szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Idén októbertől egyszerűbb eljárásban lesz intézhető egyebek mellett a jogosítvány elvesztésének bejelentése, az elveszett rendszám pótlása vagy a gépkocsik forgalomból való ideiglenes kivonása - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). Megszűnik az ideiglenes vezetői engedély, a lejárt érvényességű forgalmit az ellenőrzéskor nem veszik el a helyszínen.

A kormány elfogadta az NFM javaslatait a közúti közlekedési hatósági és igazgatási ügyekben az ügyfelekre háruló adminisztratív terhek csökkentésére - írta csütörtöki közleményében a tárca.

A módosításokkal kétféle eljárás - az ideiglenes vezetői engedély kiadása és a lejárt jogosítványok bevonása - megszűnik, további 12 esetében az ügyintézés a folyamatok átszervezésével, elektronizálásával jelentősen egyszerűsödik.

Több eljárásban mellőzhető lesz az ügyfél személyes megjelenése, az ügyindítás az ügyfélkapun keresztül lesz intézhető. A nyilvántartási rendszerek összekötésével az okmányirodák, kormányablakok közvetlen elektronikus kapcsolat útján kérhetik majd le a szükséges adatokat.

Az ügyfelek a hatósági ellenőrzések és az okmánymásolatok kiállítása során is mentesülnek az adatszolgáltatás alól.

Az informatikai rendszerek felkészítését követően, idén októbertől elektronikus úton lehet bejelenteni a közúti járművekhez tartozó hatósági okmányok és vezetői engedélyek elvesztését, megsemmisülését, kezdeményezni az elveszett rendszámtábla pótlását, a jármű forgalomból történő ideiglenes kivonását, majd forgalomba helyezését, a törzskönyv adatváltozás miatti cseréjét.

A változásokkal megszűnik az ideiglenes vezetői engedély használata, a lejárt érvényességű forgalmi engedélyt az ellenőrzéskor a jövőben nem veszik el a helyszínen.

Az ideiglenes vezetői engedély kiadása helyett ma már megoldható a végleges vezetői engedély gyors pótlása. A lejárt műszaki vizsgával közlekedő jármű esetén – a szabálysértés büntetésének fenntartása mellett – a hatóság valódi célja, hogy vizsgára vigyék a járművet.

Ehhez nem szükséges és célszerű, ha az ellenőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, mivel a többségében jóhiszemű, feledékeny autós így nem tudja levizsgáztatni az autóját, amíg vissza nem kapja a papírjait.

A szükséges törvénymódosításokkal és informatikai fejlesztésekkel 2013 második felére a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításának igazolása is egyszerűbbé válhat. A kormányzati kezdeményezés országgyűlési támogatása esetén a biztosítói igazolást a továbbiakban nem kell majd a forgalmi engedély mellett tartani. A kötelező biztosítás meglétét a jármű műszaki vizsgájakor és tulajdonosváltáskor a nyilvántartás útján ellenőrzik.

A mozgáskorlátozottak a jövőben egyszerűbben és gyorsabban pótolhatják parkolási igazolványukat. Az okmány cseréjekor, pótlásakor a hatóság a korábbi igazolvány kiállításakor rögzített vagy a személyi- és lakcímnyilvántartásban tárolt fényképet és aláírást használhatja fel.

Az új rendelkezések döntő részben 2013. október 1-jén léphetnek hatályba. A szaktárca a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program Egyszerűsítési Programjában foglalt feladatát teljesíti az új rendelkezések megalkotásával.

A javaslatokat a fejlesztési minisztérium, a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatal szakértői az Új Széchenyi-terv forrásaiból támogatott projekt keretében készítették elő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!