Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
2010-ben 703 millió forintba került az adófizetőknek az állami autóflotta fenntartása. Eközben idén csak a frissítésre 600 milliót fordít a kocsikat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság, korábbi nevén Központi Szolgáltató Főigazgatóság (KSZF). Négykerekűekre a legtöbbet a Miniszterelnöki Hivatal és a Közigazgatási Minisztérium költ, a terrorelhárítók pedig szeretik a luxust. Az EU soros elnöksége az állami Audikat és Saabokat szaporította.
Kiverte a biztosítékot Bajusz Ferenc rendőr őrnagynál, hogy az Orbán Viktor egykori személyi testőre által irányított Terrorelhárítási Központ (TEK) Audi Q7-es luxusterepjárókat kapott, miközben a rendőrségnek szerinte semmire sincs pénze. Az Audi-vásárlásokat „vérlázítónak” nevező őrnagy április elején a Facebook közösségi oldalon tette közzé a kormányfőhöz írt nyílt levelét, amire válaszul a TEK-et vezető Hajdú János közölte: ezekkel az autókkal a kommandósok épségben és gyorsan juthatnak el egy-egy akció helyszínére. Az mindenesetre titok, hogy a terrorelhárítók mennyiért szerezték be a motorteljesítménytől és felszereltségtől függően 15,7 és 55 millió forint között kapható Q7-est.
A Bajusz őrnagy és Hajdú közötti csörténél jóval szerényebb médiafigyelmet kapott, hogy az állami gépkocsiflottát üzemben tartó KSZF – amely 2011. május 1-jétől Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) néven működik tovább – összesen 97 állami vezető által használt autót cserél le az idén. A KSZF 600 millió forintot szán arra, hogy a szerintük rossz állapotban lévő régi autóit Skoda Superb típusú, egyenként 6 millió forintba kerülő kocsikra cserélje, hogy aztán az elhasznált járgányokat bontási áron adja el – derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
Az állam rajongása nem új a Skoda iránt. Noha a KSZF flottájában a legtöbb autó Volkswagen (162), a szinte valamennyi minisztériumban megtalálható második legkedveltebb márka a Skoda (41), s csak ezt követi az Opel (39), az Audi (37) és a Ford (33). Ezzel szemben BMW-ből csupán egy van, méghozzá a Vidékfejlesztési Minisztériumnál (VM). Ennél a tárcánál landolt egyébként a két állami hibrid Lexus is. Az egyik ezek közül egy GS 450h, amelynek kényelmét maga Fazekas Sándor miniszter élvezheti.
A többi miniszter Audi A6-osban utazik. Semjén Zsolt és Navracsics Tibor miniszterelnök-helyetteseket, valamint Réthelyi Miklós erőforrás-minisztert V6-os TDI dízelmotorral szerelt összkerékhajtású Audi A6, Matolcsy György nemzetgazdasági minisztert elsőkerék-hajtású A6-os szállítja, ahogy Pintért Sándort, Orbán Viktort és Hende Csabát is Audiban utaztatják, noha utóbbiak kocsiját nem a KEF üzemelteti, a kormányzat pedig nem árulta el a HVG Cégautó különszámnak az autók pontos típusát. Martonyi János külügyminiszternek sem a KEF, hanem a Köztársasági Őrezred biztosít járgányt, egy Mercedest – de hogy pontosan milyen típust, nem közölték.
A titkolózást nem értjük, elvégre az EU-elnökség kapcsán az őrezred büszkén mutatta be azokat a páncélozott Audikat, amelyekben a legvédettebb személyeket szállították a csúcs ideje alatt, s még azt is elmondták – a szakma legnagyobb megrökönyödésére -, melyik üvegen, illetve lemezen milyen fegyverrel lehet átlőni.
Az EU soros elnöksége miatt az idén meglehetősen leterhelt Külügyminisztériumnál (KÜM) összesen 31, átlagban nyolcéves autó van. A tárca flottájának legfiatalabb autói a 2009-ben beszerzett négy Saab 9-5 Vector, de szép számmal vannak még az ezredforduló környékén megvásárolt darabok is, elsősorban Volkswagen Caravelle mikrobuszok és Passatok. Az összes külügyes autóból mindössze tíz futott 100 ezer kilométernél kevesebbet, de van olyan is, amelybe már 281 ezret tettek bele. A KÜM éves szinten 32,1 millió forintot költ autókra, egy gépkocsi átlagos évi költsége kicsivel több 1 millió forintnál.
Tavaly a tárca nem adott el autót, de ha megtenné, a bevételből új darabokat venne – mondták el a HVG Cégautó különszám érdeklődésére a minisztériumnál. Márpedig ahogy az EU-elnökségnek vége, Martonyiék mintegy tíz – sokat futott – gépkocsit selejteznek majd le. A külügy „rendes” flottája mellett a protokoll főosztályának is vannak autói: négy A6-os Audi (egy 2006-os, három 2004-es évjáratú), valamint egy 2003-as Mercedes E-osztály. Mindemellett a tárca taxira is költ, tavaly ez 942 ezer forintot vitt el a büdzséjéből.
A minisztériumok közül 2010-ben a Miniszterelnöki Hivatal költött a legtöbbet autóra, több mint nettó 54 millió forintot. A Közigazgatási Minisztériumnál (KIM) tavaly közel nettó 49 millió forint ment el erre a célra, míg a legkevesebbet négykerekűekre a Bajnai-éra alatt még működő egészségügyi tárca, illetve Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium költötte - egyenként mindössze 7 millió forintot.
Az állami autók fenntartási költsége tavaly 703 millió forintot kóstált. Ez nem sokkal több, mint amennyit 2009-ben fordítottak e célra, akkor – részben a Gyurcsány Ferenc által meghirdetett spórolásnak köszönhetően – 695,84 milliót tett ki ez a tétel. A fenntartási költség java részét (közel 283 milliót) az előző esztendőben az üzemanyag vitte el, de a karbantartás-javítás (176,8 millió), valamint a biztosítási díjak (110,9 millió) is jelentős összegeket emésztettek fel. A kocsik után fizetett különféle adók és díjak (autópályadíj, bérleti és lízingdíj, műszaki vizsga) több mint 70 millióba kerültek. Ezekhez képes elenyésző az alkatrészekre költött 12,9 millió forint.
A KEF nemcsak üzemeltet, de bérel is autót - két Audi A6-ost, darabonként havi nettó 307 ezer forintért, amely összegben (az üzemanyag, a parkolási és útdíjak, a casco-önrész és az autók „nem megfelelő használatából eredő” javítások kivételével) minden felmerülő költség benne van -, ezekre tavaly nettó 6,4 milliót költöttek, míg a taxiköltség 16,4 millió forintot tett ki.
Ugyanakkor a KEF még az új autók vásárlásának bejelentése előtt azt közölte lapunkkal: az idén magasabb költséggel számol, még akkor is, ha a gépjárműállomány változatlan összetételű marad. Tavaly a flottából - összesen 6,4 millió forint értékben – 11 autótól szabadultak meg.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.