Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"49e82400-b584-4151-a580-1e1e53f30f44","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Hét amerikai államban rendkívüli állapotot hirdettek, több száz közlekedési baleset történt, iskolákat kellett bezárni az ítéletidő miatt.","shortLead":"Hét amerikai államban rendkívüli állapotot hirdettek, több száz közlekedési baleset történt, iskolákat kellett bezárni...","id":"20250107_Legalabb-ot-halottja-van-az-Egyesult-Allamokban-pusztito-hoviharnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e82400-b584-4151-a580-1e1e53f30f44.jpg","index":0,"item":"c2aca59f-ed31-46ad-afc1-33be5e4effb1","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_Legalabb-ot-halottja-van-az-Egyesult-Allamokban-pusztito-hoviharnak","timestamp":"2025. január. 07. 14:37","title":"Legalább öten haltak meg az Egyesült Államokban tomboló hóviharban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben okozott károk, köztük a személyes sérülések megtérítésére, illetve a sérelemdíjak kifizetésére.","shortLead":"Január 15-ig minden építőipari kivitelezőnek és tervezőnek felelősségbiztosítást kell kötnie a kivitelezés közben...","id":"20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/068786aa-0e79-414f-80f4-b363651b5559.jpg","index":0,"item":"83e9e625-4c5a-409f-8dda-806ef1116e08","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Munka-kozben-betorte-az-ablakot-a-szaki-Ho-kozepetol-mar-biztositassal-kell-fizetnie-erte-kotelezo-felelossegbiztositas-epitoipar","timestamp":"2025. január. 06. 14:06","title":"Munka közben betörte az ablakot a szaki? A hónap közepétől már biztosítással kell fizetnie érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Magnyickij-törvény alapján rendeltek el büntetőintézkedést a propagandaminiszter ellen.","shortLead":"A Magnyickij-törvény alapján rendeltek el büntetőintézkedést a propagandaminiszter ellen.","id":"20250107_Rogan-Antal-felkerult-az-Egyesult-Allamok-szankcios-listajara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"c7394bc3-f6b1-465e-81dc-0007869ac846","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Rogan-Antal-felkerult-az-Egyesult-Allamok-szankcios-listajara-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 16:30","title":"Rogán Antal korrupció miatt felkerült az Egyesült Államok szankciós listájára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén az űrben továbbítaná az adatokat. A technológia adott, csak össze kell rakni.","shortLead":"Az optikai kábelhálózat kiegészítéseként, vagy inkább kiváltásaként hozná létre a NATO azt a rendszert, ami baj esetén...","id":"20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70b92e82-861e-4277-91eb-bcaa4d01c35c.jpg","index":0,"item":"3ad9530d-c14c-49e4-8160-ddc59642899a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_nato-urinternet-tenger-alatti-kabel-szabotazs","timestamp":"2025. január. 06. 19:03","title":"Újfajta interneten dolgozik a NATO, ha bekapcsolják, az nagy bajt jelent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3471919d-0665-4df9-9ebf-acc61fc7de89","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Úgy tűnik, nem tekintik közérdeklődésre számot tartónak a hírt.","shortLead":"Úgy tűnik, nem tekintik közérdeklődésre számot tartónak a hírt.","id":"20250107_mti-rogan-antal-szankcio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3471919d-0665-4df9-9ebf-acc61fc7de89.jpg","index":0,"item":"f1f7571f-b170-4590-9ce4-db8977dd60a1","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_mti-rogan-antal-szankcio-ebx","timestamp":"2025. január. 07. 18:37","title":"Az MTI Rogán Antal szankcionálásáról nem, csak Gulyás és Szijjártó reakciójáról számolt be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","shortLead":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","id":"20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196.jpg","index":0,"item":"b9f42246-9b9b-4e94-a402-2e64c83b284e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","timestamp":"2025. január. 06. 06:17","title":"A Hamász 34 túszt engedne el, ha létrejönne a tűzszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba.","shortLead":"A férfit életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba.","id":"20250106_leugrott-ferfi-ferihegyi-repter-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b812b65e-98f9-48b2-90bd-b5afc61a9d33.jpg","index":0,"item":"99ee4e7a-1225-4ff6-89bb-1a44cefb6844","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_leugrott-ferfi-ferihegyi-repter-galeria","timestamp":"2025. január. 06. 20:46","title":"Leugrott egy férfi a ferihegyi reptér galériájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lángoló Fordok, széteső Suzukik - milliószámra hívják vissza a kocsikat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az autó visszahívások egyaránt érintik az alsótól a prémium kategóriás kocsikban ülő tulajdonosokat. Más kérdés, hogy bosszankodni érdemes a kellemetlenségen vagy inkább örüljünk, hogy kiterjedt szolgáltatást is vásárolunk autónk mellé, amely akár az életünket is megmentheti.
Mint a hvg.hu is megírta ma, 2,76 millió autót hív vissza világszerte a Toyota kormány- és vízpumpa hibák miatt. A kormánytengelyei nem elég erősek, a vízpumpák pedig rövidzárlatot okozhatnak gyártási hiba miatt. A Toyota hazai márkaimportőre azt közölte szerdán a hvg.hu-val, hogy 3043 darab gépjármű érintett Magyarországon a mostani visszahívásban. A legnagyobb számban az Avenis 2 557 darabbal, a Corolla Sedan japán gyártású típusa 193 darabbal és a hibrid meghajtású Toyota Prius II. generációja 293 darabbal. A Toyota pár hónapja is 7,5 millió autót készül visszahívni világszerte főként az elektromos ablakemelő miatt, amely tüzet okozhat. A főbb modellek a Camry, a Rav4 és a Yaris voltak. Mégis a Toyota vásárlóinak közel 50 százaléka autója cseréjekor ismét a japán márkát választja és ezzel a leghűségesebb vásárlókat tudhatja maga mögött.
Ford
Az idén is szinte minden hónapra jutott egy-egy visszahívás. Januárban a Volkswagen csoport hívott vissza 325 ezer 2009 és 2011 között gyártott, a kétliteres dízellel szerelt Eos, Golf, Jetta, Passat, Tiguan modelleket és ugyanazzal a motorral eladott Skodákat valamint Seatokat. Ebben az esetben az üzemanyag-befecskendező rendszer hibájából előfordulhatott a motor leállása. Ugyanebben a hónapban a Toyota és a Lexus kényszerült 1,7 millió kocsit megvizsgáltatni a gázpedál lehetséges hibái miatt.
Júliusban a Ford tízezer autó tulajdonosnak jelezte, az üzemanyag vezetékének szakadása miatt, ha lehet, ne használják kocsijukat, ugyanis már a gyár területén is kigyulladt néhány emiatt. A márka történetében egyébként a 2009-es év volt a mélypont visszahívás szempontjából, akkor 14 millió darabot kellett átnézni.
De említhetjük a két évvel ezelőtti 120 ezer magyar Suzukit érintő akciót, ahol a lengéscsillapítók korróziója miatt a keréktartó-csonk leválhat és az autó egyszerűen „összecsuklik”. A legemlékezetesebb baki mégis az A-osztályú Mercedeshez fűződik talán, amely a „jávorszarvas teszten” bukott meg, amikor a kikerülési manőver során egy újságíró borult fel az autóval. Ezt követően a megerősített futómű és a menetstabilizáló is szériatartozékává vált a kocsikban.
A visszahívás a gyártó szempontjából a visszahívás egyértelműen óvintézkedés, ha bizonyíthatóan műszaki hibából ered a baleset a törvények értelmében a termék gyártójának kell megtérítenie a költségeket és nem csak a tulajdonos felé, hanem a baleset valamennyi érintettjének is. Az más kérdés, ha a beszállító alkatrésze a hibás, a késztermékért továbbra is a gyártó felel. Ez pedig dollár/euró milliókban mérhető kiesést is eredményezhet a cégnek. De vajon a gyártó növeli vagy csökkenti-e presztízsét, ha beismeri a hibákat nyíltan?
A hiba észrevételétől a visszahívási akcióig igen sok állomáson keresztül zajlik egy visszahívási folyamat. A logisztikától kezdve a válságkommunikáción át elég sok tennivaló akad egy-egy gyártónál. A Toyota Magyarországnál egy korábbi eset kapcsán tudtuk meg, hogy a konkrét kidolgozás folyamata kizárólag az anyaországban történik és a regionális központok a végrehajtás mikéntjét végzik el.
Toyota
A hiba feltárása után az érintett országokban futó modellek teljes, alvázszámmal ellátott listáját kapják meg, adott esetben a cserélendő alkatrészeket is, azt azonban európai beszállítóktól vagy a cég európai központjától. Ezt követően a márkaszervizeket kell felkészíteni a várható ügyfelek mennyiségére. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az előre bejegyzett munkák torlódnának.
A visszahívások mértéke egyik országban sem éri el azt a szintet, amely miatt a szervizek túlterheltté válhatnának. Ez persze függ attól is, hogy mely alkatrész hibásodott meg. A tulajdonosok értesítése a regionális központokban dolgozó műszaki szakemberek által összeállított leírással, itthon levél útján történik. Ha a tulajdonos nem kapná meg az üzenetet és autóját emiatt nem viszi szervizbe, a legrosszabb esetben is a következő időszaki átvizsgáláson értesítik és elhárítják a problémát. A visszahívási akcióknak ugyanis nincs elévülési idejük. Azok az autók, amelyeket esetleg idős koruk miatt már nem márkaszervizbe visznek, viszont kisebb eséllyel esnek át garanciális javításon.