Tetszett a cikk?

Általános tapasztalat, hogy míg a 3–15 autóból álló flottillákat rendszerint közvetlenül szerzik be a cégek, a nagyobbak üzemeltetésére igénybe vesznek flottakezelőt, ez pedig nem kis szám, legalább 30 ezer járműt gondoznak flottakezelők – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

A flottakezelő cégekkel kapcsolatban gyakran megfogalmazott kifogás, hogy személytelen a szolgáltatásuk. A legnagyobb hazai flottakezelő, a LeasePlan válasza a problémára, hogy minden ügyfelének saját kapcsolattartót biztosít. A közös munka során a szakember folyamatosan elemzi a flottáról készülő statisztikákat, ezek alapján – az ügyféllel együttműködve - megtalálja azokat a területeket, ahol csökkenthetőek a kiadások, de akár a kezelt autók szén-dioxid-kibocsátásáról is tájékoztathatást ad. A flottakezelő arra törekszik, hogy a teljes futamidőre vetítve a lehető legalacsonyabb költségeket érje el ügyfele számára. Bertalan Gábor, egy kisebb flottakezelő vállalkozás, a LansonCom vezetője a személyhez köthető szolgáltatásban hisz. Úgy látja, nem egy autón kell pénzt keresni, hanem ezren. Sok kis megbízás olcsóbbá teheti a rendszer fenntartását, másrészt ha megszerzik a bizalmat, abból később még lehet nagyobb üzlet.

Az eltérő méretű cégek eltérő módon közelítenek a kuncsaftokhoz. Míg egy kisebb vállalkozás sok olyan feladatot is vállal, amely egy nagyobb szervezet számára egyszerűen nem kifizetődő, addig a nagyméretű flották kezelése inkább a multik vadászterülete. A válság hatására mindenki igyekszik ugyan egyre szélesebb körnek egyre jobb szolgáltatást nyújtani, ám alapvetően nem változtak a szerepek. A kicsik továbbra is sokat profitálhatnak a megbízhatóságból és az így megszerzett bizalomból, míg egy nagy vállalkozás könnyedén képes a vállára venni egy több tíz, esetleg több száz autóból álló flotta összes teendőit.

audi.hu

A LansonCom tapasztalatai szerint a kis- és középvállalkozásoknál általában azzal indul az együttműködés, hogy meghatározzák, milyen pénzügyi konstrukció a legelőnyösebb partnerüknek. Segítenek választani a vásárlás, a lízing, a bérlet közül, illetve igény esetén beajánlják az ügyfelet adótanácsadóhoz vagy könyvvizsgálóhoz is. Ezután megkeresik és kiválasztják a célnak megfelelő autót. Ha szükséges, tanácsot is adnak. Előfordult például, hogy egy cég 1,2 literes háromhengeres dízel Fabiákat akart vásárolni üzletkötői részére. Az autókra 60 ezer kilométeres éves futásteljesítményt terveztek, ami négy évre vetítve már 240 ezer kilométer. A flottakezelő ilyen esetben inkább az 1,6-os dízelt javasolja, több okból. A nagyobb motor komolyabb szervizelés nélkül viseli el ezt az igénybevételt, ráadásul veszélyesebb helyzetekben – például előzésnél - marad benne biztonsági tartalék. Az sem utolsó szempont, hogy a munkatársak is motiváltabbak, ha jobb munkaeszközzel dolgozhatnak. Bár az 1,6-os dízel Fabia ára és katalógus szerinti fogyasztása is magasabb, egy autó havidíját mégsem az határozza meg, hogy mennyibe kerül, sokkal inkább az, hogy mennyit fog érni a futamidő végén, és mennyit kell rá költeni addig. 

A nagy állományhoz általában flottakezelőt alkalmaznak a vállalatok, igaz, a kevés kivétel összességében jelentős tétel (olyanok szerepelnek benne, mint például a Coca-Cola, amelyik maga intézi a flottaügyeket). A flottapiac 85 százalékán nyolc nagy flottakezelő, a maradék 15 százalékon pedig 10-12 kisebb cég osztozik. Mind közül a 9700 autóból álló flotta fölött operáló LeasePlan a piacvezető, amely így a piac közel egyharmadát fedi le. A flottakezelők nem győzik hangsúlyozni az előnyeiket: a humánerőforrás-megtakarítást, a kedvező lízing-, illetve bérleti díjakat, az alacsonyan tartható biztosítási és szervizköltséget (a kiadásmérséklés fő oka, hogy ezeken a területeken a flottakezelő „nagybani" vásárlóként léphet fel).

HVG

Persze véleményüket nem osztja mindenki, főképp az újautó-importőrök nem. Szerintük a legkedvezőbb autóárat továbbra is közvetlenül az importőrrel tárgyalva érheti el egy flottavásárló. Ellenben a flottakezelő is flottavásárlóként érkezik, és az ügyfeleknek 5–30 százalékos árengedményt ígér a kocsik listaárából. Sok ez, vagy kevés? Autószalonba magánemberként besétálva a HVG Cégautó 2011 különszám munkatársa 4,3 milliós kocsira az első körben 14 százalékos árengedményt ért el (vagyis csak az e fölötti „bónusz” számít igazán a flottázónak szólónak). És ezt a kedvezményt nem bent álló autóra adták, mert igazán nincsenek is bennragadt készletek, az importőrök alig-alig készleteznek. Még a flottavásárlóknak is várniuk kell a kocsikra, ma 90 százalékban megrendelésre lehet új autót vásárolni Magyarországon. Erre már az ügyfelek is rájöttek, a LeasePlan tájékoztatása szerint négyszáz ügyfelük közül csupán egy cég utazik bennragadt készletekre.

Érdekes lépésre szánta el magát a Magyar Posta, ahol az év elején végrehajtottak egy flottacserét. A szervezet igen ügyesen manőverezett, miután lejárt a szerződése a flottakezelőjével (Porsche Lízing), saját flottacéget (Postaflotta Kft.) alapított, amely beszerzi és kezeli a gépjárműparkot. Lecserélték a kisbuszparkot és a személyautókat, a kormányzati törekvésekkel összhangban a személyautók számát 10 százalékkal, a korábbi 200-ról 180-ra csökkentették. Az autóhasználati szabályokon, jogosultságokon nem változtattak, de szigorítottak az ellenőrzésen, hogy kizárják a cégnek költséget jelentő potya utakat. Februárban a posta által értékesítésre leadott személyszállító VW Transportereket és Skoda Fabiákat nézve feltűnt a kettő-négy éves autók feltűnően jó állapota: mint kiderült, elvárják a dolgozóktól a gépjárművek óvását, letűnt már a szétütött Barkasok korszaka.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Fellendült a cégautópiac

Tavaly több nagy cégautóflotta megújult, és 2011-re is egyre többen terveznek nagyobb méretű autóvásárlást – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból. Bár a cégautópiac fellendült, a lassú gyarapodás csak az ésszerűség és a takarékosság keretei között történik – még nem heverték ki a válságot a hazai vállalkozások.

Autó

Mekkora a kedvezmény cégautóra?

„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.

Autó

Cégautó: kinek, milyen kocsi dukál?

A cégautó továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a vállalatoknál, még akkor is, ha egyre több cég dönt úgy, hogy nem él ezzel az ösztönzéssel - derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.

Autó

Fukarkodás a cégautó-piacon

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.