Idén minden különösebb csinnadratta nélkül, de megjelentek az utakon az elektromos autók. Nissan Leaf, Chevrolet Volt, Mitsubishi iMiEV, Citroen C0, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in. A típusok közül hamarosan lesz néhány, amely megvásárolható már Magyarországon is. A technológia egyelőre persze nagyon összetett, nagyon drága, így a vevők még nem kapkodnak értük. Ez persze nem szegi kedvét a gyártóknak, akik jövőre újabb rohamot indítanak a vásárlókért.
2013-ban újabb modellek érkeznek, lassan minden szegmensben és gyártónál elérhetőek lesznek az e-autók. Sokan meredek áresésre számítanak, mivel fokozatosan beindul a piacon a valódi verseny. A kis kategóriában például a Chevrolet-től érkezik a Spark elektromos változata, Európában pedig a hasonló kategóriájú Fiat 500e. A Sparkot amiatt is sokan várják, mert 25.000 dollár körüli árával a legolcsóbb elektormos autó lesz az amerikai piacon.

A Volksvagen és a BMW hét elektromos modellt tervez bemutatni jövőre, ami a Pike Research Electric Vehicles Market Forecast című tanulmánya szerint szerint azzal járhat, hogy egy év alatt meduplázódik a német e-autó piac, ami természetesen komoly hatással lesz majd az egész európai piacra.
Mindeközben világszerte folytatódik a töltőhálózatok kiépülése. Kanadában csak áprilisig 600 új töltőpontot állítanak üzembe, az Egyesült Államokban pedig elkezdik az országos főútvonalak “villamosítását”. Ezzel szemben továbbra is komoly probléma, hogy a magas árak miatt alig vannak gyorstöltő állomások, amik néhány perc alatt képesek feltölteni az autót, ezek nélkül pedig sokkal kisebb a technológia vonzereje. Ebben a kérdésben jövőre sem várható komoly változás.
A Pike Reeserch kutatása azt is kimutatta, hogy csökken a magánbefektetők lelkesedése az elektromos piacért, így néhány vállalat rákényszerülhet, hogy elhagyja a piacot, illetve nagy felvásárlásokra is lehet számítani. Ezzel szemben néhány független gyártó, mint például a Tesla folytatja menetelését. A e-autó piac lassan felnőtté válik. Ami a technológiai kérdéseket illeti, továbbra is az akkumulátorok kapacitása a fő probléma, a BASF és a Dow (a világ két legnagyobb vegyipari vállalata) hatalmas összegeket fektet ezek fejlesztésébe.
2013 sorsdöntő év lehet az e-mobilitás történetében. Vajon elhiszik-e az emberek, hogy az e-autók jelentik a jövőt? Ha igen, akkor jövőre tényleg megindulhat az a folyamat, aminek a végén, 30-40 év múlva a belsőégésű motorok lassan végleg eltűnnek.
Szerző: WWF Magyarország - Benkő Dániel