva szabadulhat a népligeti gyilkos

Leghamarabb 25 év múlva szabadulhat a népligeti gyilkos

Borkai az ügyei elévülésére játszhat és ez veje miatt Orbán érdeke is lehet

Borkai az ügyei elévülésére játszhat és ez veje miatt Orbán érdeke is lehet

Ilyen, amikor Brüsszel nem küld pénzt: 45,5 milliárd határvédelemre és a migrációra

Ilyen, amikor Brüsszel nem küld pénzt: 45,5 milliárd határvédelemre és a migrációra

Még mindig rejtély övezi a máltai újságíró meggyilkolását

Még mindig rejtély övezi a máltai újságíró meggyilkolását