Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","id":"20250512_orban-viktor-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"46f9bbbc-a092-4d6d-b34e-8c736e2faadc","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_orban-viktor-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 10:54","title":"Orbán Viktor: „Senki nem akarja kimondani, de ezt a háborút elvesztettük”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","shortLead":"Egy ukrán katonai elemző szerint személyesen Volodimir Zelenszkij adta ki a parancsot a kémek letartóztatására.","id":"20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644d9e60-dff9-40c1-89a5-477542c6ed03.jpg","index":0,"item":"05b7e256-fa2e-4f49-bbff-8f19385edaf8","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_ukrajna-kemek-megnevezes-ujsagiro","timestamp":"2025. május. 12. 17:25","title":"Egy ukrán újságíró megnevezte a két lebukott magyar kémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok korai felismerésében, amikor a klinikai tünetek még nem jelentkeztek. A ferritin szintjének ellenőrzése kulcsfontosságú a súlyosabb vashiányos állapotok megelőzésében, különösen terhes nők és sportolók esetében, ahol nincs idő a hosszadalmas kezelésre.","shortLead":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok...","id":"20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4.jpg","index":0,"item":"485cced7-f36f-495a-93ca-d4204f54abef","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","timestamp":"2025. május. 12. 07:30","title":"Aktívan sportol, esetleg kisbabát vár? Akkor ezt az értéket mindenképpen ellenőrizze a laboreredményben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan új együttműködési megállapodást köthet a Microsoft és az OpenAI, mindkét cég jól járhat a megegyezéssel. ","shortLead":"Hamarosan új együttműködési megállapodást köthet a Microsoft és az OpenAI, mindkét cég jól járhat a megegyezéssel. ","id":"20250512_openai-chatgpt-microsoft-egyuttmukodes-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"c77170a8-03c1-413e-a777-ae8e28ff04fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_openai-chatgpt-microsoft-egyuttmukodes-megallapodas","timestamp":"2025. május. 12. 10:03","title":"Gőzerővel tárgyal az OpenAI és a Microsoft, sok múlhat a megegyezésen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64d67a72-2182-458d-b8b7-7b6439a55a72","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Balásy Gyula cégei nem tudnak hibázni, ha közbeszerzésekről van szó – és ha Rogán Antal minisztériuma írja ki őket. ","shortLead":"Balásy Gyula cégei nem tudnak hibázni, ha közbeszerzésekről van szó – és ha Rogán Antal minisztériuma írja ki őket. ","id":"20250512_honvedelmi-miniszterium-megbizas-balasy-gyula-nemzeti-kommunikacios-hivatal-honvedseg-nepszerusites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64d67a72-2182-458d-b8b7-7b6439a55a72.jpg","index":0,"item":"09732ba1-64a2-4c97-948b-d22a8aa954c4","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_honvedelmi-miniszterium-megbizas-balasy-gyula-nemzeti-kommunikacios-hivatal-honvedseg-nepszerusites","timestamp":"2025. május. 12. 10:51","title":"Géppuskafészek, bunker és egy aknamező építése – Balásy Gyula cégei milliárdokért népszerűsítik a honvédséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f7fbf1d-2207-4491-b886-6910e588d6f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A közel 650 lóerős szörnyeteg értéke bőven meghaladja az 1 milliárd forintot.","shortLead":"A közel 650 lóerős szörnyeteg értéke bőven meghaladja az 1 milliárd forintot.","id":"20250513_a-normal-ferrari-f40-nel-sokkal-durvabb-verseny-verziot-kinalnak-eladasra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f7fbf1d-2207-4491-b886-6910e588d6f7.jpg","index":0,"item":"cbba6ab0-3e97-4dfc-99f3-7d8b399e19a7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_a-normal-ferrari-f40-nel-sokkal-durvabb-verseny-verziot-kinalnak-eladasra","timestamp":"2025. május. 13. 06:41","title":"A normál Ferrari F40-nél sokkal durvább verseny verziót kínálnak eladásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c3f060b-ec74-4a8b-8f6f-d15aa6f63ee8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Norvég kutatók szerint a műanyagban lévő vegyi anyagok olyan hatással vannak a szervezetre, mint a kávé, de annál sokkal gyorsabban lépnek működésbe.","shortLead":"Norvég kutatók szerint a műanyagban lévő vegyi anyagok olyan hatással vannak a szervezetre, mint a kávé, de annál...","id":"20250512_muanyag-belso-biologiai-ora-cirkadian-ritmus-alvaszavar-vegyi-anyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c3f060b-ec74-4a8b-8f6f-d15aa6f63ee8.jpg","index":0,"item":"2b64d963-5e9c-4a4d-a6ce-3d1bb85fa1b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_muanyag-belso-biologiai-ora-cirkadian-ritmus-alvaszavar-vegyi-anyagok","timestamp":"2025. május. 12. 20:03","title":"Rosszul alszik? Szabaduljon meg a műanyagoktól, 17 perccel is átállíthatják a biológiai óráját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"429a8662-2382-4ba9-a0f9-244fed142803","c_author":"HVG","category":"elet","description":"XIV. Leó pápa szombaton tette meg első útját a Vatikánon kívül: mintegy egyórás autóútra Rómától keletre egy katolikus kegyhelyet keresett fel, hazafelé pedig elődje, Ferenc pápa sírjánál tisztelgett.","shortLead":"XIV. Leó pápa szombaton tette meg első útját a Vatikánon kívül: mintegy egyórás autóútra Rómától keletre egy katolikus...","id":"20250511_XIV-Leo-papa-meglatogatta-elodje-Ferenc-papa-sirjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/429a8662-2382-4ba9-a0f9-244fed142803.jpg","index":0,"item":"d3bd931e-8451-4839-a7b0-8772d8dc4c52","keywords":null,"link":"/elet/20250511_XIV-Leo-papa-meglatogatta-elodje-Ferenc-papa-sirjat","timestamp":"2025. május. 11. 12:01","title":"XIV. Leó pápa meglátogatta elődje, Ferenc pápa sírját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre-másra jönnek a három litert fogyasztó luxusautók
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Bár a kettős üzemmódú, hibrid járműhajtás bajnokaként a Toyota-Lexus márkát szokták emlegetni, most úgy tűnik, hogy az európai gyártók kezdik behozni a starthátrányt. A vén kontinensen is egyre másra jelennek meg a jó öreg belső égésű járművek alternatív (széria)gyártmányai.
A pezsgő fejlesztési kedvet jelzi, hogy a Volkswagen minap közölte: piacérett az Up kisautó elektromos változata, hatótávolsága már 150 kilométer, s lítium-ionos akkumulátorai akár egy óra alatt is 80 százalékban feltölthetők. A kétkerekűiről ismert osztrák KTM motorkerékpárgyár ugyancsak minap, a tokiói motorkiállításon mutatta be az E-Speed névre keresztelt elektromos sportrobogójának tanulmánytervét. És ott van a BMW már nagy garral beharangozott zéró emissziós elektromosa, a pehelykönnyű, szénszálas karosszériájú, városi használatra szánt i3-as kisautó is, amelyről ugyancsak bejelentették: az év végén dobják piacra, de már most felvesznek rá rendelést.
A piacon elérhető alternatív modellválasztékot szemügyre véve azonban az is megállapítható, hogy az európaiak egyelőre a hibrid-technikát részesítik előnyben. Ezen belül főként a méregdrága, nagy limuzinokat és a böhömnyi luxusterepjárókat hibridizálják. Szállítóik is inkább a prémiumgyártókból kerülnek ki, jóllehet a Peugeot-Citroen vagy a VW is kínál ilyen erőforrásokat. A magyarázat abban rejlik, hogy az új hajtástechnika fejlesztési költségeit a luxusjárgányok amúgy is magas áraiban könnyen lehet érvényesíteni, másrészt a hibrid energiatakarékos, „zöld imidzsét” remekül össze lehet párosítani a luxusautók izmos teljesítményével. A reklámszövegekben rendre visszatérő fordulat, hogy V8-asok teljesítményét kínálják négyhengeres fogyasztással. Ez kétségkívül igaz lehet, de az ilyen hibrid minden, csak nem zöld.
Porsche
Itt van például a piacon csak nyáron megjelenő vadonatúj Porsche Panamera plug in, vagyis a konnektorról is feltölthető hibrid. Az átdolgozott utcai sportkocsi 3 literes V6-os benzines turbómotorja mellé egy 95 lóerős villanymotor is bedolgozik, így összteljesítménye 416 lóerő. A brutális erő eredményeként a négyajtós Panamera végsebessége 270 kilométer közelében jár óránként, a 100 kilométeres felgyorsuláshoz pedig 5,5 másodpercre van szükség. Ha hihetünk a megadott gyári adatoknak, a fogyasztás alig haladja meg a száz kilométerre számolt 3 litert, a kocsi tisztán villamos üzemben – maximum 133 kilométeres sebességgel – elporoszkál 20-35 kilométeres távolságra, a lemerült telepek feltöltéséhez pedig négy óra szükségeltetik. Mindazonáltal a konkurencia sem kutya.
Az Audi Q5 SUV, valamint az A6 és az A8 limók hibridváltozataiban a 211 lóerős kétliteres TFSI turbómotort egy 54 lóerős villamos gép segíti. A hajtásrendszer összteljesítménye 245 lóerő, a maximális nyomaték 480 Nm, a csomagtérben megbújó lítium-ion telepek teljesítménye 1,3 kWh óra. Így az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez alig több mint 7 másodpercre van szükség, az átlagfogyasztás 6,2 liter száz kilométerenként. Ezzel ellentétben a Mercedes az egyetlen olyan prémiummárka, amely dízellel kínálja hibridjeit. A tavaly piacra dobott E 300 BlueTec Hybrid típusban a 2,1 literes lóerős dízelt egy 20 kw-os elektromotorral házasítottak össze. A csillagos márka azt állítja, hogy a jármű alig fogyaszt többet 4 liternél száz kilométeren, a károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenként számolva 109 gramm. A gyártók azt is előszeretettel felemlegetik, hogy a száguldás mellett hibridjeik tisztán elektromos hajtással is képesek haladni.
Ez azonban inkább csak vevőfogó húzás: a hibrid E-osztály egy kilométert képes legyűrni 35 km/óra sebesség mellett, a BMW Active Hybrid 5-öse, vagy az Audi hibrid A6-osa ugyancsak szerény sebesség mellett, emissziómentesen 3, illetve 4 kilométer megtételére képes. Létezik még egy másik, tisztán elektromos hajtás, az úgynevezett vitorlázás is: ebben az esetben, általában 160 km/óra alatt, folyamatos tempónál a belső égésű motor lekapcsol, a sebességet az elektromotor tartja, egészen az akkumulátor lemerüléséig.
Mercedes-Benz
Voltaképpen az alternatív járműhajtásokkal az a gond, hogy a hatótávolságot és a teljesítményt tekintve még nem igazán veszik fel a versenyt a hagyományos robbanómotorokkal. Egész egyszerűen azért, mivel még a legkorszerűbbnek tartott lítium-ionos akkuk tárolókapacitása kevés a megszokott mobilitáshoz, nem is részletezve a jövő energiaforrásnak tartott hidrogén és tüzelőanyag-cellás hajtásrendszer megoldatlanságait. Ebben a helyzetben az autógyártók közbülső megoldásokkal, többek között a hatótáv-növelő (range extender) technikával is próbálkoznak. Ennek jegyében az Audi az A1-es kisautó egyik elektromos változatában az 50 kilométer megtételére képes villanymotor mellé még beépítettek egy mindössze 245 köbcentis, 20 lóerős Wankel motort. Ebben az esetben a már megboldogult NSU márka régi-jó öröksége, a Wankel már nem vesz részt közvetlenül a járműhajtásban, csupán generátorként a lemerült aksi feltöltésére szolgál, ezáltal az A1 hatótávolságát 200 kilométerrel meghosszabbítja.
Az Audi A1 e-tron még csak tanulmány, de elvét tekintve ugyanaz, mint a korábban piacra került Chevrolet Volt/Opel Ampera, amely tisztán elektromos hajtással 40-80 kilométert tud megtenni. Amikor elfogy a villanyos szufla, nem kell aggódni, a kocsi nem hagyja a fogalom kellős közepén vezetőjét: időben üzembe lép az 1,4 literes motorral szerelt áramgenerátor, az tölti a telepeket, s 500 kilométerre növeli a technikailag egymással hajszálra megegyező Volt-Ampera páros hatótávolságát. A bökkenő csupán annyi, hogy a jövőbe mutató Opel range extender ára 42 900 eurótól startol. Így kérdés, vajon az autósok hajlandók-e adni érte ennyit, még ha környezettudatosak is, s nem kell fizetni regisztrációs adót.