szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autó visszahívások egyaránt érintik az alsótól a prémium kategóriás kocsikban ülő tulajdonosokat. Más kérdés, hogy bosszankodni érdemes a kellemetlenségen vagy inkább örüljünk, hogy kiterjedt szolgáltatást is vásárolunk autónk mellé, amely akár az életünket is megmentheti.

Mint a hvg.hu is megírta ma, 2,76 millió autót hív vissza világszerte a Toyota kormány- és vízpumpa hibák miatt. A kormánytengelyei nem elég erősek, a vízpumpák pedig rövidzárlatot okozhatnak gyártási hiba miatt. A Toyota hazai márkaimportőre azt közölte szerdán a hvg.hu-val, hogy 3043 darab gépjármű érintett Magyarországon a mostani visszahívásban. A legnagyobb számban az Avenis 2 557 darabbal, a Corolla Sedan japán gyártású típusa 193 darabbal és a hibrid meghajtású Toyota Prius II. generációja 293 darabbal. A Toyota pár hónapja is 7,5 millió autót készül visszahívni világszerte főként az elektromos ablakemelő miatt, amely tüzet okozhat. A főbb modellek a Camry, a Rav4 és a Yaris voltak. Mégis a Toyota vásárlóinak közel 50 százaléka autója cseréjekor ismét a japán márkát választja és ezzel a leghűségesebb vásárlókat tudhatja maga mögött.

Ford

Az idén is szinte minden hónapra jutott egy-egy visszahívás. Januárban a Volkswagen csoport hívott vissza 325 ezer 2009 és 2011 között gyártott, a kétliteres dízellel szerelt Eos, Golf, Jetta, Passat, Tiguan modelleket és ugyanazzal a motorral eladott Skodákat valamint Seatokat. Ebben az esetben az üzemanyag-befecskendező rendszer hibájából előfordulhatott a motor leállása. Ugyanebben a hónapban a Toyota és a Lexus kényszerült 1,7 millió kocsit megvizsgáltatni a gázpedál lehetséges hibái miatt.

Júliusban a Ford tízezer autó tulajdonosnak jelezte, az üzemanyag vezetékének szakadása miatt, ha lehet, ne használják kocsijukat, ugyanis már a gyár területén is kigyulladt néhány emiatt. A márka történetében egyébként a 2009-es év volt a mélypont visszahívás szempontjából, akkor 14 millió darabot kellett átnézni.

De említhetjük a két évvel ezelőtti 120 ezer magyar Suzukit érintő akciót, ahol a lengéscsillapítók korróziója  miatt a keréktartó-csonk leválhat és az autó egyszerűen „összecsuklik”. A legemlékezetesebb baki mégis az A-osztályú Mercedeshez fűződik talán, amely a „jávorszarvas teszten” bukott meg, amikor a kikerülési manőver során egy újságíró borult fel az autóval. Ezt követően a megerősített futómű és a menetstabilizáló is szériatartozékává vált a kocsikban.

A visszahívás a gyártó szempontjából a visszahívás egyértelműen óvintézkedés, ha bizonyíthatóan műszaki hibából ered a baleset a törvények értelmében a termék gyártójának kell megtérítenie a költségeket és nem csak a tulajdonos felé, hanem a baleset valamennyi érintettjének is. Az más kérdés, ha a beszállító alkatrésze a hibás, a késztermékért továbbra is a gyártó felel. Ez pedig dollár/euró milliókban mérhető kiesést is eredményezhet a cégnek. De vajon a gyártó növeli vagy csökkenti-e presztízsét, ha beismeri a hibákat nyíltan?

A hiba észrevételétől a visszahívási akcióig igen sok állomáson keresztül zajlik egy visszahívási folyamat. A logisztikától kezdve a válságkommunikáción át elég sok tennivaló akad egy-egy gyártónál.  A Toyota Magyarországnál egy korábbi eset kapcsán tudtuk meg, hogy a konkrét kidolgozás folyamata kizárólag az anyaországban történik és a regionális központok a végrehajtás mikéntjét végzik el.

Toyota

A hiba feltárása után az érintett országokban futó modellek teljes, alvázszámmal ellátott listáját kapják meg, adott esetben a cserélendő alkatrészeket is, azt azonban európai beszállítóktól vagy a cég európai központjától. Ezt követően a márkaszervizeket kell felkészíteni a várható ügyfelek mennyiségére. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az előre bejegyzett munkák torlódnának.

A visszahívások mértéke egyik országban sem éri el azt a szintet, amely miatt a szervizek túlterheltté válhatnának. Ez persze függ attól is, hogy mely alkatrész hibásodott meg. A tulajdonosok értesítése a regionális központokban dolgozó műszaki szakemberek által összeállított leírással, itthon levél útján történik. Ha a tulajdonos nem kapná meg az üzenetet és autóját emiatt nem viszi szervizbe, a legrosszabb esetben is a következő időszaki átvizsgáláson értesítik és elhárítják a problémát. A visszahívási akcióknak ugyanis nincs elévülési idejük. Azok az autók, amelyeket esetleg idős koruk miatt már nem márkaszervizbe visznek, viszont kisebb eséllyel esnek át garanciális javításon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!