Tetszett a cikk?

A céges parkokban 2010-ben a Ford, a Skoda és az Opel a legnépszerűbbek. A LeasePlan statisztikái szerint a Focus, az Octavia és az Astra különösen kedvelt. A LansonCom vezetője is ugyanezen márkákat említi elsőként, ha az ügyfelek a tanácsát kérik – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Fontos tudni, milyen feladatra kellenek a kocsik. Egy területi képviselő számára például a korábban már említett 1,6-os dízel Fabiát ajánlják, mivel a Skodának jó a flottapolitikája, a szervizellátottsága, és a kocsi is megbízható és stabil. Ugyanebben a kategóriában az 1,3-as Opel Corsa is jó választás lehet. Középvezetői szinten általában Focust javasolnak. Az Astra esetében nehézség, hogy az 1,7-es dízelmotorral szerelt változat után 15 ezer forint cégautóadót kell fizetni havonta, míg 1600 köbcentiméteres motortérfogat alatt csak 7 ezret. Az utóbbi időben már előfordul, hogy ajánlják francia és olasz gyártók modelljeit is, a PSA csoport HDi motorjairól például kimondottan jó a szakemberek véleménye. A menedzsment számára választott autók között már nagyobb a szórás, egyebek között a céges belső szabályokon múlik, ki mit választ. Ebben a kategóriában hagyományosan erős a Mondeo és a Passat, de az Audi A4 is népszerű. Természetesen a határ a csillagos ég. Bár céges Bugatti Veyronról egyelőre nem tudunk, a LeasePlan flottájában mindenesetre akad egy Jaguar XJ.

Ford

A HVG Cégautó 2011 különszám tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy a cégautópiac fenntartásában a kereskedőházak járnak az élen. A Metro tavaly flottája 90 százalékát cserélte le, új flottakezelőt választott, egyúttal bővítette az autóparkját. A területi képviselők is cégautókat kaptak, a kétszáz kocsit meghaladó flotta Fordokból és Fiatokból állt fel. A Tesco éppen most váltotta flottáját, a tendert májusban zárták. Ez is nagy falat, hiszen csak személyautóból 760-at futtatnak, amelyek maximális futásteljesítményét 180 ezer kilométerben határozták meg. Úttörő a Tesco abban is, hogy a „lejárt” autókat nem feltétlenül adják le, lehetőséget teremtettek, hogy dolgozóik megvehessék az addig általuk használt járműveket – ez a flottaüzemeltetők gyakorlatában inkább csak a vezetők kiváltsága.

Az energiaipar is kitartó, a Mol tavaly lecserélte a személyautó-állományát, az idén a kisteherautókat váltják. Ez is komoly tétel az autókereskedelemben. A Shell is tendert írt ki, majd cserélte is a flottáját tavaly, de az üzemeltetett autók számán nem módosított. Az Eon tavaly haszonjárműcseréket vállalt be, a személykocsik beszerzését lényegében leállították – csak elkerülhetetlen vásárlásokat hajtottak végre. 2011-re sem terveznek nagy beszerzéseket, továbbra is a lelakottabb haszonjárművek cseréjét tervezik, de nem a jó években megszokott darabszámban, csupán a felében. Csökkent is a flotta, a személyautók darabszáma 7 százalékkal karcsúsodott, ugyanis hatékonysági mutatók alapján bizonyos szint alatt nem rendelhető még vezetői autó sem. Emellett a kulcsos flottát is csökkentették, törekednek a meglévő állomány jobb kihasználtságára (az egy irányba igyekvő munkatársakat összeültetik), illetve új munkamódszerekkel, video- és telefonkonferencia bevezetésével csökkentik a kulcsos autók iránti igényeket.

Fiatok a T-Comnál
Stiller Ákos

A 300 autós flottával rendelkező Telenor racionalizálta ugyan a flottáját, de ez nem hozott jelentős darabszámváltozást. A cég egyébként munkaautóként Suzukikat és Fordokat vet be, a vezetők autóparkja változatos, Audi, Saab, Volvo, Toyota egyaránt megtalálható benne. Nagy flottacserét nem terveznek, gyakorlatuk szerint a meglévő kocsikat folyamatosan cserélik, ahogy a futásteljesítményük vagy a koruk indokolja.

A gyógyszeripar vállalatai óvatosan költekeznek. A Phoenix Pharma szépen cserélgeti le a kifutott autókat – náluk négy év vagy 150 ezer kilométer a kocsik szolgálati ideje. Teljes flottacserét nem terveznek, mert a jelenlegi gyakorlattal folyamatos az állományfrissítés. Közben se nem bővítettek, se nem szűkítettek, és tavaly nem változtattak az autóhasználati szabályokon sem. Többen alkalmazzák ezt a „lassú csere” módszert, leginkább ott, ahol maguk kezelik a flottát.

A KBC Autolease flottakezelő szakértői szerint a cégek jelentős része az elmúlt években halasztotta az autók cseréjét, de tovább már nemigen húzhatják, hiszen a válság előtt beszerzett kocsik lassan öt-hat évesek, magas futásteljesítménnyel, egyre növekvő szervizköltséggel, csökkenő üzembiztonsággal. Így 2011-re a céges autóbeszerzések további mérsékelt növekedését várják. Ezt az optimizmust erősítheti az is, hogy egyes iparágakban már a fellendülés jelei látszanak, ami a flottákra is kihathat.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Mi a dolga a flottakezelőnek?

Az autók üzemeltetésével kapcsolatban szigorúbb szabályokat vezettek be a cégek 2010-ben - derül a ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Ezek arra irányulnak, hogy a kocsik állaga ne romoljon, a fogyasztásukat alacsony szinten tartsák. Hanyag autókezelés esetén általában komoly az értékcsökkenés.

Autó

Fellendült a cégautópiac

Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.

Autó

Kinek éri meg a flottakezelés?

Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.