Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"392df638-2be2-4bad-8092-34d2d18de83f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A főváros és Belváros-Lipótváros együttműködésében zöldítik, gyalogos- és kerékpárosbaráttá teszik a Kossuth Lajos utcát és a Szabad sajtó utat – közölte a Főpolgármesteri Hivatal.","shortLead":"A főváros és Belváros-Lipótváros együttműködésében zöldítik, gyalogos- és kerékpárosbaráttá teszik a Kossuth Lajos...","id":"20250227_Megujul-Budapest-fo-utvonala-a-Kossuth-Lajos-utca-es-a-Szabad-sajto-ut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392df638-2be2-4bad-8092-34d2d18de83f.jpg","index":0,"item":"e62bfbb7-2234-41a4-9022-96d41f25fcb2","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_Megujul-Budapest-fo-utvonala-a-Kossuth-Lajos-utca-es-a-Szabad-sajto-ut","timestamp":"2025. február. 27. 18:16","title":"Megújul Budapest belvárosának fő útvonala, a Kossuth Lajos utca és a Szabad sajtó út","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"734c8303-898e-4fb7-ba32-65948ea0eece","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szélsőjobboldali elnökjelölt hivatalba lépésének első napján betiltaná az állítólagos Soros-hálózatot.","shortLead":"A szélsőjobboldali elnökjelölt hivatalba lépésének első napján betiltaná az állítólagos Soros-hálózatot.","id":"20250227_georgescu-soros-lista-romaniai-magyarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c8303-898e-4fb7-ba32-65948ea0eece.jpg","index":0,"item":"581d719d-ef51-4c3f-9d48-535c5ba9adc2","keywords":null,"link":"/vilag/20250227_georgescu-soros-lista-romaniai-magyarok","timestamp":"2025. február. 27. 20:26","title":"Romániai magyar értelmiségiek is szerepelnek Georgescu támogatóinak Soros-listáján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A külügyminiszter szerint Brüsszelben az emberek „alkalmatlanok és főleg gyávák”.","shortLead":"A külügyminiszter szerint Brüsszelben az emberek „alkalmatlanok és főleg gyávák”.","id":"20250227_Szijjarto-Peter-Donald-Trump-25-szazalekos-importvam-Europai-Unio-reakcio-gyava-alkalmatlan-Brusszel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"18be7dcf-3b10-413e-9626-35994edf129a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_Szijjarto-Peter-Donald-Trump-25-szazalekos-importvam-Europai-Unio-reakcio-gyava-alkalmatlan-Brusszel","timestamp":"2025. február. 27. 07:35","title":"Szijjártó az EU-t gyalázza Trump 25 százalékos vámja miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","shortLead":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","id":"20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867.jpg","index":0,"item":"5ed7cbc2-bcea-43f2-9650-d1c24cdee28b","keywords":null,"link":"/kultura/20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","timestamp":"2025. február. 26. 08:20","title":"Valóban ő lesz a következő Dumbledore – a 79 éves amerikai színész megerősítette a hírt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b3298d6-3853-4e86-87a7-755e712fe15c","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Mama malac karakterének hangja elárulta, hogy nyáron újabb testvért kap Peppa. A bébi nevét még nem döntötték el.","shortLead":"Mama malac karakterének hangja elárulta, hogy nyáron újabb testvért kap Peppa. A bébi nevét még nem döntötték el.","id":"20250227_Peppa-malac-ujabb-testvert-kap-Mama-malac-bejelenti-terhesseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b3298d6-3853-4e86-87a7-755e712fe15c.jpg","index":0,"item":"f5ca3f25-02dd-40b7-a1cc-54a62ed030bb","keywords":null,"link":"/kultura/20250227_Peppa-malac-ujabb-testvert-kap-Mama-malac-bejelenti-terhesseget","timestamp":"2025. február. 27. 15:14","title":"Peppa malac újabb testvért kap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"681124f9-7f2f-4783-be65-a431c7b6b3c3","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Több mint 14 ezer új mintával bővül a norvégiai globális “ítéletnapi vetőmagbank”, közölte az intézmény üzemeltetője.","shortLead":"Több mint 14 ezer új mintával bővül a norvégiai globális “ítéletnapi vetőmagbank”, közölte az intézmény...","id":"20250226_iteletnapi-vetomagbank-kinyitas-uj-novenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/681124f9-7f2f-4783-be65-a431c7b6b3c3.jpg","index":0,"item":"6b59316e-71b4-429d-bb4b-d12c3e509aaa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250226_iteletnapi-vetomagbank-kinyitas-uj-novenyek","timestamp":"2025. február. 26. 15:03","title":"Ismét kinyitották az „ítéletnapi vetőmagbankot”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","shortLead":"A Farizon legolcsóbb elektromos modellje 14,6 millió forintos áron nyit hazánkban.","id":"20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1fb0671-70b6-4228-9f03-ff185a825857.jpg","index":0,"item":"cdc4f891-d74e-46eb-ae2a-0c7c4ff814ef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_geely-farizon-neven-ujabb-kinai-automarka-haszonjarmu-erkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 27. 06:41","title":"Farizon néven újabb kínai autómárka érkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"151c6ae4-4a49-4682-b79f-e2a408bc001c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók videóra vették, amint egy egér igyekszik segíteni az eszméletlen társán. ","shortLead":"Amerikai kutatók videóra vették, amint egy egér igyekszik segíteni az eszméletlen társán. ","id":"20250227_eger-elsosegely-ujraelesztes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/151c6ae4-4a49-4682-b79f-e2a408bc001c.jpg","index":0,"item":"2cd02eda-5e43-4209-be1e-270212c39bf7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_eger-elsosegely-ujraelesztes-video","timestamp":"2025. február. 27. 09:03","title":"„Újraélesztik” egymást az egerek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre-másra jönnek a három litert fogyasztó luxusautók
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Bár a kettős üzemmódú, hibrid járműhajtás bajnokaként a Toyota-Lexus márkát szokták emlegetni, most úgy tűnik, hogy az európai gyártók kezdik behozni a starthátrányt. A vén kontinensen is egyre másra jelennek meg a jó öreg belső égésű járművek alternatív (széria)gyártmányai.
A pezsgő fejlesztési kedvet jelzi, hogy a Volkswagen minap közölte: piacérett az Up kisautó elektromos változata, hatótávolsága már 150 kilométer, s lítium-ionos akkumulátorai akár egy óra alatt is 80 százalékban feltölthetők. A kétkerekűiről ismert osztrák KTM motorkerékpárgyár ugyancsak minap, a tokiói motorkiállításon mutatta be az E-Speed névre keresztelt elektromos sportrobogójának tanulmánytervét. És ott van a BMW már nagy garral beharangozott zéró emissziós elektromosa, a pehelykönnyű, szénszálas karosszériájú, városi használatra szánt i3-as kisautó is, amelyről ugyancsak bejelentették: az év végén dobják piacra, de már most felvesznek rá rendelést.
A piacon elérhető alternatív modellválasztékot szemügyre véve azonban az is megállapítható, hogy az európaiak egyelőre a hibrid-technikát részesítik előnyben. Ezen belül főként a méregdrága, nagy limuzinokat és a böhömnyi luxusterepjárókat hibridizálják. Szállítóik is inkább a prémiumgyártókból kerülnek ki, jóllehet a Peugeot-Citroen vagy a VW is kínál ilyen erőforrásokat. A magyarázat abban rejlik, hogy az új hajtástechnika fejlesztési költségeit a luxusjárgányok amúgy is magas áraiban könnyen lehet érvényesíteni, másrészt a hibrid energiatakarékos, „zöld imidzsét” remekül össze lehet párosítani a luxusautók izmos teljesítményével. A reklámszövegekben rendre visszatérő fordulat, hogy V8-asok teljesítményét kínálják négyhengeres fogyasztással. Ez kétségkívül igaz lehet, de az ilyen hibrid minden, csak nem zöld.
Porsche
Itt van például a piacon csak nyáron megjelenő vadonatúj Porsche Panamera plug in, vagyis a konnektorról is feltölthető hibrid. Az átdolgozott utcai sportkocsi 3 literes V6-os benzines turbómotorja mellé egy 95 lóerős villanymotor is bedolgozik, így összteljesítménye 416 lóerő. A brutális erő eredményeként a négyajtós Panamera végsebessége 270 kilométer közelében jár óránként, a 100 kilométeres felgyorsuláshoz pedig 5,5 másodpercre van szükség. Ha hihetünk a megadott gyári adatoknak, a fogyasztás alig haladja meg a száz kilométerre számolt 3 litert, a kocsi tisztán villamos üzemben – maximum 133 kilométeres sebességgel – elporoszkál 20-35 kilométeres távolságra, a lemerült telepek feltöltéséhez pedig négy óra szükségeltetik. Mindazonáltal a konkurencia sem kutya.
Az Audi Q5 SUV, valamint az A6 és az A8 limók hibridváltozataiban a 211 lóerős kétliteres TFSI turbómotort egy 54 lóerős villamos gép segíti. A hajtásrendszer összteljesítménye 245 lóerő, a maximális nyomaték 480 Nm, a csomagtérben megbújó lítium-ion telepek teljesítménye 1,3 kWh óra. Így az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez alig több mint 7 másodpercre van szükség, az átlagfogyasztás 6,2 liter száz kilométerenként. Ezzel ellentétben a Mercedes az egyetlen olyan prémiummárka, amely dízellel kínálja hibridjeit. A tavaly piacra dobott E 300 BlueTec Hybrid típusban a 2,1 literes lóerős dízelt egy 20 kw-os elektromotorral házasítottak össze. A csillagos márka azt állítja, hogy a jármű alig fogyaszt többet 4 liternél száz kilométeren, a károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenként számolva 109 gramm. A gyártók azt is előszeretettel felemlegetik, hogy a száguldás mellett hibridjeik tisztán elektromos hajtással is képesek haladni.
Ez azonban inkább csak vevőfogó húzás: a hibrid E-osztály egy kilométert képes legyűrni 35 km/óra sebesség mellett, a BMW Active Hybrid 5-öse, vagy az Audi hibrid A6-osa ugyancsak szerény sebesség mellett, emissziómentesen 3, illetve 4 kilométer megtételére képes. Létezik még egy másik, tisztán elektromos hajtás, az úgynevezett vitorlázás is: ebben az esetben, általában 160 km/óra alatt, folyamatos tempónál a belső égésű motor lekapcsol, a sebességet az elektromotor tartja, egészen az akkumulátor lemerüléséig.
Mercedes-Benz
Voltaképpen az alternatív járműhajtásokkal az a gond, hogy a hatótávolságot és a teljesítményt tekintve még nem igazán veszik fel a versenyt a hagyományos robbanómotorokkal. Egész egyszerűen azért, mivel még a legkorszerűbbnek tartott lítium-ionos akkuk tárolókapacitása kevés a megszokott mobilitáshoz, nem is részletezve a jövő energiaforrásnak tartott hidrogén és tüzelőanyag-cellás hajtásrendszer megoldatlanságait. Ebben a helyzetben az autógyártók közbülső megoldásokkal, többek között a hatótáv-növelő (range extender) technikával is próbálkoznak. Ennek jegyében az Audi az A1-es kisautó egyik elektromos változatában az 50 kilométer megtételére képes villanymotor mellé még beépítettek egy mindössze 245 köbcentis, 20 lóerős Wankel motort. Ebben az esetben a már megboldogult NSU márka régi-jó öröksége, a Wankel már nem vesz részt közvetlenül a járműhajtásban, csupán generátorként a lemerült aksi feltöltésére szolgál, ezáltal az A1 hatótávolságát 200 kilométerrel meghosszabbítja.
Az Audi A1 e-tron még csak tanulmány, de elvét tekintve ugyanaz, mint a korábban piacra került Chevrolet Volt/Opel Ampera, amely tisztán elektromos hajtással 40-80 kilométert tud megtenni. Amikor elfogy a villanyos szufla, nem kell aggódni, a kocsi nem hagyja a fogalom kellős közepén vezetőjét: időben üzembe lép az 1,4 literes motorral szerelt áramgenerátor, az tölti a telepeket, s 500 kilométerre növeli a technikailag egymással hajszálra megegyező Volt-Ampera páros hatótávolságát. A bökkenő csupán annyi, hogy a jövőbe mutató Opel range extender ára 42 900 eurótól startol. Így kérdés, vajon az autósok hajlandók-e adni érte ennyit, még ha környezettudatosak is, s nem kell fizetni regisztrációs adót.