szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A Ford Focusban olyan technológiákkal ismerkedhetünk meg, amelyek eddig nagyobb osztályok kiváltságai voltak: koccanásgátló, parkoló robot, sávelhagyásra figyelmeztető, sávtartó, táblafelismerő, automatikus távfényszóró, fáradtságra figyelmeztető rendszer, és távtartó sebességtartó automatika. Kipróbáltuk mindegyiket – áldozatok nem voltak, csak egy légből épített hóembert gázoltunk el parkolás közben.

A Ford Focus mindhárom karosszériaváltozata tetszetős, ám ha választani kellene közülük, akkor egyértelműen a kombi mellett tenném le a voksomat. Az ötajtós csomagtere látványosan kicsi, a négyajtós pedig nehezen szállít bútorokat.

115 lóerős, 1,6 literes dízellel tettük meg a menetpróba 400 kilométerét, mind városban, mind országúton, mind autópályán elég volt ereje és nyomatéka a dinamikus autózáshoz, pedig négy férfi ült benne. Az első ülések kényelmét nem érheti panasz, ám a hátul helyet foglaló finnyás kollégák megszólták kényelmetlenségét. További zavaró tényező volt az esőben nyikorgó hátsó ablaktörlő, igaz, ez egy ki olajozással orvosolható.

bcs

Bár navigáció nem volt a tesztautóban, a középkonzol sem az ötajtósban kipróbált zavaros gombtenger volt (igaz, a Sony műszerfal sem túl egyszerű), mégis telepakolták vezetéstámogató rendszerekkel – a menetpróba pont ezeknek a kipróbálását szolgálta. Hogy jelezzék a technológiai ugrást, a tesztvezetés stációit QR-kódról kellett megfejteni, a tesztautókra is ragasztottak pár újszerű vonalkódot. Ez elég volt ahhoz, hogy az egyszerű embereket megkavarja. A zamárdi szálloda kapuőre a zuhogó eső ellenére megállított minket és azt próbálta megtudakolni, hogyan tudjuk ezekkel a kódokkal arra sarkalni a Focust, hogy magától beparkoljon. Mindenáron valami földönkívüli funkciót keresett, hiába magyaráztam el neki, hogy a kód, az okostelefon és az autó nincsenek összekötve, váltig azt hajtogatta, hogy mutassuk meg, hogy lehet telefonnal parkolni. Otthagytuk kétségekkel szegényt, az eredmény reméljük nem egy újabb okostelefon, egy Focus kombi és egy óriási jelzáloghitel a házra a karácsonyfa alatt. A reklámok teljesen megbolondítják az embereket, akik nem autót választanak, hanem autóba öltöztetett kütyüket – mert beparkol magától.

A Ford Focus (felár ellenében) digitális kamerarendszere öt, vezetést segítő funkciót támogat, amelyek fokozzák a vezető magabiztosságát és a biztonságot. A belső visszapillantó tükör mellé erősített, előrenéző kamera az utat figyeli, képét pedig egy kifinomult fedélzeti számítógép elemzi. A kamera által nyert információ ezt követően felhasználható arra, hogy az autó segítse a vezetőt a sávban maradni, megőrizni figyelmét a volán mögött, illetve arra, hogy a rendszer figyelje a legmodernebb közlekedési táblákat, és működtesse a távfényszórót.

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a kormány rezegtetésével figyelmezteti a vezetőt arra, hogy az előrenéző kamera a sávból való véletlen kitérést észlelt. A kamerarendszer folyamatosan figyeli a jármű relatív helyzetét az útra festett jelzésekhez képest. Amennyiben a jármű elhagyja a sáv közepét, és a rendszer nem észleli egyértelműen a sávváltásra utaló manővert, illetve az irányjelzők használatát, a kormány vibrálni kezd. A rezgést grafikus jelzés kíséri a kijelzőben. A rendszer 60 km/h alatti sebességnél nem működik, így városban nem avatkozik közbe. A vezető két lépcsőben szabályozhatja a rendszer érzékenységét, illetve három fokozatban állíthatja be a kormány rezgetésének erősségét, de teljesen ki is kapcsolhatja a rendszert.

A sávtartó asszisztens azzal fokozza a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer használati értékét, hogy nem csupán figyelmeztet, hanem az elektromos szervokormánnyal aktívan visszakormányozza a kocsit a sáv közepére. Az út közepét tapasztalataim szerint jobban felismeri, mint a szélét, de ez magyar sajátosság, hisz nálunk legtöbbször nincs széle az utaknak. A rendszert kétféle érzékenységre lehet beállítani, illetve ki is kapcsolható. Amikor ezzel játszadoztam, hagyva, hogy ide-oda kacsázzon az autó, rögtön megszólalt a figyelmezetés, hogy fáradtnak tűnök a Focus szerint, itt az ideje egy kis pihenésnek.

A kamerarendszer érzékeli, ha a vezető fáradt vagy esetleg elalszik. Miközben a jármű relatív helyzetét figyeli az útburkolati jelekhez képest, a rendszer képes észlelni azokat a kitéréseket, amelyek akkor tipikusak, ha a vezető nagyon álmos, vagy figyelme jelentős mértékben csökken. Amennyiben a rendszer azt észleli, hogy a vezető teljesítménye korlátozott, kétfokozatú figyelmeztetést aktivál. Először figyelmeztető hang kíséretében felirat jelenik meg a műszerfal kijelzőjében, majd – ha a vezető továbbra is fáradtnak tűnik –, állandó figyelmeztetés jelenik meg a műszerfalban, s ezt a vezetőnek az ok gomb megnyomásával kell nyugtáznia.

Az út mindkét oldalán és hidakon lévő forgalmi táblákat azonosítja a fedélzeti számítógép, a műszerfalon keresztül tájékoztatja a vezetőt az érzékelt sebességkorlátozásról, a tiltást vagy lehetőséget megszüntető táblákról és az előzési tilalmat jelölő táblákról. A rendszer úgy is konfigurálható, hogy a táblákat a nagyobb, információs kijelzőben jelenítse meg, és úgy is beállítható, hogy a táblák kisebb méretben, észlelésük sorrendjében egymás mellett, a kijelző tetején tűnjenek föl. A vezető abból tudhatja meg, hogy mennyire új az információ, hogy a kijelzett tábla fokozatosan elhalványul, ahogy az autó távolodik az észlelés helyétől. A vezető arra is használhatja a rendszert, hogy figyelmeztetést kapjon a gyorshajtásról – ha a rendszert úgy állítja be, hogy a sebességkorlátozó tábla villogjon a kijelzőben, ha az autó (a vezető által beállított értékkel) túllépi a megengedett sebességet.

Az automatikus távfényszóró önműködően váltja a fényszórót a tompított és reflektor üzemmód között, ezzel segítve a vezetőt a jobb látási viszonyok megteremtésében, illetve mentesíti őt a kapcsolgatás alól. Azonosítja más járművek fényszóróját és hátsó lámpáját, és szükség esetén aktiválja a tompított fényt. A rendszer a külső fényerősséget is figyeli, hogy városban és lakott területeken elkerülje a reflektor a használatát.

A Focus megrendelhető parkolóasszisztenssel. Automatikusan bekormányozza az autót a párhuzamos parkolóhelyre. A rendszer két ultrahangos radarral (egy-egy a jármű mindkét oldalán) keresi a megfelelő méretű parkolóhelyet a leparkolt kocsik között, amelynek mindössze 20 centivel kell nagyobbnak lennie, mint az autó hossza. Amikor a rendszer megtalálta a megfelelő nagyságú szabad helyet, informálja a vezetőt, és egyértelmű, szöveges és grafikus parkolási instrukciókat jelenít meg a középkonzol kijelzőjében. A vezető kezeli a féket és a gázpedált, kapcsolja az egyes és a hátrameneti fokozatot, a rendszer pedig teljesen automatikusan végzi a kormányzást. A parkolási manőver legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel hajtható végre. A szériában beszerelt első és hátsó tolatóradarok hangjelzéssel segítenek a vezetőnek, amikor autója túl közel került a körülötte lévő tárgyakhoz. Annak érdekében, hogy a parkolás még a legszűkebb helyen is pontos legyen, a rendszer arra kéri a vezetőt, hogy előre- és hátraguruljon az autóval, míg a jármű tökéletesen be nem parkolt.

Holttérfigyelője fokozza a vezető éberségét, olyan helyzetekben figyelmeztet, amikor egy elhaladó jármű éppen a holtterünkben van a bal, vagy a jobb oldalon. A rendszer két többsugarú, a hátsó lökhárító külső sarkaiba telepített radarmodult használ. A rendszer felismeri a holttérbe érkező járművet, s ebben az esetben a megfelelő oldalon lévő külső visszapillantó tükörben LED-ekkel figyelmeztet, hogy a vezető erős vizuális figyelmeztetést kapjon a közelben lévő másik járműről. A rendszer 10 kilométer/órás sebesség fölött automatikusan működésbe lép – azaz sokkal szélesebb a működési tartománya, mint a jelenleg kapható más rendszereké –, így különösen zsúfolt, városi, szakaszosan haladó forgalomban vagy forgalmas autópályákon hatékony, ahol a leggyakoribb az ütközés.

A Focus módosított, radar-alapú alkalmazkodó sebességtartója automatikusan tartja a követési távolságot. Amennyiben a rendszer azt észleli, hogy a Focus előtt haladó autó lassít vagy túl közel van, automatikusan fékez, hogy megőrizze a beállított követési távolságot. Amikor az út ismét szabaddá vált, a rendszer a beállított sebességre gyorsítja fel Focust. A rendszer része az ütközésre figyelmeztető funkció is, amelynek célja, hogy a műszerfalban lévő kijelzőben megjelenő felirattal és hangjelzéssel figyelmeztesse a vezetőt, ha fennáll a ráfutásos baleset veszélye. Ez elég gyakran felvillant, kollégám egy kissé későn reagálta le az úton bekövetkező eseményeket. A rendszer élesíti a fékeket, hogy azok gyorsabban reagáljanak, amikor a vezető fékez, illetve – ha az ütközés mégis elkerülhetetlen – automatikusan fékez (a lassulás mértéke 3 m/s2 is lehet), hogy csökkentse a becsapódás erejét.

A koccanásgátló kamerával és a belső visszapillantó tükör mellé telepített infravörös lézerrel észleli az autó előtti akadályokat. A rendszer folyamatosan (másodpercenként százszor) figyeli az előző autótól mért távolságot, illetve a közeledés sebességét, majd meghatározza az ütközés kockázatát. Ha például a Focus előtt haladó kocsi hirtelen fékez, és a rendszer úgy érzékeli, hogy közeleg az ütközés, akkor élesíti a fékeket. Amennyiben a vezető nem reagál, a rendszer automatikusan aktiválja a fékeket, és elveszi a gázt. 30 km/h alatti sebességnél aktív. Amennyiben a két jármű közötti relatív sebességkülönbség nem haladja meg a 15 kilométer/órát, a rendszer segít a vezetőnek elkerülni az ütközést. Amikor a sebességkülönbség 15 és 30 km/h között van, akkor a rendszer célja, hogy az ütközés előtt a lehető legjobban mérsékelje a sebességet.

A sebességhatárolóval a sofőr beállíthatja magának személyes sebességhatárát, így bizonyos nehéz helyzetekben – például ismeretlen utakon vagy az autópályán építkezés mellett haladva – a vezetésre koncentrálhat, s közben nem kell aggódnia, hogy véletlenül túl gyorsan hajt. A tempomat kormányra szerelt gombjaival a vezető 30 és 180 km/h között állíthatja be személyes sebességhatárát. Amikor a jármű eléri az előre beállított tempót, a motorvezérlő elektronika a gyorsítás megakadályozása érdekében nem reagál tovább a gázpedál utasításaira. A rendszer része a padlógáz funkció is, így a vezető a maga által választott sebességhatárt – például előzés közben – mégis átlépheti. Amikor a jármű sebessége ismét a beállított érték alá esik vissza, a rendszer automatikusan újra aktiválja magát.

Szériafelszerelés a nyomatéki vektor szabályozás, amely az autó fékrendszerét felhasználva utánozza egy nyomatéki vektor differenciál hatását, miközben kanyarodás közben folyamatosan elosztja a motor nyomatékát a két első kerék között, s így csökkenti az alulkormányzottságot, illetve fokozza a tapadást és javítja a kormányzást. A rendszer a jármű elektronikus stabilitásprogramjának (ESP) modulját felhasználva másodpercenként százszor kap adatokat a Focus viselkedéséről. Miközben az autó kanyarban gyorsít, érzékeli, ha az ívbelső első kerék elkezd megcsúszni, és észrevehetetlen mértékben lefékezi a kereket. Ez megakadályozza a kerék kipörgését, illetve a nyomatékot a jobban tapadó, ívkülső kerékhez továbbítja, azaz fenntartja a tapadást és a kormányzás pontosságát.

A start-stop rendszerrel és az aktív hűtőmaszkkal (a hűtőnyílások működtetésével optimalizálja az aerodinamikát, s szabályozza a hűtőmaszkon keresztül a hűtőrendszerre és a motortérbe jutó levegő mennyiségét. Amennyiben levegőre van szükség a motor hűtéséhez, a nyílások nyitnak; ám ha nincs szükség légáramra, akkor a rendszer zárva tartja a rostélyokat, s ezzel jelentős mértékben csökkenti a légellenállást. Amikor az aktív hűtőmaszk teljesen lezárja a rostélyokat, a szén-dioxid-emisszió 2 százalékkal csökken.) szerelt Ford Focus tesztautó a Balaton környéki menetpróbát 5,9 literes átlagfogyasztással teljesítette, pedig autópályán is haladtunk, és a Focusnak négy különböző vezetési stílushoz kellett alkalmazkodnia.

Ford Focus kombihoz legjutányosabban 5,05 millió forintért juthatunk hozzá (1,6 literes, 105 lóerős benzinmotorral), a legolcsóbb dízel kombi (95 lóerős) 500 ezer forinttal kerül többe. A tesztelt csúcsfelszereltségű modell alapára 6,26 millió, ám korántsem volt benne minden. A fényezés felára 180 ezer forint, a xenon fényszóróké 220 ezer, a kulcsnélküli nyitás-indítás és az elektromos mozgatású tükrök felára 145 ezer forint, a start-stopért 70 ezret kérnek, a fűthető első ülések 53 ezerbe kerülnek, a vezetéstámogató rendszerekért pedig 330 ezret kell fizetnünk, a Sony hangrendszer 65 ezer forint. A tesztelt autó végső ára így 7,328 millió forint.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Ford Focus teszt: jó autó, de drága

Nem siettem el a Ford legfontosabb autójának a tesztjét. Emlékszem, éppen Bécsbe indultunk egy Peugeot 5008-cal, csípős hideg volt és hó, amikor a parkolóban először megláttam ezt a piros autót. Annyira új volt számomra, hogy hátrahőköltem, és mint a gyerekek körbejártam, majd a sötétben próbáltam átlátni az ablakain, kutattam belső titkait. Kollégám megszánt és kinyitotta a Focust: óá kiáltottam fel megdöbbenésemben. Lassan eltelt egy év, 17 ezer kilométert futott már a kocsi, de ugyanúgy megbámulom. Tetszik.