A nyolcadik generáció nem sokban különbözik az előzőtől, erőteljesebb a motorházfedél domborulata, letört felső sarkokat kapott a hűtőrács, a keresztirányú bordák és az Audi-karikák egyaránt határozott háromdimenziós formában jelennek meg. A rács szürke, csak a hathengeres modelleken és az S line külső optikai csomag részeként kap fényes fekete bevonatot. Az átdolgozott lökhárítón a lapos ködfényszórók tűnnek fel. Az A4 allroad quattro a sorozattól vízszintes krómberakásokkal kialakított hűtőrácsával, illetve kerek ködfényszóróival tér el.
Megújultak a világítótestek: alsó peremükön enyhe hullámvonal húzódik, s belső elrendezésük is változott. Kívánságra fix, vagy intelligens (kanyarvilágítás, kanyarodófény) xenon fényszórókat szállítják az autót. A xenonos változatok hátsó lámpája LED-technikás. A tervezők a diffúzor-betéttel kialakított hátsó lökhárítót is átrajzolták, a kipufogórendszer pedig minden modellen két csőben végződik.
A külső méretek csupán néhány milliméterrel változtak a modellfrissítés nyomán. Az A4 Limousine és Avant hosszúsága egyaránt 4,70 méter, míg az A4 allroad quattro és az S4 kiviteleké 4,72 méter. A tengelytáv egységesen 2,81 méter, míg a szélesség 1,83 és 1,84 méter, a magasság pedig karosszériaváltozattól függően 1,41 és 1,50 méter között alakul.
Az A5-öshöz hasonlóan az A4-esben is bőkezűen bántak a krómozott és magas fényű díszítőberakásokkal. Új a kormánykerék, a sportkormány pedig alul lapított. A kormányoszlop bajuszkapcsolóit és a gyújtáskapcsolót is átdolgozták. A navigációs és szórakoztató rendszer kezelhetősége javult, nyolc helyett már csak négy gombbal készül. A további fejlesztések az automatikus sebességváltóra, a gazdaságos üzemű légkondicionáló berendezésre, a drive select menetdinamikai szabályzórendszerre és a multifunkciós kormánykerékre összpontosultak. Az ülésfűtés és -szellőztetés mostantól közvetlenül, egy-egy saját gombbal vezérelhető. Az S line sportcsomagban a belső tér alaptónusa a fekete, amit nemes dekorberakások díszítenek. Az összeállítást 18- illetve, extrafelszerelésként 19 hüvelykes keréktárcsák és a karosszériát 30 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű teszi teljessé.
Az A4 limuzin csomagtartója maradt 480 literes, lehajtott hátsó üléstámlákkal 962 literre bővíthető, míg az A4 Avant és az A4 allroad quattro esetében e térfogatok 490 és 1430 litert tesznek ki. Az Audi kívánságra mindkét modellt elektromos mozgatású csomagtér-ajtóval is szállítja.
A Limousine és az Avant számára az Audi egyaránt hat TDI- és négy benzines aggregátot kínál, összesen 23-23 motor-sebességváltó kombinációban. Mindegyik erőforrás turbótöltéssel és közvetlen befecskendezéssel működik, az automatikus motorleállítás és -indítás, valamint a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszereit alapáron kapja a vásárló.
A TDI-erőforrásokat már az A5-öshöz felfrissítették. Járásukat kettős tömegű lendkereküknek a centrifugális erő vezérelte, új röpsúlyos tömegközéppont-eltolása (2.0 TDI / 100 kW, 120 kW vagy 130 kW és quattro összkerékhajtás) teszi az alacsonyabb fordulatszám-tartományokban is egyenletessé és csendessé. A még korábbi felkapcsolások révén 100 kilométerenként átlagosan mintegy 0,2 liter üzemanyag takarítható meg – a sajtóanyag szerint.
A modellcsalád legtakarékosabb tagja a 100 kW/136 lóerő teljesítményű Audi A4 2.0 TDI, amely négyajtós változatban 100 kilométerenként átlagosan 4,2 liter hajtóanyaggal is beéri, kilométerenként 112 gramm szén-dioxid kibocsátása mellett. Az új 120 kilowattos (163 LE) A4 2.0 TDI 100 kilométerenként 4,4 liter gázolajat fogyaszt. A választékot további három négyhengeres dízel erőforrás bővíti, 88 kW (120 LE), 105 kW (143 LE) és 130 kW (177 LE) teljesítménnyel. A belépőmotortól eltekintve mindegyikük az allroad quattro palettáján is szerepel. A széles motorkínálatot három V6-os teszi teljessé. A 150 kW (204 LE) teljesítményű 3.0 TDI (az allroad quattro számára nem rendelhető) az A4 Limousine orrában 100 kilométerenként átlagosan 4,9 liter hajtóanyagot igényel. Az erősebb 3.0 TDI 180 kilowattot (245 LE) teljesít, e verzió a tiszta üzemű clean diesel változat alapjául is szolgál.
A dízelek közül a magyar piacon hagyományosan kedvelt kétliteres motor legerősebb, 177 lovas változatát teszteltük, egy pofás kombiban. A kézi váltót gyakran kellett használni a Sintra körüli erdőkben, a menetdinamikai kapcsoló efficiency módjában, sokszor kettesben kellett bevenni a hajtűkanyarokat. Amikor ezt meguntuk, sportosabb módot választottunk, egyből izgalmasabb volt a vezetés, ám feladtuk a takarékosságot, a 8 literes átlag nem mondható túlságosan kedvezőnek (70 kilométeres tesztút, hegyen-völgyön-erdőn át, autópálya szakaszokkal tarkítva, két személlyel, klímával, bekapcsolt világítással).
A benzines TFSI-család újdonsága az A5-ösben már kipróbált 1,8 literes erőforrás. 170 lóerő teljesítménnyel és 320 newtonméter forgatónyomatékkal gondoskodik a sportos menettulajdonságokról. A limuzin fogyasztása ezzel 5,6 liter 100 kilométerenként – az optimista sajtóanyag szerint. A motor 3,5 kilogrammal lett könnyebb, miközben belső súrlódásai is jelentősen mérséklődtek.
A belépő benzinmotor szerepét a 88 kW (120 LE) teljesítményű 1.8 TFSI látja el, míg a 2.0 TFSI – az A4 allroad quattro számára is rendelhető egyetlen Otto-motorként – 155 kilowattot (211 LE) tud. A motorpaletta csúcsára később érkezik a 272 lovas 3.0 TFSI, ugyanez a V6-os az S4-ben 245 kW (333 LE) teljesítményt produkál.
Az Audi S4 – Limousine és Avant változatban – a program legerősebb motorjával, a 245 kW (333 LE) teljesítményű és 440 newtonméter forgatónyomatékú 3.0 TFSI-vel készül. Hajtóanyag-fogyasztása a Limousine esetében 100 kilométerenként átlagosan 8,0 liter, álló helyzetből 5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig elektronika korlátozza 250 kilométer/órára.
Azt már korábbi menetpróbáimon megtanultam, hogy elöl kell állni, ahhoz, hogy hamar eljussunk a csúcsra. Az egy szem, magyaroknak fenntartott erős piros (misano rot) S4 limuzinra úgy lecsaptam, mint a pinty. Nem bántam meg. Olyan élményautózásban volt részem, amilyen még Portugáliában sohasem jutott részemül (korábban C5-öst, elektromos Renault-ot és hibrid Lexust vezettem Európa nyugati csücskében). Az S5-ösben már lenyűgözött a győriek új motorja, az S4-esben azonban az tetszett, hogy nem kupéformában, hanem hagyományos szedánban, annak sokkal szűkebb mivoltában adja meg a sportos autózás mindennapi gyönyörét. Dinamikus módba kacsolva a menetdinamikai szabályozót jön meg a kocsi igazi ereje, közvetlen a kormány, feszes a futómű, élénken reagál a gázadásra a motor, (megugrik a fogyasztás), és gurgulázik a négy kipufogó. A hétfokozató S tronic dupla kuplungos váltó csiklandoz, amikor visszaváltáskor gázfröccsel mormogja bele a világba, hogy eszméletlen jó ez a kocsi. Az élvezetek tengeréből, a szűk kanyarok sem zökkentenek ki, sőt a körforgalmakban megforgatva sem tör ki az autó - az ESP szigorúan dolgozik -, ám a közel 15 literes átlagfogyasztás kijózanít. Igaz - legyintünk -, mire, ha nem erre az autóra érdemes költeni a benzinpénzt.
A felfrissített Audi S4 átdolgozott fényszóróiról, lökhárítóiról, légbeömlő nyílásairól és új színeiről ismerhető fel, utasterében szintén igényes fejlesztésekkel. Az „S” sportfutóműve és 18-colos kerekei révén az S4 mindenkor stabilan áll az úton. Árai tekintetében nincs változás, a 120 lovas dízel 8,52 millió forintba kerül, a benzines 170 lovas belépő ára 9,18 millió forint, a 245 lovas V6-os dízelért 13,92 millió forintot kérnek el, a kombi felára kb. 400 ezer forint. A 333 lovas S4 csúcsmodell indulóára 17,79 millió forint.
Az elsőkerék-hajtású Limousine és Avant változatok hatfokozatú manuális sebességváltóval gördülnek le a szerelőszalagról, s legtöbbjük számára a fokozatmentes multitronic váltómű is rendelkezésre áll. A quattro összkerékhajtással szerelt kivitelek szintén manuális vagy – a 130 kilowattos (177 LE) 2.0 TDI motortól – a hétfokozatú S tronic sebességváltóval kaphatók. Az A4 allroad quattro mind a hat motorváltozatában a manuális vagy az S tronic váltóművet kínálja.
A quattro állandó összkerékhajtás az A4 allroad quattro esetében széria, a Limousine és az Avant változatokhoz pedig a 105 kilowattos (143 LE) 2.0 TDI motortól rendelhető. Az A4-család az önzáró központi differenciálművet alkalmazza, amely normál üzemmódjában 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között, de ezen szükség szerint a legrövidebb időn belül változtathat. A központi differenciálmű működését a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás funkciója finoman adagolt fékezési beavatkozásokkal egészíti ki, még precízebb és biztosabb irányíthatósági tulajdonságokat kölcsönözve az autó számára. A V6-os quattro változatokban mindez az Audi sport-differenciálművével egészíthető ki, ez a pillanatnyi igények szerint osztja el forgatónyomatékot a két hátsó kerék között.
Az A4-es futóművében túlteng az alumínium, az ötkaros első és a trapézkaros hátsó felfüggesztések legtöbb eleme alumíniumból készül. A sorozat minden modellváltozata elektromechanikus szervokormányt kapott. Egyenes futás közben nem igényel energiát, 100 kilométerenként akár 0,3 literrel mérsékelve a hajtóanyag-fogyasztást, illetve kilométerenként 7 grammal a szén-dioxid-kibocsátást.
A menetdinamikai szabályzórendszer segítségével a vezető alapállásban négyfajta –comfort, auto, dynamic vagy efficiency – üzemmódban szabályozza az automatikus sebességváltó, a kormányrásegítés és az automatikus légkondicionáló működését. Ha az adott modell felszereltsége navigációs rendszert is tartalmaz, az előbbieket az individual (egyéni) módusz egészíti ki.
Rendelhető távtartó tempomat, sport differenciálmű, dinamikus kormányzás. Utóbbi a kormányoszlopra épített áthidaló áttétele segítségével a pillanatnyi sebesség függvényében változtatja a kormányzás áttételét, s a határtartományokon enyhe kormányzási beavatkozásokkal segíti az alul- és túlkormányozottság megelőzését.
Az A4 minden elsőkerék-hajtású változata az elektronikus differenciálzár-hatású funkcióval felszerelt elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (ESP) készül. A belső íven gördülő, s jelentősen lecsökkent tapadású kerék enyhe fékezési beavatkozásaival hatékonyan javítja az irányíthatósági tulajdonságokat és fokozza a biztonságot.
Minden modellváltozatban a szériafelszereltség része a pihenő-ajánlási funkciót is tartalmazó vezetőinformációs rendszer. Az adaptív sebességszabályozás a 0-200 kilométer/óra sebességtartományban önműködően tartja az A4 és az előtte haladó jármű közötti távolságot. Amennyiben 30 kilométer/óra alatt ráfutásos baleset veszélyét érzékeli, adott esetben akár önműködő vészfékezést is generál. Van sávtartó és holttérfigyelő is, felárért Google Earth és a Google street view képeit használó élő navigáció is rendelhető, sőt internetelosztóként is működik az autó.
A modell itthon már rendelhető, a kereskedéseekbe február végén, március elején érkezik meg az autó.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.