Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat, szülinapi ajikat is megérdemelne. Fábrynak – gondolhatja – több jár, hiszen ő a liberális akolt hagyta ott a Fideszért, és saját hitelét adta be a Fidesz Zrt.-be, azt, ami más NER-celebnek soha nem volt.","shortLead":"Fábry Sándor csalódott a NER-ben. „Ezektől” már nem vár semmit. Pedig még Kossuth-díjat, meg világ körüli utat...","id":"20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449.jpg","index":0,"item":"74ce2053-c5f2-4c32-8b31-2475cb76f2e4","keywords":null,"link":"/360/20250107_Fabrynak-igaza-van-hamvay-peter-velemeny","timestamp":"2025. január. 07. 12:55","title":"Hamvay Péter: Fábry Sándornak igaza van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","id":"20250106_ciszjordania-busz-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48.jpg","index":0,"item":"c10c7b3e-4e8a-43ed-9ea3-2b72937c166c","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_ciszjordania-busz-tamadas","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Buszra nyitottak tüzet fegyveresek Ciszjordániában, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1889061-b727-4cc8-a0b2-723b78804baa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ünnepi időszakban több napon 10 millió fölött volt a palackvisszaváltások száma, fél év alatt egymilliárd csomagolást váltottak vissza az emberek. A szombat a legforgalmasabb nap, a kedd és a szerda a legnyugodtabb.","shortLead":"Az ünnepi időszakban több napon 10 millió fölött volt a palackvisszaváltások száma, fél év alatt egymilliárd...","id":"20250108_mohu-palackvisszavaltas-forgalom-ajanlott-napok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1889061-b727-4cc8-a0b2-723b78804baa.jpg","index":0,"item":"a1efa7e6-476c-41eb-b4d2-299182a0b001","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_mohu-palackvisszavaltas-forgalom-ajanlott-napok","timestamp":"2025. január. 08. 12:15","title":"A Mohu elárulta, a hét mely napjain érdemes palackvisszaváltással próbálkozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","shortLead":"A Volvo testvérmárkájaként jegyzett Lynk & Co egy vadonatúj plugin hibrid divatterepjáróval rukkolt elő.","id":"20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a462774-b7ae-4605-8435-01b0f134684a.jpg","index":0,"item":"d7eb140b-e072-4743-a8b7-540ea5dcf519","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_857-loerovel-es-gigantikus-6K-kijelzokkel-sokkol-a-legujabb-suv-lynk-co-900-volvo","timestamp":"2025. január. 07. 07:59","title":"857 lóerővel és gigantikus 6K kijelzőkkel sokkol a legújabb SUV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2025. január. 07. 10:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A norvég és a brit miniszterelnökhöz hasonlóan a francia elnök is bírálta az amerikai techmilliárdost. Thomas Regnier, uniós szóvivő szerint viszont Musknak jogában áll, hogy kifejtse a nézeteit.","shortLead":"A norvég és a brit miniszterelnökhöz hasonlóan a francia elnök is bírálta az amerikai techmilliárdost. Thomas Regnier...","id":"20250106_macron-elon-musk-valasztasok-beavatkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a.jpg","index":0,"item":"b077c323-38d5-4b83-b133-368ad93fcc62","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_macron-elon-musk-valasztasok-beavatkozas","timestamp":"2025. január. 06. 19:01","title":"Macron is beleszállt Elon Muskba, azzal vádolja, közvetlenül beavatkozik választásokba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","shortLead":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","id":"20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7.jpg","index":0,"item":"ee52e1f6-4c36-4c94-b0c6-88f5912f8c95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","timestamp":"2025. január. 08. 10:28","title":"Végtelen körözésbe kezdett egy sofőr nélküli taxi a csapdába került utasával – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak, amelynek értelmében az üzemek bezárásának elkerüléséért a cég fizetéseket csökkent és leépít, ami egyúttal a német autóipar válságának újabb tünete.","shortLead":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak...","id":"20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29.jpg","index":0,"item":"7df5eebd-297c-4242-8da7-ea215161609d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","timestamp":"2025. január. 08. 11:03","title":"A szakszervezetekkel kötött megállapodás után 300 millió euróval csökkentik a Volkswagen vezetőségének bérét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jövőre már „utcai autókkal” mennek a Forma-1-ben is, ezért a a többeknek motort is szállító Mercedesnél érdeklődtünk, mi várható majd az új hajtómű-formula 2014-es bevezetése után.
Csodák márpedig nincsenek: Nico Rosberg és a Michael Schumachert felváltó, a McLarentől átigazolt Lewis Hamilton e közmondás jegyében kezdik meg a 2013-as Forma-1-es idényt a hétvégi Ausztrál Nagydíjon. A Mercedes versenyzőpárosa az előszezon utolsó, barcelonai gyakorlásán váratlanul erőre kapott, káprázatos időket produkáltak, így a közvélemény arra számít, hogy az utóbbi három évaddal ellentétben idén már komolyabb eredményekre lesz képes. Az első idei versenynapon Melbourne-ben, végleges választ még nem, ízelítőt azonban kaphatunk abból, hogy mire lehet számítani a gárdától 2013-ban.
Legalább ennyire érdekes kérdés azonban az, mit tartogat a következő idényre a motorszállítóként is meghatározó német márka. A csillagosok erőforrását használja a gyári csapaton túl a Force India, valamint a napokban a Hondával hírbe hozott McLaren is, ráadásul a gyártó szeretne legalább még egy csapatot a partnerei között tudni, így hatványozottan fontos, mit várnak a jövőre bevezetendő új 1,6 literes, V6-os, turbós, energia-újrahasznosító rendszerekkel is megspékelt motorformulától.
Elébe mentünk a dolgoknak és szinte napra pontosan egy évvel az új motorok első éles bevetése előtt a Mercedestől megpróbáltunk választ kapni a legfontosabb kérdésekre.
Az a bizonyos erőforrás
Mercedes
- Az utóbbi évek szélsőségesen jó megbízhatósági mutatói után számítanak-e arra, hogy az új formula bevezetésével gyakoribbak lesznek a meghibásodások?
- A jelenlegi V8-as motorokból egy versenyző évente nyolcat használhat el, ami azt jelenti, hogy minden motor körülbelül 2000 kilométert teljesít. A 2014-es szezonban már csak öt erőforrást használhatunk, így mindegyiknek körülbelül 4000 kilométert kell futnia. Az elmúlt években nagyon sokat tanultunk arról, hogy mitől lesz egy erőforrás megbízható, hiszen teljesítmény-központú fejlesztések korlátozottak voltak, így az új erőforrás kapcsán a tapasztalatainkat most hasznosítani tudjuk. Nagyon keményen dolgozunk, hogy a megbízhatósággal kapcsolatos céljainkat elérjük – válaszolták lapunk kérdéséire hivatalosan a Mercedesnél.
- Sokan tartanak attól - például az F1-főmogul Bernie Ecclestone is -, hogy az új formulával megváltozik a motorok hanghatása, s emiatt az F1 veszíthet a vonzerejéből. Mivel a Mercedest új egysége már üzemel a próbapadon és a szerencsés kiválasztottak már meg is fülelhették az, adódik a kérdés: mik a tapasztalatok, kell-e tartani imázsrombolástól?
- Nem gondoljuk, hogy aggódni kellene emiatt – érkezetett a márka szakértőjének válasza. Szerinte a hanghatással kapcsolatban két szempontot kell figyelembe venni: az amplitúdót - más néven a hangerőt -, valamint a frekvenciát, amit nevezzünk zeneiségnek. Az amplitúdó tekintetében a motor nem lesz annyira hangos, mint a jelenlegi V8-as, aminek egyszerű oka, hogy a kipufogó turbinája a turbófeltöltő rendszer részeként működik, így energiát nyer ki a kipufogórendszerből. A motorok viszont így is hangosak lesznek. A zeneiség tekintetében a V6-os kipufogó elrendezése „hat az egyben”: egy kipufogócsővel, viszont a V8-assal összehasonlítva más mechanikai egyensúllyal. Azt várjuk, hogy ettől a motor lágyabban fog szólni, de továbbra is úgy, ahogy egy igazi Forma-1-es motornak szólnia kell. A V6-os hangja lenyűgözte azokat az embereket, akik eddig hallották.”
Mint megtudtuk, a Mercedes 2014 elejénél hamarabb nem tervezi az első pályateszteket, ugyanakkor a stuttgarti márka képviselője érdeklődésünkre nyomatékosította: a jelenleg használt KERS-nél szélesebb körű energia-újrahasznosító rendszer, az ERS révén egyre komolyabb lesz a technológiai transzfer a közúti és a Forma-1-es autók között.
- „A jelenlegi hibrid szabályok már lehetővé tették, hogy a technológiai transzfer megvalósuljon. Az SLS AMG Coupé Electric Drive-ban például olyan akkumulátor technológiát és megoldásokat használunk, amelyeket a Mercedes-Benz High Performance Powertrains-nél Brixworth-ban dolgozó Forma-1-es mérnökeink részvételével fejlesztettünk. A járműben használt akkumulátor modulok szintén Brixworth-ban készülnek. A 2014-es szezon kapcsán a kutatásaink irányvonala megegyezik azzal, amit a sorozatgyártású autókkal foglalkozó kollégáink követnek, különösen az energia-visszanyerés terén. Úgy véljük, hogy e révén további lehetőségek nyílnak a motorsport és a sorozatban gyártott autók közötti tudás- és technológiai transzferre” – fogalmaztak a Mercedesnél írásban megválaszolt kérdéseinkre.