szerző:
I. N.

Sosem gondoltuk, hogy már a Földön bepillanthatunk a túlvilági élet mindkét oldalára: az Atommal a Mennyet, de a Pokol minden bugyrát is megjártuk.

Mi mindennek ellene tudunk állni, kivéve talán a kísértést. Nos, pontosan ez történt, amikor egy szép napon egy olyan e-mailt kaptunk, amelyben egy hús-vér Atom tesztelésére hívtak. Nem vagyunk ijedősek, és korábban is hívtak már Atom-nézegetésre, ezért úgy gondoltuk, ha már kísértés, legyen combos: autóba pattantunk, és meg sem álltunk a kiskunlacházi reptérig.

Az Atomról már mindent leírtak, nem is egyszer. Alig fél tonna, ámde csupa izom, nincs benne semmi extra, semmi kontroll, egyedül a brutális erő. A Japánban gyártott motor 240 lóerős, ezt húzták fel 300 lóerőig, igaz, ma már van 500 lóerős V8-as is belőle, ami a Top Gear tesztjén minden riválisát súlyosan megalázta, sőt versenymotorokat ver le százas sprintjével, amelyhez nem kell 3 másodperc sem.

Ezek az adatok a földi halandó számára jóformán értelmezhetetlenek. Ezért aztán a szemfüles atomosok (akiknél egyébként egy csúcs-Porschét is lehet vezetni) azt találták ki, hogy lassacskán adagolják a gyönyört. A reptér egy elkerített részén csinos kis tesztpályát alakítottak ki, majd lefojtották a motort száz lóerősre. Mit mondjunk, már így is élvezetes élményt nyújtott az Atom, sikerült a mérhetetlenül alacsony súlypontú kocsit kicsit megriszálni. Aztán a tulajdonos picit bökött az egyik gombon, és máris 200 lóerő szabadult fel. Az idő egy pillanatra kibillent, aztán felgyorsult, majd hirtelen megállt – így éreztük magunkat a pályán cikázva. Ezután jött a valós teljesítmény és a 300 lóerő. Ekkor már kiszállt a tulajdonos, és egyedül voltunk kénytelenek megbirkózni, pontosabban megpróbálni megbirkózni az autóval.

Pokoli kísértés

Nem véletlenül használják Forma 1-es iskolákban is gyakorló autónak az Atomot: minden, amit a hagyományos úrvezetésről tanultunk, zárójelbe kerül, és vissza kell ülni az iskolapadba. Hármasban is be lehet venni a hajtűkanyart, ám ha nem vigyázunk – a régi vicc szavaival –, csak egyszer. Az Atom bőg, sivít, nyüszít, és közben olyan mellbevágó erővel akarja kitépni előbb a kezünkből a kormányt, utóbb az aszfaltból a csíkokat, hogy minden idegszálunkkal figyelnünk kell, és örök készenlétben kell állnunk. Egy pillanatra sem lankadhatunk, mert az Atom alattomos: ha elkalandozik a figyelmünk, azonnal keresztbe áll, megpördül, vagy könyörtelenül csúszkálni kezd.

Bevalljuk, mi óvatos duhajok vagyunk. Az első 6-8 körben csak kóstolgattuk az Atomot, alig mertük feltenni ötösbe, vagy tövig nyomni a gázpedált. Féltettük az életünket, no meg a pálya széléhez durván közel parkoló autók testi épségét. A pálya egyik egyenes részén ugyanis olyan csábító a gyorsulás, hogy az ember nehezen áll ellen a pokoli kísértésnek: nyomni, nyomni akarja a gázt. Igen ám, csakhogy nagyon hirtelen nagyon közel kerülnek az autók és a vendégsátor, márpedig a hátsókerekes fenevad a gyors fékezésre ABS híján ösztönösen reagál: megállíthatatlanul csúszni kezd.

Szóval, óvatosak voltunk, és csak távoli sarkokban próbálgattuk az Atom erejét. Ott viszont sokféle módon megismerkedhettünk az angol mérnökök tudásával. Pontosabban az angol és német mérnökök tudásával. Merthogy az Atomba tíz fokozatban állítható német Bilstein gátlókat (egészen pontosan: B16 PSS10) építettek be. A lengéscsillapítók egy mozdulattal teszik makrancosan pattogóvá, vagy amerikai cirkálósan puhává az autót. A leggyengébb, de a legerősebb változatot is kipróbáltuk, a gyengében már-már egy Bentley-ben éreztünk magunkat, a legerősebb fokozatban viszont még a tömés is kiesett a fogunkból, miközben majdnem Föld körüli pályára álltunk egy-egy úthibánál.

Elszállt egy Atom a szélben

Ekkor erőt vettünk magunkon, és nehéz szívvel, de átadtuk a volánt a fotózás bátor feladatát magára vállaló kollegánknak, miután figyelmeztettük, hogy álljon ellen az ördögnek, és ne kísértse Istent a nagy egyenesben. Nem hallgatott ránk. Ezért aztán kis híján elvitte a sátrat és a komplett autóparkot, amire bizonyíték az a nagyjából 60 méteres féknyom, ami még minden bizonnyal sokáig lesz mementó a reptéren.

Miután kiszlalomoztuk magunkat, jött az igazi kihívás: vezetni 200 fölött az Atomot a kifutó betonján. Méghozzá úgy, hogy levesszük a sisakot, és csupán védőszemüvegben toljuk a gázt. Ez a mi esetünkben elég merész vállalkozásnak tűnt, lévén, hogy amúgy szemüvegesek vagyunk, tehát a védőszemüveg felvétele előtt meg kell szabadulnunk saját lencséinktől. Ez nem is volna túl nagy baj, ha nem mínusz 8 dioptriás rövidlátással ajándékozott volna meg minket az az égi hatalom, amely most efféle kísértésekre csábított. Elrebegtünk egy rövid imát, majd bepattantunk az ülésbe.

A fű zöld csíkjait épphogy meg tudtuk különböztetni a betontól, így mi ismét csak gyáva nyúlnak bizonyultunk – fotós kollégánkhoz képest mindenképpen. Amint az a képeken és a videón is látszik, ő sokkal nagyobb lendülettel – és persze élesebb látással – teljesítette az istenkísértő feladatot. Az egész program nem tartott tovább egy óránál, de többet tanultunk a vezetésről, mint egy év alatt. Ja, és a pokoli kísértések mellett eláruljuk: az Atom volánja mögött azért láttuk a Mennyet is.

Műszaki adatok, képek és videók az Autómenedzser.hu autós portálon.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Izsák Norbert Autó

Majdnem teszteltük az Ariel Atom szupersportkocsit

Kis híján múlt, hogy vezettük a világ egyik leggyorsabb, s talán legklasszabb sportkocsiját, az Ariel Atomot. Az egyetlen magyarországi példányban ültünk, féltünk, és előre borítékoltuk a Caterhammel való megméretés végeredményét.

A nap videója: a mai divatterepjárókat megszégyeníti a régi apró Mini

A nap videója: a mai divatterepjárókat megszégyeníti a régi apró Mini

Egymillió milliárdszor nagyobb a Napnál: hatalmas galaktikus szuperhalmazt fedeztek fel csillagászok

Egymillió milliárdszor nagyobb a Napnál: hatalmas galaktikus szuperhalmazt fedeztek fel csillagászok

Tolatóradar: 500 millió forintnyi Maybachba botlottunk egy pesti tisztáson

Tolatóradar: 500 millió forintnyi Maybachba botlottunk egy pesti tisztáson

„Embertelen komédia”: miért nincs több női menedzser?

„Embertelen komédia”: miért nincs több női menedzser?

Puzsér miatt jelentkezett be egy új jelölt a főpolgármesteri posztra

Puzsér miatt jelentkezett be egy új jelölt a főpolgármesteri posztra

Csúnya idő lesz október 23-án

Csúnya idő lesz október 23-án